handdator

Visa fullständig version : I vilken grad påverkar egentligen ens testosteronvärde ens förmågan att bilda muskler


Gul
2015-07-24, 11:53
I vilken grad påverkar egentligen ens testosteronnivå ens förmågan att bilda muskler mm? Är det ens någon idé att ens tänka på att bygga muskler mm som typ en bodybuilder om ens naturliga testosteron värde är lågt. Att jag undrar beror på att jag vet att normalvärdet omfattar ett så vitt span och att jag själv råkat ut för det efter att ha haft testikelcancer men älskar att träna.

Spannet för vad som räknas för normalt sjunker visserligen ifrån det man fyllt 30 med stigande ålder, där det generella normalvärdet enligt min urolog ändå sägs ligga mellan 6 till 35 nmol/L .

En tanke som jag har efter att jag går på injicerabehandling vart 6 vecka på urologen (Nebido) efter att man påvisat testosteronbrist hos mig, är hur högt testosteronvärde egentligen kan vara hos de som dopar sig och som inte behöver det?

Själv testar jag mig en gång i halvåret. Och har under de åren jag testat mig under jag gått på min behandling (ca 10 år) märk en klar tillbaka gång. Mitt värde de senaste gångerna har legat på mellan 14 till 20 nmol/L.

Frågan är alltså om jag har fått någonting för all den tid jag lagt ner på min träning? Är det ens ide att tänka på resultat i form av att man får mer muskler, få lite underhudsfett mm om man inte har ett högt testosteron värde?

cero
2015-07-24, 14:07
Exakt hur mycket testosteronvärdet bidrar vet jag inte, men om du nu har normala nivåer tack vare behandlingen så finns det ju ingen anledning att inte träna hårt och nå långt. Du kanske inte tar dig till Mr. Olympia men nog fan kommer du kunna bygga dig en grym fysik.

Gul
2015-07-24, 20:33
Exakt hur mycket testosteronvärdet bidrar vet jag inte, men om du nu har normala nivåer tack vare behandlingen så finns det ju ingen anledning att inte träna hårt och nå långt. Du kanske inte tar dig till Mr. Olympia men nog fan kommer du kunna bygga dig en grym fysik.

Nu är jag rätt gammal, men undrar i alla fall eftersom jag blev så förvånad den dan för nu ca 10 år sedan då jag fick beskedet. För jag är ingen liten klen sak. Nej jag har tvärtom alltid varit ganska stor. Så det är närmast därför som jag nu undrar hur mycket egentligen ens testosteronvärde mm betyder. För jag lyckades onekligen bli ganska stor ändå de tio åren efter behandlingen av min cancer. Jag märkte dock att det närmast var lögn i helskotta att få riktig synliga muskler, något som jag allt mer nu har förstått kan ha väldigt mycket med ens testosteron värde att göra. Ja antagligen betydligt mer än en strikt diet mm att göra.

cero
2015-07-24, 20:56
Vad hade du för värde innan behandlingen?

Här på forumet är det många som stirrar sig blinda på just testosteron, tror det finns en hel uppsjö av gener och hormoner som styr hur bra förutsättningar man har för muskelbygge. Exakt vilka dessa är i detalj, och vilka som avgör mest får någon annan förklara.

De som dopar sig ligger nog på många gånger ett normalt värde.

BobaFett
2015-07-25, 12:31
Vad jag förstått så har testosteron ingen stor påverkan på muskeltillväxt så länge du är inom normalspannet. Har du onormalt lågt värde och får upp nivåerna till normala kommer det att bli skillnad på muskeltilväxt.

Har du normala nivåer och ökar dem till 100ggr vad som är normalt med hjälp av steroider t.ex. så kommer det att bli skillnad på muskeltillväxten.

Att öka testosteronvärdet inom spannet för normala värdet kommer inte göra ett skvatt.

Dert är därför testoboosters inte funkar.

