handdator

Visa fullständig version : En fråga om motivation riktad till PTs/instruktörer/tränare


filmjölk
2015-08-05, 15:02
Jag har under årens lopp x-antal ggr fått förfrågor av vänner och bekanta som "Kan du ta med mig till gymmet och instruera?" alt. "Kan du ta med XX till gymmet och lära henne hur man styrketränar?"

Snäll som jag är (faktiskt!) så gör jag detta. Jag visar personen, pushar, och tränar med henne/honom. Utan undantag så tycker den jag tränar att det här är kul och vill hänga med till gymmet igen.

Men nu är det så att jag egentligen inte orkar vara gratis-PT för någon mer än ett par ggr, utan jag vill träna själv med och lägga fokusen på det när jag är på gymmet.

Efter att jag släppt personen lös så kör han/hon 2-3 pass själv och lägger sedan av. Tjatar någon att denne vill träna med mig och jag ställer upp och "pt:ar" så fortsätter hon/han att träna, men inte själv.

Det här sätter lite press på mig, jag känner det som att jag då blir delvis ansvarig för att personen lägger av att träna. Men nu tror jag det absolut inte är så att det är jag som är så särskilt trevligt träningssällskap som gör att de fortsätter så länge jag "pt:ar", utan mest att vissa personer helt enkelt inte klarar av att träna själva.

Så jag vänder mig kanske främst till tränare/pts och instruktörer med några frågor:

1) Hur får man någon att träna självständigt?
2) Finns det personer som inte klarar av att träna självständigt, eller ligger felet hos mig att de lägger av när jag inte längre tränar dem?
3) Hur motiverar man någon till att kunna ta i och träna ordentligt istället för att maska sig genom ett pass...utan att behöva vara närvarande?

Rabiat
2015-08-05, 15:16
Du är inte skyldig att försöka motivera någon. Dessutom behöver personen i fråga tydligen en träningspartner. Kan hen inte skaffa det? Alternativt att ni kör samma övningar så kan du träna samtidigt?

rooz
2015-08-05, 15:17
1) Hur får man någon att träna självständigt?
Får personen att känna sig säker & bekväm med träningen som skall utföras. Att ha alternativ om dagens tänkta träning av någon anledning inte kan utföras (Typ om det inte finns något böjrack). Och att personen själv hittar ett mål att jobba mot

2) Finns det personer som inte klarar av att träna självständigt, eller ligger felet hos mig att de lägger av när jag inte längre tränar dem?
Givetvis finns det sådana individer. Som inte har lust eller orkar.

3) Hur motiverar man någon till att kunna ta i och träna ordentligt istället för att maska sig genom ett pass...utan att behöva vara närvarande?
Mät deras progression. jag hade skämts ögonen ur mig om jag bett någon om hjälp, fått den gratis och sedan inte följt dennes rekommendationer.


Jag har börjat märka ganska fort om personer som ber om hjälp inte kommer följa det jag säger, så då få de klara sig själva.

Tolkia
2015-08-05, 15:59
Är man helt oförmögen att träna själv, eller snarare att TA SIG FÖR ATT träna själv (det brukar vara där det brister) skulle jag rekommendera gruppträning. En fast tid, en fast plats och någon som talar om för en vad man skall göra. Ev kan crossfit i välbesökta boxar också fungera. (Lagsport fungerar sannolikt också, men det brukar vara dåligt om det för vuxna på låg nivå.)

Man blir ingen styrkelyfts/tyngdlyftnings/kroppsbyggningsstjärna på gruppträning, men det blir man inte på "tre pass och sedan aldrig mer" heller.

Man är INTE skyldig att vara någon annans PT gratis bara för att personen är ens kompis, kompis flickvän, arbetskamrat, arbetskamrats brorsa osv., och det fattar egentligen de flesta om man förklarar varför man inte vill, hinner och orkar. Man kan nog inte komma ifrån att vissa blir sura, men det är nog mer p.g.a. att de känner sig som idioter för att det blir tydligt att de räknade med att någon skulle jobba gratis som deras tränare, vilket ju egentligen är ganska drygt.

