handdator

Visa fullständig version : Jag älskar att träna. Men...


Ozziking
2015-07-30, 11:23
Tjena! Känner att jag behöver få några frågor besvarade.

Jag har tränat ett relativt bra tag nu och jag älskar det mer än allt annat. Nu på sistone har jag kört ett halvkroppsupplägg där jag varannan vecka kör 3 under & 2 överkroppspass och vice versa. Det har blivit 5 styrkepass i veckan och ibland ett konditionspass. Sen nu senaste veckorna har jag även börjat lite smått med tyngdlyftning, inte tungt men nötat teknik & rörlighet osv. runt 1-3 pass i veckan, har dock tagit paus nu senaste 1 1/2 vecka p.g.a jobb & andra aktiviteter. Detta har dock innebärt att jag knappt haft några vilodagar. Det är det jag undrar över.

Hur viktigt är det att ha vilodagar? Jag menar, jag har tränat mycket, hårt, och allt vad det innebär - Men jag har aldrig känt mig sliten? Visst att man har haft lite träningsvärk, men ni förstår nog skillnaden på sliten & att ha träningsvärk.
Jag vet inte riktigt om det är bra eller dåligt. För sett till den träningsmängden jag gör så tycker jag inte att resultat är det jag förväntat mig - och sen har jag blivit lite orolig att min kropp typ inte känt sig sliten sett till min träningsintensitet & volym? Jag är dock glad för det, men det känns som att det bara är något fel? Kan det vara vilan som fattas för resultaten?

Jag käkar mycket mat, mycket kolhydrater och protein. Stretchar även så ofta jag kan och foamrollar hela kroppen varje dag (runt 45 min). Sover 7-9 H / natt, vissa undantag ibland. Detta påverkar säkert också återhämtningen.


För de som undrar så har träningspassen (gym) sett ut såhär:


Överkropp A:
Bänkpress 5-3-1 + second set last (3*5 / 5*3 )
Skivstångsrodd 5*5
Militäpress 5*5 @80% WTM
Latsdrag 3*8-12
Dips 3*8-12
Hantelflies 3*12
Utsida & baksida axlar 3 set
Armar 3 set
(Ibland lite extra - Sälrodd 2-3 set, pullovers 2-3 set eller någon extra armövning).

Överkropp B:
Militäpress 5-3-1 + SSL (3*5 / 5*3 )
Pausbänk 5*5 @80% WTM
Chins 25 reps
Viktade dips 3*5
T-bar rows / Hantelrodd 3*8-15
Cable flies 3*10-15
Utsida/baksida axlar 3 set
Armar 3 set
(Samma här, ibland lite extra)

Överkropp C:
Kronlyft 3*5 / 4*4 (TUNGT)
Lutande hantelpress 3-4*6-10
Sittande axelpress 3-4*6-10
Kabelrodd 3*10-15 -superset- Armhävningar 3*failure
Latsdrag 3*10-15
Cable flies 3*10-12
Utsida axlar 3 set, baksida axlar 3-6 set
Armar 6-10 set (2-3 övningar)
Någon mer roddövning ibland

Underkropp A:
Marklyft 5-3-1 + SSL (3*5/5*3)
Pausböj 5*5 @80% WTM
Benpress 3*10-15
Lårcurl 5*10
Vader & mage
(extra: Enbens pistol squat till bänk 3*5, enbensrakmark 3*10)

Underkropp B:
Knäböj 5-3-1 + SSL (3*5 / 5*3 )
Pausmark @80% WTM 5*5
Lårcurl 5*10
Utfallsgång fram&tillbaka * 3 (friskis gympasal)
Vader & mage
(extra: Enbens pistol squat till bänk 3*5, enbensrakmark 3*10)

Underkropp C:
Frontböj 5*5
Sumo-marklyft - stegring upp till arbetsset (5*3-5 / 6*2-4 ) + 3-4 teknikset
Benspark 3 set
Lite chins & dips

En vanlig träningsvecka kan se ut som följande:

V.1:
Må: Över A
Tis: Under A
Ons: Över B
Tors: Under B
Fre: Vila
Lö: Över C
Sö: Vila / Cardio

V.2
Må: Under A
Tis: Över A
Ons: Under B
Tors: Över B
Fre: Vila
Lö: Under C
Sö: Vila / Cardio

V.3 - Som vecka 1 & repeat.

På detta 1-3 tyngdlyftningspass

För mycket? För lite? För dåligt struktur? Nu kommer jag ej fortsätta med 5-3-1.



Hatar att vila. Men vet även att det är behövligt ibland. (lol nej :D )

Nu testar jag att variera lite så kör något splittat ( Bröst/rygg, Underkropp, Axlar armar - vila - repeat ) Med högre intensitet, mer byggaraktigt bara för att få lite variation. Jag trodde att jag skulle få mycket träningsvärk första dagarna, men det känns ingen större skillnad. Vilket stör mig väldigt mycket. Funderar på att gå tillbaka till halvkroppsupplägget då det ger mig mer möjligheter till att utföra baslyften osv.

