handdator

Visa fullständig version : Roman chair situps


Old Nick
2015-07-22, 13:25
Vad tycker folk om denna övning? Jag vet att det i dagsläget är helt ute att träna höftböjare tillsammans med magen och att den med svagast och mest förtvinad iliopsoas vinner, men jag måste säga att jag blev positivt överraskad när jag testade denna typ av situps i måndags. Extrem träningsvärk i både rectus abdominis och obliquerna och böjen höll på att gå åt pipsvängen idag eftersom magmusklerna fortfarande inte kände sig återhämtade.

pezrulezhaakon
2015-07-22, 13:59
Vad tycker folk om denna övning? Jag vet att det i dagsläget är helt ute att träna höftböjare tillsammans med magen och att den med svagast och mest förtvinad iliopsoas vinner, men jag måste säga att jag blev positivt överraskad när jag testade denna typ av situps i måndags. Extrem träningsvärk i både rectus abdominis och obliquerna och böjen höll på att gå åt pipsvängen idag eftersom magmusklerna fortfarande inte kände sig återhämtade.

De som säger att situps är en kass övning, och att man inte ska träna höftböjare med magen, har missat anatomin fullständigt.
Det gäller att hitta rätt övning för rätt syfte. "situps" säger varken bu eller bä om vad som händer.

Rolfarsson
2015-07-22, 14:26
De som säger att situps är en kass övning.

För den som är rädd om sina nedre diskar så är det dock en mindre bra övning.
Den sjukgymnasten som jag gick hos i början av året (inriktad på träningsskador, 15 år i yrket) sa att många av dom patienter med diskbuktningar som han behandlade hade fått det av just denna övningen.

svenbanan
2015-07-22, 16:09
Vad tycker folk om denna övning? Jag vet att det i dagsläget är helt ute att träna höftböjare tillsammans med magen och att den med svagast och mest förtvinad iliopsoas vinner, men jag måste säga att jag blev positivt överraskad när jag testade denna typ av situps i måndags. Extrem träningsvärk i både rectus abdominis och obliquerna och böjen höll på att gå åt pipsvängen idag eftersom magmusklerna fortfarande inte kände sig återhämtade.

Är det brutalbänk du menar? Dvs typ hänga i knävecken över en plint och göra situps?

Den gillar jag skarpt. Mina diskar mår prima, inte ett diskbråck på horisonten trots att jag kört denna variant i 25 års tid. Dock har jag i ärlighetens namn inte kört den hela tiden (eftersom jag inte haft tillgång till denna meckiga setup alltid). Nu var det nåt år sedan jag gjorde den. Jobbig som fan är den i alla fall.

Romersk stol är för mig den där grejen där man har stöd under armbågar/underarmar och hänger med fötterna nedåt och gör knälyft...

svenbanan
2015-07-22, 16:12
För den som är rädd om sina nedre diskar så är det dock en mindre bra övning.
Den sjukgymnasten som jag gick hos i början av året (inriktad på träningsskador, 15 år i yrket) sa att många av dom patienter med diskbuktningar som han behandlade hade fått det av just denna övningen.

Att böja i ryggraden är ju (enligt expertisen med Stuart McGill i spetsen) dåligt för densamma. Dvs man har bara ett visst antal böjningar i sig innan det går åt helvete. Men å andra sidan är det motsatta alternativet inte mycket bättre. Dvs sitta still.

Dessutom är det väl slitage på alla leder som man böjer i. Så skulle man lyssna för mycket till skräckpropagandan så skulle man åka rullstol till gymet och göra isometriska övningar.

pezrulezhaakon
2015-07-22, 16:29
För den som är rädd om sina nedre diskar så är det dock en mindre bra övning.
Den sjukgymnasten som jag gick hos i början av året (inriktad på träningsskador, 15 år i yrket) sa att många av dom patienter med diskbuktningar som han behandlade hade fått det av just denna övningen.

Som sagt, då väljer man en bra situpsvariant och justerar utförandet.
"situps" säger inget nämnvärt om vad som händer.

Mjölkdrickare
2015-07-22, 16:41
Att böja i ryggraden är ju (enligt expertisen med Stuart McGill i spetsen) dåligt för densamma. Dvs man har bara ett visst antal böjningar i sig innan det går åt helvete. Men å andra sidan är det motsatta alternativet inte mycket bättre. Dvs sitta still.

