handdator

Visa fullständig version : Nyfiken - för mycket cardio?


rebbyy
2015-08-01, 08:09
Hallå!

Jag kom att tänka på en sak nu när jag äntligen börjar se resultat men min tränings parter inte lyckas lika bra. Jag kombinerar styrka och kondition vilket hon också gör, men hon kör 1 h cardio mer än mig varje dag. Vi äter samma mat o samma mängd men hon får inga resultat?

Frågan som båda jag och hon (framförallt hon) undrar är om cardio kan hindra fettminskningen? Och i så fall önskas en förklaring på varför.

Tusen tack för seriösa svar! :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Rabiat
2015-08-01, 08:52
Nej, konditionsträning minskar inte fettförbränningen, snarare tvärtom. Frågan är väl snarare hur ni mäter resultatet, om ni verkligen äter lika mycket, och om ni bränner lika mycket energi när ni tränar.

Ett Orm
2015-08-01, 09:27
Vad är det för resultat ni far efter då?

rebbyy
2015-08-01, 12:26
Nej, konditionsträning minskar inte fettförbränningen, snarare tvärtom. Frågan är väl snarare hur ni mäter resultatet, om ni verkligen äter lika mycket, och om ni bränner lika mycket energi när ni tränar.


Äter gör vi lika mycket o hon är typ lika lång osv så borde bränna typ samma?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

rebbyy
2015-08-01, 12:26
Vad är det för resultat ni far efter då?


Asså fettförbränning, minska fettmassan,


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Brinke
2015-08-01, 12:47
Svårt att jämföra 2 individer på samma sätt.
Alla har olika förutsättningar samt genetik,
Vissa har högre förbränning än andra vissa bygger muskler bättre.

En sak som funkar dig behöver ibte funka för den andre.

Rabiat
2015-08-01, 13:15
Äter gör vi lika mycket o hon är typ lika lång osv så borde bränna typ samma?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Har ni tränat lika länge? Väger någon mer än den andra? Använder ni måttband för att mäta framstegen, eller hur gör ni?

rebbyy
2015-08-01, 13:20
Har ni tränat lika länge? Väger någon mer än den andra? Använder ni måttband för att mäta framstegen, eller hur gör ni?


Jaa lika länge unefär, mäter med måttband o hennes omkrets minskar inte i samma mängd som mig, så väger inte på våg för alla har ju olika "kroppsvikt" med muskler osv


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Rabiat
2015-08-01, 13:23
Du svarade inte på om ni väger lika mycket. 2cm på någon som väger 150kg är inte 2cm på någon som väger 90kg.

rebbyy
2015-08-01, 16:38
Du svarade inte på om ni väger lika mycket. 2cm på någon som väger 150kg är inte 2cm på någon som väger 90kg.


Jaa vi väger lika mycket, kanske skiljer typ 400-500 gram


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Rabiat
2015-08-01, 16:42
Jaa vi väger lika mycket, kanske skiljer typ 400-500 gram


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Ok, så för att sammanfatta:

1. Ni är lika långa
2. Ni väger lika mycket
3. Ni äter lika mycket av samma saker
4. En av er märker ingen skillnad, en av er märker stor skillnad i midjemått.

Då finns det två svar. Antingen har ni bara kört en vecka eller två, och då kan det tillskrivas varians då viktnedgångar sällan är helt linjära. Eller så jobbar du helt enkelt hårdare än henne när ni tränar trots hennes timme konditionsträning.

Eller okej, det finns ett tredje alternativ: du har ett mer aktivt liv i övrigt, vilket gör att du gör av med mer energi.

rebbyy
2015-08-01, 16:55
Ok, så för att sammanfatta:



1. Ni är lika långa

2. Ni väger lika mycket

3. Ni äter lika mycket av samma saker

4. En av er märker ingen skillnad, en av er märker stor skillnad i midjemått.



Då finns det två svar. Antingen har ni bara kört en vecka eller två, och då kan det tillskrivas varians då viktnedgångar sällan är helt linjära. Eller så jobbar du helt enkelt hårdare än henne när ni tränar trots hennes timme konditionsträning.



