handdator

Visa fullständig version : Effekt av träning på psykiskt välbefinnande


caelus
2015-07-29, 22:04
En välkänd effekt av träning, och säkert en av de främsta anledningarna till att många tränar, är träningens positiva effekt på det psykiska välbefinnandet. Idag rekommenderas ju även inom sjukvården fysisk aktivitet till personer som lider av stressrelaterade problem som depression och liknande (se bl.a. denna artikel (http://www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx?articleId=16889)).

Själv har jag haft en depression sedan många år och den kanske främsta anledningen till att jag själv tränar är just träningens effekt på det psykiska välbefinnandet. Min personliga erfarenhet (har tränat olika former av konditionsträning samt styrketräning ganska länge) är att lågintensiv konditionsträning, och då framförallt löpning, är den träningsform som har överlägset störst positiv effekt i detta avseende. Styrketräning har väl många andra fördelar men i detta avseende tycker jag inte det kommer i närheten. Känslan efter ett långt löppass tycker jag slår det mesta.

Diskussionsfrågor:

- Vilka är dina erfarenheter av detta, dvs. vilken typ av träning upplever du har störst positiv effekt på psykiskt välbefinnande?

- Har det gjorts några studier där man undersökt och jämfört vilken effekt olika träningsformer har i detta avseende?

new
2015-07-29, 22:06
Styrketräning i alla former får mig att må som en gud, när man har uppehåll är det lätt att man känner sig lite nere.

Löpning får mig inte att må bättre, kan vara för att jag hatar varje sekund av ett löpningspass.

Wilt the Stilt
2015-08-01, 21:26
Kortsiktigt

Efter en joggingtur är jag alltid på strålande humör.

Efter styrketräning är det neutralt eller ibland efter ett tyngre pass än vanligt, dåligt mående faktiskt.

Men styrketräningen har nog bäst effekt på mig personligen om man ser långsiktigt. Kanske för jag är mycket bättre på det än jogging som jag suger på.

Edit igen: Jag joggar primärt för att det är bra för mitt psykiska välbefinnande. Inte för att bli en snabb löpare. Ofta mystempo i kort distans.. Kanske värt att nämna insåg jag nu..

Rolfarsson
2015-08-01, 21:46
Det får mig att må så bra så att jag nästan ångrar att jag startade med det, för när man väl tvingas att vara borta från det pga skada, sjukdom eller något annat så mår man riktigt piss.

Rabiat
2015-08-01, 21:53
Ju mer muskelmassa man har, desto mer KAT släpps loss vid träning. KAT är ett enzym som bryter ner kynurenin, ett ämne som får en att må kass och bildas vid stress. Styrketräning är alltså bra på längre sikt, då det leder till högre nivåer av KAT, medan konditionsträning kan hjälpa till att faktiskt släppa loss enzymet.

filmjölk
2015-08-01, 22:29
Jag har depression och styrketräning (för överkroppen) är som balsam för själen. Ganska hårt men inte till överdrift för bästa effekt.

Benpass sänker humöret litegrann, och cardio gör ingen glad.

Rabiat
2015-08-01, 22:36
Jag har depression och styrketräning (för överkroppen) är som balsam för själen. Ganska hårt men inte till överdrift för bästa effekt.

Benpass sänker humöret litegrann, och cardio gör ingen glad.

Testa att sänka volymen på benpassen en aning. Det gör en enorm skillnad för mig som har taskig uthållighet (rökare), och jag mår hellre bra än får den extra utveckling jag eventuellt skulle få om jag körde några extra set.

Clajj
2015-08-02, 19:57
Jag har depression, social fobi och ångestproblematik o har medicinerats för det i många år. Dock tycker jag att just styrketräning får mig att må oerhört bra på alla de tre planen. Depressionen blir inte lika djup, sociala fobin lättar (iaf i timmarna efteråt) och ångesten biter inte på samma sätt.

Jag mår helt klart bättre ju mer jag tränar. När jag hamnar i perioder då jag inte tränar kan de va ruggigt, o att komma igång igen är tufft. Men väl inne i det vill man aldrig sluta. Lite smått beroendeframkallande faktiskt ��

caelus
2015-08-02, 22:19
Kortsiktigt

Efter en joggingtur är jag alltid på strålande humör.

Efter styrketräning är det neutralt eller ibland efter ett tyngre pass än vanligt, dåligt mående faktiskt.

Men styrketräningen har nog bäst effekt på mig personligen om man ser långsiktigt. Kanske för jag är mycket bättre på det än jogging som jag suger på.

Edit igen: Jag joggar primärt för att det är bra för mitt psykiska välbefinnande. Inte för att bli en snabb löpare. Ofta mystempo i kort distans.. Kanske värt att nämna insåg jag nu..

