handdator

Visa fullständig version : Smala latsdrag fram vs pullups?


delizh
2015-08-02, 22:52
Har på senare tiden för min rygg börjat träna dessa övningar. Delar upp så det blir en rygg övning på 4 pass i veckan.
Har gått efter denna sidan: http://suppversity.blogspot.se/2011/07/suppversity-emg-series-latissimus.html

Chins bakom nacken
Hantelrodd
Smala latsdrag fram med underhandsgrepp
Skivstångsrodd

Frågan är om man skulle kunna byta ut smala latsdrag fram mot smala pullups?
Eller är pullups mer en övning för biceps?
Hur smalt grepp bör man hålla när det gäller "smala latsdrag" m.m? Axelbrett?

Anledningen för jag vill byta är för jag får ingen riktigt bra stretch på den latsdrag maskinen och så känns övningen lite obekväm för mig.

pezrulezhaakon
2015-08-02, 23:37
Har på senare tiden för min rygg börjat träna dessa övningar. Delar upp så det blir en rygg övning på 4 pass i veckan.
Har gått efter denna sidan: http://suppversity.blogspot.se/2011/07/suppversity-emg-series-latissimus.html

Chins bakom nacken
Hantelrodd
Smala latsdrag fram med underhandsgrepp
Skivstångsrodd

Frågan är om man skulle kunna byta ut smala latsdrag fram mot smala pullups?
Eller är pullups mer en övning för biceps?
Hur smalt grepp bör man hålla när det gäller "smala latsdrag" m.m? Axelbrett?

Anledningen för jag vill byta är för jag får ingen riktigt bra stretch på den latsdrag maskinen och så känns övningen lite obekväm för mig.

Smalare grepp än axelbrett är onödigt.
Smala latsdrag eller pullups är snudd på likvärdiga.

delizh
2015-08-02, 23:45
Smalare grepp än axelbrett är onödigt.
Smala latsdrag eller pullups är snudd på likvärdiga.

Så smala pullups är mer lats än biceps? En ryggövning?

EDIT: vart är mest effektivast att dra sig upp till vid pullups för latsen? Hakan? Bröstet? Eller ev längre, typ nedre bröst?

Rolfarsson
2015-08-02, 23:54
Varför utför du chins bakom nacken? Gillar du inte dina axlar och vill straffa dom av någon konstig anledning?
Sen bör du ta EMG studier med en nypa salt, ta dom 2 nedan som exempel, dom visar något helt annat mot den du bifogade.

The latissimus dorsi muscle activity was higher during the seated row with a protracted scapulae than the activity found during a wide grip pulldown and a reverse grip pulldown. The level of protraction/retraction did not influence latissimus dorsi activity during the seated row exercise. The level of forearm supination had no influence on latissimus dorsi activity during the pulldown exercise. Biceps brachii muscle activity was the same across exercises.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC449729/

https://www.t-nation.com/training/inside-the-muscles-best-back-and-biceps-exercises

delizh
2015-08-02, 23:57
Varför utför du chins bakom nacken? Gillar du inte dina axlar och vill straffa dom av någon konstig anledning?
Sen bör du ta EMG studier med en nypa salt, ta dom 2 nedan som exempel, dom visar något helt annat mot den du bifogade.



https://www.t-nation.com/training/inside-the-muscles-best-back-and-biceps-exercises

Vad är det för fel på chins bakom nacken?

crizzan
2015-08-03, 00:06
Vad är det för fel på chins bakom nacken?

Here we go again...

Rolfarsson
2015-08-03, 00:08
Vad är det för fel på chins bakom nacken?

Det är inte funktionellt, ger inga fördelar jämfört med framför och lägger axelleden i en mindre säker position.

delizh
2015-08-03, 00:12
here we go again...

:d

svenbanan
2015-08-03, 00:12
Smalare grepp än axelbrett är onödigt.


Beror väl kanske iofs på vad man har för målsättning. Det finns nåt program som nån amerikansk snubbe tränade efter då han satte (eller försökte sätta) nån typ av rekord i pullups. Ett av hans pass gick ut på 3set pullups (handflatorna bortvänd), 3set chins (handflatorna mot och med ungefär axelbrett) följt av 3set chins (händerna bredvid varandra).

