handdator

Visa fullständig version : Inbrottstjuvar som rekar?


Alkro
2015-08-06, 16:20
Hej!

Jag bor i ett lägenhetsområde i Stockholm som är relativt lugnt. Senast för ett par veckor sedan var det inbrott i området. Alldeles nyss märkte jag att någon öppnade brevinkastet, jag gick bort i titthålet och såg en man som rörde sig bortåt och antecknade i en bok. Han såg inte ut att vara hantverkare eller liknande.

Om jag skulle gissa så skulle det kunna röra sig om någon som "rekar" nu i semestertider, t.ex. kollar om det ligger en hög med post på golvet. Vad tror ni, möjligt att jag är paranoid, men om jag var inbrottstjuv skulle jag kartlägga ungefär på det här viset. Vad ska man göra? Känns som att det vore tramsigt att kontakta polis på en så pass vag misstanke.

ceejay
2015-08-06, 16:22
Du kan ju ringa och berätta iaf, de kanske har mer erfarenhet än dig om hur man går vidare :)

VoDaresVins
2015-08-06, 16:23
Låter absolut inte som paranoia men har inga bra råd.

rooz
2015-08-06, 16:24
Om det händer igen, spring efter personen och fråga vad denne håller på med. Efter detta så försåtsminerar du dörren med en handgranat.

Lycka till:)

Malle1
2015-08-06, 16:25
De rekar. De är proffs.

Bärsärk
2015-08-06, 16:35
Bryta sig in i lägenheter måste vara ett jävla helvete, oavsett hur noga man kollar om någon är hemma eller inte så finns de alltid en chans att nån bara är där och vattnar blommor eller vad som helst.

Annat är de ju med villa där man kan kolla fönster runt om.

Kommer du ihåg hur han såg ut och vad han hade på sig, längd och så vidare? Den informationen kan vara intressant för polisen.

Alkro
2015-08-06, 16:51
Har meddelat polisen, de tyckte det var bra att jag ringde och jag kunde ge ett hyfsat signalement.

h051n
2015-08-06, 17:43
Det finns de som lägger saker framför dörren eller uppfarten typ en gren eller ngt liknande, sedan kommer de tillbaka och ser ifall någon har flyttat på den.

Har ingen flyttat på den på ett tag så innebär det fritt fram.

Mental
2015-08-06, 18:00
Det finns de som lägger saker framför dörren eller uppfarten typ en gren eller ngt liknande, sedan kommer de tillbaka och ser ifall någon har flyttat på den.

Har ingen flyttat på den på ett tag så innebär det fritt fram.

Det är även en tradition i stora delar av norrland (där man hälsar på folk spontant utan att ringa innan) Man lägger en sten, pinne eller flyttar en kruka för att visa att man vart där. Och för att de ska få gissa vem som vart där :) Det gjorde vi fram och tillbaka under hela min uppväxt. (pre mobiltelefoneran)