Dessutom är det väl slitage på alla leder som man böjer i. Så skulle man lyssna för mycket till skräckpropagandan så skulle man åka rullstol till gymet och göra isometriska övningar.
Det Stuart McGill och "expertisen" inte tänker på är att människans ryggrad är mycket mer anpassad för att böja sig och rotera åt olika håll.. till skillnad från en gris ryggrad som han använder i sina "böjtester". Glöm inte att testerna dessutom använder någorlunda "dött material", alltså en ryggrad som inte ens längre är i en levande gris. Klart diskarna i ryggraden blir torra och går sönder väldigt snabbt när de inte längre sitter i någon levande kropp!!!

svenbanan
2015-07-22, 18:25
Det Stuart McGill och "expertisen" inte tänker på är att människans ryggrad är mycket mer anpassad för att böja sig och rotera åt olika håll.. till skillnad från en gris ryggrad som han använder i sina "böjtester". Glöm inte att testerna dessutom använder någorlunda "dött material", alltså en ryggrad som inte ens längre är i en levande gris. Klart diskarna i ryggraden blir torra och går sönder väldigt snabbt när de inte längre sitter i någon levande kropp!!!

Huruvida det är något slags felaktigheter i hur de utfört sina studier lämnar jag till de som vet betydligt mer. Jag har tex ingen särskild kunskap om hur mycket sämre grisars ryggrader är anpassade för att böjas jämfört med mänskliga dito. Inte heller har jag nån koll på hurpass mycket torrare en "död ryggrad" är. Skulle jag bara använda sunt förnuft så skulle jag nog gissa att det är ungefär som du säger, men väldigt mycket här i världen funkar inte så som man tror baserat på sunt förnuft. Dessutom håller jag det inte för osannolikt att McGill mfl faktiskt har tänkt på att ryggraden de testar faktiskt tillhör en död gris...

Min största invändning är fortfarande att man rimligtvis bör kunna använda sin kropp ungefär så som leder och muskler mm antyder att det faktiskt kan användas, annars kan man lika gärna bosätta sig i the matrix...

Old Nick
2015-07-23, 13:14
Är det brutalbänk du menar? Dvs typ hänga i knävecken över en plint och göra situps?

Inte riktigt lika extremt som brutalbänk, men samma princip ungefär. Skulle gärna testa brutalbänk men vi har ingen sådan på gymmet och det verkar vara väldigt svårt att ordna någon liknande setup med annan utrustning.

Det är den här jag menar.

qz4EP8C5X08

svenbanan
2015-07-23, 14:36
Aha, den ja. Brutalbänk är ju väldigt enkel ifall man har en träningskompis. Då behöver man en bänk eller ett bord eller nåt liknande som är aningens högre än huvudhöjd om man står på knä. Då håller polaren fast underbenen mot bänken/plinten.

Matsa
2015-07-23, 20:41
Vad är det egentligen som Stuart McGill säger? Närmare bestämt, exakt vad säger han om situps? Jag vet bara vad andra säger att han har sagt men inte vad han själv har sagt om övningen. Jag vet dock att han inte är fullständigt anti-flexion, det har han sagt i en intervju. Jag tror rentav att han sade att flexion är något som bör tränas men jag gissar att han rekommenderade andra övningar än situps.

Vid närmare eftertanke så har jag för mig att han var emot situps utförda i högt tempo, typ som man gör vid diverse fystester eller crossfitwods där man ska göra så många som möjligt på så kort tid som möjligt. Ska se om jag kan hitta intervjun jag tänker på.

svenbanan
2015-07-23, 20:51
Vad är det egentligen som Stuart McGill säger? Närmare bestämt, exakt vad säger han om situps? Jag vet bara vad andra säger att han har sagt men inte vad han själv har sagt om övningen. Jag vet dock att han inte är fullständigt anti-flexion, det har han sagt i en intervju. Jag tror rentav att han sade att flexion är något som bör tränas men jag gissar att han rekommenderade andra övningar än situps.

Vid närmare eftertanke så har jag för mig att han var emot situps utförda i högt tempo, typ som man gör vid diverse fystester eller crossfitwods där man ska göra så många som möjligt på så kort tid som möjligt. Ska se om jag kan hitta intervjun jag tänker på.

Jag har ju inte heller läst hans forskningsrapporter, och minns inte exakt vad det är jag läst egentligen. Troligen var det något om vad hans forskning visat. Kanske på suppversity eller träningslara.se. Det jag har för mig att han ska ha uttryckt är väl i alla fall att man bara har ett visst antal böjningar per livstid innan ryggen går åt helvete. Exakt vad han har sagt att man bör göra med sin träning utifrån detta vet jag inte. Dock vet jag att många anser att situps odyl är av ondo baserat på dessa rön. Inte säker på att McGill påstått detta dock.

Matsa
2015-07-23, 21:33
Har bara skummat men jag tror att jag hittade intervjun jag tänkte på:

https://www.t-nation.com/training/interview-with-dr-stuart-mcgill-part-1

https://www.t-nation.com/training/interview-with-dr-stuart-mcgill-part-2