handdator

Visa fullständig version : Hamstring skada


Röda Björnen
2015-08-06, 10:19
Var ute och sprang igår, helt plötsligt hörde jag ett högt "snap" så det ekade i skogen och en extrem smärta i mitt baksida lår.

Gissningsvis efter ambulans och kontroll så har jag slitit av eller rupturerat mitt muskelfäste ifrån rumpan och ner i mitt vänstra ben. Ska göra en MR scan i slutet av veckan. Ska uppsöka sjukgymnast imorgon och göra mer men tänkte se ifrån kollo vilka erfarenheter ni har och om det är några övningar ni vet idag som man kan göra för att påskynda ett läkande.
Tack på förhand!

Sheogorath
2015-08-06, 12:47
Du bör ha fått ett visst akut omhändertagande i ambulansen och du ska träffa sjukgymnast imorgon. Har du fått tips om t.ex. kyla, kompression och högläge? Du ska nog inte göra så värst mycket idag tänker jag.

Beroende på hur mycket som slitits av kan det vara operationsindikation.

Röda Björnen
2015-08-06, 13:14
Ambulansen var det väldigt lite, en filt och en alvedon.
På sjukhuset fick jag en sadist som tvingade mig att göra rörelser, jag fick inga tips på någonting trots att jag frågade. De sa vila, kan jag röra mig så är det inte dåligt sålänge det inte gör ont.

Är det något jag kan göra för att underlätta ?

Tolkia
2015-08-06, 13:26
Nej, idag kan du inte göra så mycket mer än att ta det lite lugnt. Om du skadade dig igår skulle jag inte ge mig på några rehabövningar idag, särskilt inte om du ändå skall träffa en sjukgymnast imorgon, som kan undersöka dig (vilket vi inte kan här) och ge dig vettiga tips. Högläge är svårt att få till för hamstrings; det vore i så fall att ligga på en lutande bräda, men jag ifrågasätter värdet av det. Du behöver inte ligga blick stilla utan kan röra dig som du klarar av, men ingen träning i strikt bemärkelse.

Behandlingen kommer att skilja en del beroende på om det är en vanlig bristning eller en avlösning av det övre fästet. Hoppas att det är något som kan behandlas konservativt; hur tråkigt det än är att vänta på läkning, så är det bättre än rehabiliteringen efter operation av övre muskelfästet.

Röda Björnen
2015-08-06, 21:22
Okej!

Får tacka för råden, nu har jag idag iallafall med svårigheter kunnat ta en promenad. Men jag undrar om jag ändock kan träna på gymmet, då tänker jag övningar som inte belastar just underkroppen alls. T.ex. köra maskiner

Bara för att hålla igång, eller är det så att träning i övrigt ska undvikas ?
Kommer såklart ta detta med sjukgymnasten men nyfiken!

Rolfarsson
2015-08-06, 21:43
Övningar där hamstrings inte involveras kan du självklart utföra, du kan även fortsätta att träna det andra benet via t.ex. ensidig lårcurl, benpress, benspark osv.
Jag har själv haft 2 bristningar i min ena hamstring (nära knät, semimembranosus), dock milda sådana som knappt gav någon smärta, främst lite svidande då och då och stelhetskänsla.
Och under läketiden så kunde jag fortsätta att träna framsidan av det benet i benpress (klartecken från sjukgymnasten), jag vet dock inte om det går för dig då din bristning är större och högre upp.