handdator

Visa fullständig version : Utfall med långt eller kort steg?


exevision
2015-07-28, 09:18
Målet med övningen är höftstabilitet för överföring främst till knäböj.
Är långt eller kort steg bättre? Tänkte även att det borde vara mer utmanande för stabiliteten med stången fram.

pezrulezhaakon
2015-07-28, 09:27
Målet med övningen är höftstabilitet för överföring främst till knäböj.
Är långt eller kort steg bättre? Tänkte även att det borde vara mer utmanande för stabiliteten med stången fram.

Långt steg är mer fördelaktigt.
Sedan kan du ha vikten på raka armar ovanför huvudet. Du kan även hålla ocentrerat.

Peter.B
2015-07-28, 13:24
Får man ställa en följdfråga? Hur långt steg är långt? Finns det någon vettig riktlinje att gå efter? Jag är 180 cm lång, om det gör någon skillnad...

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

pezrulezhaakon
2015-07-28, 14:25
Får man ställa en följdfråga? Hur långt steg är långt? Finns det någon vettig riktlinje att gå efter? Jag är 180 cm lång, om det gör någon skillnad...

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Det längsta är omkring då främre knäet är 90 grader och smalbenet i lod då du är i stoppläget. Bakre benet är utsträckt med lite böjd knäled.
Längre än så är inte nödvändigt.
Kroppslängd spelar ingen roll.

Arne Persson
2015-07-28, 14:28
Sådana här djupa utfall lärde jag mig först, innan sitt-teknikerna, i ryck och frivändning. :) Detta djup och denna stil, lär jag även ut till de jag instruerar lungen och på mina kurser.

Jona
2015-07-28, 14:37
Micke Persson (OS-lyftare Moskva -80) kör regelbundet utfall med stången bak som jag uppskattar till dryga halvmetern. Han kan rycka med fint sitt fortfarande så det beror inte på orörlighet. Och han böjer tungt, ex 6or på 190.

Peter.B
2015-07-29, 20:53
Det längsta är omkring då främre knäet är 90 grader och smalbenet i lod då du är i stoppläget. Bakre benet är utsträckt med lite böjd knäled.
Längre än så är inte nödvändigt.
Kroppslängd spelar ingen roll.

Tackar!





Sådana här djupa utfall lärde jag mig först, innan sitt-teknikerna, i ryck och frivändning. :) Detta djup och denna stil, lär jag även ut till de jag instruerar lungen och på mina kurser.

Ska testa när mitt knä mår bättre!


Skickat från min SM-G900F via Tapatalk