Edit: Sedan är det förstås upp till en själv att stå ut med att någon "maskar sig igenom" eller "inte tränar ordentligt". Det är ju liksom inte ens eget problem.

pezrulezhaakon
2015-08-05, 16:07
Jag har under årens lopp x-antal ggr fått förfrågor av vänner och bekanta som "Kan du ta med mig till gymmet och instruera?" alt. "Kan du ta med XX till gymmet och lära henne hur man styrketränar?"

Snäll som jag är (faktiskt!) så gör jag detta. Jag visar personen, pushar, och tränar med henne/honom. Utan undantag så tycker den jag tränar att det här är kul och vill hänga med till gymmet igen.

Men nu är det så att jag egentligen inte orkar vara gratis-PT för någon mer än ett par ggr, utan jag vill träna själv med och lägga fokusen på det när jag är på gymmet.

Efter att jag släppt personen lös så kör han/hon 2-3 pass själv och lägger sedan av. Tjatar någon att denne vill träna med mig och jag ställer upp och "pt:ar" så fortsätter hon/han att träna, men inte själv.

Det här sätter lite press på mig, jag känner det som att jag då blir delvis ansvarig för att personen lägger av att träna. Men nu tror jag det absolut inte är så att det är jag som är så särskilt trevligt träningssällskap som gör att de fortsätter så länge jag "pt:ar", utan mest att vissa personer helt enkelt inte klarar av att träna själva.

Så jag vänder mig kanske främst till tränare/pts och instruktörer med några frågor:

1) Hur får man någon att träna självständigt?
2) Finns det personer som inte klarar av att träna självständigt, eller ligger felet hos mig att de lägger av när jag inte längre tränar dem?
3) Hur motiverar man någon till att kunna ta i och träna ordentligt istället för att maska sig genom ett pass...utan att behöva vara närvarande?

Alla passar inte för gymträning. Antingen är man lite av en enstöring, eller så är man en gruppträningsmänniska.
Recepet på att lyckas bra som tränare att motivera klienten är att lära känna klienten väl och vara mycket lyhörd för vilka önskningar och mål som finns. Det funkar oftast sämre med förtryckta generella träningspass om klienten inte gillar gymmet.

Det ställer höga krav på tränaren i form av kunskap, träningsrutin samt vara insatt i annan typ av träning som inte handlar om "stora biceps".

Man är ju lite som en försäljare som tränare. Man måste veta och kunna sälja in fördelarna med träningen individuellt för klienten. Det räcker inte att bara visa en övning.

Jag har haft flera stycken under mina år som formligen h.a.t.a.r gymmet. Ofta beror sådan avsky på att de fått helt fel uppfattning om vad ett gym är. Min uppgift är att visa hur mycket mer ett gym kan vara, än bara att pumpa muskler.
Mitt mål med sådana personer är att få dem att tycka att gymmet är l.i.t.e mindre pest när de går hem än när de kom. Det är klurigt, men inte omöjligt.

Anders The Peak
2015-08-05, 16:30
1) Hur får man någon att träna självständigt?
2) Finns det personer som inte klarar av att träna självständigt, eller ligger felet hos mig att de lägger av när jag inte längre tränar dem?
3) Hur motiverar man någon till att kunna ta i och träna ordentligt istället för att maska sig genom ett pass...utan att behöva vara närvarande?

1. Först och främst måste du se till att träningen är precis avpassad till individen och försöka göra passet till något positivt. (Ska inte ha problem att röra på sig i flera dagar efter passet.

2. Lär personen enkla övningar som inte är svåra att utföra, brukar vara maskiner och instruera att de ska göra 2-3 * 10 per övning...

