handdator

Visa fullständig version : Hel eller halvförsäkring på bil?


lofito
2015-08-03, 22:30
Undrar bara och vad tycker ni?
Skaffat mig en bil, -06 i gott skick. Rullat 14500 mil.

Hel eller halvförsäkring? Hel är dubbelt så dyrt.

Har bilen i garage. Åker inte mer än 1000 mil per år.

Åker mestadels i stan för att handla osv.
Aldrig haft en skada förr på bilen, är 26 o haft körkort sen 18 års åldern.

Vad tycker ni?

En hel hamnar på runt 730 kr, en halv på 400.

Motivera varför.. Är osäker. Tack!

Baan
2015-08-03, 22:35
Spontant, trafik :)

Olegh
2015-08-03, 22:39
Har du lån på den? Har du råd att skrota den i morn i värsta fall?

4623
2015-08-03, 22:40
Vad betalade du för bilen?

lofito
2015-08-03, 22:43
Kostade 60, betalade 20% kontant, resten lån på 4 år.

4623
2015-08-03, 22:48
Har du inte råd att pynta 60k hade jag kört hel.

Vilken stad är det du kör i?

lofito
2015-08-03, 23:56
Utveckla varför hel?
Har pengarna, men vill inte lägga allt kontant på den utan ha över till annat.

4623
2015-08-03, 23:58
Det är en avvägning du får göra. När det kommer till hojar så går min gräns vid runt 50'. Kostar den mer än det så vill jag ha hel. Äger jag inte objektet så vill jag ha hel.

Nu bor jag i Stockholm. Hade jag bott kvar i Skåne hade gränsen förmodligen varit högre för min del.

Quint
2015-08-04, 02:26
Trodde nästan man var tvungen att ha helförsäkring på bilen om man hade lån på den, annars finns ju risken att bilen, som står som säkerhet på lånet, totalkvaddas utan att någon reparation/ersättning täcks av försäkringen.

shut teh face
2015-08-04, 06:13
Trodde nästan man var tvungen att ha helförsäkring på bilen om man hade lån på den, annars finns ju risken att bilen, som står som säkerhet på lånet, totalkvaddas utan att någon reparation/ersättning täcks av försäkringen.
Billån är väl sk. blancolån utan säkerhet..?

Jag hade kört på hel

sweetkarolina
2015-08-04, 07:08
Jag kvaddade min första bil på halvförsäkring ca 8 veckor efter köpet.

30000 rakt ner i sjön.
Shit happens, det som är poängen med försäkring.

Antagligen kommer du varken nyttja din halv eller din helförsäkring, utan det kommer helt enkelt kosta dig pengar. Men det finns en procentuell chans att något händer med din bil, och då är det försäkringen som pyntar och inte du.

Fiplin
2015-08-04, 07:50
Jag är i samma ålder och hamnade på ungefär samma premie på halv/hel som du när jag köpte bil i samma prisklass. Kör på halvförsäkring när det handlar om så förhållandevis lite pengar.

tenchi
2015-08-04, 07:54
Antingen tar du en halvförsäkring och sparar pengar till en ev reparation eller så tar du en hel och slipper svettas den dag det händer nåt.

Jag hade själv en halvförsäkring på en bil, körde på ett rådjur och fick laga allt själv. Skrota bilen var det inte tal om. Det hade varit så simpelt att betala 1500kr i självrisk och lämna in bilen. En högre premie är i mina ögon helt klart värt det.

Har du en billig skrotbil, kör trafik och köp en ny om det händer nåt. Men inte med bil för 60000kr, det är inte lite pengar för mig.

Wzup2u
2015-08-04, 07:59
spelar ingen roll om du kör 1k mil, kan hända vadsomhelst tom den första milen.
hmm du ligger vid gränsen där en bil är mellan hel & halv försäkring tkr jag.

Börja med halv, och eventuellt köp på hel om du ångrar dig, det går alltid ta ett steg upp i försäkring.
Alt välj hel.

Quint
2015-08-04, 11:12
Billån är väl sk. blancolån utan säkerhet..?

Jag hade kört på hel

NU var det förvisso rätt många år sedan jag senast tog ett billån och möjligt att det finns olika varianter, men är rätt säker på att bilen stått som säkerhet i de fallen jag tagit billån.

En snabb sökning pekar även på att åtminstone vissa kräver helförsäkring om man har bilen som säkerhet:
http://www.xn--hittaprivatln-0fb.se/artiklar/olika-typer-av-lan/viktigt-att-tanka-pa-vid-ett-billan-5-punkter
När du tar ett billån med bilen som säkerhet är din långivare mycket intresserad av att värdet på bilen hålls så intakt som möjligt. Som ett led i detta är det många långivare som kräver att du tecknar en helförsäkring för bilen. Helförsäkringen ska gälla för hela lånets löptid.

eller
http://www.alltombilen.com/bilan_hitta_billigaste.asp?id=838&lana=helforsakring-pa-gammal-bil-vid-avbetalning-hos-bilhandlare
Köper du en bil med lån bundet på bilen så krävs det helförsäkring på bilen. Tar du ett vanligt lån så kan du välja vilken försäkring du vill.
När jag köpte min bil på volvo kredit så gav försäljaren ett krav på att jag skulle köra med helförsäkring för att han skulle vilja bevilja mig krediten.

Jag skulle nog åtminstone kolla upp villkoren för lånet, om bilen står som säkerhet behöver du sannolikt lösa lånet om bilen totalkvaddas, även om det skulle vara så att helförsäkring inte krävs.

JamesD
2015-08-04, 17:07
20-30k så hade jag kört trafik. 50-60 k så hade jag kört halv. Mer än det så blir det hel.

LillisJ
2015-08-04, 18:15
Hade valt halv om bilen kostar under 60k som flera säger, särskilt om hel är dubbelt så dyrt. Kör man inte som ett rumpfejs så finns det tusenlappar att spara på det där varje år.

Pitepalt
2015-08-05, 18:56
Handlat ny bil för runt 30-40k i förra veckan och tecknade idag halvförsäkring på den. Halv gick på 5.8k/år och trafik skulle kosta 5.2k ca. Blev ett enkelt val.

KlopFer
2015-08-05, 20:04
Handlat ny bil för runt 30-40k i förra veckan och tecknade idag halvförsäkring på den. Halv gick på 5.8k/år och trafik skulle kosta 5.2k ca. Blev ett enkelt val.

Ganska dyrt för en trafikförsäkring =/


Hade trafikförsäkring på min första bil. Som blev stulen och kvaddad. Bra vinst på den bilen ;)