Eller okej, det finns ett tredje alternativ: du har ett mer aktivt liv i övrigt, vilket gör att du gör av med mer energi.


Tack för svaret!
Men en annan fråga... Är cardio bra eller inte? Vissa säger att det förbränner o vissa säger att det inte gör det för att kroppen då tar åt sig ALLA kalorier mab stoppar i sig o lagrar dem. Vilket stämmer?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Magnus N
2015-08-01, 16:56
Tack för svaret!
Men en annan fråga... Är cardio bra eller inte? Vissa säger att det förbränner o vissa säger att det inte gör det för att kroppen då tar åt sig ALLA kalorier mab stoppar i sig o lagrar dem. Vilket stämmer?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Båda stämmer

Cardio bränner kalorier

Kroppen tar alltid åt sig nära på 100% kalorierna du äter, sedan om de lagras eller ej beror på om du ligger på ett överskott/underskott rent energimässigt

rebbyy
2015-08-01, 16:59
Båda stämmer



Cardio bränner kalorier



Kroppen tar alltid åt sig nära på 100% kalorierna du äter, sedan om de lagras eller ej beror på om du ligger på ett överskott/underskott rent energimässigt


Men då borde det vara omöjligt att gå ned? För har hört att mab ska ligga på -500 kacl per dag av Vad man ska ha. Och om man nu ligger på underskott så borde det lagras mer ju?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Lifesaver
2015-08-01, 17:01
Men då borde det vara omöjligt att gå ned? För har hört att mab ska ligga på -500 kacl per dag av Vad man ska ha. Och om man nu ligger på underskott så borde det lagras mer ju?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Nej, ligger du på underskott så lagras ingenting. Desto större underskott, desto snabbare viktnedgång.

Magnus N
2015-08-01, 17:03
Men då borde det vara omöjligt att gå ned? För har hört att mab ska ligga på -500 kacl per dag av Vad man ska ha. Och om man nu ligger på underskott så borde det lagras mer ju?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Antingen förklarade jag lite konstigt eller så läser du fel

Ligger du på ett underskott tar du såklart upp allt(nära på 100% iaf) av allt du äter, men genom att du ligger på underskott så kommer nettot vara en minskning av kroppsmassan

rebbyy
2015-08-01, 17:05
Antingen förklarade jag lite konstigt eller så läser du fel



Ligger du på ett underskott tar du såklart upp allt(nära på 100% iaf) av allt du äter, men genom att du ligger på underskott så kommer nettot vara en minskning av kroppsmassan


Okej :) I see!

Men hur ska man köra för optimal fettförbränning? Hur ofta cardio samt styrka? :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk

svennebanan86
2015-08-01, 17:31
Det här är inte riktigt vad du frågade efter men du kan se det som ett tips om du vill, eller endast som kuriosa.
I vintras tränade jag för vasaloppet, pga sjukdom, dålig snötillgång mm så vart det inte så frekvent tränat som det borde. Istället vart det 1 riktigt långt pass (typ 4 timmar) på helgen och kanske ett kortare entimmespass under veckan. Jag har aldrig tidigare under mina träningsår testat något som levererat sånna resultat. Fettet rann av bokstavligen, försvann lite muskler också men inte så farligt. Speciellt med tanke på att jag la styrketräningen helt på hyllan under vasaloppssatsningen.

svenbanan
2015-08-01, 18:15
Till TS:

Nåt slags kortfattat försök till sammanfattning av hur man kan tänka...

Det kostar kalorier för kroppen att göra olika fysiska aktiviteter. Olika aktiviteter kostar olika mycket kalorier.

Om ditt vardagliga liv då du åker buss till jobbet, sitter 8h vid skrivbord och sedan sitter i soffan resten av kvällen kostar 1500kcal så betyder det att du vare sig går upp eller ner i vikt ifall du sätter i dig exakt 1500kcal.

Äter du lite mindre än 1500kcal går du ner i vikt. Äter du lite mer så går du upp i vikt.

