handdator

Visa fullständig version : Pausböj - "Vila" i bottenläget?


Apdjur
2015-07-30, 11:02
I bottenläget på en pausböj, kan man "vila" där eller ska man ha full anspänning i lårmusklerna? Jag har noterat att det känns som att jag slappnar av i framsida lår för att nå maximalt djup, och i det läget kan man sitta en stund, frågan är om det på sikt när vikterna går upp eller tusentals repetitioner utförts är skadligt för knäna, att man hänger på ligamenten eller liknande?

Bör tilläggas att jag kör frontböj med lyftarskor och därmed blir knäna maximalt framskjutna/böjda i bottenläget.

HenrikJ
2015-07-30, 11:29
Kör till parallellt istället?

Anton92
2015-07-30, 11:39
Jag brukar i alla fall "vila" i bottenläget när jag kör pausböj. Det enda jag behåller anspänningen i är bålen. Nu är jag förvisso inte särskilt stark, så de vikter jag kör med är rätt små, men nog har jag utfört närmare ett par tusen sådana pausade reps, och jag tycker mig inte märka någon knäsmärta eller dylikt. Faktum är att den knäsmärta jag ibland kunde känna av tidigare försvann helt när jag började köra pausböj på den viset.

oscarovegren
2015-07-30, 12:43
Min tränare inom tyngdlyftning anser att vila i bottenläget ska undvikas för att ligament och korsband får ta belastningen. Han förespråkar anspänning under hela repetitionen. Jag har dock aldrig haft något problem oavsett vila eller anspänning.

Mjölkdrickare
2015-07-30, 13:20
Du kan inte "vila" i botten.. Då skulle du falla ihop. Bara för att musklerna sträcks i botten betyder inte att man eller musklerna involverade i en knäböj vilar.

Loke
2015-07-31, 07:09
Du kan inte "vila" i botten.. Då skulle du falla ihop. Bara för att musklerna sträcks i botten betyder inte att man eller musklerna involverade i en knäböj vilar.

Du har fel, sitter man på vadmusklerna så kan man vila. Risken är dock att ligament stretchas.

Mjölkdrickare
2015-07-31, 15:07
Du har fel, sitter man på vadmusklerna så kan man vila. Risken är dock att ligament stretchas.
Då är det bara att lasta på 200kg på ryggen, sätta sig i en djup böj och vila? *spy*

delizh
2015-07-31, 20:48
Då är det bara att lasta på 200kg på ryggen, sätta sig i en djup böj och vila? *spy*

Ja, se på Klokov!

Tobbey
2015-07-31, 20:52
Jag "slappnar av" i mina pausböjar. Alltså bålen är fortfarande spänd och stabil men jag slappnar av benen i botten.

Ett klipp för att förklara: https://instagram.com/p/1LByFuBLnX

Ett Orm
2015-07-31, 21:27
Kan sätta en peng på att man tjänar mer på att bibehålla anspänningen under hela lyftet.
Sen ser jag inte riktigt vad nyttan skulle vara att hålla särskilt mycket längre än att momentumet försvinner helt.
Det kanske nån vet nått mer om?

Rolfarsson
2015-07-31, 21:39
Du ska inte vila, detsamma i pausbänk.
Och av ren nyfikenhet så måste jag fråga, varför du kör ATG böj? Quadsen når sin peak vid 90-100° knäflexion (parallellt/strax under).
Det du får ut av att köra under detta är lite mer gluteus men med en ökad skaderisk, och om gluteus är det som du är ute efter så finns det minst lika effektiva och säkrare alternativ, som t.ex. höftlyft och bulgariska splitböj.

For athletes with healthy knees, performing the parallel squat is recommended over the deep squat, because injury potential to the menisci and cruciate and collateral ligaments may increase with the deep squat.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11194098

To target the quadriceps femoris, a squat depth of 90 degrees appears to be optimal.

http://www.lookgreatnaked.com/articles/the_biomechanics_of_squat_depth.pdf

Tobbey
2015-07-31, 21:47
Frågar du mig så är det bara så jag utför mina böj. Jag går ner tills jag inte kommer längre ner, sen går jag upp. Varför jag stannar där nere är för att det är en skön stretch och en annorlunda variant kontra mina vanliga böjar. Känns mest naturligt och rätt.

Klein
2015-07-31, 22:41
Har man daliga knan kan det hjalpa att kora valdigt sakta ner och ta en liten paus i botten.

Apdjur
2015-07-31, 23:28
Jag böjer på samma sätt som du gör Tobbey! Inte fullt lika djupt, inte samma vikt, samt front men ändå exakt samma sätt.

