handdator

Visa fullständig version : Är dessa mål realistiska, är detta schema korkat?


Saikyou
2015-07-23, 12:36
*gah!*
Jag har knåpat ett deffschema för mig för resten av sommaren och lite till, med stronglifts 5x5 som grund som jag nu har kört de 3 första passen på. Vill sätta lite mål på mig, men börjar undra ifall dessa mål kan vara orealistiska, och vill då gärna höra lite åsikter om det så jag inte står med alltför stor besvikelse om det nu är vansinne att förvänta sig dessa resultat.

Vecka 1-8:
A: Knäböj 5x5, Bänkpress 5x5, Stångrodd 5x5. Extra slänger jag in 2-3set för baksida axlar samt 3-4 set för biceps.
B: Knäböj 5x5, Militärpress 5x5, Marklyft 1x5. Extra slänger jag in 2-3 set latsdrag, 2-x set lutande hantelpress(kör 5-6 reps med ökande vikter tills fail) samt 3-4 set hammerscurls.
C: Konditionspass, cirka 25-35 minuter.
D: Vila
E: Konditionspass, intensiva 15min

Planerat att varvas som ACBDC->upprepa. Det blir i princip tre styrkepass, 3 konditionspass och en dag helt och hållet vila i veckan. Allt eftersom 5x5 övningarna blir tunga drar jag ner på allting jag slängt in extra, misstänker att allt kan vara borta runt vecka 6-8. Förväntar mig att klara mig med en dags vila i veckan med tanke på att dagarna med konditionspassen inte bör krocka alltför mycket med styrketräningspassen. Kan hända om det blir oförväntad tidsbrist att ett konditionspass får hoppa in på samma dag som ett styrkepass, eller om jag är för trött kan det få stryka på foten helt i värsta fall. Kan komma att byta ut 1-2 av C passen med E framåt slutet.
Planerad viktnedgång för dessa 8veckor är ~4kg.

Vecka 9-10:
Pass A,B 3 gånger vardera, pass E 4 gånger.
Velat pröva det här VLCD som alla ska tjöta om här på forumet nuförtiden, så eftersom det passar socialt med allt nu så tänkte jag pröva på det här.
Planerad viktnedgång för dessa 2veckor är ~4kg.

Jag:
190cm, 100kg, 26år
Bänk 1RM: 92,5kg
Mark 1RM: 150kg
Knäböj 1RM: ~75kg
MilitärP 1RM: ~60kg
Kondition: ~10km/h ~20min

Mål efter 10veckor:
<93 kg
Bänk 1RM: >100kg
Mark 1RM: >170kg
Knäböj 1RM: >115kg
MiltärP 1RM: >70kg
Kondition: ~12km/h ~30min / ~16km/h ~7min

Inte böjt sen jag började eftersom det inte fanns något utrustning för det där jag tränat sen jag började igen för några månader sedan, så förväntar mig stora resultat ifrån det, speciellt med 3pass/veckan. Känns detta väldigt orealistiskt, kanske rent av ouppnåligt under diet? Är mitt upplägg idioti, isåfall varför? Konditionsträningen är för mig i nuläget lika viktigt som styrketräningen. Verkar helt ha tappat förmåga att bedöma, och jag vill gärna ha mål att sträva emot så länge dom är realistiska. *gah!*

Linjedomarn
2015-07-23, 12:47
I princip omöjligt att säga hur mycket du kommer öka i styrka utan att veta hur mycket du redan har tränat. Men i regel kan man inte förvänta sig några stora ökningar om man ska tappa så pass mycket vikt, speciellt vid VLCD. Om du vill bli starkare samtidigt som du vill tappa fett så skulle jag rekommendera att ta det i lite lugnare takt. Lägg dig på -300 - 500 kalorier/dag och fortsätt så tills du är nöjd, sen får du helt enkelt se vad vikterna ligger på då.

Saikyou
2015-07-23, 13:00
I princip omöjligt att säga hur mycket du kommer öka i styrka utan att veta hur mycket du redan har tränat. Men i regel kan man inte förvänta sig några stora ökningar om man ska tappa så pass mycket vikt, speciellt vid VLCD. Om du vill bli starkare samtidigt som du vill tappa fett så skulle jag rekommendera att ta det i lite lugnare takt. Lägg dig på -300 - 500 kalorier/dag och fortsätt så tills du är nöjd, sen får du helt enkelt se vad vikterna ligger på då.

Klart jag borde slängt med lite om träningsbakgrund! :smash:
Det har gått framåt ganska snabbt under överskott på senaste tid. På mark t ex är mellanskillnaden nu/mål 20kg, vilket jag har ökat med på 5veckorsperioder under senaste tiden, så i princip dubbelt så snabbt som jag hoppas/uppskattar detta vara. Kort version av träningsbakgrund är för 5-6 år sedan ca 1½års träning, följt av 4½års försoffning tills för ca 6mån sedan. Det jag satt upp som mål är ungefär de vikterna jag var på när jag slutade för ~5 år sedan.

Tror inte att alla mål kommer att uppnås, men önskar veta om detta ser totalt orealistiskt ut.

Edit: VLCD är endast för sista 2 veckorna.

Linjedomarn
2015-07-23, 15:52
Okej, om du är på väg tillbaka är det inte orealistiska mål men jag skulle fortfarande ta det i lugnare tempo än vad du har planerat.

Gerdler
2015-07-23, 22:03
Edit: VLCD är endast för sista 2 veckorna.

Varför lägger du VLCD de sista veckorna och inte de första? Du har mer fett att ta av i början och mindre risk att förlora muskler då. Dessutom borde deffen kännas enkel efter en period med VLCD.
Sen får kroppen lite tid på sig att omfördela fettet efter denna 'svälten' innan du börjar trycka i dig pommes doppade i bearnaisesås precis som alla vi andra. :)

Sen är det nog ganska svårt för andra att utifrån den infon du ger bedöma om dina mål är rimliga. När du ligger på kaloribalans går ditt marklyft upp 15 kilo i månaden då? i så fall kanske du kan öka de ~9 kilo i månaden som du vill på deff.

Grans
2015-07-23, 22:15
Absolut realistiska mål. Du är fortförande i nybörjarfasen och har mycket nybörjargains kvar att hämta. Lägg dig på max 500kcal underskott dock. Själv har jag gainat på både marklyft och knäböj även på underskott vid relativt höga vikter, dock brukar jag alltid tappa i bänken och speciellt i axelpress, men sub 100 kg i bänk, till och med sub 140kg skulle jag säga att det är mycket möjligt att gaina även på deff.