handdator

Visa fullständig version : Kost, deff


StarNutrition
2015-08-06, 13:42
Tjena! Under en veckas tid nu har jag satsat på att deffa lite, och jag tänkte höra med er vad man kan äta vid tex hunger på kvällarna, frukost tex eftersom jag utesluter kolhydrater i pasta, potatis, bröd tex, samt fet mat. Jag äter inte så mycket under min deff som man kanske borde göra, ofta men lite. Pga tidsbrist men en vanlig dag kan se ut såhär.

Frukost:
2dl havregrynsgröt med rivet äpple och mellanmjölk.

Lunch: grillad kycklingfilé, bara penslad med olja. Med grönsaker/couscous

Middag: Fisk/kött med grönsaker

Vet att jag borde käka mellanmål och sånt, men eftersom inte tiden finns så är det svårt, funkar det att tex komplettera med proteindrink? Jag använde det förut i kosten men är det ett bra alternativ till mellanmål samt kvällsmål?

henrikl
2015-08-06, 14:01
Tjej/kille, ålder, vikt, stillasittande/aktiv?

Ser ut som du äter alldeles för lite fett och kolhydrater. Sen vet jag inte var du fått ifrån att man ska äta ofta. Ät så ofta eller sällan du vill men se till att fått i dig det du ska i slutet av dagen.

ddr
2015-08-06, 14:20
Enligt mig ser grunden bra ut. Men det finns helt klart saker att förbättra.

Jag skulle själv ha skippat gröten till frukost och ätit kött+grönsaker där (sallad fungerar ju fint och kan göras i ordning dagen innan) samma till lunch och sedan bara kvarg + bär till kvällsmål.

Det som framförallt saknas är lite fetter som henrikl sa.

Lägg till 1-2 Ägg i varje måltid, Omega-3. Lägg i lite valnötter i kvargen så är du helt hemma gällande fetterna. (Satsa åtminstone på hälften x kroppsvikt i fett, gärna typ 0.8xkv totalt under en dag).

Ät sedan lite frukt innan träning och tillsätt lite kolhydrater i målet efter träning. (Ris/Bulgur osv)

Och nej, mellanmål behövs inte, och om du behöver mer protein och vill dricka det som ett mellanmål så fungerar det utmärkt.

StarNutrition
2015-08-06, 17:40
Enligt mig ser grunden bra ut. Men det finns helt klart saker att förbättra.

Jag skulle själv ha skippat gröten till frukost och ätit kött+grönsaker där (sallad fungerar ju fint och kan göras i ordning dagen innan) samma till lunch och sedan bara kvarg + bär till kvällsmål.

Det som framförallt saknas är lite fetter som henrikl sa.

Lägg till 1-2 Ägg i varje måltid, Omega-3. Lägg i lite valnötter i kvargen så är du helt hemma gällande fetterna. (Satsa åtminstone på hälften x kroppsvikt i fett, gärna typ 0.8xkv totalt under en dag).

Ät sedan lite frukt innan träning och tillsätt lite kolhydrater i målet efter träning. (Ris/Bulgur osv)

Och nej, mellanmål behövs inte, och om du behöver mer protein och vill dricka det som ett mellanmål så fungerar det utmärkt.


Tack för snabbt svar! Vet inte direkt min vikt, men är inte överviktig men vill bränna bort fettet på magen, försöker utesluta feta mejeriprodukter och försöker få in bra fetter som tex nötter som du skrev och fisk, även utesluta snabba kolhydrater (vilket iofs finns i gröt) Är inte direkt en spring/cykel/löpnings kille så styrketränar endast (om jag inte är ute och går runt med polare tex) Funkar det att deffa hyfsat med bara styrketräning och bra kost? (är ganska oerfaren inom "deffprogrammet"

StarNutrition
2015-08-06, 18:07
Eller havregröt är väll förstås inte snabba kolhydrater, men rikt på kolhydrater

Maxxad
2015-08-06, 18:11
Bara kaloriunderskott som räknas, du behöver således inte göra extra cardio för att deffa. Tips är att läsa deffguiden klistrad tråd i forumet om du inte redan gjort det.

StarNutrition
2015-08-06, 18:19
Bara kaloriunderskott som räknas, du behöver således inte göra extra cardio för att deffa. Tips är att läsa deffguiden klistrad tråd i forumet om du inte redan gjort det.


Ska kika, tack!