handdator

Visa fullständig version : Tävla/Träna styrkelyft men hålla sig i form. Går det?


Afterlove
2015-07-20, 10:02
Har helt fastnar för styrkelyft, tycker det är skitkul att äntligen träna efter givna mål (vikter jag ska klara 2015) först tränade jag SL 5x5 men har gått över till sheiko nu

problemet är bara det att jag även prioriterar att vara i någorlunda bra form! Pallar helt enkelt inte bli fet för att bli stark, men det verkar som man inte har något val? Finns ett gäng lyftere på mitt gym och ingen är i form direkt, men det är ju inte heller målet för dom. Känns som att man måste göra ett val, formen eller styrkan. Vad vill du satsa på?

Här kommer några helt seriösa frågor

1. Skjuter man sig själv i foten genom att försöka hålla sig i form och bli stark samtidigt? Med form menar jag ca
10-15% Bf.

2. Vilken viktklass ska man tävla i om man är 190cm och vuxen? Blir det -93 då att rekommendera?

Åsikter?

z_bumbi
2015-07-20, 10:08
1 Omöjligt att svara på.

2 Den du väljer att tävla i fast viktklassen är oftast ganska ointressant innan du gjort ett antal tävlingar.

Afterlove
2015-07-20, 10:23
1 Omöjligt att svara på.

2 Den du väljer att tävla i fast viktklassen är oftast ganska ointressant innan du gjort ett antal tävlingar.

Hur kan det vara omöjligt att svara på? Vet man inte om det oftast är teknikförbättringar eller överskott(kalorier) eller kopplingen mellan dom som ger skjuts på vikterna?

Varför är inte viktklass viktigt i början?


Sedan undrar jag hur vanligt dopning är inom styrkelyft i Sverige

mini
2015-07-20, 10:25
Du gör det så svårt för dig själv. Du sätter såklart egna mål. Ingen kommer hälla grädde och pizza i dig under hot, vill du inte gå upp i vikt så låter du helt enkelt bara bli. Du behöver inte bestämma nu vilken viktklass du ska gå i, utan du börjar tävla och ser var du hamnar.
Tycker du att styrkelyft är kul så börja styrkelyfta. Svårare än så är det faktiskt inte.

Afterlove
2015-07-20, 10:51
Du gör det så svårt för dig själv. Du sätter såklart egna mål. Ingen kommer hälla grädde och pizza i dig under hot, vill du inte gå upp i vikt så låter du helt enkelt bara bli. Du behöver inte bestämma nu vilken viktklass du ska gå i, utan du börjar tävla och ser var du hamnar.
Tycker du att styrkelyft är kul så börja styrkelyfta. Svårare än så är det faktiskt inte.

Börja tävla och se vart man hamnar? Det kräver väl enorma förberedelser inför en speciell viktklass och då gäller det väl att träna,leva och anpassa sig efter klassen?

Skulle vilja väga 90 Kg och vara i form, men samtidigt bli stark utan att bli ett fetto (om man får säga så)

Samtidigt säger ju alla att "överskott = ökad styrka som fan" så känns som man måste välja? Beachen eller styrkan, går inte att få båda?

Har dock sett en på forumet Rikard Jansson, han ser smal och rippad ut som jag vill men är dessutom "komma 1:a" stark

Men han måste vara ett risigt undantag? Man ser ju inte sånna så ofta som är i så bra form och vinner i styrka med

mini
2015-07-20, 11:01
Börja tävla och se vart man hamnar? Det kräver väl enorma förberedelser inför en speciell viktklass och då gäller det väl att träna,leva och anpassa sig efter klassen?


Nej, du börjar i fel ände. Det krävs inga enorma förberedelser. Du bestämmer dig för att tävla - du väger in två timmar före tävlingen - du tävlar. På en serietävling behöver du inte anmäla dig i en specifik viktklass. Det är där du ska börja, inte på ett VM. Då är det enorma förberedelser. Du är nybörjare. Då är första steget att bara börja.

Man and Machine
2015-07-20, 11:14
1. Det handlar bara om disciplin. Kortsiktigt ger lite extra fläsk kanske mer vikt på stången men när du kommer in i vardagslunk på din "nya" vikt kommer det gå precis lika långsamt att öka som om du vore i form. Långsiktigt är jag helt övertygad om att det är bättre att vara i form än fläskig. (Broscience, inga studier finns.)