Idag har jag egentligen vilodag, men är skitsugen på frontböj & sumo-mark. Är det dumt att bara köra på då? Eller ska jag bara fortsätta att göra det jag tycker är kul? Har lite svårt att avgöra själv just nu.

Hoppas det inte var för oklart inlägg. Mvh.

Övrig info:

Har sedan November 2013 gått upp Ca 20kg. Då rätt dålig gymträning, mer pumpfokus (nybörjare), Vår/sommar 2014 bättre och strukturerad gymträning, höst/vår 2014-2015, Mer strukturerad träning även vågad viktuppgång.

Vill bli starkare, men även få mycket mer muskelvolym & lära sig få klok kontakt med musklerna man tränar

Känns pinsamt att inte få mer resultat sett till den träningsmängden. Särskilt när folk frågar hur det går med träningen...

1979
2015-07-30, 11:46
För mig finns definitivt att träna för mycket. Men jag är gammal, det är inte du. Kan du inte testa att köra 4 eller 5 split ett tag då? Du får vara på gymmet lika ofta men mer vila för musklerna med?

Ozziking
2015-07-30, 11:53
För mig finns definitivt att träna för mycket. Men jag är gammal, det är inte du. Kan du inte testa att köra 4 eller 5 split ett tag då? Du får vara på gymmet lika ofta men mer vila för musklerna med?

Men det blir alldeles för lite frekvens för baslyften :em::em:

Grans
2015-07-30, 11:57
Ser ju ut som du kör nån egen variant av 531 med mycket mer volym än vad programmet är menat till. Försök köra så som programmet är menat ett tag kanske? Har själv kört 531 med goda resultat och det var definitivt lärorikt men mina bästa resultat har kommit ifrån att lägga upp ett program själv, dock med många ideer tagna från 531 och många andra program man kört genom åren. 531 kanske helt enkelt inte passar dig. Vet ju att 531 är menat att ha en deload var 4e eller 6e vecka.
Får man fråga hur styrkeutvecklingen sett ut under dessa år? Vad ligger dom 3 stora på?

Old Nick
2015-07-30, 12:05
Största problemet jag tycker att folk som tränar extremt frekvent verkar ha är skador och förslitningar som aldrig tillåts läka. Det är hårt lindade handleder och knän, långa sessioner på foamrollern, stramande ljumskar i knäböjen och smärtande stelheter som måste mjukas upp, stretchas och pushas igenom innan övningen slutar göra ont för tillfället. För det går ju för guds skulle inte att ta ett par vilodagar och låta det bli bra.

Loke
2015-07-30, 12:13
Det man behöver är tid för kroppen att återhämta sig, så vitt jag vet finns inget som säger att det görs bäst med vilodagar. Min personliga erfarenhet är snarare det motsatta. Vilodagar/viloveckor/vilohatever är ofta ineffektivt, återhämtningspass är vägen att gå.

Haken är att för att få till hård träning med hög volym som kretsar kring lättare och tyngre pass så krävs det ordentlig eftertanke och planering. Studsar man runt på gymmet som en gummiboll och maxar lite godtyckligt, ja, då behöver man säkert mycket vilodagar och viloveckor här och där.

Största problemet jag tycker att folk som tränar extremt frekvent verkar ha är skador och förslitningar som aldrig tillåts läka. Det är hårt lindade handleder och knän, långa sessioner på foamrollern, stramande ljumskar i knäböjen och smärtande stelheter som måste mjukas upp, stretchas och pushas igenom innan övningen slutar göra ont för tillfället. För det går ju för guds skulle inte att ta ett par vilodagar och låta det bli bra.

Blir det bra av ett par vilodagar då?

Grejen är ju att det finns en korrelation mellan hög frekvens och träning som helt enkelt är jäkligt effektiv. Effektiv som i att effekten av träningen kommer snabbt, och är då skador en del av effekten, ja, då kommer de snabbt. Så hög frekvens kombinerat med lite dum och riskfull träning leder nog ofta till mycket skador. Stryker man den höga frekvensen så får man samma effekt, men det tar lite längre tid. Jag vet inte om det är så mycket till vinst.

Notera för övrigt hur moderna rehabprogram ofta ser ut... Låg frekvens (två dagar i veckan eller mindre) brukar inte vara utmärkande. Däremot är belastning och volym ofta lågt.

1979
2015-07-30, 12:35
Men det blir alldeles för lite frekvens för baslyften :em::em:

Det vet du inte förrens du provat själv. Det är ok att läsa studier och lyssna på andra men man ska prova själv också.

Old Nick
2015-07-30, 12:36
Blir det bra av ett par vilodagar då?

Det beror väl på. Får man ont i handlederna av tunga swingcurls är det nog bra att ta ett par vilodagar från den övningen. Om man bara lindar handlederna hårdare och hårdare och curlar och pressar vidare tills smärtan blir kronisk och man har inflammationer i senor och muskler hjälper väl ingenting till slut.

oscarovegren
2015-07-30, 12:39
Vila när du känner att det behövs. Lyssna på kroppen

Ozziking
2015-07-30, 12:43
Vila när du känner att det behövs. Lyssna på kroppen

Den säger aldrig "vila". :smash:

Ozziking
2015-07-30, 12:47
Ser ju ut som du kör nån egen variant av 531 med mycket mer volym än vad programmet är menat till. Försök köra så som programmet är menat ett tag kanske? Har själv kört 531 med goda resultat och det var definitivt lärorikt men mina bästa resultat har kommit ifrån att lägga upp ett program själv, dock med många ideer tagna från 531 och många andra program man kört genom åren. 531 kanske helt enkelt inte passar dig. Vet ju att 531 är menat att ha en deload var 4e eller 6e vecka.
Får man fråga hur styrkeutvecklingen sett ut under dessa år? Vad ligger dom 3 stora på?

Körde*

Styrkeutvecklingen har varit dålig för i med dessa år har jag även tillfrisknat från äs och har även behandlat en sjuhelvets lång skada

Just nu:

Böj 92,5kg (utan bälte)
Bänk 70kg
M-press 45kg
Marklyft 115 kg (Joker set)

Det man behöver är tid för kroppen att återhämta sig, så vitt jag vet finns inget som säger att det görs bäst med vilodagar. Min personliga erfarenhet är snarare det motsatta. Vilodagar/viloveckor/vilohatever är ofta ineffektivt, återhämtningspass är vägen att gå.

Haken är att för att få till hård träning med hög volym som kretsar kring lättare och tyngre pass så krävs det ordentlig eftertanke och planering. Studsar man runt på gymmet som en gummiboll och maxar lite godtyckligt, ja, då behöver man säkert mycket vilodagar och viloveckor här och där.




Det är lite det jag "nojjar" över. Om jag skulle få bättre resultat med mer vila, dock känns det ovärt för det är så jävla tråkigt.

Är inte så bra på just det här med planering kring hårdare/lättare pass.

Ozziking
2015-07-30, 12:50
Jag menar, Styrketräningen bryter ju ner kroppen & stressar den? Så då känns ju vila väsentligt.. Men .. Räcker inte 8-10H sömn & bra kost liksom? :P

Carpentras
2015-07-30, 13:33
Kör byggarträning via en 4/5-split. Eventuellt kan du lägga in (utöver ett benpass i veckan) några extra set ben i slutet av t ex ett arm eller axelpass Den där typen av överkroppspass du kör blir ofta bara en massa uppvärmningsträning. Dela upp kroppen mer och kör hårdare inkl fler set per muskelgrupp/pass.

Rahf
2015-07-30, 13:36
Jag funderade igår när anledningen skulle komma.

Läs första inlägget i denna tråd, och fundera sen över om allt ska handla om träning.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=25880&highlight=att+passera+alla+gr%E4nser

Det är inte i avskräckande syfte, utan snarare en uppmaning om att ta det lite piano med din personliga träningshets. För lita på mig, just nu är det hets jag ser i dina inlägg.

Ozziking
2015-07-30, 14:03
Jag funderade igår när anledningen skulle komma.

Läs första inlägget i denna tråd, och fundera sen över om allt ska handla om träning.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=25880&highlight=att+passera+alla+gr%E4nser

Det är inte i avskräckande syfte, utan snarare en uppmaning om att ta det lite piano med din personliga träningshets. För lita på mig, just nu är det hets jag ser i dina inlägg.

Allting handlar inte om träning. Men eftersom jag satsar på det för att det får mig att må bra och det gör att jag äntligen kan få den kropp jag eftersträvar så är det klart att det blir prioriterat. Tro mig, jag är väldigt social av mig och gör gärna andra aktiviteter, problemet är bara att majoriteten av mina vänner är svintråkiga, lata, mobilberoende ungdomar som endast hakar på idéer om det inefattar alkohol. Så då väljer jag något annat då jag inte ser vitsen i att hänga på mcdonalds och fiffla med telefonerna. De roliga jobbar för fullt, vi ses endast några enstaka gånger i veckan, tyvärr.

Så tro mig, jag tränar för att jag inte har andra saker för mig och för att det är kul som fan. Träffar dessutom massor av folk på gymmet med samma intresse. Det om något gör mig ännu mer sugen på att sticka dit. :)

Dessutom är träningen en sån liten del av dygnet. Har du tänkt på vad jag gör resterande timmar? )

R0B
2015-07-30, 18:05
Jag tränar i princip varje dag, kör en rullande halvkropp och var tredje dag springer jag milen. Löpningen är dock nytt i schemat.

Min träning varierar jag mellan Låg/medel/hög reps/vikt. Men i princip samma övningar hela tiden.

Ligger på ett väldigt marginellt underskott vilket har lett till -5kg de senaste 5 månaderna. Har blivit lite starkare i det mesta men inget imponerande.

