handdator

Visa fullständig version : Deffa utan styrketräning


KeBaBaLf
2015-08-04, 20:00
Hej!
Jag ska om några veckor operera min axel pga en gammal träningsskada och kommer då inte kunna träna på ett tag. Jag bulkar för tillfället och funderar på att deffa medan jag ändå inte kan träna och sen börja bulka när jag kan träna normalt igen.
Så min fråga är ifall det är någon (relativt muskulös) människa som har erfarenhet av att deffa utan att styrketräna? Hur det skulle påverka muskelmassan? Kanske är smartare att försöka ligga på +/-0 medan jag läker och sedan börja deffa? Kan nämligen handla om flera månader utan att få använda axeln ordentlige.

För att ge er en uppfattning om hur jag ligger till så:
Kön: man
Ålder: 20
Längd: 184
Vikt deffad med 6-pack: 80kg

Skulle ju suga att förvandlas till en liten spinkis på 60kg *gah!*

Tack i förskott *flex*

ATJL
2015-08-04, 20:31
Vad är "ett tag"? Kommer du inte kunna bedriva någon styrketräning alls under tiden?

Generellt är deffa utan styrketräning ngt av det sämsta man kan göra. Spontant känns kaloribalans/högt protein som det bästa alteranativet.

Mvh

KeBaBaLf
2015-08-04, 21:30
Vet inte exakt hur lång tid det kommer ta för det beror på så många olika omständigheter. Men det kan handla om upp mot 2år innan jag kan träna fullt ut men kommer ju gissningsvis kunna träna någorlunda efter några månader iallafall.
Det jag funderade på var ifall att bulk innan + efteroperationen gav bättre effekt än att bara ligga kvar på samma vikt under hela perioden.
Verkar inte vara speciellt vanligt att personer hamnar i den här sitsen så har inte kunnat hitta några indikationer på vilket som är det smartaste alternativet.
Kanske inte ens spelar någon större roll utan får samma resultat i slutändan ändå? :smash:

henrikl
2015-08-04, 23:17
Så du väger 80kg med magrutor på 186cm och tänker deffa?

KeBaBaLf
2015-08-05, 11:07
Så du väger 80kg med magrutor på 186cm och tänker deffa?

Ber om ursäkt för min otydlighet men jag vägde alltså 80kg när jag var "deffad" vilket var för ca 2 månader sedan innan semestern :d.
Nu har jag lagt på mig ca 5 kg och kommer lägga på mig åtminstone 1-2 kg till innan operationen om 3 veckor.
Kan tillägga att jag för 3 år sedan vägde 120 kg i muskelfri fettmassa så när jag bulkar och lägger på mig några kilon med fläsk så lägger det sig inte speciellt fint (blir hängigt)*cry*. Därför brukar jag deffa bort det värsta så snabbt som möjligt när jag slutar bulka.
Hade ju varit sjukt nice att börja bulka igen så fort jag kan träna igen fast hade inte varit så kul att förlora alla sina gains. Hellre biffig och fet än skinny guy with abs *flex*.

Tack för era svar :)

vicarious
2015-08-05, 21:26
Ingen egen erfarenhet av det men det låter som en riktig dålig idé att deffa i flera månader utan styrketräning. Försök hitta energibalans och va så aktiv du kan i vardagen. Benen borde gå att träna hyfsat ändå?

kungaron
2015-08-05, 23:02
Träna borde du ju kunna göra ganska direkt efter opererad axel, t.ex så kan du ju löpträna och köra typ knäböj med kroppsvikt? Eller köpa en ryggsäck och skicka i lite vikter, och ut och gå, spring, knäböj...

Och ät enligt tidigare nämnt, i balans.

Så tränar du nåt iallafall trots skadan =) Sen när axeln börjar kännas bättre så mjukstarta med styrketräning/rehab

Hoppas operationen går bra!

oath5
2015-08-05, 23:06
Ligg på energibalans (ev. något överspill)

thure
2015-08-06, 08:56
Tar det inte längre tid för kroppen att återhämta sig från operationen om du deffar samtidigt?

Som många skriver kör benträning sålänge. Bara nöta benmaskiner så du slipper belasta axelpartiet med vikter.

Jokester
2015-08-07, 02:05
Om du går ned i vikt utan att styrketräna så deffar du inte, du bantar.
Låter dessutom som en utomordentligt dum ide att lägga sig på kaloriunderskott efter en operation.

KeBaBaLf
2015-08-08, 06:24
Ingen egen erfarenhet av det men det låter som en riktig dålig idé att deffa i flera månader utan styrketräning. Försök hitta energibalans och va så aktiv du kan i vardagen. Benen borde gå att träna hyfsat ändå?

Ja benen och magen t.ex. kommer jag ju att träna så gott som går men och och med att jag inte kommer kunna köra mark eller böj så räknar jag knappt det till träning :d

KeBaBaLf
2015-08-08, 06:28
Tack för alla svar! :)
Kanske är smartast att satsa på en energibalans då för säkerhetsskull. Tänkte även använda tiden till att förbättra min värdelösa kondition. :cool:

arogen
2015-08-08, 08:16
Ja benen och magen t.ex. kommer jag ju att träna så gott som går men och och med att jag inte kommer kunna köra mark eller böj så räknar jag knappt det till träning :d

Du tycker inte övrig träning är bra nog? Hm, det är många som inte kör/kan köra dessa övningar och har en skaplig fysik om vi säger så.

Shqypnia
2015-08-08, 08:34
Ligg på balans, det finns ingen orsak att gå ner i vikt utan styrketräning. Sådant gäller bara för tv-shop tanter.

KeBaBaLf
2015-08-08, 09:16
Ligg på balans, det finns ingen orsak att gå ner i vikt utan styrketräning. Sådant gäller bara för tv-shop tanter.

Kanske skulle shoppa lite därifrån och bli biff utan att träna :d

Rabiat
2015-08-08, 10:51
Du tycker inte övrig träning är bra nog? Hm, det är många som inte kör/kan köra dessa övningar och har en skaplig fysik om vi säger så.

Det känns som folk har fått för sig att just dessa övningar är magiska. De är bra, absolut, men det går precis lika bra att träna utan dem. Och i ärlighetens namn tror jag många skulle må bättre av att byta ut dem mot andra övningar.

Starvation
2015-08-08, 11:05
Vill du inte bli spinkis så skit i det. Annars kör på, kroppen kommer ju ta av det fett du har kvar oavsett styrketräning eller inte.