Instämmer. Själv kör jag också löpning främst för att jag mår bra av det.

Ju mer muskelmassa man har, desto mer KAT släpps loss vid träning. KAT är ett enzym som bryter ner kynurenin, ett ämne som får en att må kass och bildas vid stress. Styrketräning är alltså bra på längre sikt, då det leder till högre nivåer av KAT, medan konditionsträning kan hjälpa till att faktiskt släppa loss enzymet.

Intressant. Ytterligare ett argument för att det är bra med varierad träning alltså. Personligen har jag märkt att jag mår ganska mycket bättre sen jag la till styrketräning utöver konditionsträningen.

När det gäller konditionsträning och dess effekter på psykiskt välmående så tycks det dock vara lite oklart vad som har störst betydelse. Enligt denna artikel (http://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Fakta-och-rad/Mer-om/Motion-som-medicin-mot-psykisk-ohalsa/) så ska serotonin och dopamin ha större betydelse än vad t.ex. endorfiner (som det tidigare har fokuserats mycket på) har.

Jag har depression, social fobi och ångestproblematik o har medicinerats för det i många år. Dock tycker jag att just styrketräning får mig att må oerhört bra på alla de tre planen. Depressionen blir inte lika djup, sociala fobin lättar (iaf i timmarna efteråt) och ångesten biter inte på samma sätt.

Jag mår helt klart bättre ju mer jag tränar. När jag hamnar i perioder då jag inte tränar kan de va ruggigt, o att komma igång igen är tufft. Men väl inne i det vill man aldrig sluta. Lite smått beroendeframkallande faktiskt ��

Håller med. Att vara borta från träning en längre tid får mig också att må riktigt dåligt. När jag har försökt köra längre perioder med vila (p.g.a. skador och liknande) brukar jag inte orka hålla ut så länge eftersom träningssuget till sist blivit för stort. Tur att träning är en i huvudsak positiv "drog" iaf. :)

Rabiat
2015-08-02, 22:40
När det gäller konditionsträning och dess effekter på psykiskt välmående så tycks det dock vara lite oklart vad som har störst betydelse. Enligt denna artikel (http://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Fakta-och-rad/Mer-om/Motion-som-medicin-mot-psykisk-ohalsa/) så ska serotonin och dopamin ha större betydelse än vad t.ex. endorfiner (som det tidigare har fokuserats mycket på) har.


Dopaminnivåerna påverkas inte av träning, åtminstone inte konditionsträning (länk). (http://gettingstronger.org/wp-content/uploads/2010/11/Wang-2000-Dopamine-Aerobic-Exercise.pdf)

Cerberus
2015-08-10, 04:21
När min styrketräning går bra så mår jag bra(dvs att vikter ökas eller repsen eller något annat som förbättras). Har haft rediga problem med motivation att träna öht senaste månaderna av många olika skäl(mitt livs hemskaste trauma hände i slutet av maj och jag är fortfarande mentalt skadad av det men är bättre nu, jag är en fighter) och jag har blivit riktigt feg i gymmet. Vågar inte träna för hårt för jag e rädd för att gå till fail för ofta vilket har lett till att jag snurrat hjulen styrkemässigt typ de senaste 3-6 månaderna.

Jag tycker styrketräning har en bra effekt på mig när det går bra. Men går det skit då kan jag gå ifrån gymmet och må ännu sämre(har mentala sjukdomar, ångest,social fobi som jag fightas med,PTSD och mycket mer) då jag har sinnessjuk prestationsångest.

Jag sprang mycket förr i tiden men då i deff-syfte, det är en annan typ av upplevelse och knark-upplevelse man får av att springa och man går igenom den där första "fy fan va hemskt jag mår nu..." till att "fan jag kan springa hur långt som helst nu". Nu för tiden undivker jag hårdare konditionsträning pga att jag e paj i huvet och vill inte göra att mina gains i gymmet suger ännu hårdare än va de gör. plus att mina ben suger *** och de måste bara växa ikapp resten.

Dock är styrketräningen(och alla ritualer och rutiner som följer det)min medicin som jag "måste" ha. Det har ersatt mitt blandmissbruk som jag hållt på i långa perioder senaste åren. Tränar jag inte styrketräning så dröjer det inte många dagar innan mitt ego krymper och jag känner mig liten,svag, värdelös etc.

Jag har extremt höga krav på mig själv(prestationsångest i allt jag sätter värde på i livet..livet är en konstant tvångs-tävling för mig att bli bättre än vad jag är just nu i allt jag värderar).

Så det får räcka...borde verkligen lägga mig...svårt att slita mig ifrån internet ibland.

