handdator

Visa fullständig version : Mitt schema..


Joelg
2015-07-22, 12:51
Nybörjare som jag är vill jag ha lite tips on how to progress!

Mitt krav: Ha kvar biceps/triceps i samma muskelgrupp, av olika anledningar. Tex att det finns inget roligare än arm-dagen, och då blir resterande av veckan mycket roligare om man har något att längta efter!

Just nu kör jag:

Måndag: Bröst/axlar

Tisdag: Vila

Onsdag: Rygg/ben

Torsdag: Vila

Fredag eller Lördag: Biceps/Triceps



Vad rekommenderar ni, att köra varje muskel en gång i veckan, eller att ändra om sitt schema till typ en 3 split och då kunna köra två gånger i veckan?

Förövrigt är det skönt med tvåsplit för att man kan lägga all energi att riktigt kn*lla sönder musklerna.

Egentligen hade jag velat träna armar 2 gånger i veckan, men jag inser att jag nog inte har ett schema som tillåter det, får ju triceps på bröstdagen, och biceps på rygg...

Ris eller ros?

Och ja.. jag vill också bli stor som er en dag :'(

perl
2015-07-22, 14:11
Allt beror ju på dina mål men jag tror helkropp är ganska bra för alla nybörjare, sen kan man köra 2-split när helkropp inte känns som det räcker till.
vid helkropp skulle jag köra 3 pass i veckan och 2-split sikta på 4.

Rekommenderar i vilket fall inte att köra så mycket armar som du tänkt om nu de 3 pass du planerat är lika långa och intensiva? ben/rygg tex behöver troligen mer smisk om du ska bli stor och i nuläget om det är som jag antar lika långa pass så tränar du ben mindre än biceps.

Som sagt, rekommenderar nybörjarprogrammen som finns på detta forum och gärna helkropp eller som mest delat på 2 pass.

Starke75an
2015-07-22, 14:24
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

Att mosa sönder muskler gör inte att de växer snabbare. Det gör att du måste ha längre vila mellan passen.

Joelg
2015-07-22, 15:59
Funderar på att köra push/pull/legs. Då kan jag köra varje muskelgrupp två gånger.

Beemel
2015-07-22, 17:40
Funderar på att köra push/pull/legs. Då kan jag köra varje muskelgrupp två gånger.

Det rimmar ju ganska illa med ditt "krav" i ursprungliga inlägget.

Jag har kört PPL under herrans massa år. Och har inte ångrat en sekund att jag övergav det för drygt två år sedan för att gå över till helkroppspass.

Stor Hård Ådrig
2015-07-22, 20:21
Sorry men det där upplägget är svindåligt om du vill få så snabba resultat som möjligt.

2-split betyder inte att du kör 2 muskler per dag. 2-split är att du tränar hela kroppen på 2 dagar.

Kör helkropp varannan dag/3 ggr i veckan eller halvkroppspass 4-5 ggr i veckan ifall du vill ha så bra resultat som möjligt.

Mvh

oscarovegren
2015-07-22, 20:29
PPL funkar jättebra om man vill köra 6-7 dagar i veckan. Vid färre tillfällen så skulle jag välja helkropp/halvkropp

Joelg
2015-07-23, 01:00
PPL funkar jättebra om man vill köra 6-7 dagar i veckan. Vid färre tillfällen så skulle jag välja helkropp/halvkropp

Jag kör 5-7 dagar i veckan, eller ja, började idag med PPL. Hur många övningar/set rekommenderar du per muskwl? Ute efter massa och inte styrka. Jag har en tendens att inte lämna gymmet förrens jag knappt kan röra mig, annars känns det som jag gjort för lite... Vad säger teorin? 😂

Antewa
2015-07-23, 05:45
Tycker det största problemet är att du har en dag där du tränar både rygg och ben och sedan en dag då du endast tränar armar.

Om du inte vill gå över till hel/halv kropp men ändå vill träna biceps och triceps samma dag skulle bröst/rygg - ben - axlar/armar vara bättre.

Old Nick
2015-07-23, 07:17
Tycker det största problemet är att du har en dag där du tränar både rygg och ben och sedan en dag då du endast tränar armar.

Om du inte vill gå över till hel/halv kropp men ändå vill träna biceps och triceps samma dag skulle bröst/rygg - ben - axlar/armar vara bättre.

Själv gillar jag inte att träna armar och axlar samma dag. Vill man t.ex. köra dips för triceps så går det inte lika bra om man redan köttat axlarna med tunga pressar. Eller tvärtom. Pressarna går uselt för att man tröttat ut triceps innan.

Skulle hellre göra något i stil med Bröst/Rygg - Axlar/Ben - Armar.

Joelg
2015-07-23, 08:51
Själv gillar jag inte att träna armar och axlar samma dag. Vill man t.ex. köra dips för triceps så går det inte lika bra om man redan köttat axlarna med tunga pressar. Eller tvärtom. Pressarna går uselt för att man tröttat ut triceps innan.

Skulle hellre göra något i stil med Bröst/Rygg - Axlar/Ben - Armar.

Tack för hjälpen.

Tror jag kör Push pull legs schemat någon månad och ser hur jag känner.
Hade som krav att ha ett armpass i schemat men får testa på något nytt nu helt enkelt.

Vill försöka köra igenom muskelgrupperna två gånger per vecka, en gång per vecka kändes för lite.

pepplez
2015-07-23, 08:57
Tack för hjälpen.

Tror jag kör Push pull legs schemat någon månad och ser hur jag känner.
Hade som krav att ha ett armpass i schemat men får testa på något nytt nu helt enkelt.

Vill försöka köra igenom muskelgrupperna två gånger per vecka, en gång per vecka kändes för lite.

En månad är alldeles för lite för att kunna utvärdera ett schema på resultat. Däremot kan du ju förstås stanna upp efter en månad och fundera kring om du tycker att det är kul att träna på just det sättet, och justera därefter.

oscarovegren
2015-07-23, 09:07
Jag kör 5-7 dagar i veckan, eller ja, började idag med PPL. Hur många övningar/set rekommenderar du per muskwl? Ute efter massa och inte styrka. Jag har en tendens att inte lämna gymmet förrens jag knappt kan röra mig, annars känns det som jag gjort för lite... Vad säger teorin? 😂

Jag kan bara berätta vad som är lagomt för mig. Jag börjar med en timme tyngdlyftning. Frivändningar på bendagen, pushpress och överstötar på pressdagen och ryck på dragdagen.

Utöver detta så varierar jag mina set men jag siktar på ca 60 rep per muskelgrupp. 20 lågrep och 40 högrep.

Det enda råd jag kan ge är att gå på känsla. Återhämtningen kan skilja mycket mellan individer. Hitta något som du orkar köra fram till nästa vilodag :)