handdator

Visa fullständig version : Vanlig "deffning" VS LCHF.


Gurkburk92
2015-08-02, 19:20
Hallå allihopa!

Jag har kört med LCHF två gånger, två perioder. Förra gången gick jag ner från ca 90kg till 82~. Nu är jag på andra gången och började på 93-94~kg och är nere på 85~, har hållit på ungefär en månad. Är så dålig på att ta datum o hålla koll på hur länge jag gjort sånt här :P Men ungefär en månad och max 2 veckor

Men efter dessa två gånger så har ju tanken slagit mig och rätta mig om jag har fel.. Funkar det inte att äta högfettprodukter i vanliga maten samt då också lägga mindre energi på tillbehör såsom pasta?

Med denna feta maten man käkar på LCHF så blir man enormt mätt FORT & håller sig mätt länge. Så man behöver inte svälta sig varken i början/mitten/slutet av "deffningen".

Så slutfrågan är ju egentligen: Går det inte att kombinera Vanlig deff & LCHF?

Ursäktar om detta blir en jävligt dum fråga.

Rahf
2015-08-02, 19:25
Spontant så känns det som om du tappar vikt i rasande fart.

Jag har dock en fundering kring det här: Vad är "vanlig deff" i sammanhanget?

vicarious
2015-08-02, 19:43
LCHF är ju ett begrepp som innebär att man bara får äta en viss mängd kolhydrat. Äter man mer kolhydrat än man får så är det inte LCHF längre.

Deff innebär egentligen bara att man håller ett kaloriunderskott (kombinerat med träning och högt proteinintag) men säger inte så mycket om vad man äter. Ät det du trivs med men håll koll på kalorierna så kommer du gå ned i vikt.

Isseman
2015-08-02, 20:05
Hoppas innerligt att du styrketränar regelbundet när du går ned i vikt periodvis

Gurkburk92
2015-08-02, 20:18
Hoppas innerligt att du styrketränar regelbundet när du går ned i vikt periodvis

Gör jag inte för tillfället. Har ett väldigt fysiskt jobb däremot och maten passar rättså bra till jobbet. Kör bil och levererar paket. Lyfter bla 50~ kilos halvpallar osv själv. Med den "Vanliga" maten så höll jag inte mig mätt mer än någon timme, oavsett vad jag åt iprincip. Men nu käkar jag en gång under arbetstiden och håller mig mätt tills jag kommer hem.

Jobbet är en orsak till att jag inte tränar. Det är så stressigt & tungt de flesta dagar att det inte finns ork, och jobbar 9h, ingen rast, kommer hem runt kl 6.

vicarious
2015-08-02, 21:35
Det du beskriver är vardag för de flesta.

Du får bättre resultat av din viktminskning om du styrketränar under tiden. Du minskar muskelförlusten och ser till att den vikt du tappar till största del är fett.

Jontalinen
2015-08-06, 20:39
Viktnedgången är den viktigaste tiden att styrketräna under. Sen är nog mycket av din viktförlust vätska under LCHF i och med att kolhydrat binder vatten i kroppen, när du går tillbaks till vanlig kost återkommer en del av vikten därför.

DonFlex
2015-08-08, 17:03
Jag skulle vilja prova att kapa kolhydrater och raffinerat socker och äta mer protein och fett, typ LCHF, utan att var helt strikt, det finns ju bättre och sämre kolhydrater. Någon som vet hur det är att träna på lite kollisar, funkar det bra? Jag tänkte äta havregrynsgröt till frukost och lite ris & potatis, men skippa pasta, bröd etc. och äta mer fett och protein, funkar det vid deff?

vicarious
2015-08-08, 17:13
Jag skulle vilja prova att kapa kolhydrater och raffinerat socker och äta mer protein och fett, typ LCHF, utan att var helt strikt, det finns ju bättre och sämre kolhydrater. Någon som vet hur det är att träna på lite kollisar, funkar det bra? Jag tänkte äta havregrynsgröt till frukost och lite ris & potatis, men skippa pasta, bröd etc. och äta mer fett och protein, funkar det vid deff?

Allt funkar så länge du åstadkommer ett underskott av energi. Kolhydrater får ofta oförtjänt dåligt rykte i media och kvällsblaskor. Problemet är inte kolhydraterna i sig, utan att folk äter för mycket och ofta har en stillasittande livsstil. Du kan äta pasta och bröd också om du vill, ät inte för mycket energi bara.

