handdator

Visa fullständig version : Komentera kosten i II syfte


Metal_boy_
2004-04-08, 22:32
Ropar på Grub! titta här o ge en komentar om detta ser bra ut för muskelbygge i II syfte nu...jag har försökt att inte överdriva heller för mycke som mjölken kan ju knappast göra varken eller tex.


mål 1: (frukost): branflakes, Mjölk eller yogurt och en proteindrink i vatten ( 1dl pulver utspätt i 2,5dl vatten)

mål 2: Rött kött / fågel eller fisk tillsamans med /pasta/ris eller potatis. 1,5dl mjölk till det och vatten.

mål 3: Gröt 2 port och proteindrink (vassle samma mängd som ovan).

mål 4:Rött kött / fågel eller fisk tillsamans med /pasta/ris eller potatis. 1,5dl mjölk till det och vatten.

mål 5: Gröt 2port och proteindrink( vassle samma mängd som ovan)

mål 6: pasta med smält ost(västan 10%) 2-3 äggvitor

sovdags

ta gärna schemat o möblera om till nått bättre som tips


En fråga me bara: Hur mycke protein innehåller 2 port gröt? och hur mycke mer fullvärdig proteinkälla behöver tillföras för att kompletara 2 portioner??

supremo
2004-04-08, 22:47
Du dricker ju en hel del vassle, vilket har ett högt II.
Angående proteininnehållet i 2 portioner gröt, så står det väl (nästan) på paketet. Beror iofs på vilket fabrikat du har kanske. En liten vägvisare är att en portion av AXA's havregryn väger ca 35 gram.

Megatuttarna
2004-04-08, 23:50
Originally posted by Metal_boy_
Ropar på Grub! titta här o ge en komentar om detta ser bra ut för muskelbygge i II syfte nu...jag har försökt att inte överdriva heller för mycke som mjölken kan ju knappast göra varken eller tex.


mål 1: (frukost): branflakes, Mjölk eller yogurt och en proteindrink i vatten ( 1dl pulver utspätt i 2,5dl vatten)

mål 2: Rött kött / fågel eller fisk tillsamans med /pasta/ris eller potatis. 1,5dl mjölk till det och vatten.

mål 3: Gröt 2 port och proteindrink (vassle samma mängd som ovan).

mål 4:Rött kött / fågel eller fisk tillsamans med /pasta/ris eller potatis. 1,5dl mjölk till det och vatten.

mål 5: Gröt 2port och proteindrink( vassle samma mängd som ovan)

mål 6: pasta med smält ost(västan 10%) 2-3 äggvitor

sovdags

ta gärna schemat o möblera om till nått bättre som tips


En fråga me bara: Hur mycke protein innehåller 2 port gröt? och hur mycke mer fullvärdig proteinkälla behöver tillföras för att kompletara 2 portioner??

Ta bort Bran Flakes till frukost och käka massa jävla överkokad gröt istället! Billigare och bättre!

När du käkar potatis så testa att koka upp, kyla ner och värma och sedan käka. Då får potatisen lägre GI.

Sedan kommer alla proteindrinkar du sveper att köra upp insulinet rejält, tycker du skippar dessa förutom efter träning och käkar mer rött kött/fisk/fågel eller ost eller vad det nu är du gillar.

Sedan kan jag personligen säga att jag blir riktigt pluffsig av pasta, andra säger annat men det skadar inte att känna efter på sig själv, väl värt att tänka på lite bara.

Iaf kör hårt!

