handdator

Visa fullständig version : Snarkar riktigt mycket. Farligt?


AntonHA
2015-07-29, 09:23
Jag är snart 19 och har varit allergisk mot diverse saker ett tag. Framförallt så är jag allergisk mot kvalster. Jag kan andas normalt utomhus men hemma (trots att jag har kvalsterskydd i sängen) så kan jag bara andas med en näsborre. Det har varit så länge så jag har inte tänkt på det. Men när jag sover brevid andra så får jag höra från alla att det låter som att jag håller på att dö av syrebrist när jag sover, lol.

Jag brydde mig inte så mycket om detta förrens jag tänkte att min träning kanske inte blir opti :). Jag känner mig utvilad när jag sovit 8h men jag har ju aldrig sovit normalt så jag kanske skulle känna mig mycket piggare annars? Vad tror ni? Är detta farligt, bör jag fixa detta och hur gör jag i så fall?

EDIT: Jag snarkar även då jag ligger på sidan vilket jag förstått är riktigt onormalt.
Jag är inte överviktig så det bör inte ha något med det att göra

Tjuckot
2015-07-29, 09:28
Man kan ju ha andingsuppehåll när man sover. Vill det sig illa är det ju sömnapné. Men det får man ju undersöka isf. Prata med en läkare.

http://www.1177.se/Orebrolan/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Somnapne/

panzerpig
2015-07-29, 09:29
Ta kontakt med läkare och kolla upp det. Har du andningsuppehåll så är det inte bra.

AntonHA
2015-07-29, 09:57
Tack för svar. Ska kolla upp det nästa vecka då jag kommer hem från semestern. Jag känner inte igen några av symtomen som man själv ska märka. Jag brukar vara pigg i vardagen etc.

grimfish
2015-07-29, 10:33
Du kan pröva att använda näsvidgare som finns att köpa på apotek för att se om det hjälper. Annars instämmer jag i att det nog är en god idé att söka läkare.

eternallord
2015-07-29, 11:49
Jag är snart 19 och har varit allergisk mot diverse saker ett tag. Framförallt så är jag allergisk mot kvalster. Jag kan andas normalt utomhus men hemma (trots att jag har kvalsterskydd i sängen) så kan jag bara andas med en näsborre. Det har varit så länge så jag har inte tänkt på det.
Såhär hade jag det förr när jag bodde hemma hos mina föräldrar. Jag gick med det så länge att jag vande mig vid det, men varje gång när jag kom hem på eftermiddagen/kvällarna så fick jag problem med täppt näsa/nysningar och ibland kliande ögon. jag tänkte inte så mycket på det eftersom jag alltid hade det så, men när jag väl flyttade hemifrån så var skillnaden dramatisk. Alla symptom försvann direkt. Tro mig, du vill inte ha det sådär, du borde göra något åt det.

Jag är nyfiken på om andra har upplevt detta. Förr hade vi hund, förvisso en allergi-hund (bischon frissé) men man kan reagera på dom också så jag antog att det helt enkelt var det. Hunden gick dock bort i julas och trots gedigen städning av huset så känner jag likadant när jag är där under längre tid. Där är inga problem med mögel i huset.

Mental
2015-07-29, 12:42
Såhär hade jag det förr när jag bodde hemma hos mina föräldrar. Jag gick med det så länge att jag vande mig vid det, men varje gång när jag kom hem på eftermiddagen/kvällarna så fick jag problem med täppt näsa/nysningar och ibland kliande ögon. jag tänkte inte så mycket på det eftersom jag alltid hade det så, men när jag väl flyttade hemifrån så var skillnaden dramatisk. Alla symptom försvann direkt. Tro mig, du vill inte ha det sådär, du borde göra något åt det.

Jag är nyfiken på om andra har upplevt detta. Förr hade vi hund, förvisso en allergi-hund (bischon frissé) men man kan reagera på dom också så jag antog att det helt enkelt var det. Hunden gick dock bort i julas och trots gedigen städning av huset så känner jag likadant när jag är där under längre tid. Där är inga problem med mögel i huset.

"Där är inga problem med mögel i huset."

Hur pass säkra är ni på det? Mögel har en tendens att gömma sig.

eternallord
2015-07-29, 14:11
Ganska säkra, men visst, möjligheten finns ju. Där är iaf inga problem med lukt och jag kan få dom här problemen både på över och undervåningen, på separata sidor av huset.