Till detta jobbar jag minst tolv timmar i princip varje dag. Denna månaden har jag jobbat 26 dagar och gjort strax över 300 timmar och har tränat på som vanligt. Jag jobbar som ställningsbyggare vilket vissa dagar är extremt slitsamt, vissa lite mindre givetvis.

Känner mig inte ett dugg sliten i kroppen någonstans men däremot lite trött på kvällarna och morgonen ibland beroende på hur sent man jobbat givetvis.

Så vad jag vill säga är väl att det går ( iaf för mig) att träna i princip varje dag bara man ser till att variera sin träning och anpassa passen efter hur dagen eller veckan varit. Vilodagar är inget fel och visst tar jag sådana också, men oftast blir det aktiv vila. Som t.ex ett löppass istället.

Bärsärk
2015-07-30, 18:43
Du säger att du käkar mycket mat men mitt svar är att du behöver äta ännu mer mat.

Rolfarsson
2015-07-30, 18:51
Ett välbalanserat program med vilodagar och planerade deloads alt kortare perioder av från gymmet då och då är viktigt, speciellt ju äldre man blir.
Att ta det till det extrema brukar man få äta upp längre fram, förr eller senare så kommer småskadorna.
Skulle jag ha kunnat backa tiden så skulle jag ha tränat på ett betydligt mycket smartare och mindre extremt sätt mina första år.

Rundhus
2015-07-30, 23:24
Kör byggarträning via en 4/5-split. Eventuellt kan du lägga in (utöver ett benpass i veckan) några extra set ben i slutet av t ex ett arm eller axelpass Den där typen av överkroppspass du kör blir ofta bara en massa uppvärmningsträning. Dela upp kroppen mer och kör hårdare inkl fler set per muskelgrupp/pass.

Men det mesta tyder ju ändå på att det är bättre att köra tex över/under två gånger per vecka än en splitt som du tipsar om?

Rundhus
2015-07-30, 23:27
Ett välbalanserat program med vilodagar och planerade deloads alt kortare perioder av från gymmet då och då är viktigt, speciellt ju äldre man blir.
Att ta det till det extrema brukar man få äta upp längre fram, förr eller senare så kommer småskadorna.
Skulle jag ha kunnat backa tiden så skulle jag ha tränat på ett betydligt mycket smartare och mindre extremt sätt mina första år.

Fast så extremt har du väl ändå inte kört? Du har ju tränat betydligt mer planerat än vad många andra gör. 1 rep från fail med en frekvens på var tredje till femte dag är ju ändå inte något som klassas som "extremt". Kan det inte helt enkelt vara så att du har lättare att skada dig än genomsnittet?

Edit: Eller menar du ännu tidigare än då du började posta på kolo? Tänker på dina tidigare användare nu.

Tobbey
2015-07-30, 23:27
Går att träna ofta om man håller nere volymen eller intensiteten. Jag tränar varje dag på maxvikter men min volym är inte hög, därför sliter jag inte lika mycket på kroppen. Gäller att hitta en hållbar nivå som samtidigt innebär bra ökningar över tid.

Rolfarsson
2015-07-31, 00:13
Fast så extremt har du väl ändå inte kört? Du har ju tränat betydligt mer planerat än vad många andra gör. 1 rep från fail med en frekvens på var tredje till femte dag är ju ändå inte något som klassas som "extremt". Kan det inte helt enkelt vara så att du har lättare att skada dig än genomsnittet?

Edit: Eller menar du ännu tidigare än då du började posta på kolo? Tänker på dina tidigare användare nu.

Under mina första år så gjorde jag det misstaget som dom flesta nybörjarna gör, jag gick i tron om att mer var lika med bättre.
Det användes alltså en relativt hög volym, failure, drop sets osv.
Men ja, jag har lättare för att dra på mig skador än genomsnittet, enligt en sjukgymnast som jag gick hos för något år sedan så är orsaken till detta min extrema överrörlighet.
Och du misstar nog mig för någon annan, detta är min första och enda användare här.

Carpentras
2015-07-31, 02:36
Men det mesta tyder ju ändå på att det är bättre att köra tex över/under två gånger per vecka än en splitt som du tipsar om?

Ja, att det skrivs en hel del på nätet om det vet jag men i praktiken så finns det en hel del annat att ta hänsyn till än att ( t ex ) bara stirra sig blind på kortsiktiga proteinsyntesstudier. Det jag läser på nätet går helt enkelt inte ihop med det jag ser ute i gymmen.

Att trycka in hela överkroppen i ett pass är enligt mig helt enkelt inte det som fungerar bäst för de flesta människor i praktiken. Det fungerar kanske för någon som tränat i ett par månader men när vikterna blir tyngre och det krävs mer stimulans för de olika muskelgrupperna så tenderar det bli att bli för mycket.

Loke
2015-07-31, 07:03
Det beror väl på. Får man ont i handlederna av tunga swingcurls är det nog bra att ta ett par vilodagar från den övningen. Om man bara lindar handlederna hårdare och hårdare och curlar och pressar vidare tills smärtan blir kronisk och man har inflammationer i senor och muskler hjälper väl ingenting till slut.

