handdator

Visa fullständig version : Spin-off, vilka språk är ok att länka till?


filmjölk
2015-07-20, 15:06
Efter att någon länkat till en fransk nyhetssite i en annan tråd så tror jag att denna diskussionen är viktig på ett forum som kolozzeum. (för att vi har ett stort antal rättshaverister, språkfascister, nitiska felsökare och aspisar här).

Jag personligen är av åsikten att jag tycker det borde existera en slags outtalad överenskommelse att svenska och engelska samt i undantagsfall danska och norska texter är ok. Andra språk är inte ok om man inte även bifogar en översättning. Behöver jag motivera varför?

Vad är er åsikt?

Tolkia
2015-07-20, 15:11
Det finns ingen regel angående språk. Personligen tycker jag att man kan länka till vilket språk man vill så länge man accepterar att det inte kommer att bli särskilt många som orkar lyssna igenom en YouTubefilm på dari eller tigrinja.

Stör man sig så mycket på att någon länkar en artikel/film på ett språk som man inte förstår så att ens Kolozzeumtilllvaro blir ohållbar är det inte den länkade artikeln som är problemet.

Alexton
2015-07-20, 15:17
Franska är väl 14 största vilket gör det ändå till ett relativt litet språk. Skulle säga att det är väl ok att länka till vad som helst men det minsta man kan göra är att slänga en translate bredvid om man förväntar sig att någon ska orka läsa skiten.

Tror inte jag länkat en enda artikel på spanska fast det är ett stort språk, men vi är på ett Svenskt forum. Gissar att språken som är lättast är Svenska/Engelska och sen kommer nog danska,norska.

Jenni har kört på ryska men slängt en translate bredvid vilket gjort det problemfritt.

Rahf
2015-07-20, 15:42
Ska man länka till ett språk som bara en försvinnande minoritet av forumet förstår, så ska en översättning av relevant information slängas med på köpet. Annars är det bara onödigt.

Darth Yoda
2015-07-20, 15:42
Det finns ingen regel angående språk. Personligen tycker jag att man kan länka till vilket språk man vill så länge man accepterar att det inte kommer att bli särskilt många som orkar lyssna igenom en YouTubefilm på dari eller tigrinja.

Stör man sig så mycket på att någon länkar en artikel/film på ett språk som man inte förstår så att ens Kolozzeumtilllvaro blir ohållbar är det inte den länkade artikeln som är problemet.

Om man försöker bygga en hel tråds innehåll på något annat än engelska och de skandinaviska språken, eller ens ett enskilt inlägg på det, så är det ett problem jo eftersom folk inte kan ta ställning till frågan överhuvudtaget. T.o.m. danska är ett problem eftersom folk inte orkar försöka tyda skiten.

King Grub
2015-07-20, 15:52
Det är fritt fram.

Yes
2015-07-20, 15:54
Jag ifrågasätter syftet med att länka till ett språk där de flesta bara kan säga "hej", "tack" och "vill du ligga?". Förväntar man sig något diskussionsvärde utifrån det bör man klassas som tämligen svagsint.

Red Apple
2015-07-20, 15:57
Jag ifrågasätter syftet med att länka till ett språk där de flesta bara kan säga "hej", "tack" och "vill du ligga?". Förväntar man sig något diskussionsvärde utifrån det bör man klassas som tämligen svagsint.

Rätt svagsint att inte veta hur man översätter en hemsida imho

Yes
2015-07-20, 16:11
Rätt svagsint att inte veta hur man översätter en hemsida imho
Berätta för mig varför jag ska traggla mig igenom en dåligt översatt nyhetsartikel som presenteras med en intetsägande beskrivning.

Vad hela diskussionen handlar om är ett troll som säker uppmärksamhet likt en femåring. Om syftet varit att faktiskt diskutera nyheten så fanns den redan på mer vedertagna språk.

Men, varsågoda att låtsas som nåt annat. Jag har lyckligtvis bättre saker att lägga min tid på.

