handdator

Visa fullständig version : Plötslig smärta i foten - stressfraktur?


Dravena
2015-08-03, 12:07
Ligger i träning inför Lidingöloppet och har åkt på problem med foten som bekymrar mig. Någon som har någon input?

Kön: kvinna

Ålder: 32

Längd och vikt: 185 cm / 74 kg

Smärtbeskrivning: Skarp smärta i mellanfoten som uppkom plötsligt, från ett steg till ett annat under en vanlig långsam promenad. Smärtan sitter djupt inne i foten och området är ömt vid palpering. Det gör även lite ont att böja och manipulera framdelen av foten. Gör endast ont i rörelse, framförallt när foten rullar över i steget märks en skarp smärta i foten. Ingen smärta eller värk i vila. Märkte viss förbättring från dag 1 (lördag) till 2 men har inte blivit bättre sen dess.

Vad och hur mycket tränar du? Har/hade du gjort några ändringar i träningen på senaste tiden? Alltså tränat tyngre, oftare eller börjat med någon ny övning osv:

De föregående veckorna har fokus legat på långa löppass vilket gett en högre mildos per vecka än tidigare. Har dock varit noga med att variera underlag och skor och inte känt av några varningssignaler innan. Smärtan uppkom efter två dagars vila efter en ganska lugn vecka (långpass 2 timmar på måndag, teknikpass på tisdag, snabb mil på onsdag, teknikpass torsdag). Har haft problem med fram- och baksida lår i höger ben under en period och därför skippat tuffare pass som intervaller för att inte provocera dessa. En egen teori är att vänster fot fått ta en tyngre belastning för att kompensera.

Tagit några tabletter, typ alvedon, ipren eller voltaren och isf hade det någon effekt? Tagit alvedon för smärtlindring, tar udden av det värsta.

Är orolig för att det ska vara en stressfraktur, även om förloppet inte riktigt stämmer.

therunningman
2015-08-04, 15:39
Ligger i träning inför Lidingöloppet och har åkt på problem med foten som bekymrar mig. Någon som har någon input?

Kön: kvinna

Ålder: 32

Längd och vikt: 185 cm / 74 kg

Smärtbeskrivning: Skarp smärta i mellanfoten som uppkom plötsligt, från ett steg till ett annat under en vanlig långsam promenad. Smärtan sitter djupt inne i foten och området är ömt vid palpering. Det gör även lite ont att böja och manipulera framdelen av foten. Gör endast ont i rörelse, framförallt när foten rullar över i steget märks en skarp smärta i foten. Ingen smärta eller värk i vila. Märkte viss förbättring från dag 1 (lördag) till 2 men har inte blivit bättre sen dess.

Vad och hur mycket tränar du? Har/hade du gjort några ändringar i träningen på senaste tiden? Alltså tränat tyngre, oftare eller börjat med någon ny övning osv:

De föregående veckorna har fokus legat på långa löppass vilket gett en högre mildos per vecka än tidigare. Har dock varit noga med att variera underlag och skor och inte känt av några varningssignaler innan. Smärtan uppkom efter två dagars vila efter en ganska lugn vecka (långpass 2 timmar på måndag, teknikpass på tisdag, snabb mil på onsdag, teknikpass torsdag). Har haft problem med fram- och baksida lår i höger ben under en period och därför skippat tuffare pass som intervaller för att inte provocera dessa. En egen teori är att vänster fot fått ta en tyngre belastning för att kompensera.

Tagit några tabletter, typ alvedon, ipren eller voltaren och isf hade det någon effekt? Tagit alvedon för smärtlindring, tar udden av det värsta.

Är orolig för att det ska vara en stressfraktur, även om förloppet inte riktigt stämmer.

Om du inte tränat med smärta/ömhet en period tror jag inte du ska vara så orolig för stressfraktur med debuten som du beskriver. Ofta är det ett smygande förlopp med ömhet vid belastning och värk efteråt och när frakturen verkligen är där så det brukar det vara direkt belastningssmärta med värk efteråt. Sedan tar det ju ett tag att bygga upp en stressfraktur, om man nu inte hittar på en helt ny rörelse som man gör extremt ofta för då kan det ju faktiskt gå ganska fort.

Det är inte ovanligt att os cubeideum (eller os naviculare) ställer till besvär i mellanfoten hos människor som löptränar (eller kör mycket crosstrainer).

Vågar man kan man behandla efter youtube: https://www.youtube.com/watch?v=Ryl8WqEOSJY

Asterix89
2015-08-06, 16:20
Ifjol ung. vid denna tidpunkt drabbades jag av en stressfraktur. Från början trodde jag inte att det var just en stressfraktur men röntgen visade det till slut.