3. När personen börjar bli lite tränad och inte övertränad kommer det per automatik och då du måste dämpa personen en aning för att nivån ska bli rätt på träningen.

svenbanan
2015-08-05, 16:52
Jag har erfarenhet som tränare i volleyboll, och det är rätt vanligt att man behöver pusha folk som fan för att de inte bara ska göra minsta möjliga. Kan tänka mig att det är ännu vanligare vad gäller gymträning odyl som folk gör utan att tycka det är roligt, utan enbart för att bli hälsosammare eller smalare eller nåt. Men jag tror det överlägset viktigaste är att få dem att tycka träningen är rolig (och inte ett krav). I vissa fall är nog detta omöjligt tyvärr.

rolf
2015-08-05, 19:57
Det är väldigt stor skillnad på att vara schysst och hjälpa en polare lite gratis, och att ha en betalande kund. Det är mer sannolikt att den betalande kunden tar dig på större allvar, lyssnar och faktiskt anstränger sig. Motivationen hos personerna behöver inte skilja sig överhuvudtaget, men den som betalat brukar åtminstone vilja ha valuta för sina pengar och har därför en slags köpt, förhöjd arbetsmoral. Iaf ett tag.. Polaren tar dig ofta för givet.

jonkii
2015-08-05, 20:01
Det lätta är att instruera och ge klienten ett träningsprogram. Att skapa en inre och hållbar motivation kan vara svårare. Några behöver bara ett konkret mål, andra tycker det är kul. Vissa är lite svårare. Lite kunskap och erfarenheter om motiverande samtal/samtalstekniker/idrottspsykologi är inte dumt att ha.

Om man har satt upp ett mål kan man gå igenom vad som krävs för att komma dit. Konkreta beteenden! Är det rimligt, vilka hinder kan uppstå på vägen, hur hantera dessa? Fördelar och nackdelar med denna förändring.

Anders The Peak
2015-08-05, 20:51
Det lätta är att instruera och ge klienten ett träningsprogram. Att skapa en inre och hållbar motivation kan vara svårare. Några behöver bara ett konkret mål, andra tycker det är kul. Vissa är lite svårare. Lite kunskap och erfarenheter om motiverande samtal/samtalstekniker/idrottspsykologi är inte dumt att ha.

Om man har satt upp ett mål kan man gå igenom vad som krävs för att komma dit. Konkreta beteenden! Är det rimligt, vilka hinder kan uppstå på vägen, hur hantera dessa? Fördelar och nackdelar med denna förändring.

Fast det är oftast i ett senare skede som KBT kommer in i bilden. Först och främst börjar man med det enkla som träningsprogram och en del kost för att komma igång med nya rutiner när de sitter jobbar man vidare med målbilden. Oftast har alla som kommer till ett gym en målbild sexpack, snyggare rumpa eller har fått det på recept för att förbättra sin hälsostatus.

Old Nick
2015-08-05, 21:29
De som behöver en PT eller en kompis som tjatar och drar med en till gymmet och peppar, instruerar och håller motivationen uppe, är egentligen inte intresserade av träning. De vill bara åt slutresultatet (sexpack och stora chesticles) och tycker inte att slitandet och delmålen är speciellt roliga. Och ytterst få orkar hålla på med någonting som de inte gillar en längre tid. Så enkelt är det.

Donkens
2015-08-05, 22:43
Träningspartner är bra men kan även vara negativt på väldigt många olika sätt.
Var själv personen som ringde någon man skulle träna med efter planerna. Kunde inte personen så bangade jag även ur, så att rekommendera honom att hitta en polare är ingen bra idé.

Nu går jag till gymmet själv och kompisar som kommer med, "Hörru vi tränar tsm imorgon!", säger jag, "Aa visst till". Lägger däremot inga förväntningar och inga som helst samtal/sms till personen under dagen och pallrar iväg. Fokus ligger på träning och inte sällskapet.

Sen är risken med att en träningspartner kan hålla på och säga, "Men nu har det ju gått 50 minuter", man ska inte träna längre än så. Det är bland annat också en negativt aspekt.

-
Det du ska göra tycker jag är att bara en gång rita ett schema med övningar sett över 1 vecka, du säger åt honom att kryssa i alla sets han utför på följande övningar. Lägg även in någon övning som ni inte har gått igenom, och om han kryssar för den så kommer stor sannolikhet vara att han/hon inte gått till gymmet under veckan.
Vitsen med schemat är som en uppgift, därefter hittar personen boosten själv.

mikaelj
2015-08-06, 06:56
Har du frågat personen vad hen vill få ut av träningen? Alltså inte bara direkta mål ("bli snyggare"), utan varför de målen är uppsatta.

therunningman
2015-08-06, 07:46
Min uppfattning är att majoriteten av de som tränar med PT vill ha någon att hålla i handen och söker en social, utåtriktad träningskamrat som kan variera deras träning och motivera dem till att träna.