Så om den där inflammationen dyker upp ungefär en gång i månaden, ska man ta ett par vilodagar varje gång då eller ska man fundera på om man kanske gör något fel?

Det är lite det jag "nojjar" över. Om jag skulle få bättre resultat med mer vila, dock känns det ovärt för det är så jävla tråkigt.

Är inte så bra på just det här med planering kring hårdare/lättare pass.

Nä, det är sånt man får utveckla en känsla för. Tränar man många olika saker går det kanske inte att följa något program rakt av eller förlita sig helt på nån mer erfaren tränare. då får man helt enkelt öka belastningarna försiktigt. Det gamla vanliga "lyssna på kroppen" är bra. Men ett hett tips är iaf att börja i en ände, dvs, satsa på tex tyngdlyftning under en period och få hjälp av erfarna tyngdlyftare. Sedan kan man börja pytsa in annant successivt.

Ja, att det skrivs en hel del på nätet om det vet jag men i praktiken så finns det en hel del annat att ta hänsyn till än att ( t ex ) bara stirra sig blind på kortsiktiga proteinsyntesstudier. Det jag läser på nätet går helt enkelt inte ihop med det jag ser ute i gymmen.

Att trycka in hela överkroppen i ett pass är enligt mig helt enkelt inte det som fungerar bäst för de flesta människor i praktiken. Det fungerar kanske för någon som tränat i ett par månader men när vikterna blir tyngre och det krävs mer stimulans för de olika muskelgrupperna så tenderar det bli att bli för mycket.

Har du varit på någon lyftarklubb? Låter inte som det.

Old Nick
2015-07-31, 07:24
Så om den där inflammationen dyker upp ungefär en gång i månaden, ska man ta ett par vilodagar varje gång då eller ska man fundera på om man kanske gör något fel

Allt jag säger är att de jag känner som aldrig vilar drar på sig en hel del skador. Skador som säkert hade kunnat undvikas om de låtit kroppen återhämta sig när den behövt det. Jag har aldrig påstått att man inte kan träna ofta utan att göra illa sig om man lägger upp det på bra sätt.

Men jag har svårt att tro att det blir särskilt bra om anledningen till att man tränar 7 dagar i veckan helt enkelt är att man inte kan låta bli. Gör man det för att man finslipat fram ett väl avvägt program med tydliga mål och vet hur man skall lägga upp det med intensitet, volym och återhämtning för att få maximalt resultat, då blir det säkert bra. Känner man sig lat, svag och blir nojjig om man inte får fara till gymmet och kötta muskler varje dag kommer man nog att sluta som ett vrak.

z_bumbi
2015-07-31, 07:32
Att ta planerade vilo- eller lugna perioder är bra för kroppen behöver återhämtning ibland men måste man ta sådana för att man har ont så gör man antagligen något fel. Det feltänket i träningen kommer inte att försvinna om man sedan börjar träna på samma sätt igen eller än värre försöker träna runt det genom att träna andra saker mer (standardförfarande av de som inte har sådan kontroll på sin träningen att de kan vila).
Om man vill komma undan från att vila eller träna lugnt för att få återhämtning får man planera sin träning smart och utnyttja olika perioder för olika saker. Då kan man antagligen skjuta kravet på återhämtning framför sig betydligt längre.
När det gäller planerade vilodagar försöker jag få in sådana i alla program eftersom jag tyvärr sett tillräckligt många som tror det går bättre att träna varje dag för att sedan drabbas av en hel rad med problem. I långsiktiga program så försöker jag få in någon lugn period då och då men framför allt försöker (det är en punkt på min checklista men ibland går det inte alltid att få till) jag variera träningen så att fokus skiftas mellan olika leder och olika träningssätt.

I det aktuella fallet så skulle jag akta mig rejält för att göra ett program som innebär att man tränar varje dag och antagligen ha minst två träningsfria dagar för att få till bra möjligheter för att öka på sikt.

An Iron Soul
2015-07-31, 09:28
Träna det du tycker är roligt och vill bli bra på.
Om du behöver hjälp med ett upplägg kanske någon på din atletklubb kan hjälpa dig med det.
Coacherna där har ofta varit med själva. Och kan skanna av din kropp, hitta ditt återhämtningsmönster.
Träningen är inte så komplicerad egentligen. Ge det tid så kommer det att bli bra. :)

Ozziking
2015-07-31, 09:32
Hur lär man sig att använda sig av lugnare perioder då? Alltså, hur hittar man "sin cirkel"?

Känns som om jag borde minska ner volym och intensitet en aning.

Ozziking
2015-07-31, 09:33
Träna det du tycker är roligt och vill bli bra på.
Om du behöver hjälp med ett upplägg kanske någon på din atletklubb kan hjälpa dig med det.
Coacherna där har ofta varit med själva. Och kan skanna av din kropp, hitta ditt återhämtningsmönster.
Träningen är inte så komplicerad egentligen. Ge det tid så kommer det att bli bra. :)

Hihi ja, det är så klart viktigt ;)

Men vill typ bli bra på lite allting? Tyngdlyftningsmoment, kroppsbygge, få mer styrka ..

Gillar inte att ta en grej i taget då det känns som om det första kommer glömmas bort när man hakar på det andra. :confused::confused:

z_bumbi
2015-07-31, 10:13
Men vill typ bli bra på lite allting? Tyngdlyftningsmoment, kroppsbygge, få mer styrka ..

Gillar inte att ta en grej i taget då det känns som om det första kommer glömmas bort när man hakar på det andra. :confused::confused:

För att bli bra på tyngdlyftning måste du bli starkare, för att bli starkare måste du få mer muskler och för att få muskler måste du bli starkare.
Sen varierar det självklart var fokus ligger men om du t ex inte prioriterat tyngdlyftning i en period kan du fortfarande köra några lämpligt valda övningar i uppvärmningen för att inte tappa allt vad teknik heter och/eller välja ut några övningar som du kör som en del i styrke/byggningsfokusen.

An Iron Soul
2015-07-31, 10:14
Sluta optinojja. :)
Det är den hårda styrketräning som lägger grunden till din muskelutveckling.
Oavsett om det är Bodybuilding, Tyngdlyftning, Crossfit, Strongman, Styrkelyft, Athletic Fitness eller Fitness five.
Det finns många beröringspunkter. Du tränar musklerna i alla olika sporterna. Sedan skiljer det sig från exakt vad man tävlar i.

Det borde tilläggas att det är väldigt mycket "byggarträning" i dom alla olika momentens grundträningsperiod. I skadeförebyggande syfte om inte annat.

Ako Rahim - Athletic fitness
Erik Gunhamn - Styrkelyft
Lukas Högberg - Crossfit
Stefan Ågren - Strongman (Tävlat och vunnit i ALLT) - Levande beviset :d
Angelica Roos - Tyngdlyftning
Rookie Westin - Fitness five


För att bli bra på tyngdlyftning måste du bli starkare, för att bli starkare måste du få mer muskler och för att få muskler måste du bli starkare.
Sen varierar det självklart var fokus ligger men om du t ex inte prioriterat tyngdlyftning i en period kan du fortfarande köra några lämpligt valda övningar i uppvärmningen för att inte tappa allt vad teknik heter och/eller välja ut några övningar som du kör som en del i styrke/byggningsfokusen.

*hug*
Kändes som jag pratade i munnen på dig. Mitt inlägg kom 1 minut efter ditt. :d

Klein
2015-07-31, 10:18
Om det ar styrkeutveckling du ar intresserad av sa ar det val ett ganska sjalvklart val att ga med i en styrkelyftsklubb istallet for att treva dig fram.

Carpentras
2015-07-31, 16:39
Har du varit på någon lyftarklubb? Låter inte som det.

Ja, det har jag. Men nu är inte den genomsnittlige gymmaren en tävlande styrkelyftare. OP är väl heller inte det?

I övrigt så har jag sett styrkelyftare träna på alla möjliga vis.

Carpentras
2015-07-31, 16:54
Jag kan också säga att med tanke på de nuvarande statsen så handlar det troligtvis primärt om att lära sig att ta i när man väl tränar. Har man inte den förmågan då blir det som sagt en massa uppvärmningsträning.

perverstrådjur
2015-07-31, 17:35
Men det blir alldeles för lite frekvens för baslyften :em::em:

Du klagar på att det är för lite frekvens för baslyften, men du blir varken starkare eller större av din ''förbättrade'' 531-version? pls

Som någon annan skrev, kör programmet som det var menat. Läs boken, kolla in ''beyond 531''.

Loke
2015-07-31, 19:05
Ja, det har jag. Men nu är inte den genomsnittlige gymmaren en tävlande styrkelyftare. OP är väl heller inte det?

I övrigt så har jag sett styrkelyftare träna på alla möjliga vis.

Han skriver ju att han vill köra tyngdlyftning.

Saatan
2015-07-31, 19:16
Jag kan också säga att med tanke på de nuvarande statsen så handlar det troligtvis primärt om att lära sig att ta i när man väl tränar. Har man inte den förmågan då blir det som sagt en massa uppvärmningsträning.

Du klagar på att det är för lite frekvens för baslyften, men du blir varken starkare eller större av din ''förbättrade'' 531-version? pls

Som någon annan skrev, kör programmet som det var menat. Läs boken, kolla in ''beyond 531''.

/thread

Ozziking
2015-07-31, 22:31
Jag kan också säga att med tanke på de nuvarande statsen så handlar det troligtvis primärt om att lära sig att ta i när man väl tränar. Har man inte den förmågan då blir det som sagt en massa uppvärmningsträning.


Tar i så gott jag kan, ibland går det
Bättre och sämre.

Du klagar på att det är för lite frekvens för baslyften, men du blir varken starkare eller större av din ''förbättrade'' 531-version? pls



Som någon annan skrev, kör programmet som det var menat. Läs boken, kolla in ''beyond 531''.