Metal_boy_
2004-04-09, 02:09
kostexempel 2 kanske ser bättre ut men jag tycker de blir proteinfattigt och jag orkar ju inte äta hur mycket som helst..sen kostar det me..basvaror som pasta o ris och potatis e billigt men de andra sakerna som jag behöver få i mig mer av e dyrare


mål 1: (frukost) Gröt 2port och dubbel proteindrink ca 42g protein, vitamineral

mål 2: Kött/ fisk eller fågel 150-200g med pasta/ ris eller potatis, 1,5dl mjölk

mål 3: Gröt 2port pytteskvätt mjölk 0,5dl och lite fruktos, 70g tonfisk o en näve mandlar

mål 4: Kött/ fisk eller fågel 150-200g med pasta/ ris eller potatis, 1,5dl mjölk

mål 5: Gröt 1,5 port, pytteskvätt mjölk o,5dl och lite fruktos, 100-130g kött/fågel eller fisk

mål 6: pasta/potatis eller grovt bröd med 2-3 äggvitor eller makrill eller lever(billigt =) )


jag vägde sist runt 110 o ligger väl där nånstans


mål 1:Proteindrink: ca 42g protein

mål 2:kött fisk eller fågel: ca27g me kycklingfilé som räkningsobjekt

mål 3:tonfisk: ca 12g protein

mål 3:kött fisk eller fågel: ca 27g protein me kycklingfilé som räkningsobjekt

kött fisk eller fågel: ca 23g protein

äggvita makrill eller lever..vi säger äggvita: 10g protein

blir ju inget protein ju om dagen om man ska klämma i sig i stort sätt bara mat och inga drinkar
får det bara till typ 141g fullvärdigt om dagen!!?

byggare brukar ju få i sig 50g per mål säger de flesta ju i min vikt men jag skulle inte orka så många fileér eller köttbitar...skulle inte få i mig några kolisar då ju??
:confused: :cryout:

Wilson
2004-04-09, 02:14
detta är väl lite av en kostnadsfråga i mina ögon... jag hade mer än gärna ätit kött eller annan proteinrik god mat istället för proteindrinkarna.
För min egen del blir det drygt 3 vassledrinkar på en träningsdag (2 på vanlig).
frukost
mellanmål
efter träning
ibland t.o.m. mer än så... men men..som sagt... dyrt med massa kött lr annat. Jag tål dessutom inte mjölkprodukter så bra....

man kan ju fan inte äta kött till varenda mål heller...

Metal_boy_
2004-04-09, 02:33
Originally posted by Wilson
detta är väl lite av en kostnadsfråga i mina ögon... jag hade mer än gärna ätit kött eller annan proteinrik god mat istället för proteindrinkarna.
För min egen del blir det drygt 3 vassledrinkar på en träningsdag (2 på vanlig).
frukost
mellanmål
efter träning
ibland t.o.m. mer än så... men men..som sagt... dyrt med massa kött lr annat. Jag tål dessutom inte mjölkprodukter så bra....

man kan ju fan inte äta kött till varenda mål heller...

håller me där ..det kommer antagligen bli svårt och desutom är det trångt i frysen som det är hehe

raZmus
2004-04-09, 05:42
Not to state the obvious men, du har väl inte mjölk i alla vassledrinkar om du nu är så rädd för II? :smokin:

Sverker
2004-04-09, 06:05
Det är mycket kring insulin på Kolozzeum just nu.

Insulin är livsviktigt och absolut nödvändigt för att bygga muskler.

Samtidigt skall man försöka undvika toppar av insulin för att inte förstöra känsligheten som bara leder till ännu större frisättningar av insulin och i slutändan diabetes typ 2.


Tror inte man skall gräva ned sig för djupt i detaljer utan främst fördela näringsintaget jämt över dagen och därmed hålla insulinnivåerna lägre och tillgången på aminosyror i blodet jämt.

King Grub
2004-04-09, 10:41
Du kan ju inte bara räkna proteinet från köttet. Äter du, t ex, 150 gram pasta eller havregryn till, så har du ju ytterligare mer än 15 gram protein där. Steker du en köttbit på 200 gram och kokar upp 150 gram pasta till det så blir ju slutresultatet över 50 gram protein.

