handdator

Visa fullständig version : Ytterligare en tråd av en gnällig man


filmjölk
2015-08-01, 15:22
Jag vet inte vad jag vill med den här tråden, kanske reta upp någon, kanske starta en diskussion, kanske få någon att tänka till eller få någon att le.

Man hör ibland uttrycket "manligt privilegium". Det finns säkerligen tusen olika sådana privilegium men givetvis fokuserar jag på de områden där det är en nackdel att vara man. Så nu skall jag rada upp ett par exempel. Tänk dig varje sak först utförd av en oattraktiv, medelålders, vit, heterosexuell man och sedan av en ung, väldigt snygg kvinna. Jämför reaktioner och mottagande från omvärlden.

* Gå omkring naken i sin lägenhet med ej nerdragna persienner, full insyn, och utföra vanliga hushållssysslor.

* Dansa själv på ett dansgolv i en övrigt folkrik nattklubb med mycket höftrörelser.

* Flirta till sig saker med förhoppning att kunna slippa behöva betala för dem.

* Söka jobb som hotellreceptionist.

* Träna på gymmet i tights

* sitta och gråta på en parkbänk

* Be någon man inte känner med hjälp att bära ens matkassar

* färga håret grönt

* Vara lite busigt nyfiken och hångla upp en kompis av samma kön.

* Äta mjukglass och söla ner hela ansiktet

* Försöka sälja sina otvättade underkläder på nätet

* Använda en profilbild av sin stjärt på nätforum

* posera naken i webcam


Jag är hyfsat avundsjuk...fyll på med mer saker:

King Grub
2015-08-01, 15:28
Jag har inga problem med mjukglasspunkten.

Bärsärk
2015-08-01, 16:06
Vara tjurig eller rent allmänt på dåligt humör helt utan anledning.

Mjölkdrickare
2015-08-01, 16:44
Fråga någon random person av motsatta kön om de vill ligga. cofffee

Thelvino
2015-08-01, 17:40
Du har uppenbarligen inte fattat vad man menar med "manligt privilegium".

Förresten så kan du byta ut den unga väldigt snygga kvinnan mot en 30 årig väldigt snygg kille och han kommer ha fördelar inom alla dessa områden gentemot den oattraktiva mannen. 1, 3, 7 och 11 punkterna kan nog bli svårare men 3 och 7 kan gå beroende på personlighet/skicklighet.

Ignatius72
2015-08-01, 17:44
Du har uppenbarligen inte fattat vad man menar med "manligt privilegium".

Förresten så kan du byta ut den unga väldigt snygga kvinnan mot en 30 årig väldigt snygg kille och han kommer ha fördelar inom alla dessa områden gentemot den oattraktiva mannen. 1, 3, 7 och 11 punkterna kan nog bli svårare men 3 och 7 kan gå beroende på personlighet/skicklighet.

Fördelar mot andra mindre attraktiva män ja. Men annars. Nej.

filmjölk
2015-08-01, 18:22
Du har uppenbarligen inte fattat vad man menar med "manligt privilegium".

.

Jo, jag förstår det mycket väl, men i den här tråden fokuserar jag på snygga kvinnors fördelar de har mot fula män i olika områden av livet. Tex. friheten i att kunna få vara naken i sitt eget hem utan att behöva fälla ner persiennerna. Ingen kommer ringa polisen, ingen (annat än kanske en rabiatfeminist) kommer sätta upp arga lappar i trappuppgången och det genererar positiv respons istället för negativ.

Olegh
2015-08-01, 18:55
Vad ska vi göra då?

Thelvino
2015-08-01, 18:58
Jo, jag förstår det mycket väl, men i den här tråden fokuserar jag på snygga kvinnors fördelar de har mot fula män i olika områden av livet. Tex. friheten i att kunna få vara naken i sitt eget hem utan att behöva fälla ner persiennerna. Ingen kommer ringa polisen, ingen (annat än kanske en rabiatfeminist) kommer sätta upp arga lappar i trappuppgången och det genererar positiv respons istället för negativ.