2. Jag är 193 och om det händer är det -105 som gäller, skulle bli helt för mager i -93. Det beror ju på hur köttig du är, med 10-15% spelrum kan du ju kalibrera viktklass själv? Men viktklassen borde vara ointressant, kör den där du är ditt max.

Afterlove
2015-07-20, 11:35
1. Det handlar bara om disciplin. Kortsiktigt ger lite extra fläsk kanske mer vikt på stången men när du kommer in i vardagslunk på din "nya" vikt kommer det gå precis lika långsamt att öka som om du vore i form. Långsiktigt är jag helt övertygad om att det är bättre att vara i form än fläskig. (Broscience, inga studier finns.)

2. Jag är 193 och om det händer är det -105 som gäller, skulle bli helt för mager i -93. Det beror ju på hur köttig du är, med 10-15% spelrum kan du ju kalibrera viktklass själv? Men viktklassen borde vara ointressant, kör den där du är ditt max.

Intressant, det kanske går att få ihop ekvationen snygg naken men iaf vinna i styrka då? Det vore ju det ultimata livet för mig. Äga i tävlingar och vara snygg för brudarna samtidigt

Hoppas det är som du säger att extra fläsk enbart är kortsiktigt, att det handlar om teknik,tid, och tålamod för att göra ökningar i framtiden

Att det helt enkelt sitter mer i träningen än hur stort ditt överskott är? (när styrkan börjar avta)

Planer att tävla själv eller?

Wormzie
2015-07-20, 12:30
Börja läs på lite om träningslära och grunderna i styrketräning istället för att försöka få svar på enskilda frågeställningar som du hade kunnat klura ut själv om du bara haft lite baskunskap.

I form håller man sig genom regelbunden träning (styrka, kondition eller både och) samtidigt som man inte lägger på sig onödigt med fettmassa genom överätning.

Styrkelyft är en idrott där man tävlar i övningarna bänkpress, knäböj och marklyft, vilket innebär att man utför regelbunden styrketräning för att utveckla sin förmåga i dom tre lyften. Normalt sett är träningen baserad runt tävlingsmomenten samt att man adderar kompletterande övningar för att bygga upp svagheter och förebygga skador.

Utifrån den informationen förstår man ganska snabbt att styrkelyft är en utmärkt idrott för att hålla sig i form.

Afterlove
2015-07-20, 12:37
Börja läs på lite om träningslära och grunderna i styrketräning istället för att försöka få svar på enskilda frågeställningar som du hade kunnat klura ut själv om du bara haft lite baskunskap.

I form håller man sig genom regelbunden träning (styrka, kondition eller både och) samtidigt som man inte lägger på sig onödigt med fettmassa genom överätning.

Styrkelyft är en idrott där man tävlar i övningarna bänkpress, knäböj och marklyft, vilket innebär att man utför regelbunden styrketräning för att utveckla sin förmåga i dom tre lyften. Normalt sett är träningen baserad runt tävlingsmomenten samt att man adderar kompletterande övningar för att bygga upp svagheter och förebygga skador.

Utifrån den informationen förstår man ganska snabbt att styrkelyft är en utmärkt idrott för att hålla sig i form.

Fast i verkligheten och på gymmen ser vi inte så ofta att SL-folk är i form. Inte som jag menar. Jag misstänker att dom bulkar och överäter för att få mycket gratis på stången. Tråkigt om det ska vara ett "Måste" men jag hoppas att man kan lösa mycket med tekniken också och ge det tid, tänka långsiktigt istället för att tok-bulka

Sedan hålla sig i "smala" viktklassen

qozmox
2015-07-20, 12:50
Fast i verkligheten och på gymmen ser vi inte så ofta att SL-folk är i form. Inte som jag menar. Jag misstänker att dom bulkar och överäter för att få mycket gratis på stången. Tråkigt om det ska vara ett "Måste" men jag hoppas att man kan lösa mycket med tekniken också och ge det tid, tänka långsiktigt istället för att tok-bulka

Sedan hålla sig i "smala" viktklassen

har tränat på 4 olika klubbar, har inte träffat en enda person
på något av dom som inte varit "i form".

z_bumbi
2015-07-20, 12:52
tänka långsiktigt

dvs strunta i vilken viktklass du "ska ligga i" eller var du kan tänkas hamna om 5-10 år utan kör bara på och se vad som händer.

Afterlove
2015-07-20, 13:05
har tränat på 4 olika klubbar, har inte träffat en enda person
på något av dom som inte varit "i form".