Ifall du ger dig ut och springer en joggingtur på en halvtimme så kostar det kanske 250kcal. Dvs de dagar du gör detta kan du äta lite mer mat utan att gå upp i vikt. Skulle du välja att äta exakt lika mycket mat så hamnar du på energiunderskott och du kommer tappa lite vikt.

Ifall du styrketränar 30min så kommer detta troligen kosta lite färre kalorier än löpträningen. Den stora fördelen är att du kan lägga på dig lite extra muskler. Dessa extra muskler kommer sedan kosta lite extra kalorier i din vardag, vilket gör att du kommer kunna äta lite mer än 1500kcal utan att gå upp i vikt även de dagar du inte tränar.

Dvs styrketräningen är bra för att den kan hjälpa dig få en högre basmetabolism, och konditionsträning är bra för det kostar ganska mycket kalorier och kan göra det lättare att komma under "strecket" för hur mycket man kan äta på en dag.

Rabiat
2015-08-01, 18:51
Till TS:

Nåt slags kortfattat försök till sammanfattning av hur man kan tänka...

Det kostar kalorier för kroppen att göra olika fysiska aktiviteter. Olika aktiviteter kostar olika mycket kalorier.

Om ditt vardagliga liv då du åker buss till jobbet, sitter 8h vid skrivbord och sedan sitter i soffan resten av kvällen kostar 1500kcal så betyder det att du vare sig går upp eller ner i vikt ifall du sätter i dig exakt 1500kcal.

Äter du lite mindre än 1500kcal går du ner i vikt. Äter du lite mer så går du upp i vikt.

Ifall du ger dig ut och springer en joggingtur på en halvtimme så kostar det kanske 250kcal. Dvs de dagar du gör detta kan du äta lite mer mat utan att gå upp i vikt. Skulle du välja att äta exakt lika mycket mat så hamnar du på energiunderskott och du kommer tappa lite vikt.

Ifall du styrketränar 30min så kommer detta troligen kosta lite färre kalorier än löpträningen. Den stora fördelen är att du kan lägga på dig lite extra muskler. Dessa extra muskler kommer sedan kosta lite extra kalorier i din vardag, vilket gör att du kommer kunna äta lite mer än 1500kcal utan att gå upp i vikt även de dagar du inte tränar.

Dvs styrketräningen är bra för att den kan hjälpa dig få en högre basmetabolism, och konditionsträning är bra för det kostar ganska mycket kalorier och kan göra det lättare att komma under "strecket" för hur mycket man kan äta på en dag.

Bra förklarat. Jag vill dock inflika att några studier visat på att en timmes intensiv styrketräning gör av med ungefär lika mycket energi som 50 minuters löpning om man tittar på hela dygnet.

King Grub
2015-08-01, 18:53
Jag vill dock inflika att några studier visat på att en timmes intensiv styrketräning gör av med ungefär lika mycket energi som 50 minuters löpning om man tittar på hela dygnet.

Dock cirkelträning utan vila mellan seten.

Rabiat
2015-08-01, 19:15
Dock cirkelträning utan vila mellan seten.

Bra att du dök upp, jag hittade nämligen inte studien :) Kollade man bara förbrukning där, eller tittade man också på massökningar?

King Grub
2015-08-01, 19:18
tittade man också på massökningar?

Nej.

Rabiat
2015-08-01, 19:22
Nej.

Vet du om några andra studier gjorts på den typen av tränings effektivitet för muskelbygge?

svenbanan
2015-08-01, 22:35
Det går ju även att springa i högre tempo än lugn jogg så kan kaloriförbrukningen från styrketräningen gå och lägga sig... ;)

Rabiat
2015-08-01, 22:38
Det går ju även att springa i högre tempo än lugn jogg så kan kaloriförbrukningen från styrketräningen gå och lägga sig... ;)

Har du testat helkropp i cirkel utan setvila? Jag trillar ihop snabbare än jag gör när jag försöker mig på löpning :D

svenbanan
2015-08-01, 22:38
Vet du om några andra studier gjorts på den typen av tränings effektivitet för muskelbygge?

Finns väl diverse studier på bodypump har jag för mig. Det vorde vara hyfsat likt.

