handdator

Visa fullständig version : Skrot och gyttjebrottning


Rabiat
2015-08-01, 10:26
Då det gått över ett år sedan jag satte foten på ett gym tänkte jag att det är dags för en ny dagbok och nya rutiner.

Jag hade ganska bra rull på träningen till sommaren 2014. Jag hade lagt av med SL5x5 efter att det blev skittråkigt, och istället börjat köra en tresplit jag trivdes rätt bra med. Jag tränade morgon och kväll mån, ons, fre varje vecka, och lunchpass tisdag och torsdag. Jag hade dessutom Krav Maga tisdagar och torsdagar.

Det blev tydligen lite mycket, då lederna tog en hel del stryk och jag drogs med bursit i armbågarna, halvkackiga skuldror osv, och när jag som grädde på moset drog på mig en förkylning som bara _vägrade_ gå över fick både gymmet och kraven stryka på foten.

Jag var van vid att äta precis vad jag ville, och det fortsatte jag med. I kombination med skilsmässa och tillhörande flytt slutade jag i princip laga mat och åt ute två gånger om dagen, drack kopiösa (eller okej, 2-4 flaskor i veckan) mängder vin och levde allmänt osunt. Till mitt försvar får jag väl säga att det var en väldigt ful skilsmässa med mycket bråk om såväl ekonomi som barn, och stressen fick mig att må rätt kass.

Kilona kom givetvis som brev på posten, och nu ligger jag på 96kg istället för de 87kg jag låg på för ganska exakt ett år sedan. Alla extrakilon, ungefär, sitter givetvis på magen då jag bara suttit still.

Nåväl, dags för förändring. Jag tänkte utan att räkna kalorier så sakteligen ta mig ner till 85-90kg, för att sedan öka på kolhydraterna en aning och jobba mig upp sakta. Fett äter jag sedan några veckor tillbaka ganska lite, då jag upptäckt att jag mår väldigt mycket bättre så sedan jag tog bort gallblåsan.

Vad gäller träningsupplägg tänker jag mig övningarna ur SL5x5, men med tre arbetsset. Jag pallar inte heller att börja med tom stång eller tänka på deloads och liknande, utan jag kör helt enkelt till jag klarar 3x5, och då höjer jag vikten.

Nu blir det iväg på första passet. Det blir rätt långt då jag tänkte hitta arbetsvikterna i varje övning, så stegrande set i fem flerledsövningar. Kommer vara duktigt hungrig och halvdöd.

Wish me luck!

Rabiat
2015-08-01, 12:41
Ok, jag är ganska besviken över vikterna jag hamnade på.
I marken hade jag minst 10kg kvar i mig, men det vitnade för ögonen under de sista två setten, så jag vågade inte mer. I böjen tror jag att jag kunde klämt ur 10kg till, men de har tydligen inte "säkerhetsstopp" i racken nu när de byggt om, så det spökade väl lite i huvudet.

I övrigt har jag inte ätit på 19 timmar och sov rätt dåligt i natt, men det känns inte riktigt som det ska gå SÅ HÄR dåligt för det. Nåja, jag har trots allt levt RIKTIGT dåligt i ett år, och varit skadad och sjuk, så jag antar det är priset man betalar :)

Jag körde femmor på stigande vikter så länge jag kände att tekniken var felfri.

Böj: 20kg, 40kg, 60kg, 70kg
OHP: 20kg, 30kg, 40kg, 45kg
Pendlay-rodd: 30kg, 40kg, 50kg, 60kg
Bänk: 20kg, 30kg, 40kg, 60kg
Mark: 40kg, 60kg, 80kg, 90kg

Slutvikten för varje övning blir nu min arbetsvikt i 3x5 tre gånger i veckan. Och ja, 5x5 skulle säkert vara mycket mer effektivt på de här vikterna, men sjukt tråkigt. Jag kommer dessutom ligga på underskott, så jag kommer ändå inte fixa linjär progression, och jag tror volymen i 5x5 helt enkelt blir för hög då.

Nu mat!

Rabiat
2015-08-01, 16:44
Noterade just att mina underarmar är i princip kritvita av död hud några timmar efter passet. The fuck?

Rabiat
2015-08-02, 19:50
Böjen i går kändes sjukt mycket i baksidan av låren. Jag måste gjort något rätt med min lowbar där, men var lite orolig över att det inte kändes något i framsidan.