Det går att styrketräna på lågkolhydratskost men många upplever nog att det går att träna bättre och hårdare med kolhydrater i kosten.

Rahf
2015-08-08, 18:47
Sen måste man vara lite mer rigorös med lågkolhydratskost, eftersom kroppen måste uppnå ketos (http://tranastyrka.se/nutritional-ketosis-losningen-eller-en-hail-mary/).

Brolle81
2015-08-08, 18:51
Jag körde i början av min deff på lågt kolhydrat intag typ under 80gr per dag uppfattade dagsformen och orken som väldigt svajig och vågen gick jojjo. Sen mitten av juli gick jag på ca 40 / 40 / 20 protein, kolhydrat och slutligen fett . Fick mer ork bättre viktnedgång och stabilare viktkurva. Dock äter jag inget ljust bröd ingen ljus pasta eller vitt ris . Utan typ kung markatta solros bröd , mathavre ,matvete, råris och kamutvete och fullkorns pasta vilket jag förmodar är bättre kolhydrater än söndermalt mjöl .

DonFlex
2015-08-09, 15:39
Sen måste man vara lite mer rigorös med lågkolhydratskost, eftersom kroppen måste uppnå ketos (http://tranastyrka.se/nutritional-ketosis-losningen-eller-en-hail-mary/).

Ska man uppnå ketos, så måste man förstås vara riktigt strikt med kollisarna, men det tror jag inte jag behöver. Vi äter nog generellt väldigt mycket raffinerat socker och snabba kolhydrater, så man borde uppnå en bättre viktnedgång med ett kostomlägg även utan ketos, eller? Senare forskning har kunnat påvisa att det inte är så enkelt så att 1 kalori alltid är en kalori så att säga, kroppen verkar behandla kalorierna lite olika, så 500 kcal raffinerat socker gör dig fetare än 500 kcal avokado etc. detta är ny forskning. Har inga länkar till källor nu ..

Kralligare
2015-08-09, 16:00
Ska man uppnå ketos, så måste man förstås vara riktigt strikt med kollisarna, men det tror jag inte jag behöver. Vi äter nog generellt väldigt mycket raffinerat socker och snabba kolhydrater, så man borde uppnå en bättre viktnedgång med ett kostomlägg även utan ketos, eller? Senare forskning har kunnat påvisa att det inte är så enkelt så att 1 kalori alltid är en kalori så att säga, kroppen verkar behandla kalorierna lite olika, så 500 kcal raffinerat socker gör dig fetare än 500 kcal avokado etc. detta är ny forskning. Har inga länkar till källor nu ..

Jag såg nyligen en ny dokumentär om detta, kom inte ihåg vad den hette. De kunde konstatera att det visst spelade roll var ifrån kalorierna kom, man kunde äta mer kcal och ända gå ner i fettvikt om man åt rätt kcal. Fetmaläkaren Stefan Rössner brukar alltid säga att ingen kost eller diet spelar någon roll för viktminskningen, han brukar säga att man kan banta på hallonbåtar, bara man inte äter fler kalorier (Det har han sagt i 30 år, vilket också är den ålder på forskningen han fortfarande stödjer sig på). Visst kan vi äta skräp och gå ner i vikt om vi ligger lågt på kcal, men du kan äta mer kcal och gå ner i vikt om du äter rätt kcal, skippa allt tillsatt socker till att börja med, det är inte lätt, det finns överallt ..

Rahf
2015-08-09, 19:11
Ska man uppnå ketos, så måste man förstås vara riktigt strikt med kollisarna, men det tror jag inte jag behöver. Vi äter nog generellt väldigt mycket raffinerat socker och snabba kolhydrater, så man borde uppnå en bättre viktnedgång med ett kostomlägg även utan ketos, eller? Senare forskning har kunnat påvisa att det inte är så enkelt så att 1 kalori alltid är en kalori så att säga, kroppen verkar behandla kalorierna lite olika, så 500 kcal raffinerat socker gör dig fetare än 500 kcal avokado etc. detta är ny forskning. Har inga länkar till källor nu ..

