handdator

Visa fullständig version : Det här med proteinintag - Hur är det, egentligen?


Fatslim
2015-07-31, 01:12
Har alltid gått efter 2g per kg kroppsvikt, men för ett tag sedan läste jag någon artikel om att proteinbehovet för maximal muskeluppbyggnad var grovt överskattad och författaren länkade till en hel drös med studier vilket gjorde det han skrev något mer trovärdigt.

Samtidigt kan jag minnas att Grub skrivit något liknande: "Desto högre proteinintag desto mer muskeluppbyggnad", och att man inte i någon studie funnit någon "maxgräns".

Tänkte bara ta och klara upp saker och ting, hur ligger det till egentligen?

tlk
2015-07-31, 05:26
Har alltid gått efter 2g per kg kroppsvikt, men för ett tag sedan läste jag någon artikel om att proteinbehovet för maximal muskeluppbyggnad var grovt överskattad och författaren länkade till en hel drös med studier vilket gjorde det han skrev något mer trovärdigt.

Samtidigt kan jag minnas att Grub skrivit något liknande: "Desto högre proteinintag desto mer muskeluppbyggnad", och att man inte i någon studie funnit någon "maxgräns".

Tänkte bara ta och klara upp saker och ting, hur ligger det till egentligen?

Det är väl just precis så att över 2g/kg kv så har man inte sett någon ökad påverkan på muskeluppbyggnad? Jag har då aldrig sett något som pekar på att t.ex. 3g/kg skulle ge något mer än 2.

Är väl också tveksamt om det är någon jättevinst med att trycka i sig mer än säg 1.5g/kg?

poppen11
2015-07-31, 06:47
Finns det, exempelvis, någon uppskattning på vad som skiljer 1-1,5 - eller 0,75-1,5?

nisse1976
2015-07-31, 06:58
Finns det, exempelvis, någon uppskattning på vad som skiljer 1-1,5 - eller 0,75-1,5?

Här har man jämfört 0,8 - 1,6 - 2,4 vid deff:
http://traningslara.se/proteinintag-vid-viktnedgang/

Att det skiljer vid nivåer under och över 1 g per kilo är det nig inte mycket snack om.
Sen hur mycket det skiljer över exempelvis 1,5 är mer öppet. Ovanstående såg ingen skillnad där men jag vet att grub postat nån studie där det rekommenderades ännu högre vid deff.

Fatslim
2015-07-31, 13:37
Det är väl just precis så att över 2g/kg kv så har man inte sett någon ökad påverkan på muskeluppbyggnad? Jag har då aldrig sett något som pekar på att t.ex. 3g/kg skulle ge något mer än 2.

Är väl också tveksamt om det är någon jättevinst med att trycka i sig mer än säg 1.5g/kg?

Vet inte, har för mig Grub länkade något och sa att man inte hittat något "tak", dvs med alla andra faktorer likställda: Mer protein betyder mer muskeltillväxt. Detta var iofs en post för något år sedan, så annat kan ju gälla nu .. :d

Med det sagt så verkar det som de flesta proffs trycker i sig enormt stora mängder, uppe mot 3-4-5g per kg kroppsvikt, men det kanske är för att vara på den säkra sidan.

Rabiat
2015-07-31, 15:01
Det är stor skillnad beroende på om du ligger på underskott eller överskott.
Man har inte sett någon markant skillnad vid större mängder än 1.4g/kkv vid överskott, det gör ingen större skillnad för hur mycket muskler man bygger. Däremot ser man skillnader i mängden förlorad muskelmassa vid underskott, och där märker man fortfarande skillnad vid 2g/kkv. Var gränsen ligger där vet jag inte, men det klingar nog av där någonstans.