Idag har jag träningsvärk i precis hela kroppen, utom mage och vader :)

Rabiat
2015-08-03, 13:14
Jag hatar att träna med träningsvärk, jag orkar verkligen ingenting. Att jag testar att träna fastande gör kanske sitt till också. Vänjer man sig?
Det gick som väntat, jag tog mig igenom det utan svårigheter, men inte mycket kvar i tanken. Två rejäla portioner spaghetti med köttfärssås senare känns dagen mycket ljusare :)

Det stör mig att det inte finns stopp till racken. Då får man rigga eget, och det tar en liten stund.

Störningsmoment nummer två var när jag efter passet skulle handla EAA, eftersom mitt blivit kvar hos exet. Det fanns inte i butiken, eftersom alla frågar efter BCAA med lustiga färger istället, så det fanns tydligen ingen plats kvar för EAA. Nu blir det dusch och in till stan för att handla istället!

Böj
20kg x 5
20kg x 5
40kg x 4
60kg x 2
70kg x 5 x 3

Bänk
20kg x 5
20kg x 5
40kg x 3
60kg x 5 x 3

Pendlayrodd
40kg x 5
50kg x 2
60kg x 5 x 3

Jonbas112
2015-08-03, 22:02
Tjaba! Kul att du hittar tillbaka till träningen! Kör du 100% fastande träning eller med någon form av eaa? Jag körde "fastande" med eaa från 2012-2014 och upplevde den bästa energin/uthålligheten under min träningskarriär, körde även 4+ timmar bouldering med eaa varannan timme.

Rekommenderas! Kör hårt :)

Rabiat
2015-08-03, 22:49
Jag kör helt fastande. Kan verkligen EAA före träning göra någon skillnad för energinivåerna? Jag menar det är 40kcal :) Provade du utan?

Jonbas112
2015-08-04, 06:37
Jag kör helt fastande. Kan verkligen EAA före träning göra någon skillnad för energinivåerna? Jag menar det är 40kcal :) Provade du utan?
God Morgon!
Ja, jag har ofrivilligt provat utan de gånger jag glömt! Upplever helt klart en stor skillnad, kan dock vara delvis psykologisk (känslan av vetskapen att något jobbar i kroppen).

Kan bara rekommendera dig att testa! Vill inte skriva någon vetenskaplig info men prova att googla på fastande träning och eaa!

Kände inte att det påverkade fastan förövrigt heller..

Någon träning idag?:)

Rabiat
2015-08-04, 09:25
Jag får testa :)

Idag blir det till att jobba lite på konditionen, någon timme i lugnt tempo på motionscykeln.
I helgen ska jag fixa ordning på min vanliga cykel, så jag kan cykla utomhus istället :)

1x0
2015-08-04, 14:17
God Morgon!
Ja, jag har ofrivilligt provat utan de gånger jag glömt! Upplever helt klart en stor skillnad, kan dock vara delvis psykologisk (känslan av vetskapen att något jobbar i kroppen).

Kan bara rekommendera dig att testa! Vill inte skriva någon vetenskaplig info men prova att googla på fastande träning och eaa!

Kände inte att det påverkade fastan förövrigt heller..

Någon träning idag?:)
Jag känner tvärtom; helt fastande träning ger mig bäst vilja och prestation. Jävlar-anamma. BCAA innan körde jag något halvår och det enda jag märkte var lite bättre mental skärpa under träningen.
Men Rabiat; kör som du presterar bäst på!

Kolla dessa två trådar, intressanta om ämnet:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=219720&highlight=innan+fastande
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=222160

Rabiat
2015-08-04, 20:09
Jag känner tvärtom; helt fastande träning ger mig bäst vilja och prestation. Jävlar-anamma. BCAA innan körde jag något halvår och det enda jag märkte var lite bättre mental skärpa under träningen.
Men Rabiat; kör som du presterar bäst på!