Vet dock inte vad dessa studier kom fram till. Förmodligen att man får viss hypertrofi om man går från sofflocket till bodypumpfantom, och kör detta i 3 månader. Sen slutar studien så man slipper se den tråkiga platån... ;)

Rabiat
2015-08-01, 22:40
Finns väl diverse studier på bodypump har jag för mig. Det vorde vara hyfsat likt.

Vet dock inte vad dessa studier kom fram till. Förmodligen att man får viss hypertrofi om man går från sofflocket till bodypumpfantom, och kör detta i 3 månader. Sen slutar studien så man slipper se den tråkiga platån... ;)

Fast nej. Bodypump är hög volym i alldeles för högt tempo och för små vikter. Att köra strikta tior i övning efter övning utan vila är något helt annat.

svenbanan
2015-08-01, 22:44
Har du testat helkropp i cirkel utan setvila? Jag trillar ihop snabbare än jag gör när jag försöker mig på löpning :D

När jag var en ung spoling körde orienteringsklubben nån typ av cirkelträning på vintrarna. Om jag minns det rätt så var det 1minut på varje station och vila då man kört alla stationerna (typ var tionde minut eller nåt).

Höga knän på tjockmattan och hoppa fram och tillbaka över en plint var rätt drygt har jag för mig. :D

Tror ändå man bränner mer per minut av ett pass tempodistans.

svenbanan
2015-08-01, 22:46
Fast nej. Bodypump är hög volym i alldeles för högt tempo och för små vikter. Att köra strikta tior i övning efter övning utan vila är något helt annat.

Åsså finns ju crossfit: Kör skiten ur musklerna med en dragövning under 30s, följt av kör skiten ur musklerna med en pressövning 30s, följt av kör skiten ur musklerna med en benövning 30s. Upprepa under 15min.

Jobbigare än så blir det fan inte.

Gerdler
2015-08-01, 23:26
Kanske inte helt rättvisande men man borde kunna få en idé av att titta på pulsen. När jag är i bra löpform så håller jag snittpuls på milen på typ ~170 när jag springer 2-4 minuter långsammare än race-tempo(så kanske 41-45 min eller så). När jag kör ett mils-lopp så är pulsen i snitt ~180. Även om jag tränar mer styrka än kondition större delen av året så kan jag inte hålla pulsen så högt med styrkeövningar så länge. Jag kan komma dit upp med typ marklyft på 70-80 kg+ armhävningar eller kanske dropp-set i marklyft tror jag men jag orkar inte hålla det tempot i mer än någon minut.

Fan jag blev rätt taggad nu. Ska lätt köra lite cirkelträning imorgon eller nästa vecka och kolla med pulsklockan!

Rabiat
2015-08-02, 00:20
Kanske inte helt rättvisande men man borde kunna få en idé av att titta på pulsen. När jag är i bra löpform så håller jag snittpuls på milen på typ ~170 när jag springer 2-4 minuter långsammare än race-tempo(så kanske 41-45 min eller så). När jag kör ett mils-lopp så är pulsen i snitt ~180. Även om jag tränar mer styrka än kondition större delen av året så kan jag inte hålla pulsen så högt med styrkeövningar så länge. Jag kan komma dit upp med typ marklyft på 70-80 kg+ armhävningar eller kanske dropp-set i marklyft tror jag men jag orkar inte hålla det tempot i mer än någon minut.

Fan jag blev rätt taggad nu. Ska lätt köra lite cirkelträning imorgon eller nästa vecka och kolla med pulsklockan!

Jag rekommenderar inte mark eller böj som en del av cirkeln, man är för slut :) Jag körde med benpress och lårcurl för benen. Annars att växla mellan antagonister kan vara ganska "roligt", gärna tjugor :D

Rahf
2015-08-02, 00:28
Mina vänner, jag tror ni lyckats med konststycket att komplicera en förklaring som var solklar. Jag höjer min atomklyvande shaker i en förvirrad skål.

svenbanan
2015-08-02, 01:11
Kanske inte helt rättvisande men man borde kunna få en idé av att titta på pulsen. När jag är i bra löpform så håller jag snittpuls på milen på typ ~170 när jag springer 2-4 minuter långsammare än race-tempo(så kanske 41-45 min eller så). När jag kör ett mils-lopp så är pulsen i snitt ~180. Även om jag tränar mer styrka än kondition större delen av året så kan jag inte hålla pulsen så högt med styrkeövningar så länge. Jag kan komma dit upp med typ marklyft på 70-80 kg+ armhävningar eller kanske dropp-set i marklyft tror jag men jag orkar inte hålla det tempot i mer än någon minut.