Men en kalori är fortfarande värd just en kalori. Ska man upp eller ned i vikt så måste energin överstiga eller missa behovet.

Om du nämner "senare forskning" i denna svepande stil så måste denna finnas tillhands att visa.

Bevisbördan för dina påståenden är på bordet. Synar du?

EnergiÖverskott
2015-08-09, 20:01
Jag har vänner som äter sjukt strikt keto (65-80E% fett och typ 20-30 gram kolhydrater) och tränar, upplever bra ork och har sjukt bra form. Likaså har jag vänner som äter vegandieter med runt 80E% kolhydrater och 10E% från både fett och protein. Till det har jag självklart vänner som äter klassisk "fitnessmat" á kvarg, kyckling, etc och även det håller bra form, tränar och mår bra.

Med detta sagt får du helt enkelt testa dig fram vad du mår bra av. Testa, utvärdera och välj det som känns långsiktigt hållbart och som får dig att må bra. Svårare är det inte. Du hittar folk som både hyllar och sågar precis alla typer av kosthållningar. Den enda som tillslut kan avgöra din upplevelse är ingen annan än just du. :)

bubbaklubba
2015-08-09, 21:04
Jag tycker man känner direkt om man drar ner på kolhydraterna.

HenrikJ
2015-08-10, 17:27
Jag hade nog fan inte pallat deffa alls om jag inte fick lägga en del av kalorierna på socker. Spelar ingen roll att jag skulle kunna äta lite mer av kött/smör/whatever

Eataz
2015-08-19, 10:51
Edit: är 176 cm
Jag gick ner 20kg från November till April utan att träna(totalt otränad) med bara "LCHF"(mindre än 20g kolhydrater/dag) från 114kg till 94kg och hållit vikten sen dess med liberal lchf (20-50g kolhydrater).

Började träna precis innan semestern nu, runt 6 Juli. Käkade "deffkost" under semestern kyckling,ris,broccoli väldigt lite fett, högt protein och ca 100g kolhydrater/dag samma kaloriintag som när jag gick ner 20 kg förut ca 1700kcal.

Legat på samma vikt dom 4 veckorna jag har haft semester trots tung styrketräning varannan dag och 5km powerwalk varannan dag.

Nu när jag började jobba igen så drog jag bort kolhydraterna i princip helt och vikten dök rätt förbi mitt tidgare lägsta som var på 91.6. När jag drog bort kolhydraterna vägde jag ca 94-95kg efter två veckor är jag nere på 90.5kg, endel vattenvikt säkert.

En vanlig träningsdag ser ut ungefär så här:
Aminosyror innan träning
Styrketräning 60-75 min
Frukost: om träning 40g Whey, 1 Kvarg 150g och eventuellt en energidryck utan socker, monster/red bull
Lunch: 300g kyckling/nötfärs, 1 ägg, 30g bea, 1 baby bell ost
Middag: 250-300g kyckling, 30g bea, lite gurka eller annat grönt
Snack: Kvarg 150g, möjligtvis en questbar om suget blir extremt. Fylla på med något om jag ser att proteinet inte är där det borde.
Använder lifesum appen, perfekt så man kan ställa in sina macros som man själv vill ha dom.

1800-2000 kcal
230g protein
10-20g kolhydrater
100g fett(inte extremt mycket som många LCHF förespråkare tycker)

Slutsats, just för mig så verkar det vara skillnad på kalori och kalori, men det är säkert olika. När jag är nere på mitt viktmål(80-82 isch) kommer jag att börja äta en lagom mängd kolhydrater igen för att kunna bygga muskler bättre.

Jag tror på att prova sig fram.

Dreas
2015-08-19, 12:17
Edit: är 176 cm
Jag gick ner 20kg från November till April utan att träna(totalt otränad) med bara "LCHF"(mindre än 20g kolhydrater/dag) från 114kg till 94kg och hållit vikten sen dess med liberal lchf (20-50g kolhydrater).

Började träna precis innan semestern nu, runt 6 Juli. Käkade "deffkost" under semestern kyckling,ris,broccoli väldigt lite fett, högt protein och ca 100g kolhydrater/dag samma kaloriintag som när jag gick ner 20 kg förut ca 1700kcal.

Legat på samma vikt dom 4 veckorna jag har haft semester trots tung styrketräning varannan dag och 5km powerwalk varannan dag.

