handdator

Visa fullständig version : Subscapularis eller?


Skön
2015-07-30, 20:28
Jag i farten igen..Är det subscapularis man känner om man masserar posteriort i armhålan. Där är det alltid ömt/gör ont. Är svag i rotatorkuffen och träning gör det bara irriterat.

Har tidigare jobbat i affär vilken nog är en stark orsak till att jag fått problem. Detta var dock över 2 år sedan och det blir alltid ömt där vad jag än gör. Kompenserar den för någon muskel? Vad göra åt det? Är på båda sidor.

När jag lyfter armarna i 2 sek och tar ner så har mina blodådror åkt långt in i huden. Är väl tajt i axelleden?



Finns det någon vettig sjukgymnast. Har prövat det mesta under två år. Kortison?
Måste få bak axlarna. Kan alla generella saker men fyll gärna på.

Morty
2015-07-31, 08:38
Ja, du kan nå subscapularis genom att trycka innanför latsen mot insidan av scapula. Att det gör ont att trycka på muskler är inte ovanligt eller farligt.

Har du några bekymmer mer än att det gör ont vid tryck? Subscapularis är likt övriga rotatorcuffens muskler primärt en stabilisator. Vid kontraktion så inåtroterar humerus och till vis del dras humerus nedåt. Övriga inåtrotatorer är latissimus, teres major och pectoralis major.

Om du lyfter på armarna så rinner blodet i venerna ner mot hjärtat. Normalt finns cirka 2/3:e delar av blodvolymen i venerna och om du lyfter på armarna så rinner en del av det venösa blodet ner mot hjärtat. Om din axelled är tight, lös eller lagom går inte att avgöra utan att göra tester.

Skön
2015-07-31, 14:29
Ja, du kan nå subscapularis genom att trycka innanför latsen mot insidan av scapula. Att det gör ont att trycka på muskler är inte ovanligt eller farligt.

Har du några bekymmer mer än att det gör ont vid tryck? Subscapularis är likt övriga rotatorcuffens muskler primärt en stabilisator. Vid kontraktion så inåtroterar humerus och till vis del dras humerus nedåt. Övriga inåtrotatorer är latissimus, teres major och pectoralis major.

Om du lyfter på armarna så rinner blodet i venerna ner mot hjärtat. Normalt finns cirka 2/3:e delar av blodvolymen i venerna och om du lyfter på armarna så rinner en del av det venösa blodet ner mot hjärtat. Om din axelled är tight, lös eller lagom går inte att avgöra utan att göra tester.


Tackar för ett vält skrivet svar. Jag känner att hela överkroppen fungerar helt fel. Axlarna är instabila och "hittar" inte skuldrorna så bra. Tränar på sånt.
Det låter ju som att det ska bli bättre om jag skulle träna utåtrotationer. Har kämpat med detta så länge.

Om man har svårt att sänka axlarna och liksom nedåt och inåt med skuldrorna vad bör man göra då?

Morty
2015-08-02, 15:38
Jag vet inte vad du borde göra, det är omöjligt att svara på utan att undersöka dig. Det är inte ens säkert att något faktiskt är fel...