handdator

Visa fullständig version : Marklyft/Kronlyft


Bärsärk
2015-08-01, 10:05
Missar man något när man kör kronlyft istället för marklyft förutom ben?

Och, spelar det någon större roll vart man börjar med stången jag ser många som skriver under knäskålen men vet inte om det ska spela någon större roll då jag själv föredrar att börja precis ovanför knäskålen, vanesak bara?

Carpentras
2015-08-01, 13:35
Det beror på syftet med övningen. Är det en assistansövning för marklyft? Bygga rygg? I det senare fallet så är det enligt mig klart bättre att träna med större ROM än så. Annars blir mer av knäböj med mini-ROM.

Bärsärk
2015-08-01, 14:50
Det beror på syftet med övningen. Är det en assistansövning för marklyft? Bygga rygg? I det senare fallet så är det enligt mig klart bättre att träna med större ROM än så. Annars blir mer av knäböj med mini-ROM.

Bygga är det.

Bärsärk
2015-08-02, 16:50
Ingen?

Sheogorath
2015-08-02, 17:17
Man får högre belastning i kronlyft och kanske framförallt i övre delen av ryggen (erectorer och skulderbladsstabilisatorer inkl. traps) så jag förstår inte varför det skulle vara en dålig ryggövning om man vill bygga rygg. Om ens kronlyft ser ut som en kort knäböj vet jag inte riktigt hur man gör.

Loke
2015-08-02, 18:12
Sitter med mobil på jobb nu, så skriver kort, men jag håller med angående kronlyft som kan likna grunda böjar. Grejen är att som markkomplement ska man ju ha de vinklar som man skulle ha i vanligt marklyft vid den höjden, dvs rätt raka knän och primärt höftextension som lyfter. Men man kan hiva upp mer vikt om man böjer mer i knäleden varpå kronlyft urartar i nåt som snarare ser ut som jättegrund knäböj än övre delen av ett marklyft. För många blir det just så utan noga coachning. Vad som är bra för byggning vet jag dock ej.

Grans
2015-08-02, 20:47
Har funderat ihop ett kronlyft program där jag börjar på en vikt över mark maxet och höjer range of motion progressivt istället som jag ska prova, har läst andra som kör liknande. Tror utan tvekan man kan använda sig av kronlyft på ett effektivt sätt och ersätta mark i perioder om man gör det på rätt sätt. Skulle dock självklart fortförande köra vanlig marklyft fast som assistans och lättare. Mest attraktiva med kronlyft är ju att man kan överladda med mycket mer vikt.

Vet vissa kör det i perioder för viktvana också.

Bärsärk
2015-08-02, 21:21
Har funderat ihop ett kronlyft program där jag börjar på en vikt över mark maxet och höjer range of motion progressivt istället som jag ska prova, har läst andra som kör liknande. Tror utan tvekan man kan använda sig av kronlyft på ett effektivt sätt och ersätta mark i perioder om man gör det på rätt sätt. Skulle dock självklart fortförande köra vanlig marklyft fast som assistans och lättare. Mest attraktiva med kronlyft är ju att man kan överladda med mycket mer vikt.

Vet vissa kör det i perioder för viktvana också.

Jag kör kronlyft för att jag inte tycker att den benträning som övningen ger är tillräcklig för att det ska berättiga att jag ska köra hela lyftet. Lite därför jag frågade om det är något annat man missat förutom just ben, för att se om det kanske är värt det på grund av det.