handdator

Visa fullständig version : Är det, enligt er, svårt att äta vegetariskt och bibehålla fysiken?


todevat
2015-07-29, 23:27
Har idrottat hela mitt liv och styrketränat under tre och ett halvt år. Byggt upp en mycket god fysik där jag på 185 centimeter ligger på 84 kg i kroppsvikt samt kroppsfett lågt nog att ha blodådror både på mage och ben (uppskattningsvis 8-9-10 bro-procent).

Är mycket nöjd och bara ett par småsaker jag vill finslipa. Nu till frågan:
Jag vill börja äta i alla fall 70/80 % vegetariskt, både för miljön och min hälsa. Undrar huruvida ni anser det är svårt att äta vegetariskt och fortfarande bibehålla samma fysik?

Vilka vegetariska proteinkällor rekommenderar ni och vilka andra tips har ni som kan vara bra att ha i åtanke?

Vet att det lades upp en tråd om tips för vegetarisk kost, men undrar här även om ni anser att det är svårare både praktiskt och teoretiskt. Icke vegetarianer får också gärna svara, speciellt angående det teoretiska.

Tack och hej!

vicarious
2015-07-29, 23:37
Svårt? Absolut inte. Du har hela mejerihyllan att få i dig protein från. Dessutom ägg, baljväxter, spannmål m.m. Det handlar nog mest om att vänja sig vid att laga rätter man brukar laga men att ersätta köttet med något annat.

todevat
2015-07-30, 00:22
Var kanske lite dumt skrivet. Önskar att dra ner på mejeriprodukter också.

Jag funderar mycket på hur det ligger till med de veganska proteinalternativen och huruvida de verkligen är likvärdiga. Är det mycket dyrare osv...

Dåligt formulerat inlägg kanske.

EnergiÖverskott
2015-07-30, 05:49
Svårt? Absolut inte. Du har hela mejerihyllan att få i dig protein från. Dessutom ägg, baljväxter, spannmål m.m. Det handlar nog mest om att vänja sig vid att laga rätter man brukar laga men att ersätta köttet med något annat.

Ägg och mejerier är inte vegetariskt.

Var kanske lite dumt skrivet. Önskar att dra ner på mejeriprodukter också.

Jag funderar mycket på hur det ligger till med de veganska proteinalternativen och huruvida de verkligen är likvärdiga. Är det mycket dyrare osv...

Dåligt formulerat inlägg kanske.

Det är inte alls svårt. Siktar du på något speciellt förhållande mellan makronutrienterna är det bara att behålla samma sådana men, byta ut animalier mot vegetabilier. Hur enkelt som helst.

J.V
2015-07-30, 06:13
Ägg och mejerier är inte vegetariskt.Beror väl på om man menar vegetariskt i sin korrekta bemärkelse eller det som bland fölk är vegetariskt. Det allra flesta menar ju bara köttfritt när de säger vegetariskt.

Anders The Peak
2015-07-30, 06:42
De flesta som tränar är rätt nära en lakto-ovo-vegetarian (http://www.dietitians.ca/Downloads/Factsheets/Guidelines-Lacto-Ovo.aspx)oftast är det fisk och fågel som är utöver i en traditionell lacto ovo diet.

Paperbasket
2015-07-30, 06:54
Jag äter vegetariskt fem av sju dagar i veckan. Mejeriprodukter inräknat även om jag undviker dessa så mycket jag kan. Min mage mår bättre utan.

Angående kostnaden så äter vi billigare nu när vi äter vegetariskt mer. Ligger fortfarande på samma gram p/kg kv.

todevat
2015-07-30, 08:58
Jag äter vegetariskt fem av sju dagar i veckan. Mejeriprodukter inräknat även om jag undviker dessa så mycket jag kan. Min mage mår bättre utan.

Angående kostnaden så äter vi billigare nu när vi äter vegetariskt mer. Ligger fortfarande på samma gram p/kg kv.

Låter klokt!

Har du några maträtter/ingredienser det blir väldigt mycket av?

EnergiÖverskott
2015-07-30, 09:05
Beror väl på om man menar vegetariskt i sin korrekta bemärkelse eller det som bland fölk är vegetariskt. Det allra flesta menar ju bara köttfritt när de säger vegetariskt.

Ja men, de som kallar ägg och mjölk för vegetariskt har helt enkelt fel. Som du säger är det inte den korrekta benämningen. En kosthållning som inkluderar ägg och mjölk men, utesluter andra animalier är en lakto-ovo vegetarisk sådan. En vegetarisk är helt utan några som helst animalier.

Varför jag gärna påpekar detta är för att jag ofta blir bjuden på fisk, ägg, kyckling och mjölkbaserade rätter när jag berättar att jag är vegetarian. 100% plantbaserat, annars är du ingen vegetarian utan någon halvvägsvariant med ett tilläggsnamn som t.ex just nämnda lakto eller ovo.

TS: fortsätt träna som du gör och välj vettiga och hälsosamma vegetariska alternativ så kommer det gå hur bra som helst.

Donkens
2015-07-30, 22:14
Ja men, de som kallar ägg och mjölk för vegetariskt har helt enkelt fel. Som du säger är det inte den korrekta benämningen. En kosthållning som inkluderar ägg och mjölk men, utesluter andra animalier är en lakto-ovo vegetarisk sådan. En vegetarisk är helt utan några som helst animalier.

Varför jag gärna påpekar detta är för att jag ofta blir bjuden på fisk, ägg, kyckling och mjölkbaserade rätter när jag berättar att jag är vegetarian. 100% plantbaserat, annars är du ingen vegetarian utan någon halvvägsvariant med ett tilläggsnamn som t.ex just nämnda lakto eller ovo.

TS: fortsätt träna som du gör och välj vettiga och hälsosamma vegetariska alternativ så kommer det gå hur bra som helst.
Är inte det skillnad på vegetarian och vegan?

tp_88
2015-07-30, 23:34
Är inte det skillnad på vegetarian och vegan?
Det används inte sällan så (kanske speciellt i Sverige?), men det är felaktigt. Det man kallar "vegan" är då egentligen vegetarian och "vegetarian" är egentligen t.ex. lakto-ovo-vegetarian.

Varken veganer eller vegetarianer äter mejeriprodukter eller ägg, eller några andra animaliska livsmedel.

Veganer avstår utöver att äta animaliska produkter även från att använda skinn, dun, päls osv.

EnergiÖverskott
2015-07-31, 05:43
Det används inte sällan så (kanske speciellt i Sverige?), men det är felaktigt. Det man kallar "vegan" är då egentligen vegetarian och "vegetarian" är egentligen t.ex. lakto-ovo-vegetarian.

Varken veganer eller vegetarianer äter mejeriprodukter eller ägg, eller några andra animaliska livsmedel.

Veganer avstår utöver att äta animaliska produkter även från att använda skinn, dun, päls osv.


Precis så. En vegetarian utesluter alla animalier från sin kosthållning. En vegan utesluter alla animalier i precis allt. Hygienprodukter, kläder, djurtestade sminkprodukter etc är inget en vegan går ens nära.