Metal_boy_
2004-04-09, 11:14
Originally posted by King Grub
Du kan ju inte bara räkna proteinet från köttet. Äter du, t ex, 150 gram pasta eller havregryn till, så har du ju ytterligare mer än 15 gram protein där. Steker du en köttbit på 200 gram och kokar upp 150 gram pasta till det så blir ju slutresultatet över 50 gram protein.

ok så det sista upplägget ser bra ut tycker du?? hur mycke protein kommer jag upp i ca då om jag räknar me kolisar i det antal som du skrev tex 150g pasta kan vi då säga vid varje kött fisk eller fågel måltid..pluss då, havregrynen till gröten...tror du det täcker en 110kilos killes behov i syfte att bygga?

Metal_boy_
2004-04-09, 11:20
Originally posted by raZmus
Not to state the obvious men, du har väl inte mjölk i alla vassledrinkar om du nu är så rädd för II? :smokin:

jag har alltid vatten men det är ju högt II iaf i själva vasslet

King Grub
2004-04-09, 11:31
Originally posted by Metal_boy_


ok så det sista upplägget ser bra ut tycker du?? hur mycke protein kommer jag upp i ca då om jag räknar me kolisar i det antal som du skrev tex 150g pasta kan vi då säga vid varje kött fisk eller fågel måltid..pluss då, havregrynen till gröten...tror du det täcker en 110kilos killes behov i syfte att bygga?

Antalet gram får du räkna ut själv, men ja, det räcker.

Metal_boy_
2004-04-09, 15:48
Originally posted by King Grub


Antalet gram får du räkna ut själv, men ja, det räcker.

ok va bra =) vi säger att jag väger 120g nästa gång jag väger mig bara som exempel..behöver jag tillägga mer protein då eller ligger jag redan på ett bra överskott så att jag kan ligga på det intaget ett tag?

King Grub
2004-04-09, 15:58
Originally posted by Metal_boy_


ok va bra =) vi säger att jag väger 120g nästa gång jag väger mig bara som exempel..behöver jag tillägga mer protein då eller ligger jag redan på ett bra överskott så att jag kan ligga på det intaget ett tag?

Ju tyngre du blir, desto större bli också ditt energibehov, och om du ökar energintaget därefter ökar antagligen också ditt proteinintag i lämplig takt.

Metal_boy_
2004-04-09, 16:03
Originally posted by King Grub


Ju tyngre du blir, desto större bli också ditt energibehov, och om du ökar energintaget därefter ökar antagligen också ditt proteinintag i lämplig takt.

pluss att jag kan öka intaget efter träning och på morgonen i drinkarnas syfte...då borde man ju kunna ligga kvar på samma mängd kött tex ett bra tag?

sen bara en fråga me om du tyckte sista exemplet jag skrev på en kost upplägg för en dag så bra ut me? =)

Metal_boy_
2004-04-09, 20:04
?:(

King Grub
2004-04-09, 20:11
Det är ingen frågelåda. Det är inte alltid jag har lust och sitta här och svara på frågor på helgdagskvällen. Faktum är att det här blir dagens sista inlägg. Får du inte svar så får du inte; det går inte att provocera fram dem. Eller så får du vänta, antingen på mig eller på någon annan. Okej? Okej. :cheers:

Den första frågan svarar du ju på själv, och på den andra är svaret, ja, det ser helt okej ut. Frukt & gröntfattigt, dock.

Metal_boy_
2004-04-09, 20:29
Sorry men jag antog att du va inne efter som ditt namn va på inloggade medlemmar...undrade faktiskt lite varför du sitter där så mycke en fredagkväll:)

tack för svaret vill väl kanske ha lite överbekräftat innan jag vågar mig på nått nytt..kalla mig nojig men som sagt..ber om ursäkt för tjatet:em: Ha en fortsatt trevlig fredagkväll :thumbup:


märks förresten att det e långfredag, har redan ätit 5ggr ju och långt kvar tills jag ska sova:eating: :eating: