handdator

Visa fullständig version : Multivitamin tablett något nytta?


steelrich
2015-07-23, 16:51
Halloj, har en fråga angående vitamin tabletter.

Jag har alltid trott att tabletterna är fyllda med socker eller något liknande för att tjäna pengar.

Något som vet hur mycket nytta de egentligen gör?

Ta tex två stycken likadana människor och placera de på en öde ö. De äter exakt samma sorts mat igenom hela sin livstid, och kosten består av enbart Ris och oxfile, inga grönsaker,frukt eller liknande.
Men ena personen får även inta multivitamin från tex apoteket med massor av vitaminer och mineraler. Skulle denna person må på något sätt ha en fördel mot den andra personen om vi pratar om välmående/hälsa/styrka/livslängd och alla fördelar som vitaminer sägs skapa..

MVH

King Grub
2015-07-23, 16:58
Person ett skulle dö av vitaminbrist, så ja.

Starke75an
2015-07-23, 17:03
Har för mig att det var den enformiga kosten vid nått krig som det togs fram för.

steelrich
2015-07-23, 17:07
Person ett skulle dö av vitaminbrist, så ja.

Hm, så om jag börjar äta oxfile med ris varje dag så är det bara en tidsfråga innan jag dör? well det är det ju oavsett, men menar på kortare sikt...

King Grub
2015-07-23, 17:11
Du får skörbjugg och dör av blödningar, ja.

steelrich
2015-07-23, 17:16
Du får skörbjugg och dör av blödningar, ja.

Så det är fördelaktigt att slänga in en hundring på vitamin tabletter per månad om man inte äter alltför mycket frukt och sallad?

maqan
2015-07-23, 18:15
Så det är fördelaktigt att slänga in en hundring på vitamin tabletter per månad om man inte äter alltför mycket frukt och sallad?

Om du riskerar brist av vissa vitaminer och/eller mineraler så kan det vara lämpligt att komplettera med tillskott.

steelrich
2015-07-23, 18:20
Om du riskerar brist av vissa vitaminer och/eller mineraler så kan det vara lämpligt att komplettera med tillskott.

svårt och veta om man missar väl?

Jag äter ett äpple här och där, men inte så att jag minst har 500g grönsaker på tallriken varje dag..

King Grub
2015-07-23, 18:22
Det bör du ha. Man kan inte ersätta en balanserad kost med mycket grönsaker med ett piller. Alla som är intresserade av sin hälsa bör äta mycket grönsaker.

steelrich
2015-07-23, 18:27
Det bör du ha. Man kan inte ersätta en balanserad kost med mycket grönsaker med ett piller. Alla som är intresserade av sin hälsa bör äta mycket grönsaker.

men om pillret hjälper med c-vitamin brist borde den väl hjälpa mot alla andra brister med tänker man? :)

Linjedomarn
2015-07-23, 18:54
men om pillret hjälper med c-vitamin brist borde den väl hjälpa mot alla andra brister med tänker man? :)

Ja men frukt och grönsaker innehåller mer än bara just vitaminerna och mineralerna, därför kan det aldrig helt kompenseras.

Svaret på din fråga: Ja det är bättre med tillskott än ingenting men om du alls bryr dig om din hälsa bör du äta en varierad kost.

cero
2015-07-23, 21:29
Ja men frukt och grönsaker innehåller mer än bara just vitaminerna och mineralerna, därför kan det aldrig helt kompenseras.

Vad exakt går man miste om? Förutom fibrer.

3bz
2015-07-23, 22:59
Vad exakt går man miste om? Förutom fibrer.

Phytonutrients (http://fnic.nal.usda.gov/food-composition/phytonutrients)?

cero
2015-07-23, 23:40
På svenska heter det?

3bz
2015-07-24, 04:29
På svenska heter det?

Fytonutrienter/fytokemikalier antar jag ?

Glömde för övrigt länka denna: Health benefits of fruit and vegetables are from additive and synergistic combinations of phytochemicals (http://ajcn.nutrition.org/content/78/3/517S.full)

summer
2015-07-26, 13:27
Vita-mine e svensk tillverkade vitaminer som e bättre än vanliga vitaminer. Kostar 800 kronor för 4 burkar. Äter dem själv o mår bra

Skickat från min SM-G357FZ via Tapatalk

King Grub
2015-07-26, 14:37
"Bättre än vanliga vitaminer"? Det får vi hoppas för det priset. Vad är det mer exakt som gör dom bättre? För övrigt äter jag dom inte och mår bra.

F Ultra
2015-07-26, 23:39
Vita-mine e svensk tillverkade vitaminer som e bättre än vanliga vitaminer. Kostar 800 kronor för 4 burkar. Äter dem själv o mår bra

Skickat från min SM-G357FZ via Tapatalk

Något som företaget inte själva skryter om så frågan är vart du fått den iden ifrån. Vita-Mine är ett framtaget för personer som genomgått gastric bypass.

upperkatt
2015-07-27, 07:17
Kan man tänka sig att multivitaminer i framtiden kan ersätta frukt och grönsaker helt, och innehålla diverse fytonutrienter?

Morty
2015-07-27, 10:42
Kan man tänka sig att multivitaminer i framtiden kan ersätta frukt och grönsaker helt, och innehålla diverse fytonutrienter?

En kost med stora mängder av olika frukter och grönsaker innehåller säkerligen tusentals olika fytokemikalier. Effekten är, som tidigare nämt, både synergistisk och adderande. Dessutom får du diverse fibrer, kolhydrater och en snutt protein från frukt och grönsaker, vilket ger mättnad.

Visst, en dag kanske mat kan ersättas av piller men vi är verkligen inte där idag. Inte för en frisk population men god tillgång till frukt & grönt.

cero
2015-07-27, 15:49
Hur kartlägger man alla dessa tusentals fytonutrienters effekter? Är det bara ett samlingsnamn för saker man inte vet vad det är, men som man vet har fördelar utöver alla mineraler och vitaminer? :D

steelrich
2015-07-28, 01:44
"Bättre än vanliga vitaminer"? Det får vi hoppas för det priset. Vad är det mer exakt som gör dom bättre? För övrigt äter jag dom inte och mår bra.

Tar du några vitamin tabletter/flytande?

Om jag, vilket märke kör du med? :)

King Grub
2015-07-28, 10:28
Nej, jag behöver inte använda tillskott av vitaminer eller mineraler.

Morty
2015-07-28, 11:22
Hur kartlägger man alla dessa tusentals fytonutrienters effekter? Är det bara ett samlingsnamn för saker man inte vet vad det är, men som man vet har fördelar utöver alla mineraler och vitaminer? :D


Much of the protective effect of fruits and vegetables has been attributed to phytochemicals, which are the non-nutrient plant compounds such as the carotenoids, flavonoids, isoflavonoids, and phenolic acids. Thousands of phytochemicals have been identified in foods, yet there are still many that have not been identified. Different phytochemicals have been found to possess a range of activities, which may help in protecting against chronic disease. For example, phytochemicals may inhibit cancer cell proliferation, regulate inflammatory and immune response, and protect against lipid oxidation [11,12].

Apple phytochemicals and their health benefits

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC442131/

upperkatt
2015-07-28, 13:12
En kost med stora mängder av olika frukter och grönsaker innehåller säkerligen tusentals olika fytokemikalier. Effekten är, som tidigare nämt, både synergistisk och adderande. Dessutom får du diverse fibrer, kolhydrater och en snutt protein från frukt och grönsaker, vilket ger mättnad.

Visst, en dag kanske mat kan ersättas av piller men vi är verkligen inte där idag. Inte för en frisk population men god tillgång till frukt & grönt.

Tack för ett väldigt bra svar. Spännande och se vad som kan hända.

summer
2015-07-28, 17:21
De har även multi vitamin för icke opererade. Är själv gbp opad

Skickat från min SM-G357FZ via Tapatalk

cero
2015-07-28, 18:15
Apple phytochemicals and their health benefits

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC442131/

Intressant, men hur exakt avgör man vilka ämnen som gör vad i en människa som äter 50K olika varje dag?

3bz
2015-07-28, 18:52
Intressant, men hur exakt avgör man vilka ämnen som gör vad i en människa som äter 50K olika varje dag?

Som i den mesta forskning inom medicin etc. så börjar det med djurförsök och "provrör" med mänsklig vävnad/celler (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC442131/#__sec8title). Eller i det här fallet så började det väl med epidemiologisk data som antydde att äpplen är bra. För att reda ut exakt vad det är i äpplen som är bra så började man då med djurförsök/"provrör".

Givetvis går det inte komma fram till exakt vad som gör vad i en levande människa (population snarare) från detta. Även om vi skulle kunna komma fram till vad som händer på populationsnivå så är det ju inte säkert att detta är applicerbart på en specifik individ då det finns en hel kontext att ta hänsyn till, så som genetik, allmänhälsa, kost, tarmflora och dylikt.

F Ultra
2015-07-28, 22:07
De har även multi vitamin för icke opererade. Är själv gbp opad

Skickat från min SM-G357FZ via Tapatalk

Dock inte av eget märke utan inköpt av Interbrands AB, dvs Body Boost. Vet inte hur kvaliten på den är men den är en billighetsprodukt som man kan hitta på Willys, överskottsbolaget mm. Kan ju vara bra för det dock, men det är inte "bättre än vanliga vitaminer" på något sätt då det är just vanliga vitaminer och inget annat.