Du får nog visa att du förstår för att jag ska tro dig men ok. Vill du ha en gråta ut tråd där folk ska tycka synd om dig så får du förstås ha det.

En ung attraktiv kvinna kan göra de sakerna du nämnde, men en extremt tjock ful medelålders kvinna kan inte heller göra det. Så det är attraktiv vs ful det handlar om i många av dina exempel.

Mantus
2015-08-01, 19:04
Jo, jag förstår det mycket väl, men i den här tråden fokuserar jag på snygga kvinnors fördelar de har mot fula män i olika områden av livet. Tex. friheten i att kunna få vara naken i sitt eget hem utan att behöva fälla ner persiennerna. Ingen kommer ringa polisen, ingen (annat än kanske en rabiatfeminist) kommer sätta upp arga lappar i trappuppgången och det genererar positiv respons istället för negativ.

Jag har ett flertal gånger gått naken eller halvnaken i min förra lägenhet utan nerfällda persienner (glömsk). Det enda det ledde till var ett några busvisslingar och lite glada tjut från unga tjejer som nyttjade balkongen på studenthemmet mittemot.

Lite "smile and wave" löser en sådan situation.

Thelvino
2015-08-01, 19:05
Vara tjurig eller rent allmänt på dåligt humör helt utan anledning.

Och du upplever att kvinnor kan vara det utan att någon ifrågasätter det? För det skulle vara ett privilegium men i verkligheten om en kvinna är gnällig så kan hon mycket väl få höra, haru PMS eller??! Eller att någon bakom hennes rygg kallar henne för PMS kärring,etc etc.

Jakobson
2015-08-01, 19:08
Och du upplever att kvinnor kan vara det utan att någon ifrågasätter det? För det skulle vara ett privilegium men i verkligheten om en kvinna är gnällig så kan hon mycket väl få höra, haru PMS eller??! Eller att någon bakom hennes rygg kallar henne för PMS kärring,etc etc.

Fast de har ju gjort pms till ett giltigt sjukdomstillstånd och sjukskriver sig när de får lust

tlk
2015-08-01, 19:08
Och du upplever att kvinnor kan vara det utan att någon ifrågasätter det? För det skulle vara ett privilegium men i verkligheten om en kvinna är gnällig så kan hon mycket väl få höra, haru PMS eller??! Eller att någon bakom hennes rygg kallar henne för PMS kärring,etc etc.

+1

och så klart är ingen på rent allmänt dåligt humör utan anledning. Sen att man som utomstående kanske inte förstår anledningen är en helt annan sak...

Mantus
2015-08-01, 19:13
Fast de har ju gjort pms till ett giltigt sjukdomstillstånd och sjukskriver sig när de får lust

Jag tackar min lyckliga stjärna att jag pga mitt kön slipper sådant som pms. Om någon har så pass mycket pms att hon måste stanna hemma från jobbet tycker jag enbart synd om denne precis som jag gör vid migrän eller magsjuka.

filmjölk
2015-08-01, 20:30
Du får nog visa att du förstår för att jag ska tro dig men ok. Vill du ha en gråta ut tråd där folk ska tycka synd om dig så får du förstås ha det.

En ung attraktiv kvinna kan göra de sakerna du nämnde, men en extremt tjock ful medelålders kvinna kan inte heller göra det. Så det är attraktiv vs ful det handlar om i många av dina exempel.

Jag är inte helt pantad, jag förstår. Ett manligt privilegium kan vara en sådan sak som att ha lägre åldersgräns för att komma in på en specifik krog, tex. 18 för honom och 20 för henne, eller att få betala killpris i taxin, eller "killar ringer gratis" till en telefonlinje för ensamma desperata kärlekskranka människor...eller vänta nu?

Blue.plz
2015-08-01, 21:28
Jag är inte helt pantad, jag förstår. Ett manligt privilegium kan vara en sådan sak som att ha lägre åldersgräns för att komma in på en specifik krog, tex. 18 för honom och 20 för henne, eller att få betala killpris i taxin, eller "killar ringer gratis" till en telefonlinje för ensamma desperata kärlekskranka människor...eller vänta nu?

