handdator

Visa fullständig version : Proteinintag vid styrketräning & konditionsträning


poppen11
2015-07-22, 12:04
Tränar både styrketräning och olika former av konditionsträning (främst löpning men även simning i perioder). Tyvärr så har jag upplevt att konditionsträningen hämnar styrketräning en hel del. Både i form av uteblivna styrkeökningar men även i form av minskad muskelmassa.

Min undran är huruvida proteinintaget ökar - utöver kcal-behovet - i och med att jag även kör konditionsträning, jämfört med bara styrketräning? Eller något annat i kosten...

nisse1976
2015-07-22, 12:32
Nej. Om du vill/behöver äta x gram protein för att du styrketränar och vill maximera dina resultat behöver du inte äta ytterligare protein för att du även konditionstränar

therunningman
2015-07-22, 14:12
Beroende på träningsvolym och - upplägg kanske träningen i sig är boven i dramat?

Som svar på din fråga kan det säkerligen göra det under vissa omständigheter men det beror på din kosthållning och ditt träningsupplägg. Troligtvis får du i dig tillräckligt med protein om du äter tillräckligt med mat och en bra och varierad kost.

Linjedomarn
2015-07-22, 20:36
Nej, ett högre intag kommer bara innebära högre oxidering av protein till energi.

King Grub
2015-07-22, 20:42
Allt över 1.7 gram per kilo kroppsvikt är bortkastat vid konditionsträning.