Jag experimenterade lite med detta igår och kom fram till följande:
Det går att komma NÄSTAN lika djupt utan att slappna av, men det kräver en väldig kroppskontroll och är mycket jobbigare, man måste antagligen gå ner i vikt. Den sista lilla biten tror jag egentligen inte tillför så mycket till övningen, framsida lår slappnar av och jag kommer inte heller upp ur den positionen med hjälp av lårmuskeln utan jag måste först skjuta bak röven för att på så sätt öka vinkeln i knävecket så att lårmuskeln kan aktiveras.

Om man kollar stångens rörelse så åker stången bakåt i bottenläget då man slappnar av i främre lårmuskeln. Detta är för att röven åker in mellan benen och ryggen rätas upp till ett mer vertikalt läge än man hade på vägen ner.
Sedan när man ska upp åker röven bakåt, ryggen lutar mer framåt igen, stången rör sig först framåt sedan rakt upp.

Fördelen med att böja på detta sätt med "vila"? Känns skönt och man orkar antagligen lyfta tyngre vikter för man får faktiskt en sorts vila i bottenläget. Nackdel - vet inte? Vissa säger dåligt för knäna andra inte.

Fördelen med att inte gå ner allra sista biten skulle jag tro är: TUT samt mindre risk för buttwink. Ser absolut ingen buttwink i Tobbeys video men själv kan jag känna när jag blir trött eller stången är tung att jag kanske inte alltid får med mig hela ryggen där i och ur bottenläget.

Personligen tror jag att jag ska försöka sadla om och sluta slappna av i bottenläget, måste ändå börja om från scratch nu efter ett långt uppehåll och jag tyckte det kändes rätt OK efter att jag experimenterat med det ett tag. Jag kanske sparar "vilo"-böjen till låga vikter för att den ger en riktigt schysst stretch av ljumskarna och framsida lår. Får se hur det går, tycker jag att det känns för kackigt får jag väl återgå till "vilo"-böjen. Kanske ska nämna att mina böjar utan paus utförs på precis samma sätt och det var framför allt där jag tyckte det kändes som att det var lättare att hålla koll på ryggen om jag inte går ända ner till vilo-läge.

Jag "slappnar av" i mina pausböjar. Alltså bålen är fortfarande spänd och stabil men jag slappnar av benen i botten.

Ett klipp för att förklara: https://instagram.com/p/1LByFuBLnX

Mjölkdrickare
2015-08-01, 01:39
Jag böjer på samma sätt som du gör Tobbey! Inte fullt lika djupt, inte samma vikt, samt front men ändå exakt samma sätt.

Jag experimenterade lite med detta igår och kom fram till följande:
Det går att komma NÄSTAN lika djupt utan att slappna av, men det kräver en väldig kroppskontroll och är mycket jobbigare, man måste antagligen gå ner i vikt. Den sista lilla biten tror jag egentligen inte tillför så mycket till övningen, framsida lår slappnar av och jag kommer inte heller upp ur den positionen med hjälp av lårmuskeln utan jag måste först skjuta bak röven för att på så sätt öka vinkeln i knävecket så att lårmuskeln kan aktiveras.

Om man kollar stångens rörelse så åker stången bakåt i bottenläget då man slappnar av i främre lårmuskeln. Detta är för att röven åker in mellan benen och ryggen rätas upp till ett mer vertikalt läge än man hade på vägen ner.
Sedan när man ska upp åker röven bakåt, ryggen lutar mer framåt igen, stången rör sig först framåt sedan rakt upp.

Fördelen med att böja på detta sätt med "vila"? Känns skönt och man orkar antagligen lyfta tyngre vikter för man får faktiskt en sorts vila i bottenläget. Nackdel - vet inte? Vissa säger dåligt för knäna andra inte.

Fördelen med att inte gå ner allra sista biten skulle jag tro är: TUT samt mindre risk för buttwink. Ser absolut ingen buttwink i Tobbeys video men själv kan jag känna när jag blir trött eller stången är tung att jag kanske inte alltid får med mig hela ryggen där i och ur bottenläget.

Personligen tror jag att jag ska försöka sadla om och sluta slappna av i bottenläget, måste ändå börja om från scratch nu efter ett långt uppehåll och jag tyckte det kändes rätt OK efter att jag experimenterat med det ett tag. Jag kanske sparar "vilo"-böjen till låga vikter för att den ger en riktigt schysst stretch av ljumskarna och framsida lår. Får se hur det går, tycker jag att det känns för kackigt får jag väl återgå till "vilo"-böjen. Kanske ska nämna att mina böjar utan paus utförs på precis samma sätt och det var framför allt där jag tyckte det kändes som att det var lättare att hålla koll på ryggen om jag inte går ända ner till vilo-läge.
Att vila/pausa i botten låter dig INTE lyfta mer vikt.

Apdjur
2015-08-01, 06:47
Att vila/pausa i botten låter dig INTE lyfta mer vikt.

Jag menar de två varianterna av paus i botten, den utan vila respektive den med vila. Jag menar inte att man lyfter mer vid paus jämfört med kontinuerlig rörelse.