handdator

Visa fullständig version : Tips på PT/Kunnig i Linköping


Dansamedtankar
2015-07-25, 14:52
Hej!

Jag vet inte om sådana här trådar är tillåtna eller om jag lagt den fel. I sådana fall ber jag om ursäkt och hoppas att admin tar bort den.
Jag startar denna tråd i hopp om att få tips på vart jag kan finna det jag söker. Efter år av misslyckande och besvikelser har jag insett att min egen okunskap hindrar mig från att nå de träningsmål jag behöver och gör att jag sänker mitt självförtroende något enormt. Jag har nu bestämt mig för att använda mig av en PT. Mitt problem är bara att jag inte riktigt vet vart jag ska vända mig för att finna den rätta. För tillfället står jag precis mellan två gym och har därmed en stor möjlighet att välja gym efter PT. Dock så har jag ingen aning om hur utbudet av PT ser ut i Linköping och tänkte att någon här inne har mer koll om jag beskriver vad det är jag behöver. Alla tips är hjärtligt välkomna.

27årig stor tjej som söker efter hållbar(!) viktnedgång och hjälp att uppnå en hälsosam livsstil. På grund av olika omständigheter (jojobantning, fel träning osv) verkar min kropp ha gått något i baklås. Att inte se snabba resultat stressar mig och gör att jag ständigt byter inriktning istället för att ge saker en verklig chans. Den mentala resursen finns här. Jag har inga problem att träna 6 ggr i veckan, inga problem att ta mig upp och köra cardio innan jobb osv. Mitt problem är att jag behöver någon som gärna punktstyr mig BÅDE genom träningsschema och mat. Någon som kan engagera sig mentalt också för att förstå den verkliga problematiken. Vanligtvis är jag väldigt stark som person och är inte van att misslyckas så otroligt mycket som jag gjort på detta område. Att ta direktiv ifrån någon kommer att vara en ny känsla men samtidigt så ser jag ingen annan utväg än att få dumförklara mig själv lite. Det viktigaste för mig är inte själva peppningen på träning eller att ha någon som skriker bredvid löpbandet. Det viktigaste är att jag känner ett personligt engagemang och att jag gör denna resa tillsammans med en stöttepelare som kan glädjas över framgången samtidigt som besvikelsen också kan bli dubbel. Jag söker med andra ord efter en mentor som vill dela sin kunskap. Det är på den här sista punkten som jag känner att det brister då PT precis som andra människor bara har ett jobb och att de antagligen inte orkar engagera sig i alla sina klienter. Jag vill dock ändå tro att det finns någon där ute som verkligen brinner för sitt yrke och skulle gilla denna utmaning.

Finns det någon som känner igen PTn jag beskriver? Ett måste är att den är i Linköping.

Tack på förhand.

AFanatic
2015-07-25, 16:19
Har du någon erfarenhet av gymmen i stan? I sådana fall vilka?

En sak som spelar roll i längden kan ju givetvis vara närheten till det gym du väljer. Så var bor du?

Annars skulle jag föreslå Shapes Gym (ligger vid McD) eller något av dem större gymmen som kan hålla upp med bra PT. Finns en uppsjö gym att välja på här, så ett alternativ är att faktiskt göra studiebesök själv så du känner att du får "rätt" PT.

Dansamedtankar
2015-07-25, 23:46
Tack för svar.

Ja jag har tränat på Campushallen ca 3 år nu men kommer i och med hösten inte ha några ärenden åt det hållet. Jag bor på T1 men kommer att arbeta nere i centrum.

Det där med studiebesök kanske inte är en så dålig ide. Då får man ju en chans att se gymmet också. Har du testat någon PT i Linköping?

AFanatic
2015-07-26, 10:12
Det bästa är nog om du faktiskt träffar några PT, eftersom du själv skriver att det personliga engagemanget är så viktigt för dig.

Nej det har jag inte och har aldrig känt behov av det heller, så tyvärr kan jag inte rekommendera någon specifik.

Lycka till!

Wormzie
2015-07-26, 12:02
Kan väl vara bra att ha någon som stöd i uppstartandet men jag tror inte jättemycket på att dumförklara sig själv och lägga över ansvaret på någon annan. Du sitter nog inne på den kunskapen som behövs.. varför inte satsa på stöd genom någon rolig träningspartner som kan sporra dig.. som inte tar 550kr/h? :)

Dansamedtankar
2015-07-26, 12:49
@Wormzie: Det hade ju självklart varit både det bästa och framförallt roligaste alternativet. Dock så krävs det nog lite självförtroende på området för att hitta det. En träningskompis känns ju också att man mer ska få ut något av varandra och eftersom att jag inte har överdrivet mycket kunskap att bidra med så blir det ju mer en utnyttja situation.

Mina träningsvänner hittills har varit mina vanliga vänner och deras brist på engagemang och att man ständigt från dra den till gymmet har snarare varit omotiverat. En annan sak med en PT är väl kanske att jag vet när jag syndar och hur dumt det är men betalar jag 550kr/h kanske synden känns mycket dyrare.

Bärsärk
2015-07-26, 14:44
Känns inte Linköping som en ganska dålig träningsstad i förhållanden till stadens storlek? Eller, kanske inte är så många som bor inne i själva Linköping utan runt omkring.

HookersUnited
2015-07-26, 14:52
CrossFit Highway öppnar i höst. Det kan ju vara ett alternativ att kolla upp.
http://crossfithighway.kmpnj.se/erbjudanden