Nu när jag började jobba igen så drog jag bort kolhydraterna i princip helt och vikten dök rätt förbi mitt tidgare lägsta som var på 91.6. När jag drog bort kolhydraterna vägde jag ca 94-95kg efter två veckor är jag nere på 90.5kg, endel vattenvikt säkert.

En vanlig träningsdag ser ut ungefär så här:
Aminosyror innan träning
Styrketräning 60-75 min
Frukost: om träning 40g Whey, 1 Kvarg 150g och eventuellt en energidryck utan socker, monster/red bull
Lunch: 300g kyckling/nötfärs, 1 ägg, 30g bea, 1 baby bell ost
Middag: 250-300g kyckling, 30g bea, lite gurka eller annat grönt
Snack: Kvarg 150g, möjligtvis en questbar om suget blir extremt. Fylla på med något om jag ser att proteinet inte är där det borde.
Använder lifesum appen, perfekt så man kan ställa in sina macros som man själv vill ha dom.

1800-2000 kcal
230g protein
10-20g kolhydrater
100g fett(inte extremt mycket som många LCHF förespråkare tycker)

Slutsats, just för mig så verkar det vara skillnad på kalori och kalori, men det är säkert olika. När jag är nere på mitt viktmål(80-82 isch) kommer jag att börja äta en lagom mängd kolhydrater igen för att kunna bygga muskler bättre.

Jag tror på att prova sig fram.Just kalori vs kalori är det troligen ingen skillnad på. Däremot livsmedel. Vissa livsmedel tas inte upp så bra och kanske höjer förbränningen osv.

Sen äter du väldigt mycket protein, tror inte det går under LCHF när mängden är så hög. Sen finns det iofs flera inriktningar på dieten.

LCHF fungerar ypperligt för många, ska man träna ordentligt förespråkar jag dock kolhydrater.

Eataz
2015-08-19, 12:45
Just kalori vs kalori är det troligen ingen skillnad på. Däremot livsmedel. Vissa livsmedel tas inte upp så bra och kanske höjer förbränningen osv.

Sen äter du väldigt mycket protein, tror inte det går under LCHF när mängden är så hög. Sen finns det iofs flera inriktningar på dieten.

LCHF fungerar ypperligt för många, ska man träna ordentligt förespråkar jag dock kolhydrater.

När jag gick ner som mest låg jag på runt 100-120g protein och tyckte då att det var mycket, men då tränade jag inget heller.
Det jag kör nu är som du säger nån form av deffvariant, low carb high protein medium fat typ :)

Kommer helt klart börja föra in kolhydrater sen när jag är nere på målet, antagligen runt 100-150g i början.

Rabiat
2015-08-19, 15:01
Just kalori vs kalori är det troligen ingen skillnad på. Däremot livsmedel. Vissa livsmedel tas inte upp så bra och kanske höjer förbränningen osv.

Sen äter du väldigt mycket protein, tror inte det går under LCHF när mängden är så hög. Sen finns det iofs flera inriktningar på dieten.

LCHF fungerar ypperligt för många, ska man träna ordentligt förespråkar jag dock kolhydrater.

Jo det verkar ju faktiskt vara skillnad. Och resultaten verkar tyda på att man minskar i fettvikt snabbare genom att skära ner på fettet än om man skär ner på kolhydraterna.

Dreas
2015-08-19, 15:24
Jo det verkar ju faktiskt vara skillnad. Och resultaten verkar tyda på att man minskar i fettvikt snabbare genom att skära ner på fettet än om man skär ner på kolhydraterna.Jag har sett den studien. Och nej.

Antalet kcal du stoppar in i munnen är inte kcal in.

Du stoppar in bröd, nötter, fisk i munnen som bryts ned. Olika livsmedel hanteras olika "bra" av kroppen.

Wzup2u
2015-08-22, 19:46
Ganska trött på att höra lch mer mättnad blabla...

Beror ju på vilka kolhydrater man väljer också... Man kan äta sig ganska mätt på potatis...

ät 200g bacon och ät samma kalorimängd potatis...nämligen 1,3kg ca...

J.V
2015-08-23, 03:40
Ganska trött på att höra lch mer mättnad blabla...