Jag kan tänka mig att man kan få ut nåt av att göra sådana chins ifall man har en måösättning att göra många chins/pullups. Lite annorlunda (men snarlikt) rörelsemönster/koordination på några set kanske kan ge nån typ av fördel ifall man gör hundratals "vanliga" set i veckan...

delizh
2015-08-03, 00:17
Beror väl kanske iofs på vad man har för målsättning. Det finns nåt program som nån amerikansk snubbe tränade efter då han satte (eller försökte sätta) nån typ av rekord i pullups. Ett av hans pass gick ut på 3set pullups (handflatorna bortvänd), 3set chins (handflatorna mot och med ungefär axelbrett) följt av 3set chins (händerna bredvid varandra).

Jag kan tänka mig att man kan få ut nåt av att göra sådana chins ifall man har en måösättning att göra många chins/pullups. Lite annorlunda (men snarlikt) rörelsemönster/koordination på några set kanske kan ge nån typ av fördel ifall man gör hundratals "vanliga" set i veckan...

Man skulle ju då kunna variera isåfall med

Första veckan: Handlfator bortvända
Andra veckan: handlfator mot
Tredje veckan: händerbrecid
:)

Eller möjligtvis att man kör 1-2set av varje på samma pass beroende på hur mycket set man kör.

svenbanan
2015-08-03, 00:28
Man skulle ju då kunna variera isåfall med

Första veckan: Handlfator bortvända
Andra veckan: handlfator mot
Tredje veckan: händerbrecid
:)

Eller möjligtvis att man kör 1-2set av varje på samma pass beroende på hur mycket set man kör.

Har du som målsättning att göra supermånga pullups?
Annars tror jag inte du tjänar nåt på att köra med händerna ihop, ifall du har som mål att bygga lats.

Om du har detta som målsättning så bör du köra pullups typ 5 dagar i veckan på olika sätt (till fail, med vikt, massor av set långt från fail, etc), och köra de flesta repetitionerna på det sätt som du vill bli bra på, vare sig det är handflatorna bort eller emot.

delizh
2015-08-03, 00:29
Har du som målsättning att göra supermånga pullups?
Annars tror jag inte du tjänar nåt på att köra med händerna ihop.

Om du har detta som målsättning så bör du köra pullups typ 5 dagar i veckan på olika sätt (till fail, med vikt, massor av set långt från fail, etc), och köra de flesta repetitionerna på det sätt som du vill bli bra på, vare sig det är handflatorna bort eller emot.

Nope. :)

pezrulezhaakon
2015-08-03, 00:30
Beror väl kanske iofs på vad man har för målsättning. Det finns nåt program som nån amerikansk snubbe tränade efter då han satte (eller försökte sätta) nån typ av rekord i pullups. Ett av hans pass gick ut på 3set pullups (handflatorna bortvänd), 3set chins (handflatorna mot och med ungefär axelbrett) följt av 3set chins (händerna bredvid varandra).

Jag kan tänka mig att man kan få ut nåt av att göra sådana chins ifall man har en måösättning att göra många chins/pullups. Lite annorlunda (men snarlikt) rörelsemönster/koordination på några set kanske kan ge nån typ av fördel ifall man gör hundratals "vanliga" set i veckan...

Om man tror riktigt hårt på att det är bra så är det säkert det...
Har man inget specifikt mål så kan man ju syssla med vadsomhelst, och få ut nånting av det.

svenbanan
2015-08-03, 00:50
Om man tror riktigt hårt på att det är bra så är det säkert det...
Har man inget specifikt mål så kan man ju syssla med vadsomhelst, och få ut nånting av det.

That's what I do! :)

pezrulezhaakon
2015-08-03, 00:56
That's what I do! :)

Random ospecifika resultat is the shit! Om man nu vill spendera sin tid så..

svenbanan
2015-08-03, 01:03
Random ospecifika resultat is the shit! Om man nu vill spendera sin tid så..

Det är ju kul att träna om inte annat. Och nån slags resultat kan man ju anta att det ändå ger. Just nu tycker jag det är för drygt att försöka hitta specifika mål med varenda träningspass. Jag tävlar ju aldrig i nåt, så det kan kvitta om det inte är opti. Nu handlar det förvisso mest om löpträning och inte styrka just nu för min del. Men när det blir vinter och snöigt kanske jag får damma av knäböjarmusklerna och stångpressarmusklerna i nåt lagom slumpmässigt program. ;)