handdator

Visa fullständig version : Träningsvärk + benpass


LunaSpice
2015-08-05, 08:23
Jag kör PPL-schema med ca 5 pass/vecka och tränar således varje muskelgrupp knappt 2 ggr/vecka. Efter benpassen får jag dock en helt förlamande träningsvärk som kan sitta i 3-4 dagar i värsta fall. Detta är förenat med stark smärta och rörelseinskräkning deluxe. Mina pass brukar bestå av benböj, benspark, utfall och marklyft + stående eller sittande vadpress, 3 set 10-12 rep/set. Jag känner träningsvärk av de andra passen också men inte alls på samma sätt och framför allt inte så smärtsamt. Har ni några tips på vad jag kan göra för att minska värken?

Sheogorath
2015-08-05, 08:28
Håll dig i rörelse och ät ordentligt är väl det enda jag kan tipsa om, om du inte vill planera om träningen p.g.a. träningsvärk.

ARMSTARK
2015-08-05, 08:59
Kör marklyften på ryggpasset istället, och med färre reps. 10-12 reppare i marklyft är klassat som tortyr enligt Genevekonventionen. :d

Rahf
2015-08-05, 12:09
Kroppen brukar anpassa sig efter ett tag.

Om värk och rörelseinskränkning är ett problem, se till att värma upp ordentligt. Det blir mycket bättre av en bra uppvärmning.

Carpentras
2015-08-05, 12:45
Jag kör PPL-schema med ca 5 pass/vecka och tränar således varje muskelgrupp knappt 2 ggr/vecka. Efter benpassen får jag dock en helt förlamande träningsvärk som kan sitta i 3-4 dagar i värsta fall. Detta är förenat med stark smärta och rörelseinskräkning deluxe. Mina pass brukar bestå av benböj, benspark, utfall och marklyft + stående eller sittande vadpress, 3 set 10-12 rep/set. Jag känner träningsvärk av de andra passen också men inte alls på samma sätt och framför allt inte så smärtsamt. Har ni några tips på vad jag kan göra för att minska värken?

Värm ner efter benpasset via lätt cardio och stretch. Dagen efter benpasset kör lätt cardio gärna direkt efter att du vaknat upp och sitt absolut inte i soffan hela dagen.

Weakbish
2015-08-05, 13:59
Jag kör PPL-schema med ca 5 pass/vecka och tränar således varje muskelgrupp knappt 2 ggr/vecka. Efter benpassen får jag dock en helt förlamande träningsvärk som kan sitta i 3-4 dagar i värsta fall. Detta är förenat med stark smärta och rörelseinskräkning deluxe. Mina pass brukar bestå av benböj, benspark, utfall och marklyft + stående eller sittande vadpress, 3 set 10-12 rep/set. Jag känner träningsvärk av de andra passen också men inte alls på samma sätt och framför allt inte så smärtsamt. Har ni några tips på vad jag kan göra för att minska värken?

Fick också en sjuk träningsvärk efter benpassen innan, ät jävligt mycket bara! Det funkar för mig iallafall