Beror ju på vilka kolhydrater man väljer också... Man kan äta sig ganska mätt på potatis...

ät 200g bacon och ät samma kalorimängd potatis...nämligen 1,3kg ca...Har du testat olika varianter, raknat kalorierna och jamfort?

LCHF holl mig klart mattare pa samma kalorimangd nar jag testade LCHF, 'vanlig' diet och high carb/low fat. Da testade jag de olika varianterna flera manader och lag pa samma proteinmangd hela tiden, det var carbs och fett som skiljde. Daremot presterar jag battre pa mycket kolhydrater sa jag kor pa det.

Vad ar det for bacon du raknar pa om 200g bacon och 1.3kg potatis ger samma kalorimangd? Aven om man raknar pa Garants, vilket ar bland de kaloritataste pa marknaden, sa blir det 3-400kcal mer fran potatisen. Skiljer sig en hel del i proteinmangden ocksa...

arogen
2015-08-23, 07:11
Har du testat olika varianter, raknat kalorierna och jamfort?

LCHF holl mig klart mattare pa samma kalorimangd nar jag testade LCHF, 'vanlig' diet och high carb/low fat. Da testade jag de olika varianterna flera manader och lag pa samma proteinmangd hela tiden, det var carbs och fett som skiljde. Daremot presterar jag battre pa mycket kolhydrater sa jag kor pa det.

Vad ar det for bacon du raknar pa om 200g bacon och 1.3kg potatis ger samma kalorimangd? Aven om man raknar pa Garants, vilket ar bland de kaloritataste pa marknaden, sa blir det 3-400kcal mer fran potatisen. Skiljer sig en hel del i proteinmangden ocksa...

Precis. De vanliga baconet ligger väl på 270 eller 280kcal/100g?

Getbaff
2015-09-08, 07:25
Jag kör lchf före vanlig deff alla dagar i veckan räknar inte kalorier äter ca 5 till 6 gr per dag rejäl lunch middag och frukost samt mellanmål och ligger nu på 6.95 procent fett kolla min insta heter samma där

vicarious
2015-09-08, 07:44
Jag kör lchf före vanlig deff alla dagar i veckan räknar inte kalorier äter ca 5 till 6 gr per dag rejäl lunch middag och frukost samt mellanmål och ligger nu på 6.95 procent fett kolla min insta heter samma där

Kul att det funkar bra för dig. Din kroppsfettprocent är dock betydligt högre än 6.95%.

HenrikJ
2015-09-09, 21:29
Ledsen, men din verkliga fettprocent ligger nog bortåt det dubbla av 6.95. 11-13% gissar jag. Sedan vet jag inte hur precisionen ser ut i fettprocentsmätningar numera, men är det ens möjligt att ha en mätprecision på 0.01%??

smeander
2015-09-09, 21:55
Gör jag inte för tillfället. Har ett väldigt fysiskt jobb däremot och maten passar rättså bra till jobbet. Kör bil och levererar paket. Lyfter bla 50~ kilos halvpallar osv själv. Med den "Vanliga" maten så höll jag inte mig mätt mer än någon timme, oavsett vad jag åt iprincip. Men nu käkar jag en gång under arbetstiden och håller mig mätt tills jag kommer hem.

Jobbet är en orsak till att jag inte tränar. Det är så stressigt & tungt de flesta dagar att det inte finns ork, och jobbar 9h, ingen rast, kommer hem runt kl 6.

Grattis du kör budbil eller paketbil. Men det är ett arbete och inte träning, att du jobbar 9h är heller ingen ursäkt även om du är hemma 18:00. Det är ingen bra ursäkt och att det inte finns någon ork efter en arbetsdag kanske är ett tecken på att LCHF inte är en bra kosthållning för dig?

Eataz
2015-09-10, 06:23
Grattis du kör budbil eller paketbil. Men det är ett arbete och inte träning, att du jobbar 9h är heller ingen ursäkt även om du är hemma 18:00. Det är ingen bra ursäkt och att det inte finns någon ork efter en arbetsdag kanske är ett tecken på att LCHF inte är en bra kosthållning för dig?

Nu vet jag inte hur andra är, men jag skulle vara trött efter 9 timmars arbetsdag sittande vid datorn på kontoret också :d Oavsett vad jag hade ätit.