Som therunningman skriver upplevde jag det exakt också, d.v.s. ömhet under några veckor (tänkte inte så mkt. på det) för att sedan bli en, två snäpp värre och direkt smärta mot benet i foten vid belastning. Varför fick jag denna skada? För att jag snedbelastade/sprang på ett annat sätt under en viss period.

Jag hade inte ont under viloläge men vid belastning haltade jag runt.

Kloka ord av therunningman tycker jag och jag bidrar gärna med tips om så önskas. Tog väl ung 8 veckor innan jag kunde belasta igen om inte mer. Jag spelar fotboll ska sägas.

svenbanan
2015-08-06, 16:30
Låter som om det skulle kunna vara hälsporre eller nåt plantar fasciiatis liknande... Fast jag kanske missförstår vad du menar med mellanfoten? Jag tänker hålfot...

therunningman
2015-08-07, 09:25
Låter som om det skulle kunna vara hälsporre eller nåt plantar fasciiatis liknande... Fast jag kanske missförstår vad du menar med mellanfoten? Jag tänker hålfot...

Om jag ska vara besserwizzer en stund. Plantar fasciit och hälsporre är samma sak eller två olika saker beroende på vem man pratar med. Vissa anser att en hälsporre (benutväxt) kan orsaka en plantar fasciit medan andra anser att benutväxten kan uppkomma från den plantara faschiiten (överansträngningen / kroppen vill skydda sig själv). Dock undrar jag om alla får en utväxt.

Hur som helst hänger det ibland ihop med att ex os naviculare pressas ur position (se inlägg ovan) och foten förlängs. Man ska inte alltid skylla på skor och underlag eller träningsvolym.

Smärtan vid plantar fasciit brukar inte uppkomma akut utan komma smygande som vid en stressfraktur samt oftast är det morgonstelhet och så lättar det lite under dagen. Smärtan är nästan alltid lokaliserad ner mot fascians infästning i hälbenet men man kan vara öm i hela hålfoten och även ha ont i framfoten.

Hoppas du inte ser inlägget som kritik utan mer ett försök till fortbildning. :)

Väldigt svår frågeställning tycker jag.

Dravena
2015-08-07, 09:40
Tack för input allihopa! Smärtan har blivit bättre om än inte helt bra, så jag tror inte att det är en stressfraktur. Kanske var lite otydlig med hur den är placerad, smärtan sitter precis där hålfoten går över i "trampdynorna" och uppstår när foten rullar över i steget.

Fortsätter med löpvilan och kontaktar idrottsskadecentrum nästa vecka om det inte är bra då tänker jag.

therunningman
2015-08-07, 10:07
Tack för input allihopa! Smärtan har blivit bättre om än inte helt bra, så jag tror inte att det är en stressfraktur. Kanske var lite otydlig med hur den är placerad, smärtan sitter precis där hålfoten går över i "trampdynorna" och uppstår när foten rullar över i steget.

Fortsätter med löpvilan och kontaktar idrottsskadecentrum nästa vecka om det inte är bra då tänker jag.

Då är nog Mortons neurom en tänkbar diagnos. Jag hade undvikit smärta i den mån det går (läs på om det och träna inte) och kollat upp det så fort som möjligt om det verkar stämma in.

Har du tur är det bara en slemsäcksinflammation eller liknande i området men den borde också debutera smygande.

Dravena
2015-08-07, 15:01
Då är nog Mortons neurom en tänkbar diagnos. Jag hade undvikit smärta i den mån det går (läs på om det och träna inte) och kollat upp det så fort som möjligt om det verkar stämma in.

Har du tur är det bara en slemsäcksinflammation eller liknande i området men den borde också debutera smygande.

Har mailat idrottsskadecentrum för att få en tid, känns som att det är lika bra att få det uppkollat. Om inte annat för att utesluta alla tråkiga saker som kan vara fel! :D

Dravena
2015-08-13, 21:24
Då är nog Mortons neurom en tänkbar diagnos. Jag hade undvikit smärta i den mån det går (läs på om det och träna inte) och kollat upp det så fort som möjligt om det verkar stämma in.

Har du tur är det bara en slemsäcksinflammation eller liknande i området men den borde också debutera smygande.

Mycket riktigt, mortons neurom blev domen!

therunningman
2015-08-14, 07:07
Mycket riktigt, mortons neurom blev domen!

Aj då. :( Ta din rehab och smärta på allvar så kommer det gå bra. Kan kännas segt med långdragna rehabiliteringar men man får försöka överleva.

Lycka till!

Dravena
2015-08-14, 07:16
Aj då. :( Ta din rehab och smärta på allvar så kommer det gå bra. Kan kännas segt med långdragna rehabiliteringar men man får försöka överleva.

Lycka till!

Tack! Det är som det är, jag är gammal rehabexpert (stelopererad) så jag vet att det bara är bita ihop och göra det som krävs. Har inte gett upp Lidingö riktigt än, men kommer inte att riskera något.

Får köpa en cykel! :D