Yes
2015-07-20, 16:13
Stör man sig så mycket på att någon länkar en artikel/film på ett språk som man inte förstår så att ens Kolozzeumtilllvaro blir ohållbar är det inte den länkade artikeln som är problemet.
Du menar, störa sig så mycket att tillgreppet ifrågasätts med en kort mening?

tlk
2015-07-20, 16:24
Berätta för mig varför jag ska traggla mig igenom en dåligt översatt nyhetsartikel som presenteras med en intetsägande beskrivning.

Vad hela diskussionen handlar om är ett troll som säker uppmärksamhet likt en femåring. Om syftet varit att faktiskt diskutera nyheten så fanns den redan på mer vedertagna språk.

Men, varsågoda att låtsas som nåt annat. Jag har lyckligtvis bättre saker att lägga min tid på.

Ursäkta mig? Jag söker inte uppmärksamhet på det här forumet öht och trollar ytterst sällan. Har du fått det för dig så får du nog läsa igenom mina inlägg igen och fundera över hur du tolkar dem. Rätt spännande att du tror dig veta vad jag har för syften i tillvaron utan att ens känna mig.


Jag fick upp en nyhet i min facebook-feed och tyckte den var intressant, och har inte sett den på andra ställen. Inte så att jag sitter och plöjer alla nyhetssajter dagarna i ända.

Det är ju bara att ignorera den om du inte är intresserad av att läsa den.

4623
2015-07-20, 16:24
Du menar, störa sig så mycket att tillgreppet ifrågasätts med en kort mening?

:ike

MiShka
2015-07-20, 16:48
Just i fallet med den artikeln så var det rätt onödigt eftersom det var en artikel som var generellt tillgänglig på alla större nyhetssajter. Ibland kan man tvingas till att länka till något för att det är enda tillgängliga källan men så var inte fallet.

tlk
2015-07-20, 16:55
Just i fallet med den artikeln så var det rätt onödigt eftersom det var en artikel som var generellt tillgänglig på alla större nyhetssajter. Ibland kan man tvingas till att länka till något för att det är enda tillgängliga källan men så var inte fallet.

Imponerande att så många vet att artiklar med liknande innehåll finns på andra ställen utan att kunna läsa det som postades. Och istället för få en hissyfit ala Yes så kanske man då kan länka en artikel på annat språk dårå? Själv har jag fortfarande inte sett den på någon annan nyhetssajt jag följer och har väl inte för vana att leta upp alternativa källor innan jag delar saker.

MiShka
2015-07-20, 17:02
Imponerande att så många vet att artiklar med liknande innehåll finns på andra ställen utan att kunna läsa det som postades. Och istället för få en hissyfit ala Yes så kanske man då kan länka en artikel på annat språk dårå? Själv har jag fortfarande inte sett den på någon annan nyhetssajt jag följer och har väl inte för vana att leta upp alternativa källor innan jag delar saker.

Om jag hittar en artikel på t.ex. ryska så försöker jag se om jag kan hitta den på andra sidor och på andra språk. Delvis för att se om det finns olika vinklingar på det hela men även för att det helt enkelt är artigare och mer effektivt att ge någon en artikel på ett språk de förstår. Men alla gör som de vill. Poängen är väl mer att det inte är så effektivt eller informativt att länka till en fransk artikel.

tlk
2015-07-20, 17:11
Om jag hittar en artikel på t.ex. ryska så försöker jag se om jag kan hitta den på andra sidor och på andra språk. Delvis för att se om det finns olika vinklingar på det hela men även för att det helt enkelt är artigare och mer effektivt att ge någon en artikel på ett språk de förstår. Men alla gör som de vill. Poängen är väl mer att det inte är så effektivt eller informativt att länka till en fransk artikel.

Nej men såklart gör alla som man vill. Har inte varit med om något liknande tidigare irl eller virtuellt men det är ju bara trevligt med nya erfarenheter och jag tänker nog fortsätta med att dela och referera till saker och ting på alla möjliga språk för det har liksom fungera utmärkt i rätt så många år. Vad jag lärt mig av det här är att det finns en del original på det här forumet vilket gör det till "lite speciellt" att diskutera saker här så att säga.