Har vi samma definition av i form? Jag syftar på 10-15% Bf inte i form prestationmässigt

Afterlove
2015-07-20, 13:06
dvs strunta i vilken viktklass du "ska ligga i" eller var du kan tänkas hamna om 5-10 år utan kör bara på och se vad som händer.

Det blir att köra några omgångar sheiko och se hur mycket och fort man kan öka på 1 år! Vem vet

qozmox
2015-07-20, 13:22
Har vi samma definition av i form? Jag syftar på 10-15% Bf inte i form prestationmässigt

några stycken sub 10, men de flesta 15-20.
men om enbart bf definierar form, varför öht ägna sig åt styrkelyft då?
spela innebandy eller nå, tror många av dom är rätt smala av sig.

svenbanan
2015-07-20, 13:31
Vad är det du undrar över?

Undrar du egentligen ifall det är möjligt att bli världsmästare/svensk mästare/distriksmästare i SL uta att vara tjockare än 10-15% kroppsfett?
Den frågan är ju säkert klurig att besvara.

Dock kan du ju fortfarande bli starkare utan att behöva hetsbulka och bli tjock. Eventuellt kanske du skulle ha blivit ännu starkare med samma träning ifall du käkade ännu mer och även blev fetare. Men om du nu inte vill bli tjockare så är det en no-brainer, eller hur. Träna på det sätt du gillar och lägg på dig muskler och bli starkare.

Viktklass är nog inget du kan göra nåt vettigt åt innan du blivit väldigt rutinerad och ligger nära ditt max. Du kan ju såklart undvika att hetsäta innan invägning och se till att hamna i en lägre viktklass ifall du är på gränsen, men detta är ju mer på detaljnivå.

Wormzie
2015-07-20, 14:00
Fast i verkligheten och på gymmen ser vi inte så ofta att SL-folk är i form. Inte som jag menar. Jag misstänker att dom bulkar och överäter för att få mycket gratis på stången. Tråkigt om det ska vara ett "Måste" men jag hoppas att man kan lösa mycket med tekniken också och ge det tid, tänka långsiktigt istället för att tok-bulka

Sedan hålla sig i "smala" viktklassen

Finns många i god form i dom tyngre viktklasserna också. Adam loutonen och mikael gullander i -105 är bra exempel.. men dom har gjort jobbet, tränat i många år för att bygga upp den styrkan och muskelvolymen.

Afterlove
2015-07-20, 16:07
några stycken sub 10, men de flesta 15-20.
men om enbart bf definierar form, varför öht ägna sig åt styrkelyft då?
spela innebandy eller nå, tror många av dom är rätt smala av sig.

Dom sub 10 måste ju vara väldigt lätta killar antar jag?

Hursomhelst, varför ligger dom flesta i 15-20% fett? Alltså har det fördelar i sporten att ha mer fett på kroppen, isf varför?

Afterlove
2015-07-20, 16:12
Finns många i god form i dom tyngre viktklasserna också. Adam loutonen och mikael gullander i -105 är bra exempel.. men dom har gjort jobbet, tränat i många år för att bygga upp den styrkan och muskelvolymen.

Jag tänker långsiktigt och vill inte behöva ta "bulk-faser" för att hålla på med denna sport. Men om jag är tvingad till det när jag närmar mig platåer i styrka är detta inget för mig då jag prioriterar mitt utseende mycket oxkså.

För att ta ett exempel i det jag menar med långsiktigt


Jag tränade SL 5x5 tills jag ej ökade mer, sedan har jag gått över till Sheikos metod nu. Men en dag kommer jag ju köra fast och inte öka lägre. Och DÅ gissar jag att många löser det Meed kraftfulla bulk-perioder vilket jag är emot, dopning är jag också emot

Men vad gör folk när dom står still i styrka men vill vara i en speciell viktklass?

qozmox
2015-07-20, 16:22
Dom sub 10 måste ju vara väldigt lätta killar antar jag?
ingen över 90kg tror jag då.

Hursomhelst, varför ligger dom flesta i 15-20% fett? Alltså har det fördelar i sporten att ha mer fett på kroppen, isf varför?
för man mår och presterar bäst med vad som anses vara normal mängd fett på kroppen.
ingen sub 10 mår bra, och kan därför inte heller prestera optimalt.

qozmox
2015-07-20, 16:24
Men vad gör folk när dom står still i styrka men vill vara i en speciell viktklass?

de jag träffat har käkat upp sig för att sedan gå ner igen.
inkl mig själv.

eller, så går man upp en viktklass, vilket såklart många måste göra till slut.