Här har du en video om ämnet:

rxwXIgnmAOI

cero
2015-07-25, 15:03
Börjar muskelmassan öka direkt när man passerar den normala övre gränsen (och varför just där i så fall?), eller är förhållandet massa/hormoner plant längre än så innan det börjar gå uppåt?

Gul
2015-07-25, 17:00
Vad hade du för värde innan behandlingen?

Här på forumet är det många som stirrar sig blinda på just testosteron, tror det finns en hel uppsjö av gener och hormoner som styr hur bra förutsättningar man har för muskelbygge. Exakt vilka dessa är i detalj, och vilka som avgör mest får någon annan förklara.

De som dopar sig ligger nog på många gånger ett normalt värde.

Jag hade varit mycket nere och deprimerad en tid, varpå jag mest av en slump kontrollerade mina testosteronvärden under ett av mina många besök på urologen. Mitt värde låg då först mellan 4 och 7. Jag var då 40. Varpå jag först fick pröva med en gel. När det sedan visade sig att inte detta räckte så fick jag börja injicera Nebido. De första åren i början av låg jag på mellan 20 och 25, mitt högsta värde någonsin var 28. Det kan jämföras med 35 som är den övre gränsen på vad som räknas till normalt. I mitt senaste test låg jag på 14,7. Jag testar mig nu en gång i halvåret.

F Ultra
2015-07-25, 18:08
Börjar muskelmassan öka direkt när man passerar den normala övre gränsen (och varför just där i så fall?), eller är förhållandet massa/hormoner plant längre än så innan det börjar gå uppåt?

Frågan är om man vet det med tanke på vilka nivåer som doparna ligger på.

Enligt http://www.healthline.com/health/low-testosterone/testosterone-levels-by-age#Adolescence3 så har en man ett normalspann om 270-1070 ng/dL. Då du har 5-6L blod i kroppen så borde det innebära att du har mellan 0,0135mg och 0,0535mg testosteron i kroppen, stor risk för att jag har tänkt helt fel här i mina beräkningar dock (har ju bara ng/dL att utgå ifrån så antar att det är nanogram per deciliter blod som de mätt).

Snabb googling ger att DECA tas ca två ggr per vecka med en dos om 200-400mg, så doserna är ju extremt högre.

Fatslim
2015-07-25, 18:32
200ng/dl jämfört med 1000ng/dl? Ja, då kommer man se stora stora skillnader. 400 VS 800? Ytterst marginella.

När det kommer till fettförbränning dock, då ser man skillnad även när det kommer till de minsta av förändringar i nivåer.

cero
2015-07-25, 18:33
När det kommer till fettförbränning dock, då ser man skillnad även när det kommer till de minsta av förändringar i nivåer.

Källa?

Vad gäller testosteronet så är 200-1000 normalintervallet, varför skulle man se stora skillnader där?

Gober
2015-07-25, 18:49
Gul, kan du berätta lite om hur du påverkades när du började med Nebido. Tänker på psyket och allmän energi osv, styrka?

Armed Dingo
2015-07-26, 15:45
Kroppens egen prod motsvarar väl doping i ca 100 ml e5d, och en "snäll" kur är väl på 250 ml e5d.

Så en dubbling av ens eget testosteron inom normalspannet skulle göra att man började ligga på nivåer ganska nära "milda" dopingnivåer. Tror garanterat att jag skulle byggt bra mer muskler om jag hade dubbla nivåerna testosteron, vad är det för snack om annat?
Den där studien Grub postade för längesen visade väl på ca 400 ml e5d där de som inte tränade men fick doping byggde mer än de som tränade rent.

"krävs 100 ggr mer för att göra skillnad", tramsar du med flit? 10.000 ml e5d? Kraftigt höga nivåer börjar ju vid 1000 ml från vad jag minns av flashback-hänget.

tlk
2015-07-26, 16:51
Den där studien Grub postade för längesen visade väl på ca 400 ml e5d där de som inte tränade men fick doping byggde mer än de som tränade rent.
.