Vad snackar du om? En 4-5 split ÄR Aldeless för lite frekvens för baslyften.
Jag har fått bättre styrke & muskelresultat med 5-3-1. Jag har aldrig nämt att den har varit bättre än något annat, men det har funkar och framförallt varit roligare än de vanliga. Så ta det lite lugnt hörru.

Tröttnat på 5-3-1 ATM.

Han skriver ju att han vill köra tyngdlyftning.


Njaaee, det är lite småkul men någon satsning har jag inte direkt (just nu).

1979
2015-07-31, 22:38
Har du provat? Innan du gjort det kanske du ska ta det lite lungt med att vara så tvärsäker.
Wendlers 531 i original är dessutom böj, mark och bänk en gång i veckan.
Tycker du att han med har fel?

Rahf
2015-07-31, 22:49
Jag vill nu belysa en trend i denna tråd, för dom som tänker sig fortsätta surra. Trenden är alltså att trådstartaren har bett om tips, men ivrigt försvarat sina egna idéer om hur saker ska gå tillväga.

En annan sak att nämna är just att du, Ozziking, ännu inte har nått den typ av gedigen rutin och styrkenivå som motiverar ändrande av bevisat effektiva program. Det borde läggas energi i gymmet, istället för att hela tiden slå ner alla tips som formligen regnar in i tråden. Man kan inte bli bra på allt, utan ett mer insnöat fokus på specifika saker är mycket effektivare än något generellt lallande.

I all välmening.

Tolkia
2015-07-31, 23:21
Jag drar öronen åt mig när en person som för 1,5 år sedan hade grava ätstörningar tränar alla dagar i veckan, efter någon egenhändigt förlängd och förbättrad variant av en etablerad metod, eftersom den etablerade inte "räcker till" för just vederbörande, och klagar över otillräckliga resultat. Särskilt när man dekorerar med vitsiga kommentarer av den här typen:
Hatar att vila. Men vet även att det är behövligt ibland. (lol nej :D )
Och på kommentarer om att lyssna på kroppen:
Den säger aldrig "vila". :smash:
Jag tror inte att du lyssnar på kroppen. Jag tror att du lyssnar på känslolivet, och att det är därför du inte får de resultat du vill ha. Jag synar också påståendet att du inte skulle ha något annat att göra än att träna, förutsatt att du har någon typ av utbildning eller jobb och inte är långtidssjukskriven eller något.

Gober
2015-08-01, 08:08
Jag drar öronen åt mig när en person som för 1,5 år sedan hade grava ätstörningar tränar alla dagar i veckan, efter någon egenhändigt förlängd och förbättrad variant av en etablerad metod, eftersom den etablerade inte "räcker till" för just vederbörande, och klagar över otillräckliga resultat. Särskilt när man dekorerar med vitsiga kommentarer av den här typen:

Och på kommentarer om att lyssna på kroppen:

Jag tror inte att du lyssnar på kroppen. Jag tror att du lyssnar på känslolivet, och att det är därför du inte får de resultat du vill ha. Jag synar också påståendet att du inte skulle ha något annat att göra än att träna, förutsatt att du har någon typ av utbildning eller jobb och inte är långtidssjukskriven eller något.

Som vanligt kommer tolkia med de vettigaste inläggen i dessa trådar. Och Ozzi, jag tror ärligt talat inte att du funderar på särskilt mycket annat än träning och kost på dina vakna timmar under dygnet. Jag träffar ofta på fd anorektiker som övergår till ortorexi, vilket verkar mycket vanligt. Du hade som sagt behövt hålla dig till ett av de nämnda uppläggen som är ämnade för någon med dina stats. Ett enkelt upplägg som du inte behöver sitta och kalkylera och studera hemma på pojkrummet.

Ozziking
2015-08-01, 11:58
Sluta optinojja.
Det är den hårda styrketräning som lägger grunden till din muskelutveckling.
Oavsett om det är Bodybuilding, Tyngdlyftning, Crossfit, Strongman, Styrkelyft, Athletic Fitness eller Fitness five.
Det finns många beröringspunkter. Du tränar musklerna i alla olika sporterna. Sedan skiljer det sig från exakt vad man tävlar i.

Det borde tilläggas att det är väldigt mycket "byggarträning" i dom alla olika momentens grundträningsperiod. I skadeförebyggande syfte om inte annat.

Ako Rahim - Athletic fitness
Erik Gunhamn - Styrkelyft
Lukas Högberg - Crossfit
Stefan Ågren - Strongman (Tävlat och vunnit i ALLT) - Levande beviset :d
Angelica Roos - Tyngdlyftning
Rookie Westin - Fitness five




*hug*
Kändes som jag pratade i munnen på dig. Mitt inlägg kom 1 minut efter ditt. :d
Så sant så sant.

Har du provat? Innan du gjort det kanske du ska ta det lite lungt med att vara så tvärsäker.
Wendlers 531 i original är dessutom böj, mark och bänk en gång i veckan.
Tycker du att han med har fel?