Permaximum
2015-07-20, 16:32
Självklart går det eftersom du styr formen själv, att du tävlar i styrkelyft medför inte automagiskt att du blir ett fetto mitt i allt. Däremot tar nog tävlingsmänniskan i dig över och du märker att du orkar lyfta mer ju mer du äter och helt plötsligt skiter du i formen, vilket säkert inte gör något när du väl är där för då är du ju "inne i det".

Personligen är jag alldeles för fåfäng för att hålla på med styrkelyft. Går nog inte att hålla på tänka på att vara snygg pga kass självkänsla om man ska prestera någorlunda på tävling. Jag vill inte hålla på nämna namn men många styrkelyftare jag ser som markar 250+ osv ser inte ut "bra" (enligt mig). Om man vill vara snygg kan man nog uppnå det på mer tidseffektiva sätt. Nu skrev du ju visserligen "vara i form" och inte "se bra ut" så det är väl kanske skillnad. Och iofs har jag ju inte sett någon tävlande ligga på 10% kan ju hända att det ser bra ut.

Ingen behöver bli upprörd över det jag skriver. Inlägget speglar helt och hållet mina egna åsikter och värderingar.

4623
2015-07-20, 16:44
Nu tävla Klokov visserligen i tyngdlyftning. Men han är i ganska bra form.

http://outalpha.com/wp-content/uploads/2015/05/klokov.jpg

Afterlove
2015-07-20, 16:45
Självklart går det eftersom du styr formen själv, att du tävlar i styrkelyft medför inte automagiskt att du blir ett fetto mitt i allt. Däremot tar nog tävlingsmänniskan i dig över och du märker att du orkar lyfta mer ju mer du äter och helt plötsligt skiter du i formen, vilket säkert inte gör något när du väl är där för då är du ju "inne i det".

Personligen är jag alldeles för fåfäng för att hålla på med styrkelyft. Går nog inte att hålla på tänka på att vara snygg pga kass självkänsla om man ska prestera någorlunda på tävling. Jag vill inte hålla på nämna namn men många styrkelyftare jag ser som markar 250+ osv ser inte ut "bra" (enligt mig). Om man vill vara snygg kan man nog uppnå det på mer tidseffektiva sätt. Nu skrev du ju visserligen "vara i form" och inte "se bra ut" så det är väl kanske skillnad. Och iofs har jag ju inte sett någon tävlande ligga på 10% kan ju hända att det ser bra ut.

Ingen behöver bli upprörd över det jag skriver. Inlägget speglar helt och hållet mina egna åsikter och värderingar.

+1 this!! Detta är exakt vad jag menar. Sporten blir att "ta över" utseendet. Och det känns inte alls bra i mig

Samtidgt är "fitness" så tråkigt mål, stå och liksom mäta och titta i spegeln om armarna är större denna vecka

Det jag gillar med styrkelyft är just siffor och mätbara resultat över tid. Känna roligt helt enkelt och jag är typ "inne i det" men jag tänker framåt, jag vill inte stå där tjock en dag för att jag måste äta upp mig för att ens ha någon chans


Har kollat in "purewhey" på forumet. Han måste vara ett undantag för sådär ser då inte "normala" lyftare ut, lika latsbrah såg jag hade tävlat, inte tusan ser man sånna där lyftere i mängden

Det verkar som man får välja. Se bra ut på stranden eller styrka. Får tufft att kombinera.

Fan att det alltid ska finnas en hake!

Afterlove
2015-07-20, 16:45
de jag träffat har käkat upp sig för att sedan gå ner igen.
inkl mig själv.

eller, så går man upp en viktklass, vilket såklart många måste göra till slut.

Förstår tack!

Matsa
2015-07-20, 17:00
Jag drar mig för att posta i de här trådarna eftersom Justblaze-polka är en dans jag är helt ointresserad av men ja, självklart går det. Det är bara att tävla, det finns inget som säger att du måste gå vare sig upp eller ned i vikt för att göra det. Kanske kan du bli riktigt duktig i någon viss viktklass samtidigt som du har låg BF, det funkar jättebra för vissa. Å andra sidan kanske du inte klarar det men det spelar inte så stor roll just nu eftersom du bara ska prova på att tävla, du kanske inte ens gillar det så varför bekymra dig om allt det där andra redan?