AntonHA
2015-07-29, 14:46
Såhär hade jag det förr när jag bodde hemma hos mina föräldrar. Jag gick med det så länge att jag vande mig vid det, men varje gång när jag kom hem på eftermiddagen/kvällarna så fick jag problem med täppt näsa/nysningar och ibland kliande ögon. jag tänkte inte så mycket på det eftersom jag alltid hade det så, men när jag väl flyttade hemifrån så var skillnaden dramatisk. Alla symptom försvann direkt. Tro mig, du vill inte ha det sådär, du borde göra något åt det.

Jag är nyfiken på om andra har upplevt detta. Förr hade vi hund, förvisso en allergi-hund (bischon frissé) men man kan reagera på dom också så jag antog att det helt enkelt var det. Hunden gick dock bort i julas och trots gedigen städning av huset så känner jag likadant när jag är där under längre tid. Där är inga problem med mögel i huset.

Tror inte att det är huset som är boven. Är likadant på hotell och hos kompisar för mig. Där har jag dock inget kvalsterskydd, men jag tvivlar på som sagt på att en flytt skulle lösa problemen för mig.

DudX
2015-07-29, 14:50
Gör en sömnundersökning. Jag har gjort det. Fick Cpap-maskin, sover 1000000000000000ggr bättre!

DudX
2015-07-29, 14:51
Jag snarkade även sovandes på mage med huvudet ner i kudden.

Grazzafukkinrazzi
2015-07-29, 15:37
Jag brydde mig inte så mycket om detta förrens jag tänkte att min träning kanske inte blir opti

:d

AntonHA
2015-07-29, 20:50
Gör en sömnundersökning. Jag har gjort det. Fick Cpap-maskin, sover 1000000000000000ggr bättre!

Låter jobbigt att behöva sätta på sig en mask typ? Dock så är det säkert jobbigare att sova kast hehe. Finns det ingen operation man kan göra på kartan? Typ operera bort polyper? Fast de kanske kommer tillbaka så man kanske ska skippa allt sånt krångel.

Yes
2015-07-29, 21:26
Såhär hade jag det förr när jag bodde hemma hos mina föräldrar. Jag gick med det så länge att jag vande mig vid det, men varje gång när jag kom hem på eftermiddagen/kvällarna så fick jag problem med täppt näsa/nysningar och ibland kliande ögon. jag tänkte inte så mycket på det eftersom jag alltid hade det så, men när jag väl flyttade hemifrån så var skillnaden dramatisk. Alla symptom försvann direkt. Tro mig, du vill inte ha det sådär, du borde göra något åt det.

Jag är nyfiken på om andra har upplevt detta. Förr hade vi hund, förvisso en allergi-hund (bischon frissé) men man kan reagera på dom också så jag antog att det helt enkelt var det. Hunden gick dock bort i julas och trots gedigen städning av huset så känner jag likadant när jag är där under längre tid. Där är inga problem med mögel i huset.
Det där med allergidjur tar jag numera med en nypa salt. Var hemma hos en vän som hade en så kallad allergivänlig katt. Nu är jag lätt allergisk mot katter. Det är på den nivån att jag skulle kunna bo med de flesta katter, men kelar jag för mycket med dem så börjar ögonen klia.
Med den allergivänliga katten tog det väl en tio minuter innan jag var på god väg att nysa ut hjärnan och ansiktet ser ut som ragnarök när det rinner snor och tårar.
En vecka senare är jag hos en tjej. Vi ligger nakna i hennes säng och hennes katt (no pun! ;) ) kryper och lägger sig på min mage. Inga problem.

Hursomhelst skulle jag inte bli förvånad om det är vovven som orsakat dina problem. Sen kan det förstås vara som Mental säger också.

Yes
2015-07-29, 21:31
Låter jobbigt att behöva sätta på sig en mask typ? Dock så är det säkert jobbigare att sova kast hehe. Finns det ingen operation man kan göra på kartan? Typ operera bort polyper? Fast de kanske kommer tillbaka så man kanske ska skippa allt sånt krångel.
Har en polare som fick en snarkmaskin och för det lilla besväret mot den stora skillnaden så...
Utan den snarkar han något så överdjävulskt brutalt att man måste uppleva det för att tro det är sant (för att inte tala om andningsuppehållen som får en att misstänka att han dött). Ett par små luftslangar och pluppar i snoken så är problemen helt borta.

Det vore rent korkat att inte kolla upp det och göra nåt åt problemet.