Fan jag blev rätt taggad nu. Ska lätt köra lite cirkelträning imorgon eller nästa vecka och kolla med pulsklockan!


Tänk på detta om du börjar försöka jämföra puls vid löpning med puls vid styrketräning eller försöker räkna ut energiåtgång vid styrketräning:

http://traningslara.se/nar-stammer-energiforbrukningen-fran-pulsklockor/

Gerdler
2015-08-02, 02:21
Jag rekommenderar inte mark eller böj som en del av cirkeln, man är för slut :) Jag körde med benpress och lårcurl för benen. Annars att växla mellan antagonister kan vara ganska "roligt", gärna tjugor :D

Kanske från person till person. Knäböj har jag svårt för att göra högreppare på snabbt men mark går ganska bra. Jag tror mark+benpress vore en bra kombo. Benpress tröttar varken ut rumpa eller hamstring och tar inte alls på ländrygg. Jag ska prova i vart fall.

Mina vänner, jag tror ni lyckats med konststycket att komplicera en förklaring som var solklar. Jag höjer min atomklyvande shaker i en förvirrad skål.

Skål! Vi försökte knappt. :)

Tänk på detta om du börjar försöka jämföra puls vid löpning med puls vid styrketräning eller försöker räkna ut energiåtgång vid styrketräning:

http://traningslara.se/nar-stammer-energiforbrukningen-fran-pulsklockor/

Japp, läste den för ett bra tag sen. När man byggt upp en viss löparvana så är det ett mycket tidseffektivt sätt att bränna kalorier på utan att ta slut på sig. För mig känns 10 km lugn jogg mest som återhämtning, men det bränner ju troligen ändå mer än 2 timmars styrketräning. Så lätt är det dock inte alltid på vintern när jag tröstätit 50 liter glass i månaden, har 10 extrakilon och inte sprungit på ett kvartal. *gah!*Ätstörningar FTW! :hbang:

svenbanan
2015-08-02, 08:23
Japp, läste den för ett bra tag sen. När man byggt upp en viss löparvana så är det ett mycket tidseffektivt sätt att bränna kalorier på utan att ta slut på sig. För mig känns 10 km lugn jogg mest som återhämtning, men det bränner ju troligen ändå mer än 2 timmars styrketräning. Så lätt är det dock inte alltid på vintern när jag tröstätit 50 liter glass i månaden, har 10 extrakilon och inte sprungit på ett kvartal. *gah!*Ätstörningar FTW! :hbang:

Själv ligger jag just nu på 50-65km löpträning per vecka, och har ökat upp till den nivån under hela sommaren. Har även vägt 83-85kg under hela sommaren, så det är ju inte direkt som att kilona bara smälter bort.

Iofs tror jag väl att jag skulle ha hyfsat lätt att tappa en de vikt ifall jag faktiskt försökte. Som det är nu ids jag inte försöka ligga på kaloriunderskott bara för att bli lite smalare. Kakor > magrutor. :D

King Grub
2015-08-02, 08:37
Konditionsträning minskar fettförbränningen en aning, om man inte ligger på kaloriunderskott utan ersätter den förlorade energin.

Filipb
2015-08-02, 08:44
Konditionsträning minskar fettförbränningen en aning, om man inte ligger på kaloriunderskott utan ersätter den förlorade energin.

Har man kunnat se vad som istället händer med energin?

svenbanan
2015-08-02, 18:26
Konditionsträning minskar fettförbränningen en aning, om man inte ligger på kaloriunderskott utan ersätter den förlorade energin.

Damit! Därför jag är så förbannat fet hela tiden!!! *gah!* ;)