Egentligen kan man förenkla din fråga väldigt mycket och fråga: Kan man bli starkare utan att bli tjock? Svar: Givetvis! Enkelt...

Afterlove
2015-07-20, 17:09
Jag drar mig för att posta i de här trådarna eftersom Justblaze-polka är en dans jag är helt ointresserad av men ja, självklart går det. Det är bara att tävla, det finns inget som säger att du måste gå vare sig upp eller ned i vikt för att göra det. Kanske kan du bli riktigt duktig i någon viss viktklass samtidigt som du har låg BF, det funkar jättebra för vissa. Å andra sidan kanske du inte klarar det men det spelar inte så stor roll just nu eftersom du bara ska prova på att tävla, du kanske inte ens gillar det så varför bekymra dig om allt det där andra redan?

Egentligen kan man förenkla din fråga väldigt mycket och fråga: Kan man bli starkare utan att bli tjock? Svar: Givetvis! Enkelt...

Justblaze-polka? Vad menas med det då?

Jo jag förstår vad du menar. Frågeställningen kanske låter väldigt n00big men kan man bli mycket starkare utan att gå upp chockerande mycket i vikt så är jag nöjd. Får väl börja då, men fåfängan finns där och jag är rädd att man ska bli blind över sin "figur" och enbart tänka öka öka öka öka på stången.

Det ska nog krävas mycket disciplin också för att stanna i sin form och vikt man trivs i och inte lockas in i snabba bulkar flr att få ett bättre läge "sen" liksom när man kan nå resultaten på sikt och vara smal

Wormzie
2015-07-20, 18:19
Blir trött på mig själv när jag nappar på trollandet.. men.. Afterlove, du förutsätter för mycket i dina frågeställningar, dessutom mycket som är helt felaktigt. Precis som du inte måste bulka om du vill hålla på med kroppsbyggning behöver du inte bulka för att hålla på med styrkelyft.

Försök hålla frågorna opartiska.
*Kan man träna bänk, knäböj och marklyft och bli bättre på dom grenarna utan att lägga på sig fett? Svar ja.

*Växer musklerna av att regelbundet träna bänk, knäböj och marklyft. Svar ja.

Nu ska jag inte låta mig trollas mer.

Rolfarsson
2015-07-20, 18:28
Det finns massor med styrkelyftare som håller sig i en någorlunda form, Layne Norton och Johnny Candito är två exemplar.
Den förstnämnda tog nyligen silver i IPF.

https://youtu.be/0msI6eEvk74

Permaximum
2015-07-20, 18:42
Det finns massor med styrkelyftare som håller sig i en någorlunda form, Layne Norton och Johnny Candito är två exemplar.
Den förstnämnda tog nyligen silver i IPF.

https://youtu.be/0msI6eEvk74

Fast lyftare från USA tränar ju inte som lyftare i tex Sverige och Norge. De kör ju mer "byggigt" med maxreps, höga reps och halvkroppspass.

hurril
2015-07-20, 18:46
Fast lyftare från USA tränar ju inte som lyftare i tex Sverige och Norge. De kör ju mer "byggigt" med maxreps, höga reps och halvkroppspass.

Vilket inte har någon som helst inverkan på detta.

Permaximum
2015-07-20, 18:51
Vilket inte har någon som helst inverkan på detta.

Skulle precis editera då jag kom på att vi talade om olika saker. To late.

Rolfarsson
2015-07-20, 20:24
Fast lyftare från USA tränar ju inte som lyftare i tex Sverige och Norge. De kör ju mer "byggigt" med maxreps, höga reps och halvkroppspass.

Vad har det med fettprocenten att göra? Och inte alla, Layne kör som exempel helkropp.
Nedan har du f.ö en läsvärd länk.

http://www.strengtheory.com/powerlifters-should-train-more-like-bodybuilders/

Afterlove
2015-07-20, 20:47
Vad har det med fettprocenten att göra? Och inte alla, Layne kör som exempel helkropp.
Nedan har du f.ö en läsvärd länk.

http://www.strengtheory.com/powerlifters-should-train-more-like-bodybuilders/

Sjukt vettig länk. Blir att läsa mer noga vid tid. Håller du med mig när jag säger att lyftere (svenska) ser inte alls ut som på den där bilden som är med?