Anton Fräs
2015-07-20, 17:27
Det råder ett ganska negativt laddat debattklimat på kolozzeum och har gjort så en tid nu (i min mening). Folk vill bara ha rätt och det handlar mycket lite om utbyte och nyansering utan bara att vinna poänger.

tlk
2015-07-20, 17:32
Det råder ett ganska negativt laddat debattklimat på kolozzeum och har gjort så en tid nu (i min mening). Folk vill bara ha rätt och det handlar mycket lite om utbyte och nyansering utan bara att vinna poänger.

Det är precis min uppfattning.

MiShka
2015-07-20, 17:36
Det råder ett ganska negativt laddat debattklimat på kolozzeum och har gjort så en tid nu (i min mening). Folk vill bara ha rätt och det handlar mycket lite om utbyte och nyansering utan bara att vinna poänger.

Om du påstår att du tycker att vaniljglass är godast så tror jag inte folk kommer försöka bevisa att du tycker fel. Om någon påstår att miljöpartiet ligger bakom 9/11 så kommer du nog bli ifrågasatt och folk kommer nog inte vara så inställda på en nyanserad debatt.

Anton Fräs
2015-07-20, 17:40
Om du påstår att du tycker att vaniljglass är godast så tror jag inte folk kommer försöka bevisa att du tycker fel. Om någon påstår att miljöpartiet ligger bakom 9/11 så kommer du nog bli ifrågasatt och folk kommer nog inte vara så inställda på en nyanserad debatt.

Här har vi ju ett tydligt svart/vittexempel. :) Jag menar självklart inte de solklara fall där folk kommer med extremt avvikande åsikter utan att ha på fötterna. Utan snarare att tonen generellt, även i de mer djupdiskuterande trådarna blivit hårdare och mindre vänlig och utredande säg senaste året.

jenni
2015-07-20, 17:52
Finns inte artikeln på svenska eller engelska är det väl ok att posta den iaf, translate kan nog alla använda?

MiShka
2015-07-20, 18:16
Här har vi ju ett tydligt svart/vittexempel. :) Jag menar självklart inte de solklara fall där folk kommer med extremt avvikande åsikter utan att ha på fötterna. Utan snarare att tonen generellt, även i de mer djupdiskuterande trådarna blivit hårdare och mindre vänlig och utredande säg senaste året.

Det var en överdrift. Det blir inte heller så givande diskussioner om man faller tillbaka på jag tycker och jag orkar inte debattera det här mer.

mangemani
2015-07-20, 18:27
Det råder ett ganska negativt laddat debattklimat på kolozzeum och har gjort så en tid nu (i min mening). Folk vill bara ha rätt och det handlar mycket lite om utbyte och nyansering utan bara att vinna poänger.

+1
hån, otrevligheter och en "men är du dum i huvudet, hur kan du tycka så" mentalitet kan man räkna med om man har en annan åsikt från en hel del. var mycket bättre stämning förut(min åsikt).

ont: om man så gärna vill läsa det som länkas, så går det ju att ordna, blir såklart lite mer jobb, men det går ju. men finns det andra sidor på engelska eller svenska så bör man ju länka dem istället om man nu vet att de existerar.

tlk
2015-07-20, 18:38
Här har vi ju ett tydligt svart/vittexempel. :) Jag menar självklart inte de solklara fall där folk kommer med extremt avvikande åsikter utan att ha på fötterna. Utan snarare att tonen generellt, även i de mer djupdiskuterande trådarna blivit hårdare och mindre vänlig och utredande säg senaste året.

I de få trådar jag ibland besöker där det diskuteras naturvetenskapliga hypoteser och/eller syn på samhällsuppbyggnad syns det där rätt starkt. Lite förvirrande för mig som är van vid att vetenskapliga diskussioner är väldigt öppna och idéer bollas och det liksom inte alls handlar om att "ha rätt" flest gånger.