BlackJim
2015-08-10, 07:32
Jag kör konditionsträning 1-2 gånger i veckan för mitt välbefinnande, känner mig riktigt tillfreds efteråt. Det är dock inget jag tycker är särskilt roligt, även om det går bättre nu när vi är ett antal kompisar som kör tillsammans lite olika pass(intervaller, backar, vanlig löpning...).

Ett stort plus är att jag kan äta mer tack vare löpningen, speciellt under deff.

Styrketräning kör jag för att bygga muskler och bli så stark som möjligt, och nuförtiden känner jag mig minst lika tillfreds efter ett gympass som efter ett konditionspass.

Resultatutveckling ger ett extra välbefinnande både inom konditionsträning och styrketräning.

shut teh face
2015-08-10, 07:56
Jag mår väldigt bra av träning, i alla dess former. Styrketräning och intensiv konditionsträning är bäst för mig.

Jag var tidigare riktigt fet, 140 kg och uppenbarligen olycklig, jag lyckades gå ned i vikt när jag började träna, först styrketräning och sen löpning när vikten tillät mig. Innan dess hade jag försökt hela livet med allt möjligt men aldrig riktigt lyckats.


Tränar jag inte på tre dagar så mår jag inge bra. Jag mår som bäst om jag tränar varje dag men jag försöker hålla ned träningen lite, styrketräning var tredje dag och 1-2 konditionspass i veckan

Lågintensiv "träning" som promenader är rogivande för själen, speciellt när man gör det, men det är ingen höjdare för mig, jag blir bara hungrig, hungrigare än vad själva aktiviteten i sig borde medföra ...

muddler
2015-08-10, 12:27
Styrketräning får mig att må väldigt bra, men det är ingenting mot ett rejält konditionspass i stil med kampsport eller löpning.

Det senare vill jag dock inte hålla på med men tyvärr så ger styrketräning betydligt mindre endorfinbelöning enligt mig.

Klein
2015-08-10, 12:30
For mig racker det med promenad sa far jag endorfiner nar jag satter mig ner efterat. Somnar nastan i bilen efter styrketraning av endorfinerna.

Nickew78
2015-08-10, 13:11
Har svårt att sova och blir väldigt lätt deprimerad om jag inte tränar.
Bästa effekten för att få efter träning känslan får jag av tung styrketräning blandad med nån form av cardio så jag blir genomvarm. Skulle gissa på att crossfit hade gett mig samma effekt.

Upptäckte det här under en def då jag hoppade hopprep mellan seten.

mangemani
2015-08-10, 13:41
känner inte ett positivt välbefinnande när jag är ute och går eller när jag kommer hem, spelar ingen roll hur mycket jag tar ut mig eller hur fint vädret är, det känns poänglöst på något sätt även fast jag vet att så inte är fallet.
styrketräningen däremot, vare sig det handlar om att träna övre, mellersta eller nedre delen, ger mig otroligt mycket välbefinnande.

CalleP
2015-08-11, 04:26
- Vilka är dina erfarenheter av detta, dvs. vilken typ av träning upplever du har störst positiv effekt på psykiskt välbefinnande?

Jag var deprimerad 2013 och började träna igen för att få bort stressen och få något annan att tänka på. Satte då igång att styrka träna med väldigt låg intensitet och trappade upp det allt eftersom när jag orkade mer.

Det tog några månader men mådde bättre då och hade en lite bättre inställning till livet och nu mår jag bra igen! Men har även gillat skogspromenader helst nära vatten var hur gött som helst när man bodde i gamla orten.

Stjarnan
2015-08-11, 09:21
Jag känner mig otroligt rastlös och stissig de dagar träningen uteblir. Svårt att förklara men det känns som att jag får överskott av energi, på ett obekvämt sätt. Detta leder också till att jag får svårt att somna på kvällen och sömnkvaliten blir också sämre.

Bäst mår jag när jag kör någon typ av intensiv träning och får svettas. Även styrketräningen ger en skön känsla efteråt men inte samma goa känsla.

Cykla gör jag en hel del vilket jag tycker ger mig mest välbefinnande. Älskar att få vara utomhus och göra aktiviteter

Lovisa
2015-08-11, 11:51
Finns INGENTING som slår styrketräning som humörhöjare eller stresslösare. Har jag ett problem, "löser" jag det ofta på gymmet. Hjärnan jobbar fritt medan kroppen fokuserar på träningen. Samtidigt ger det en spänningslösande effekt, både i kroppen och psyket.

Att köra ett pass så att man verkligen är slut i kroppen, gör mig harmonisk, lugn - och ibland nästan euforisk...