handdator

Visa fullständig version : Vattenretention SSRI/antidepressiv medicin


chalima
2015-07-31, 10:32
Jag har tittat runt på forumet och inte hittat någon tråd som är tydligt dedikerad till diskussion kring SSRI, träning och viktökning/minskning. Jag är mycket intresserad av andras upplevelser kring detta.

De läkemedel jag använt är Citalopram (20mg) och Sertralin (50-100mg). Det är förhållandevis låga doser. Min egen erfarenhet är att SSRI sällan påverkat min aptit på något sätt. Däremot har jag upplevt att de preparat jag använt haft en stor inverkan på min vatteninlagring, både under perioder av inaktivitet och träning (styrka/kardio).

Jag är i grunden smal och liten: 173 cm/64-65 kg, är strax över 30 och har egentligen aldrig idrottat eller tränat förrän för cirka 4-5 år sedan.

Sommaren 2013 började jag äta Sertralin 100mg. Cirka 3 år tidigare hade jag slutat med Citalopram. Som vanligt hade Citalopramen gjort att jag lagrat stora mängder vatten - alltid runt midjan, låren och ansiktet, resten av kroppen smal vilket ger en nästan komisk kroppsform och mycket dålig inverkan på mitt självförtroende och självbild. Det handlar sällan om några stora viktskillnader, utan om ett närmast sjukligt utseende.
Sertralinet gav mig daglig diarré men (som) gjorde att jag höll vikten och kroppsformen så jag fortsatte med den medicinen fram till december 2014, då andra biverkningar gjorde att jag bytte tillbaka till Citalopramen. Det sa pang och en dag efter några månader vaknade jag upp, och såg precis som tidigare ut som en clown. Svullen, sladdrig och uppblåst. Nu ville jag strypa detta i sin linda så jag bytte tillbaks till Sertralin, började räkna kcal och springa, träna, cykla och allmänt motionera som en dåre, mer än föut. Diarrén uteblev denna gång och därmed lagrar jag fortfarande vatten. Två månader in i deff och cardio/styrketräning är jag fortsatt smal i kroppen förutom runt lår, midja och ansikte. På armarna har jag tydliga heroinistådror, men på magen och runt mot ländryggen kan jag greppa tag i sladdret med två nävar utan problem. Jag vill vara tydlig med att det lösa runt midja och lår är mycket löst och dallrigt, och ser inte ut som fettövervikt. Hade det handlat om vanlig vattenretention hade kroppen så småningom gjort sig av med det - men när jag äter medicin är det konstant och helt oberoende av mitt saltintag eller alkoholintag.

Känner någon igen sig? Har någon kanske till och med tips, råd eller tankar?

Vilka är era egna erfarenheter?

naudiz
2015-08-01, 17:41
Jag har erfarenhet av de båda ssri du använt. Det jag upplevt, framförallt på citalopram är att jag fick ligga på ett större kaloriunderskott vid deff för att jag skulle gå ner. Jag upplevde det mer som en metabol påverkan då eventuell vattenansamling borde ha stabiliserats när jag låg på min fulla dos.

Känner mig ganska säker på min slutsats då jag var noga med att väga och räkna allt vid både deffen utan och med SSRI.

Numera väger jag inget utan har hyfsad koll på vad jag äter och använder spegeln som måttstock. Det tar längre tid att nå målen men att slippa optinoja väger över i livskvalité.