handdator

Visa fullständig version : Kommer jag tappa mycket armar?


Brinke
2015-07-31, 23:48
Hallå där.
Har ändrat lite på schemat och tränar just nu 3 dagar i veckan med följande

1. Bänk, Mark, knäböj, militärpress 5*5 tungt

2. Biceps, triceps, mage, rygg 10*3 2 övningar per muskelgrupp

3 samma som 1 fast 10*3.

Kommer jag tappa styrka/ volym på armarna efter detta schema.
Körde innan armarna 2 gånger per vecka 1 tungt pass samt 1 lättare.

Mvh

Rolfarsson
2015-08-01, 01:03
Nej, det krävs inte mycket träning för att behålla muskelmassa och sen så tränas både triceps och biceps till en hög grad i div flerledsövningar.
Lyckas du att uppnå progressiv överbelastning så kommer dom snarare att fortsätta att växa.
Nedan har du f.ö en rätt intressant studie, ta den dock med en nypa salt då deltagarna var otränade.

The aim of this study was to examine the effect of adding single-joint (SJ) exercises to a multi-joint (MJ) exercise resistance-training program on upper body muscle size and strength. Twenty-nine untrained young men participated in a 10-week training session. They were randomly divided in 2 groups: the MJ group performed only MJ exercises (lat pulldown and bench press); the MJ+SJ group performed the same MJ exercises plus SJ exercises (lat pulldown, bench press, elbow flexion, and elbow extension). Before and after the training period, the muscle thickness (MT) of the elbow flexors was measured with ultrasound, and peak torque (PT) was measured with an isokinetic dynamometer. There was a significant (p < 0.05) increase in MT (6.5% for MJ and 7.04% for MJ+SJ) and PT (10.40% for MJ and 12.85% for MJ+SJ) in both groups, but there were no between-group differences. Therefore, this study showed that the inclusion of SJ exercises in a MJ exercise training program resulted in no additional benefits in terms of muscle size or strength gains in untrained young men.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23537028

Brinke
2015-08-01, 16:40
Nej jag vet att underhåll inte kräver mycket, men man vill ju ändå öka med armarna också, dock gillar jag mitt upplägg nu med mycket basövningar då ger en skön känsla efter träning att kroppen blir genomkörd.

Använder progression brukar försöka öka ungefär 2 kg varannan vecka på övningar,
Så med detta borde jag inte backa på armarna utan det borde gå att bygga också`?

Mvh

Rolfarsson
2015-08-01, 16:52
Så med detta borde jag inte backa på armarna utan det borde gå att bygga också`?

Ja, uppnår du progressiv överbelastning i dina flerledsövningar så kommer även triceps och biceps att växa.
Jag råder dig dock att köra en tricepsövning som tränar det långa huvudet på ditt armpass då detta inte tränas något nämnvärt i bröst/axel pressar.
Mina favoriter för detta är liggande tricepsextension runt huvudet och ensidig tricepsextension ovanför huvudet med kabel.

https://youtu.be/wf_rChPoAXI
https://www.youtube.com/watch?v=FIkHQ75gWQw

RobbanColeman
2015-08-04, 08:01
Jag tappade extrem volym på lågvolymträning trots progression, man får nog prova sig fram. Tappar man tappar man osv.

shut teh face
2015-08-04, 08:14
Ja, uppnår du progressiv överbelastning i dina flerledsövningar så kommer även triceps och biceps att växa.
Jag råder dig dock att köra en tricepsövning som tränar det långa huvudet på ditt armpass då detta inte tränas något nämnvärt i bröst/axel pressar.
Mina favoriter för detta är liggande tricepsextension runt huvudet och ensidig tricepsextension ovanför huvudet med kabel.

https://youtu.be/wf_rChPoAXI
https://www.youtube.com/watch?v=FIkHQ75gWQw
Med tricepsextension så menar du fransk press (french press)? Bara undrar om det är samma övning, ser ut så

Rolfarsson
2015-08-04, 10:58
Med tricepsextension så menar du fransk press (french press)? Bara undrar om det är samma övning, ser ut så

French press utförs sittande eller stående med axlarna i en låst position ovanför huvudet, i en liggande tricepsextension så pendlar överarmarna.
Jag personlig finner den sistnämnda att vara skonsammare mot axlarna, den känns även snällare mot mina armbågar.
Här kan du se skillnaden mellan dom.

French press (/WeightExercises/Triceps/BBTriExt.html)
Liggande tricepsextension (/WeightExercises/Triceps/BBLyingTriExt.html)

Jag tappade extrem volym på lågvolymträning trots progression, man får nog prova sig fram. Tappar man tappar man osv.

Det låter helt galet, speciellt då du även ökade frekvensen.
För att behålla muskelmassa så krävs det verkligen inte mycket träning, när jag når en ensiffrig fettprocent under mina deffar så brukar jag dra ner volymen med ~20% samt sänka frekvensen och trots detta så förlorar jag ingen nämnvärd mängd muskelmassa.

1x0
2015-08-04, 12:04
TS hur länge har du kört det upplägget? Jag hade blivit brutalt jävla övertränad av det. Pass 2 är inte direkt påfrestande men pass 1 och 3, fyfan, ;P

Eller är 5x5 på pass1 stegrande vikt ("uppvärmning" inräknad) eller samma arbetsvikter, 5x5? Köra 5x5 i de 3 stora + militärpress samma pass borde ta 3-4 timmar?

Beror på hur länge man tränat och vilka vikter man är uppe på, antar jag.

Carpentras
2015-08-04, 12:37
Hallå där.
Har ändrat lite på schemat och tränar just nu 3 dagar i veckan med följande

1. Bänk, Mark, knäböj, militärpress 5*5 tungt

2. Biceps, triceps, mage, rygg 10*3 2 övningar per muskelgrupp

3 samma som 1 fast 10*3.

Kommer jag tappa styrka/ volym på armarna efter detta schema.
Körde innan armarna 2 gånger per vecka 1 tungt pass samt 1 lättare.

Mvh

Troligtvis inte. Jag ställer mig dock frågande till upplägget som helhet. Jag tror att du får bättre resultat om du sprider ut den tyngre träning.