Kolla dessa två trådar, intressanta om ämnet:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=219720&highlight=innan+fastande
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=222160

Jag tror att jag, eftersom jag "vet" att det inte gör någon skillnad, inte kommer känna någon skillnad, och därför skulle jag störa mig på att jag kastade bort 1.50Kr i onödan före varje pass :laugh:

Rabiat
2015-08-05, 18:07
Verkligen halvdant pass i dag. Jag gick nog in lite för tungt i pressen, och marken kändes inte helt hundra. Det får nog bli en stunds ren tekniknötning i mark nästa gång.
Böjen flög upp, dock. Då jag tränade sent i dag åt jag både frukost och lunch på gissningsvis 650-700kcal var, och det var en jäkla skillnad :)

Efter första arbetssettet i böjen kom det ett jä*la Crossfit-pass och körde bort mig, så jag fick jaga runt en stund efter ny stång, och plattor fanns knappt att tillgå. Något motivationsdödande.

Att mina jeans helt plötsligt är lättknäppta igen är dock en motivationshöjare. Efter fem dagar.

Böj
20kg x 5
20kg x 7
40kg x 3
60kg x 2
72.5kg x 5 x 3

OHP
20kg x 5
30kg x 5
45kg x 5 x 2
45kg x 4

Mark
40kg x 5
60kg x 3
90kg x 5

Rabiat
2015-08-07, 17:25
Alltså idag, mitt i passet, kom jag ihåg varför jag slutade med SL5x5. Det är så sjukt tråkigt.

Från i morgon kör jag på min egenhändigt ihopsnickrade PPL istället, men bara två gånger i veckan. Det blir lite högre tempo och lite mer variation, och jag växte duktigt på den.

Jag vet; "du ska inte hålla på och hoppa mellan program", men jag har trots allt tränat tillräckligt länge för att ha hittat vad jag trivs med, och vad jag inte gillar :)

Rabiat
2015-08-08, 10:32
Sjukt kort pass idag, fick en sträckning/bristning i trapezius redan på första övningen. Svagt illamående av smärtan när jag rör huvud eller axlar, och idag ska jag på bröllop.

Kanonpass.

1x0
2015-08-08, 10:55
Ajdå. Vilken övning? Slarvig med uppvärmning(seten)?


Såg att du rekommenderade myfitnesspal i en tråd; hur fungerar den? Jag kollade lite printscreens och videos men hur fungerar den på svenska? Är det krångligt och lägga in livsmedel osv. Såg att det är massa cup size och serving size. Finns inte gram? Kan man lägga in egna livsmedel?

Antar jag får göra ett konto och leka runt lite men tänkte fråga här först. ;P Om du inte vill skräpa ner din journal kan du svara i PM. Tack!

Rabiat
2015-08-08, 11:49
Cable crunch. Jag tror jag höll alldeles för långt ner mot axeln pga skitlångt rephandtag. Hade ingen aning om att man kunde paja övre rygg i den övningen, men allt går tydligen vara man vill :D

MFP är skitsmidigt. Finns både gram och servings :)

Rabiat
2015-08-14, 09:45
Jag har fortfarande jäkligt ont i skuldran, men nu känns det mer som hela området blivit hårt och stumt. Jag funderar på att köra lite lätta pressar och roddar för att liksom mjuka upp det lite och få lite cirkulation, men det kanske är en dålig idé.

Åsikter?

Rabiat
2015-11-09, 20:11
Tre månader senare är jag smärtfri. Jag har ingen aning om vad som egentligen hände, men jag gissar på att överarmspositionen gav för taskig spänning i skuldrorna, vilket ledde till att något pajade.

Två koppar kaffe, och nu bär det av mot gymmet för ett VÄLDIGT lugnt push-pass. Håll tummarna för att det inte börjar bråka igen.

Rabiat
2015-11-10, 14:21
Så jäkla irriterande när man kommer till gymmet och två små sprättar lagt beslag på tre av fyra bänkar, en hel klase hantlar, och blir skittjuriga när man påpekar att fler vill använda sakerna. Nåja, jag kom ihåg hörlurarna, så jag slapp lyssna på deras protester när jag tog bänken och använde skrotet de samlat runt sig.

Tre tior av nedanstående blev det, och bara marginella känningar i skuldran som snabbt gick över. Jag gissar att det var lite stelhet efter läkningen snarare än skadan.

Cable crunches
Hantelpress
Hantelflyes
Sittande axelpress m hantel
Tricepssträck över huvudet, låg trissa och rephandtag.

Ikväll tänkte jag försöka hinna dra i lite saker, men jag får se hur det blir. Jag kom hem från gymmet vid 22.30, la mig vid 23.30, och kroppen vägrade stänga av. Gissar att det var en effekt av sen träning efter lång tids inaktivitet, och jag somnade inte förrän efter fyra.