handdator

Visa fullständig version : Vad är det för skillnad på styrka och kraft?


Jamerson
2015-07-27, 09:08
För mej blir frågan enklare att förstå om jag tänker på engelska, strength v.s power. Jag har länge funderat på skillnaden och det verkar som det finns ett nytt svar på frågan för varje person man frågar.

Om man kan utveckla mycket kraft så måste man väl vara stark? Och är man stark så måste man väl kunna utveckla mycket kraft? Eller är svaret på frågan så enkelt att:

Styrka = hur mycket vikt du kan förflytta oavsett tid.
Kraft = att förflytta något snabbt oavsett vikt

Eller?

Ricken13
2015-07-27, 09:46
Hk vs Nm?

bubbe
2015-07-27, 10:00
Tror du blandar ihop orden iom lite konstiga engelska översättningar eller kanske beror det på ordet powerlifting, power = effekt men i själva verket har styrkelyft inte så mycket med effekt att göra utan mer med kroppens kraft/styrka. Olympisk tyngdlyftning kanske borde heta powerlifting egentligen eftersom det krävs en väldigt snabb rörelse för att komma under stången.

Effekt är energi per tid
Energi är mängden arbete, kraft * rörelse.
Kraft är med den styrka något påverkar.

Alltså har du mycket kraft mot stången där rörelselängden är densamma mellan varje lyft så ändras effekten beroende på hur snabbt du lyfter.

Vet inte om det finns någon särskilt klar definition av styrka men så som jag uppfattar styrka så ser jag det som samma sak som kraft.

pezrulezhaakon
2015-07-27, 10:05
Kraft och effekt är det man är ute efter.

En tyngdlyftare i ex ett ryckmoment lyfter oftast med högre effekt än en styrkelyftare gör i marklyft vid en given belastning.

Linjedomarn
2015-07-27, 20:32
Tror du blandar ihop orden iom lite konstiga engelska översättningar eller kanske beror det på ordet powerlifting, power = effekt men i själva verket har styrkelyft inte så mycket med effekt att göra utan mer med kroppens kraft/styrka. Olympisk tyngdlyftning kanske borde heta powerlifting egentligen eftersom det krävs en väldigt snabb rörelse för att komma under stången.

Effekt är energi per tid
Energi är mängden arbete, kraft * rörelse.
Kraft är med den styrka något påverkar.

Alltså har du mycket kraft mot stången där rörelselängden är densamma mellan varje lyft så ändras effekten beroende på hur snabbt du lyfter.

Vet inte om det finns någon särskilt klar definition av styrka men så som jag uppfattar styrka så ser jag det som samma sak som kraft.

För att förtydliga så är "rörelse" sträckan genom tiden aka "hastighet" ex m/s.

svenbanan
2015-07-27, 21:01
Kraft mäts i Newton (N). När man pratar om hur stark någon är så brukar man ungefär mena vilket som är den största kraft den personen kan generera i en viss rörelse/övning. Dvs typ "maxkraft i viss övnnig". Kraft heter force på engelska och styrka heter strength.

Jag tror det egentligen handlar om att kraft är en storhet och att styrka är något som man använder för att beskriva hur mycket av en storhet som används. Ungefär som man använder ordet styrka då man pratar om signalstyrka, eller hur stark spriten är (hur hög koncentration alkohol).

F Ultra
2015-07-28, 00:25
exrx har som vanligt en bra sida som förklarar skillnaden http://www.exrx.net/ExInfo/FitnessComponents.html

Static strength is the force that can be held in one place (force)
Static strength = Force
Example: isometrics

Strength is the weight that can be moved through a distance (work), or the ability of muscle to generate force against a resistance
Strength = Force x Distance
Example: competitive powerlifting (a misnomer)

Power is the product of a force and the speed (power). Power can be expressed by the work achieved in a unit time (asymptotic). Power is a combination of strength and speed.
Power = Force x Distance / Time
Example: Olympic style weightlifting (strength dominated power), shot put or jump (speed dominated power)

Jamerson
2015-07-28, 09:59
Kraft mäts i Newton (N). När man pratar om hur stark någon är så brukar man ungefär mena vilket som är den största kraft den personen kan generera i en viss rörelse/övning. Dvs typ "maxkraft i viss övnnig". Kraft heter force på engelska och styrka heter strength.

Jag tror det egentligen handlar om att kraft är en storhet och att styrka är något som man använder för att beskriva hur mycket av en storhet som används. Ungefär som man använder ordet styrka då man pratar om signalstyrka, eller hur stark spriten är (hur hög koncentration alkohol).

Äntligen någon som kan förklara i termer jag förstår :naughty: