handdator

Visa fullständig version : Kan man bygga muskler när man deffar?


phattrance
2015-07-29, 08:19
Det är så att jag började styrketräna i snart ett år nu (började aug 2014) och började deffa för ca 4 månader sedan.
Jag brukar hålla mig till ca 1500-1800 kalorier per dag och gör av med mellan 2300 - 2800 kalorier per dag. Äter kalorisnål mat men käkar mig ändå mätt så jag går inte runt hungrig vill säga.
Jag brukar hålla mig till ca 150g proteiner per dag (väger 71kg, innan deff ca 79).

Nu till min fråga, bygger man även muskler under deff? Jag äter som sagt ca 150gram proteiner per dag och har under ett år
inte sett en större förändring när det kommer till muskelmassa, trots att jag styrketränar 3 gånger per vecka. När jag tränar så tar jag verkligen i så det är liksom inte lätta vikter jag lyfter. Orkar max göra 8-10 lyft per gång.

Jag har läst att man bygger muskler om man har överskottkalori men hur är det under deff då? om man trycker i sig tillräckligt med proteiner.

King Grub
2015-07-29, 08:22
Ja, men begränsat i jämförelse med balans eller över, och sannolikt inte på 1500 kcal per dag.

phattrance
2015-07-29, 11:48
Ja, men begränsat i jämförelse med balans eller över, och sannolikt inte på 1500 kcal per dag.

ah ok jag förstår, så med andra ord så måste jag se till att äta mer kaloririk mat?

Fatslim
2015-07-29, 13:21
Ja, det går, sägs det i alla fall. Personligen har jag aldrig märkt av det, så om jag någonsin byggt på mig muskelmassa under viktnedgång så måste det varit enormt små mängder som inte gjort någon visuell skillnad i praktiken att tala om.

Skillnaden i styrkeökningar på låt säga -500kcal och +300kcal är för mig enorma.

Donkens
2015-07-29, 23:17
Tycker folk som deffat ner sig och styrketränat ser väldigt mycket fastare ut och har en bättre komposition än folk som bara gått ner i vikt i ett vardagligt liv.
Du kan, men förutsättningarna är inte densamma.

Fatslim
2015-07-30, 13:43
Tycker folk som deffat ner sig och styrketränat ser väldigt mycket fastare ut och har en bättre komposition än folk som bara gått ner i vikt i ett vardagligt liv.
Du kan, men förutsättningarna är inte densamma.

:confused: Ja styrketränar man under deff så behåller man (förhoppningsvis) den mesta om inte all muskelmassa, således varför man ser mycket fastare ut än om man bara "går ner i vikt". Det i sig har inget med att man lägger på sig muskelmassa att göra. Mindre fett på en kropp med samma mängd muskelmassa kommer göra att man blir hårdare.

phattrance
2015-07-30, 14:12
Det här förklarar ju en hel del till varför jag inte byggt muskler dom senaste 6 månaderna trots att jag styrketränat 3-4 gånger i veckan :)

Ska testa att hålla mig till 2000 kalorier per dag i intag och se hur det går.
Om jag väger 72kg oc är 180cm lång, hur många kalorier gör jag av med per dag (utan att röra på mig något)?

vicarious
2015-07-30, 14:43
Det här förklarar ju en hel del till varför jag inte byggt muskler dom senaste 6 månaderna trots att jag styrketränat 3-4 gånger i veckan :)

Ska testa att hålla mig till 2000 kalorier per dag i intag och se hur det går.
Om jag väger 72kg oc är 180cm lång, hur många kalorier gör jag av med per dag (utan att röra på mig något)?

I vila kan man räkna med att kroppen gör av med ungefär 1 kcal per kg och timme. D vs på ett dygn, 72kg x 1kcal x 24h = 1728 kcal. Det är i total vila, så det blir ju betydligt mer om du lever ett normalt liv.