De är inte speciellt intresserade av att "träna rätt" eller optimera sin träning för andra resultat än att gå ned i vikt och att fortsätta träna.

När jag arbetade som personlig tränare för ett gäng år sedan tog jag aldrig emot den typen av klienter för det är inte det jag är bra på eller intresserad av. Mitt intresse var att hjälpa personer med skador att komma tillbaka från överbelastningsskador eller hjälpa personer utveckla sig i sin träning.

Som svar på dina frågor:

1) Hur får man någon att träna självständigt?

Kunskap om varför man ska träna, vetskap om hur man ska träna, trygghet om hur allt fungerar, känna sig välkommen och inte känna sig tjock/ful/fula kläder/för lite muskler/o s v.

2) Finns det personer som inte klarar av att träna självständigt, eller ligger felet hos mig att de lägger av när jag inte längre tränar dem?

Många trivs inte på gym, är rädda, känner sig obekväma och vilsna, hittar inte, vet inte hur man ska göra. Det blir helt enkelt inte kul att träna. Om vi leker att du är överdrivet kristen med nästan snuskigt oskyldigt uppsåt och aldrig haft på dig annat än byxor och skjorta och helt plötsligt ska du gå in i en suspekt butik och pröva latexkläder med hål i grenen utan underkläder. En del tycker att det är en lite jobbig situation..

3) Hur motiverar man någon till att kunna ta i och träna ordentligt istället för att maska sig genom ett pass...utan att behöva vara närvarande?

Det måste finnas ett "behov" hos personen till att träna från början. Du kan förstärka det genom att berätta om träningens fördelar och förklara ditt upplägg och vikten av att träna som du visar. Förklara varför träningssmärtan och träningsvärken inte är farlig utan nödvändig för att uppnå resultat.

Ser personen ingen nytta med träningen (du kan väldigt sällan skapa behovet, bara förstärka det) kommer du inte att lyckas hur du än gör. Då är personen där för att sällskapa, inte för att träna.

Kommentar:
Kunskap är viktigt. Därför kan det vara bra att redan från början säga: Nu kör vi 2-3 pass ihop och sedan släpper jag dig själv men har du några frågor så är det bara att komma förbi så hjälper jag till! Eller vilken nivå du nu vill lägga det på.

mini
2015-08-06, 08:19
Jag har helt slutat hjälpa folk som egentligen inte vill träna. Det tar för mycket energi.

Vunnis
2015-08-06, 08:25
Det är väldigt stor skillnad på att vara schysst och hjälpa en polare lite gratis, och att ha en betalande kund. Det är mer sannolikt att den betalande kunden tar dig på större allvar, lyssnar och faktiskt anstränger sig. Motivationen hos personerna behöver inte skilja sig överhuvudtaget, men den som betalat brukar åtminstone vilja ha valuta för sina pengar och har därför en slags köpt, förhöjd arbetsmoral. Iaf ett tag.. Polaren tar dig ofta för givet.

På något plan så brukar man värdesätta saker efter hur mycket man har betalt för dom. :rolleyes:

pezrulezhaakon
2015-08-06, 09:29
Likaväl som att gymmet inte passar alla, så passar inte alla att vara PT. Tyvärr finns det alldeles för många PT som inte verkligen brinner för att hjälpa andra.

Loke
2015-08-06, 09:32
Jag tror att ca 4/5 av de jag instruerar på friskis ser jag aldrig igen på gymmet, och det gäller mina kollegor också. Men så får man även instruktioner där personen inte bara fortsätter med träningen utan även gör som man sagt och kommer med bra uppföljningsfrågor och verkligen utvecklas. Det är ju fördelen man har när man jobbar med detta snarare än bar gör det åt vänner - det är skitsamma om vissa aldrig kommer tillbaka.