Goda utsikter att slippa se sina barn vid en vårdnadstvist. Bonuspoäng för att bli oskyldigt dömd av soc-tanterna för övergrepp och missdåd i brist på bevis.

Närmast total frånvaro av stöd från samhället vid våld inom nära relationer. Vissa kvinnojourer tillåter dock män att ringa om de känner att de håller på att bli våldsamma. Vid polisanmälan av pågående misshandel av makan erbjuds/påtvingas oftast gratis skjuts till den lokala polisstationen. (män blir inte våldförda inom nära relationer, den forskning som visar att det är lika vanligt eller i vissa fall vanligare än våld mot kvinnor kan vi skickigt bortse från)

Frikort att attackera personer av det andra könet, samt uppbackning om den attackerade dumdristigt försöker sig till försvar.

En inte ens 5-faldig överrepresentation av suicid, är väl närmare bara 4 gånger så vanligt.

Större sannolikhet att få uppleva hur det är bli misshandlad eller mördad.

Flera års kortare medellivslängd - slipper således leva tidigare (vilket medför minskat lidande).

Överrepresentation i arbetsplatsolyckor, drog- och alkoholmissbruk, social utslagenhet.

Våldtäkt mot män är någonting kul och inte ett avskyvärt brott såsom när det är riktat mot kvinnor (soap-on-a-rope, tappa inte tvålen med mera)

Får möjlighet att ses som ett äckligt svin vid otrohet istället för att ha gjort ett modigt frigörande från ett destruktivt, kontrollerande förhållande.

Snävare könsroll så att det inte finns särskilt stort utrymme att uttrycka sig.

Förmåga att bli tvingad att offra sitt liv vid krig eller bli ostracized för att inte göra det.

Vinter
2015-08-01, 22:16
Vad nu? har du färgat håret grönt?

Bärsärk
2015-08-01, 22:20
Och du upplever att kvinnor kan vara det utan att någon ifrågasätter det? För det skulle vara ett privilegium men i verkligheten om en kvinna är gnällig så kan hon mycket väl få höra, haru PMS eller??! Eller att någon bakom hennes rygg kallar henne för PMS kärring,etc etc.

Jag slutade säga "Har du mens eller?" någon gång när jag gick ur högstadiet men okej, jag syftade mer allmänt på att det är mer OK för en tjej att ha en dålig dag än vad det är för en kille.

Som man ska man alltid vara stark, som kvinna kan man gott smita undan.

filmjölk
2015-08-01, 22:24
Min fru tycker det är hysteriskt roligt att fråga mig om jag har mens när jag tjurar, eller kallar mig för "pmsig". Så det är inte bara kvinnor som får den frågan om de tjurar över något:D

Olegh
2015-08-01, 22:31
De enda jag frågar om de har mens är faktiskt män. Skulle aldrig (hypotetiskt) våga ställa samma fråga till en kvinna.

Sheogorath
2015-08-01, 22:48
jag är inte helt pantad, jag förstår. Ett manligt privilegium kan vara en sådan sak som att ha lägre åldersgräns för att komma in på en specifik krog, tex. 18 för honom och 20 för henne, eller att få betala killpris i taxin, eller "killar ringer gratis" till en telefonlinje för ensamma desperata kärlekskranka människor...eller vänta nu?

:d

Klein
2015-08-01, 23:08
Det finns manga miljoner ganger fler spermier an agg sa det ar ju inte sa konstigt att de som producerar agg ar mer hogt varderade an dem som producerar sperma. Tillgang och efterfragan.

Rabiat
2015-08-02, 00:11
Nu menar man ju egentligen rättigheter när man talar om privilegium. Det är ett olyckligt ordval av en bajsnödig sociolog som blir ganska missvisande.

Malle1
2015-08-02, 08:17
Hypergami