Nä egentligen inte. Kommer nog göra det i framtiden dock! Du missförstår mig om du tycker jag verkar "tvärsäker". :)

Om jag får säga mitt tycker jag att det är för lite med böj, bänk, mark & OHP en gång i veckan.

Jag vill nu belysa en trend i denna tråd, för dom som tänker sig fortsätta surra. Trenden är alltså att trådstartaren har bett om tips, men ivrigt försvarat sina egna idéer om hur saker ska gå tillväga.

En annan sak att nämna är just att du, Ozziking, ännu inte har nått den typ av gedigen rutin och styrkenivå som motiverar ändrande av bevisat effektiva program. Det borde läggas energi i gymmet, istället för att hela tiden slå ner alla tips som formligen regnar in i tråden. Man kan inte bli bra på allt, utan ett mer insnöat fokus på specifika saker är mycket effektivare än något generellt lallande.

I all välmening.

Slår verkligen inte ner alla tips, men man måste få ställa motsägelser väl? Tråkigt att du tolkar det så.
Jo, jag har faktiskt insett det mer och mer. Ska börja lägga krut på styrkan vid skolstarten. Tänkte ge mig på RSR.


Jag drar öronen åt mig när en person som för 1,5 år sedan hade grava ätstörningar tränar alla dagar i veckan, efter någon egenhändigt förlängd och förbättrad variant av en etablerad metod, eftersom den etablerade inte "räcker till" för just vederbörande, och klagar över otillräckliga resultat. Särskilt när man dekorerar med vitsiga kommentarer av den här typen:

Och på kommentarer om att lyssna på kroppen:

Jag tror inte att du lyssnar på kroppen. Jag tror att du lyssnar på känslolivet, och att det är därför du inte får de resultat du vill ha. Jag synar också påståendet att du inte skulle ha något annat att göra än att träna, förutsatt att du har någon typ av utbildning eller jobb och inte är långtidssjukskriven eller något.

Trodde att Ironin på den kommentaren var självklar. Tydligen inte.

Mycket kan hända på 1,5 år också. Jag ser inte det jag skrev som något klagomål utan jag ställde en fråga angående vilan och om mer utav den skulle ge mig mer resultat eftersom att jag förväntade mig "mer" av det jag gjorde. Kanske har jag fått bra, kanske inte - jag har inte så mycket att jämföra med. Bara att det jag körde precis har gett mig det bästa hithils. Jag frågar för att lära mig mer och för att kunna testa olika metoder, men det är tydligen jättekänsligt eller?

Definiera att lyssna på kroppen tack. Är det att äta när man är hungrig och att vila vid trötthet? I så fall gör jag det.

Det är klart att jag har andra saker att göra, vilket jag sade. Exempelvis - Dra och bada, slappa, se film, spela dator, festa, jobba, dra på stan osv. Men detta är inte aktiviteter som tar upp 24 timmar på dygnet heller. Detta gör jag väldigt ofta, men detta är ju mestadels ett träningsforum så det är inte så självklart att man snackar om hela sin fritid här? Eller hur?

Gillar inte att behöva ställa mig i försvarsläge såhär. Sluta misstolka det jag skriver, om ni gör det så fråga i så fall.

Som vanligt kommer tolkia med de vettigaste inläggen i dessa trådar. Och Ozzi, jag tror ärligt talat inte att du funderar på särskilt mycket annat än träning och kost på dina vakna timmar under dygnet. Jag träffar ofta på fd anorektiker som övergår till ortorexi, vilket verkar mycket vanligt. Du hade som sagt behövt hålla dig till ett av de nämnda uppläggen som är ämnade för någon med dina stats. Ett enkelt upplägg som du inte behöver sitta och kalkylera och studera hemma på pojkrummet.


Lägg ner gober. Du ser ju bara mina träningsintressen här, som sagt så är det inte så att jag skriver ner varenda sak jag gör i min journal.
Det är klart att jag tänker på träning och kost mer än den "normale" men det är ju för att det är ett stort intresse? Du tror ju dock att jag sitter och maniskt studerar varenda gymschema och kostschema + studier på hela internet och att kolozzeum är den webbplats som alltid står uppe.

Tråkigt att du tror det. Men för att få dig att må bättre kan jag ju säga att jag igår spenderade 90 minuter på gymmet och resterande timmar såg jag på film, spela dator, snackade med vänner, lirade musik, gick på stan & jobbade på kvällen.
Vill du ha mer uppdates kan jag skicka PM med varenda aktivitet jag gör. :)

Träning ska ju vara kul också.


Men tack för svar i alla fall. Nu kan jag justera lite. Tänkte förresten ge mig på RSR. Det verkar kul.

Pretorian
2015-08-01, 16:25
Personligen har jag aldrig/sällan känt ett behov av att vila. Tror det handlar mycket om rutin och att träna på rätt sätt genom att tex låta vissa delar av kroppen få vila.