Sen är detta ett viktigt skäl till varför jag undviker maskiner som pesten med nybörjare - jag vet att sannolikheten är rätt stor att de aldrig kommer besöka detta gym igen, och då är maskininstruktioner värdelöst. Går de på våra pass försöker jag gå igenom rörelser som de gör på passen. Gör de inte det får de iaf lära sig marklyft med kettlebell och utfallssteg. Fokus är alltså inte nödvändigtvis att "börja gymma", fokus är snarare att få lite bättre koll på rörelser som de kan komma att få problem med och en liten bank med övningar som de skulle kunna göra hemma.

Så det jag säger är: acceptera att en stor del lägger av, och lär ut sånt som även de kan ha nytta av.

Anders The Peak
2015-08-06, 09:41
Jag tror inte på den här typen av generaliseringar Gymmet passar inte alla . Det handlar om att använda gymmet på rätt sätt. Alla vill inte bli jättestarka, biffiga eller hänga med fitnesstrenden. Utan de har andra målsättningar för att träna i gymmet, bättre styrka, hållning mm för att klara vardag och fritid.

När det gäller PT tycker jag inte alltid de som verkligen brinner mest för det har goda/adekvata kunskaper inom styrkeområdet utan oftast passar bäst som gruppinstruktörer. Men som de flesta vet för att kunna arbeta på ett gym krävs det att man har utbildning inom båda områdena.

therunningman
2015-08-06, 10:47
Tror man måste se det från flera perspektiv

Personen ser ingen anledning att träna. Tränar man för någon annans skull tränar man vanligtvis inte hårt eller håller på så länge.

Personen trivs inte på anläggningen. Det kan vara för trångt, för glest, för lite tjejer, för mycket tjejer, för snygga människor, för fula människor, för mycket svett, muskler och stön. Personen kan också vara så obekväm i situationen att den inte trivs på något gym innan den har fått mycket hjälp och ett extremt enkelt träningsprogram.

En PT som vill lyckas behöver eg inte vara speciellt träningskunnig och ska inte vara en människovän utan affärsmässig och duktig på att vårda sina relationer, komma till avslut, se behov och motivera sin kund.

Att brinna för att hjälpa andra är nog inte optimalt för de flesta PT. Risken är att man inte är lika affärsmässig som man behöver vara för att lyckas. Det hela går ju att kompensera med kompetens och erfarenhet vilket gör att man har lättare för att komma till avslut.

Mina två cent.

pezrulezhaakon
2015-08-06, 11:06
Jag tror inte på den här typen av generaliseringar Gymmet passar inte alla . Det handlar om att använda gymmet på rätt sätt. Alla vill inte bli jättestarka, biffiga eller hänga med fitnesstrenden. Utan de har andra målsättningar för att träna i gymmet, bättre styrka, hållning mm för att klara vardag och fritid.

När det gäller PT tycker jag inte alltid de som verkligen brinner mest för det har goda/adekvata kunskaper inom styrkeområdet utan oftast passar bäst som gruppinstruktörer. Men som de flesta vet för att kunna arbeta på ett gym krävs det att man har utbildning inom båda områdena.

Med passar inte menar jag mentalt och inte kroppsligt. Du kan aldrig tvinga nån att gilla gymmet.

Morty
2015-08-06, 11:33
Det finns massor av olika tekniker för att befästa beteendeförändringar. Social support är en väldigt väl undersökt. När den sociala supporten försvinner så minskar sannolikheten att beteendet kommer att fortsätta. Då behövs andra strategier för att underhålla beteendeförändringarna: kanske sätta konkreta mål, belysa belöningen, pro's-con's, använda en träningsdagbok eller kanske leta i vad som håller personen borta från gymmet. Det kan vara social ångest, att annat känns mer intressant, osäkerhet inför övningarna, mm.

Anders The Peak
2015-08-06, 16:37
Med passar inte menar jag mentalt och inte kroppsligt. Du kan aldrig tvinga nån att gilla gymmet.

Nu finns det människor som kan göra saker utan att gilla det. Utan de gör saker för att det gynnar dem på något sätt.

Det kan vara något för dig att lägga på minnet när du har personer som inte gillar gymmet.

