handdator

Visa fullständig version : Träna med njursten?


Chenoa
2015-07-28, 00:08
Hej!
Jag fick problem med njursten i högra njuren för ett par år sedan och hade då lite problem med att träna, vågade helt enkelt inte pga smärtan...

Nu har jag varit något sånär besvärsfri i något år och kunnat träna rejält, eller rejält med tanke på disksänkningarna i nacken som jag fick förra sommaren.
Läkare och sjukgymnast har beordrat mig att träna just för att nacken inte ska bli sämre.

Nu fick jag de mest överjävliga njurstensanfallen i torsdags som fortfarande inte släppt helt, men denna gång i vänster njure.

Nu hör till saken att jag är allergisk mot väldigt många mediciner och vanliga värktabletter och kan bara äta Panodil/Alvedon mot smärtan, tyvärr får jag inte ta Voltaren eller ens vanliga Ipren.
Förresten, Tramadol tål jag och har fått sådana utskrivna tidigare men efter första tabletten blev jag livrädd, blev hög som en julgran... läskigt, aldrig mer

Nu har jag som sagt haft jäkligt ont sedan i torsdags förra veckan och har därför inte kunnat träna, detta har gjort att jag börjar få huvudvärk pga nacken (som dessutom börjar bli stel och öm) som behöver åtminstone ett rejält rehab-pass varje dag. Det räcker tyvärr inte med diverse tänjningar utan nacken mår bäst av riktig genomblödning av riktig träning.

Nu känner jag att jag MÅSTE till gymmet imorgon men undrar då om någon här inne vet om det finns någon förhöjd risk med träning och njursten.

Jag har rådfrågat två läkare som inte var överens om det var bra eller inte.
Den ene läkaren sa att det är OK att träna så länge jag dricker rejält och helst undviker övningar där bålen belastas för hårt.
Den andre läkaren menade att jag INTE ska träna så länge jag känner av njurstenen för att kroppen redan är stressad.

Någon som har erfarenheter av njursten och kan komma med råd?