handdator

Visa fullständig version : Näringslära för någon som behöver förändra sitt liv


Clajj
2015-08-04, 06:01
Hej Kolo!

Jag har en lillebror (25år) som jag är väldigt orolig över. Det gäller hans kost.

Han har i princip inte ätit en enda grönsak i hela hans liv. Han va pjoskig som barn och mina föräldrar lät honom pjoska. Jag o andra sidan har varit hårdare men fått mothugg från päronen då. Men nu sitter han här 25år gammal och är precis lika pjoskig. Dessutom är han grovt curlad o vet inte hur man lagar annan mat än spaghetti och köttfärssås.

Det som gör saken ännu värre är att han är en så kallad 'datanörd' som spenderar timmar framför datorn. Dvs. han rör sig ohälsosamt lite. Ingen träning. Alla hans hobbyer finns i datorn...

Hans kropp är byggd på snabbmat eller halvfabrikat. Inga grönsaker. Knappt frukt. Han tycker grönsaker är äckligt och vill spy när han äter det. Lustigt nog är han inte det minsta överviktig utan jag misstänker istället att han är fet inombords, dvs hans artärer etc lär vara ruggit igenproppade.

Han kan ingenting om näringslära/kostlära. Vi har pratat om detta och han är medveten om att det är ett problem men han är väl inte superintresserad av att läsa på och göra förändringar. Han vill, men det går trögt.

Jag undrar nu om ni som besitter så himla mycket kunskap kanske kan tipsa om bra hemsidor/studier/länkar/trådar som från grunden kan få honom att förstå hur viktigt det är att börja äta bättre (+ röra sig mer). Han har försökt gymma förut men är blyg och tkr det är obekvämt på gymmet. Jag har köpt böcker tidigare men tror han tar till sig bättre om han får läsa på via datorn där han trivs bäst ;)

Hur kan jag hjälpa honom?

shut teh face
2015-08-04, 06:11
Om det inte finns något intresse hos honom så är det svårt att motivera honom att lära sig något öht.

Jag skulle kanske letat fram ett par studier som visar på ökad koncentration eller liknande av kosten, så kan du ju lägga fram det som så att han blir bättre på datorspel. :d

Clajj
2015-08-04, 06:25
Han vet ju att han ligger i riskzonen genom att leva som han gör. Han vill förändras men det är väl ungefär som att sluta röka - det kan gå riktigt trögt.

Han är i övrigt en sjukt intelligent dude som pluggar hårt och läser mkt om omvärlden och kan mkt om datorteknik så jag tänker att om han bara får titta på lite schyssta sidor med bra information så kanske intresset väcks mer o mer sakta men säkert.

Känner iaf inte att jag vill ge upp. Vill ha en bror som lever länge och är frisk.

Klein
2015-08-04, 06:41
Varfor spekulera? Ga och gor en halsoundersokning istallet. Du forst och sedan din bror. Finns inget varre an folk som ska tvinga pa andra forandringar baserat pa deras egna tro.

Clajj
2015-08-04, 07:27
Varfor spekulera? Ga och gor en halsoundersokning istallet. Du forst och sedan din bror. Finns inget varre an folk som ska tvinga pa andra forandringar baserat pa deras egna tro.

Spekulera? Tro? D fattar väl vem som helst att hans livsstil inte är hälsosam. Men det var en sjukt bra idé att göra en hälsoundersökning. Det har han sagt att han ska göra :D

Clajj
2015-08-04, 07:30
Klein: sen handlar det ju om mer än att upptäcka pågående ev sjukdomar. Jag tänker mer långsiktigt och menar att han säkert har ett dåligt immunförsvar pga detta och är i riskzonen för flera folksjukdomar etc. Hjärt och kärlproblem, diabetes, förkortad livslängd mm.

Aliaas
2015-08-04, 08:30
Som tidigare nämnts, gör e hälsoundersökning och se om det finns något problem och vart det ligger om så är fallet.

Kanske är bror din kärnfrisk, det kan man aldrig veta. En kombination av olika halvfabrikat och snabbmat KAN ge alla nödvändiga micronutrienter (dock är det osanolikt).

EnergiÖverskott
2015-08-04, 10:58
Att köpa böcker till honom för att han ska börja gå till gymet känns för långsökt. Trivs han inte på gymet eller tycker att styrketräning är tråkigt är det inget han ska syssla med. Vad gillar din bror? Kanske naturen? Börja med att släpa ut honom på en långpromenad i skogen, upplev naturen ihop och prata om allt och inget tillsammans.

Försök att hitta hans grej. För att man ska lyckas med något måste det vara självvalt och realistiskt. Han måste finna nöje i det han gör. Så, försök att hitta hans grej och se till att försök hitta en personlig motivator till varför din bror ska ta hans om sin hälsa bättre genom att äta bättre.

Ozziking
2015-08-04, 11:01
kampsport :>