handdator

Visa fullständig version : Dagsintag av protein, timing, osv, innan jag blir tokig


Rabiat
2015-08-04, 19:42
Nu hoppas jag på att någon kan hjälpa mig att reda ut det här en gång för alla.

Vad jag läst befinner man sig i antingen ett anabolt eller katabolt tillstånd, om kroppen inte bygger muskler bryter den istället ner dem. Det finns alltså inget mellanting.

Jag har också läst att kasein inte ökar proteinsyntesen om det inte tas efter träning (några timmar, max), till skillnad från vassle och rena aminosyror.

Till sist har jag läst att om man redan stoppat i sig protein kommer mer protein inom ett par timmar inte ge något påslag i proteinsyntesen.

Nu ligger jag på ett underskott, och vill då komma upp i en ansenlig mängd protein på ett ganska begränsat energiintag. Min mage klarar inte något av de vassleprotein jag testat, men däremot samtliga kasein. Nu undrar jag om jag skulle äta 30g kasein vid spridda tillfällen under dagen, vilket då inte ska ge någon effekt på proteinsyntesen, har då EAA inte heller någon effekt på syntesen? Och betyder det att jag, eftersom kaseinet inte uppreglerar proteinsyntesen, går runt och är katabol trots ett högt proteinintag?

Jag inser att jag troligtvis gjort någon tankevurpa här, eftersom det låter helt galet. Kan någon vara snäll och peka ut var den ligger, och säga att det kommer funka med kasein+EAA?

Rahf
2015-08-04, 19:49
Jag låter Grub & CO lägga fram alla möjliga studier.

Här är en bra start. (http://traningslara.se/protein-efter-traning-mer-under-diet-eller-deff/) Och jag vill även klargöra att din oro är obefogad.

EAA uppreglerar proteinsyntesen bättre än vad vassle gör. Men att fokusera just på denna magiska upp- och nedreglering är att klyva atomer-- fel plats att slösa energi. Din fokus bör snarare ligga på mängden protein du får i dig under dagens gång. Förslagsvis har du ett lite större intag efter träning.

Rabiat
2015-08-04, 19:53
Jag låter Grub & CO lägga fram alla möjliga studier.

Här är en bra start. (http://traningslara.se/protein-efter-traning-mer-under-diet-eller-deff/) Och jag vill även klargöra att din oro är obefogad.

EAA uppreglerar proteinsyntesen bättre än vad vassle gör. Men att fokusera just på denna magiska upp- och nedreglering är att klyva atomer-- fel plats att slösa energi. Din fokus bör snarare ligga på mängden protein du får i dig under dagens gång. Förslagsvis har du ett lite större intag efter träning.

Ja det är just det där med anabol/katabol-pendeln som sätter käppar i hjulen för mig... Kanske helt enkelt blir mindre katabol med tillräckligt intag, helt enkelt?

Rahf
2015-08-04, 19:58
Du oroar dig i onödan.

En bra måttstock är 2g protein per kilo kroppsvikt. Därefter är det smartast att ha ett större intag efter träning, då kroppen uppreglerar mekanismer som bygger/bibehåller muskler.

Med viktnedgång är det smartast att skynda långsamt.

ddr
2015-08-04, 22:14
Om man vill vara super-opti så tror jag på något enligt följande:
2-4 Måltider per dag (3-5 Gram Leucin á)
EAA mellan dessa Måltider (3-5 Gram Leucin á)

Exempelvis:
06.00 Frukost (40 Gram Protein tot.)
09.00 10 Gram EAA
12.00 Lunch (40 Gram EAA)
15.00 EAA
18.00 Middag (40 Gram Protein
21.00 Kvällsmål (40-50 Gram Kasein)

Efter 3-3.5 timme så hinner topparna att gå ner så att MPS kan stimuleras igen så något enligt ovan borde i teorin vara mer opti än enbart 3-4 Måltider utan EAA.

Rahf
2015-08-04, 22:16
40g EAA känns som ett sånt jäkla slöseri på aminosyror. Hellre att det består av något som faktiskt fyller magen.

Är topparna höga under vissa perioder så kommer kroppen nedreglera MPS senare. Effekten blir fortfarande likvärdig sett över en längre mätperiod än 15 timmar.

Det är att bara fokusera på träflisornas kvalitet i ett sågverk. Fokusera istället på helheten.

Rabiat
2015-08-04, 22:30
40g EAA känns som ett sånt jäkla slöseri på aminosyror. Hellre att det består av något som faktiskt fyller magen.

Är topparna höga under vissa perioder så kommer kroppen nedreglera MPS senare. Effekten blir fortfarande likvärdig sett över en längre mätperiod än 15 timmar.

Det är att bara fokusera på träflisornas kvalitet i ett sågverk. Fokusera istället på helheten.

Jag gissar att 40g EAA till lunch är ett typo, och att det menas att lunchen bör innehålla 40g protein?

Rahf
2015-08-04, 22:49
Det må vara, men för mig ser det ut som ett typiskt "superoptimatschema" med lite mat och väldigt mycket tillskott.

Donkens
2015-08-04, 23:25
Du verkar stressa över dessa tankar. Minska på det så är jag säker på att det kommer bidra med mer.

Rabiat
2015-08-05, 00:10
Jag stressar inte, men jag vill veta hur saker funkar. I detalj. Jag är helt enkelt typen.

ddr
2015-08-05, 03:46
Jag gissar att 40g EAA till lunch är ett typo, och att det menas att lunchen bör innehålla 40g protein?

Helt rätt! Nattmössan och skriva med telefon var inte min grej ;)

2-4 Måltider med 3-5 Gram Leucin var (40-50 Gram Rent Protein beroende på källa i regel)
2-4 x EAA Mellan måltiderna (10 Gram á)

Rahf
2015-08-05, 11:14
Och jag förstår inte varför leucinet ska vara en del av måltiderna. Det blir inte någon extra aktivering, då magen inte kommer vara tom.

ddr
2015-08-05, 11:27
Och jag förstår inte varför leucinet ska vara en del av måltiderna. Det blir inte någon extra aktivering, då magen inte kommer vara tom.

Vet inte om vi missförstår varandra? Det jag syftar på är att inta någon form av proteinkälla så att proteinmängden från den källan/måltiden kommer upp i 3-5 gram Leucin.

Exempelvis så snittar kött på ungefär 70mg Leucin/gram rent protein vilket gör att cirka 45 gram rent protein från kött kommer upp i >3 gram leucin.