handdator

Visa fullständig version : Böj mot låda, box squat, djup


Loke
2015-07-23, 18:34
Så låt oss säga att man är klassisk styrkelyftare som fått för sig att det kan vara bra att träna lite böj där rumpan går ner och vilar på en låda en kort stund innan man reser sig igen. Vilken höjd ska man då ha på lådan?

Det uppenbara svaret är att djupet bör vara det samma som man tänker ha på tävling. Men så funderade jag ett varv till. Jag tänker att vändningen i första hand beror på spänst och att de som failar där ofta helt enkelt gör något tekniskt fel. Ren styrka utan spänst, som ju är det man tränar med böj mot låda, är mer avgörande några cm upp. Därför tänker jag att böj mot låda kanske tränas bäst när lådan faktiskt är precis ovanför ens vanliga djup.

Tror ni jag är helt ute och cyklar här? Man kan ju såklart även vända på det och säga att problemet med vanliga knäböjar är att de mest tränar spänsten i botten och att lådböj råder bot på det och låter en träna ren styrka där nere. Jag vet inte. Nån som har åsikter eller erfarenheter?

MikaelB
2015-07-23, 20:00
Den vi brukar använda är ca 35-40 cm, jag tycker inte det gör någon större skillnad på att höja förutom ROM såklart, så därför väljer jag den lägre.

svenbanan
2015-07-23, 20:24
Kolla westside barbell och Louie Simmons. De brukar väl nyttja lådor till förbannelse. Om inte jag minns fel så körde de med lite olika djup, med olika syften. Tror det ska finnas nån slags artikel om detta nånstans, vilket är att föredra med tanke på att det inte går att höra ett ord han säger i intervjuer.

Loke
2015-07-23, 21:54
Det kluriga med Westside är dock att de kör en väldigt annan typ av styrkelyft än det jag är intresserad av.

Sökte lite och hittade denna: http://www.deepsquatter.com/strength/archives/ls9.htm

Där menar han att "If you have a sticking point about 2 inches above parallel, as is common, then work on a box that is 2 inches above parallel. Our advanced squatters use all below parallel boxes."

Det är för det första lite udda att jobba precis där man fastnar - annars brukar man ju vilja jobba lite under där man fastnar. Och sen skriver han att avancerade lyftare kör under parallellt, och det skulle ju indikera på att högre höjd inte är effektivt. Men ja, den typen av böjar de gör är väldigt annorlunda mot svenska klassiska ipf-böjar. Senare i texten föreslår han att man ska variera höjden. Hmm.

svenbanan
2015-07-23, 23:48
Annorlunda pga dräkter eller?

Har tyvärr ingen närmre koll på exakt hur Louie använder box-squat. Det var länge sedan som jag läste de där artiklarna. Men om jag minns det rätt så var de främst till för att bygga explosivitet, och så kanske att jobba med sticking-points då. Tror det ska finnas nån video på crossfit.com också där han visar diverse cf-folk hur de ska använda box-squat. Det enda jag minns från den videon var att det var hopplöst att tyda hans dialekt då han pratade i hundraåttio hela tiden.

z_bumbi
2015-07-24, 07:55
Generellt så skulle jag sikta en bra bit under godkänt djup men sen höja det efter vad personen klarar av, de flesta är svagast i botten oavsett hur man ser på det och då får man både effekt där och slipper lasta på så mycket.
När det gäller klassiskt så tycker jag pausböj är mycket enklare men eftersom det liknar vanlig böj mer så siktar jag alltid på under godkänt djup, annars har man en del att jobba på för att komma ner dit.

koncept
2015-07-24, 09:35
Bör väl också tilläggas att klassiska lyftare troligen får ut mer av en stil i boxböjen där man reser sig rakt upp utan att gunga bak och fram som de i Westside gör. Tryck med låren från botten istället för att få fart från gunget (vilket också ändrar vinklarna helt).

Loke
2015-07-24, 11:43
Annorlunda pga dräkter eller?

Ja precis, och sen är väl deras böjar betydligt grundare. Och så är själva träningsupplägget de kör med helt annorlunda än det jag och andra svenska styrkalyftare brukar köra med. Mycket lustiga tankegångar där.

Generellt så skulle jag sikta en bra bit under godkänt djup men sen höja det efter vad personen klarar av, de flesta är svagast i botten oavsett hur man ser på det och då får man både effekt där och slipper lasta på så mycket.
När det gäller klassiskt så tycker jag pausböj är mycket enklare men eftersom det liknar vanlig böj mer så siktar jag alltid på under godkänt djup, annars har man en del att jobba på för att komma ner dit.

Mm, det låter faktiskt som en smart strategi. Blir nog så jag gör.

Bör väl också tilläggas att klassiska lyftare troligen får ut mer av en stil i boxböjen där man reser sig rakt upp utan att gunga bak och fram som de i Westside gör. Tryck med låren från botten istället för att få fart från gunget (vilket också ändrar vinklarna helt).

Ja, det där har jag också tänkt på. Aldrig fattat varför de gör som de gör som de gör, känns mycket vettigare att faktiskt va i en sådan position som man skulle va i, fast utan farten från vändningen. Gungar man så får man ju ändå fart, och då blir det liksom mest som en konstig knäböj.

svenbanan
2015-07-24, 12:08
Ja precis, och sen är väl deras böjar betydligt grundare. Och så är själva träningsupplägget de kör med helt annorlunda än det jag och andra svenska styrkalyftare brukar köra med. Mycket lustiga tankegångar där.


Det finns nån video med nån youtubeprofil där han förklarar varför westside inte lämpar sig för ickedopade. Om jag minns det rätt så var det ett rätt trovärdigt resonemang.