Det var väl mer som så att de mätt omkrets på armar (tror jag det var) efter ett antal veckor på några som tränade rent och några som inte-tränade på och satte testo. Ökad vätskeinlagring pga. kuren osv. Inga konstigheter alls. Mer intressant hade varit mätning 3-4 månader efter avslutad kur.

cero
2015-07-27, 15:42
Det var väl mer som så att de mätt omkrets på armar (tror jag det var) efter ett antal veckor på några som tränade rent och några som inte-tränade på och satte testo. Ökad vätskeinlagring pga. kuren osv. Inga konstigheter alls. Mer intressant hade varit mätning 3-4 månader efter avslutad kur.

Nja, rätt säker på att de mätte muskelmassan. 3-4 månader efter avslutad kur är det inte säkert att man har kvar allt, så det känns inte så relevant om man vill jämföra rena atleter vs preppande soffpotatisar.

Gul
2015-07-30, 20:14
Gul, kan du berätta lite om hur du påverkades när du började med Nebido. Tänker på psyket och allmän energi osv, styrka?

En orsak till att man kan bli ordinerad t ex testosterontillskott typ Nebido kan beror på att håglöshet/nedstämdhet vid underskott. Enligt min läkare är detta mycket vanligt hos dem som av liknande anledning som min drabbats av ett underskott. Så svaret på din fråga är kort och gott att man kan känna att man lever upp en smula igen. Ja vilket t ex innebär att man får lusten tillbaka så att man åtminstone kan ha en skön stund för sig själv. Man kan därför gott säga att får lite av den psykiska energin tillbaka. Så även om man nu råkar vara singel så kan man därför gott säga att ens livskvalité höjs en smula. För det betyder mycket för en man att man även kan fungera som en man även om man är singel.

yengilz
2015-08-04, 14:04
Kan vara av intresse för ts:

http://www.nejm.org/doi/pdf/10.1056/NEJMoa1206168

http://www.nejm.org/action/showImage?doi=10.1056%2FNEJMoa1206168&iid=f03

BobaFett
2015-08-04, 19:13
Kan vara av intresse för den som vill öka sitt testosteronvärde:

http://www.anabolicmen.com/fats-and-testosterone/

Säger i princip att om du vill optimera ditt testosteronvärde ska du äta kring 30% - 40% fett och man ska äta mindre av fleromättade fettsyror och mer av mättade och enkelomättade.

yengilz
2015-08-05, 19:25
Kan vara av intresse för den som vill öka sitt testosteronvärde:

http://www.anabolicmen.com/fats-and-testosterone/

Säger i princip att om du vill optimera ditt testosteronvärde ska du äta kring 30% - 40% fett och man ska äta mindre av fleromättade fettsyror och mer av mättade och enkelomättade.

1) I den första studien som länkades i artikeln (http://jap.physiology.org/content/82/1/49) var det en individ med riktigt låga testosteronnivåer som åt lite fett. Dock var det en annan som låg bra till med ännu mindre (<10E% fett). Så bara att ändra fettmängden i kosten lär inte ge några självklara effekter om man kikar på den studien. Dessutom är det andra problem med studien - ex: få deltagare, känsligt mått (testosteron), problem att mäta kost, korrelation utan aktiv intervention etc.

2) Från hockeystudiens (refererad studie i artikeln du länkat) abstrakt:

"Serum concentrations of testosterone, SHBG, NST and cortisol increased significantly during the study period in the DIF group and were, with the exception of SHBG, significantly higher than in the SSK group at the end of the study (33.0 vs 26.8 nmol/l, p less than 0.05; 22.5 vs 18.3 nmol/l, p less than 0.05; and 548 vs 464 nmol/l, p less than 0.01)."

Hur relevant är denna "optimering" av testosteronnivåer? Speciellt när testosteronnivåerna inte var "låga" + att det var andra skillnader än bara fettet i kosten:

"The endocrine differences between the teams may be explained by a relative negative energy balance in DIF"

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1387870

Relativ energibrist kan dock vara värdefullt att kika mer på när det gäller låga testosteronnivåer:

http://bjsm.bmj.com/content/48/7/491.full.pdf+html