Ado2000
2015-08-06, 18:25
Det är väldigt stor skillnad på att vara schysst och hjälpa en polare lite gratis, och att ha en betalande kund. Det är mer sannolikt att den betalande kunden tar dig på större allvar, lyssnar och faktiskt anstränger sig. Motivationen hos personerna behöver inte skilja sig överhuvudtaget, men den som betalat brukar åtminstone vilja ha valuta för sina pengar och har därför en slags köpt, förhöjd arbetsmoral. Iaf ett tag.. Polaren tar dig ofta för givet.


Men om man utgår ifrån detta så kan man ju lura polaren att köpa en massa kosttillskott å på så vis har denne lagt ut en del pengar på träningen å förhoppningsvis kommer fortsätta för att dessa kosttillskott har köpts.

pezrulezhaakon
2015-08-06, 18:52
Nu finns det människor som kan göra saker utan att gilla det. Utan de gör saker för att det gynnar dem på något sätt.

Det kan vara något för dig att lägga på minnet när du har personer som inte gillar gymmet.

Då snackar vi inte nybörjare.

Gerdler
2015-08-06, 19:26
Minns när jag började träna på allvar (hade tidigare kört maskiner 1-2 ggr i veckan och inte skött kosten i typ 3 månader) så jag började lära mig frivikter och körde 5 pass i veckan. Naturligtvis en generell byggarsplit utan marklyft och knäböj.

De två sakerna jag hörde som motiverade mig mest var:

1. "Börja lite långsamt istället med 3 gånger i veckan annars kommer du inte palla"
2. "Jag ger dig 3-4 veckor sen slutar du som alla andra"

Nu rekommenderar jag INTE någon att använda dessa tillrop.

Jag kan tycka att man bör belysa vilka resultat som finns att vänta sig av träning på kort sikt och på lång sikt.

Kort sikt:
Snyggare
Starkare
Kan äta mer och hålla vikten eller äta lika mycket och bli av med fett.

Lång sikt:
Din benhälsa blir bättre och det har du nytta av i 50-90 år till.
Du kommer alltid ha lättare att lägga på dig muskler du en gång haft(muskelminne, satellitcellkärnor)
Du kommer att lära dig grunderna för styrketräning som du kan ha användning av i hela livet, om du får tid, ork eller behov av det.

Sen måste jag slå ett slag för styrka som mål. Det är mycket enkelt att mäta så du får feedback kanske varje vecka eller varje månad. Om man stirrar sig blind på vågen så blir man lurad och stirrar man i spegeln så är det stor risk att man lurar sig själv (finns definitivt undantag) eller att förändringarna går för långsamt och man blir otålig.

Styrkan förbättras alltid mycket fort i början och det är då man behöver positiv feedback som mest för att fortsätta tills styrketräningen blir en rutin man inte kan vara utan.

Old Nick
2015-08-08, 11:19
På något plan så brukar man värdesätta saker efter hur mycket man har betalt för dom. :rolleyes:

Så sant, så sant. Jag har folk som vill följa med mig till gymmet och jag tycker bara det är roligt om kompisar börjar träna. Problemet är bara att det liksom inte känns som att det uppskattas. Det går bra ett par gånger, och sen börjar det tjorvas så in-i-helvete.

"Kan vi inte ta det kl. 19 istället, jag hinner inte annars". Sen dyker personen upp kl. 19.45 och förväntar sig att man skall vara med hela hans träningspass trots att man är klar när han hunnit halvvägs. Nästa gång kommer han inte alls. Och hör inte av sig. Gången efter det skall man instruera i knäböj men då känner han sig sliten och vill bara lattja lite med maskinerna. Någon annan gång har han med sig en annan polare som bara stör. Sen missar han fyra pass på raken och klagar när man slutar ringa och fråga om han skall med. O.s.v. O.s.v.

Hade man sagt "Ok, för 1500 spänn får du fyra tillfällen. Jag tränar måndag, onsdag, fredag, kl. 18.00. Kommer du inte är chansen förverkad. Förskottsbetalning tack", då jäklar hade personen i fråga stått med mössan i hand 10 minuter innan passets början, samt lyssnat intensivt och fört anteckningar under träningen. Men när man följer med en polare som instruerar gratis, då beter man sig som en bortskämd snorunge som skall ha allt serverat och anpassat för sig själv.