Absolut inget hate från min sida, utan jag pratar ju bara om MINA mål med min träning. Och kan man vara i såhär vass form och samtidigt vinna en tävling i tex -93 då skulle jag gå all in för styrkelyft. Inget tvivel

Och jag börjar mer och mer tro att det är möjligt :)
Träna mer byggigt,hålla sig från "snabba resultat" dvs bulka för mycket som krånglar senare. Komma igång att tävla fort (oavsett viktklass)

Fan känns bra nu, helt ny motivation kring träningen

Nu blir det Böj och bänk!

Richter
2015-07-20, 21:29
Robert Berg tog silver i -93:an på SM i styrkelyft förra sommaren, och blev fyra i SM i bänkpress. Men jag vet inte om han klarar dina estetikkrav: https://instagram.com/p/36_0Ictsqu

Grans
2015-07-20, 22:22
Finns ingen som helst anledning att bli ett fetto om du lyfter raw, det är bara en nackdel isåfall, speciellt om du tävlar i viktklass. De starka fettona du ser är inget du ska ta som representanter för sporten. Du behöver inte ligga på överdrivet överskott av kcal. Ligg på ett litet överskott så överskottet går till att lägga på dig lean mass och kör alla assistansövnignar som en bodybuilder, finns ingen anledning att köra 5x5 på sidolyft eller bicepcurls.

Afterlove
2015-07-20, 22:34
Robert Berg tog silver i -93:an på SM i styrkelyft förra sommaren, och blev fyra i SM i bänkpress. Men jag vet inte om han klarar dina estetikkrav: https://instagram.com/p/36_0Ictsqu

Hehe, han är ett undantag med råge. Jag minns att T.om programledarna sa någon kommentar typ "han ser ut som en riktig byggare" dom kommenterade iaf tydligt att han stack ut. Sedan är han väl 10 gånger mer byggare än lyftare ?

Afterlove
2015-07-20, 22:36
Finns ingen som helst anledning att bli ett fetto om du lyfter raw, det är bara en nackdel isåfall, speciellt om du tävlar i viktklass. De starka fettona du ser är inget du ska ta som representanter för sporten. Du behöver inte ligga på överdrivet överskott av kcal. Ligg på ett litet överskott så överskottet går till att lägga på dig lean mass och kör alla assistansövnignar som en bodybuilder, finns ingen anledning att köra 5x5 på sidolyft eller bicepcurls.

Nej det ger fel bild av sporten (i min värld) raw och viktklasser är helt klart något för mig. Ska se till att bli ruggigt stark nu och träna byggigt i assistans, inte lockas att bulka hårt för "plus minus noll" resultat

Tänka långsiktigt. Ska bli kul!

yia
2015-07-20, 22:42
Robert Berg tog silver i -93:an på SM i styrkelyft förra sommaren, och blev fyra i SM i bänkpress. Men jag vet inte om han klarar dina estetikkrav: https://instagram.com/p/36_0Ictsqu

Lite utanför ämnet kanske, men jävlar vilka extrema skillnader när han spänner sig, och drar in magen eller vad han nu gör. Den där videon borde kanske ligga klistrad här på forumet någonstans så folk ser att många av de bilder som florerar här på forumet som de jämför sig med, kanske inte bara är någon som lite avslappat visar sig i badbyxor.

Permaximum
2015-07-21, 08:06
Vad har det med fettprocenten att göra? Och inte alla, Layne kör som exempel helkropp.
Nedan har du f.ö en läsvärd länk.

http://www.strengtheory.com/powerlifters-should-train-more-like-bodybuilders/

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=7392353&postcount=32

Klein
2015-07-21, 08:27
En trad av troll for troll. Det kan ju inte ha undgatt nagon att man tavlar i viktklasser. Vilket i sin tur innebar att bara tavlande i den tyngsta klassen vinner pa att vara feta. Styrkelyftare som bar omkring pa trivselvikt i de lagre viktklasserna forlorar givetvis mot dem som inte gor det. Och styrkelyftare som maste tokbanta innan tavling forlorar givetvis ocksa mot dem med stabilare viktkurva.

qozmox
2015-07-21, 08:27
Sedan är han väl 10 gånger mer byggare än lyftare ?

vad har det med saken att göra?
vinner man styrkelyftstitlar är det inte så relevant vad man framförallt ägnar sig åt.

folk ger dig exempel men du vägrar acceptera dom.
antingen är de inte "styrkelyftare", eller så tränar de fel, eller så råkar de
bara vara svenskar som inte tränar helkropp eller så passar de helt enkelt
inte in i din bild av styrkelyftare.

bara man tävlar i styrkelyft så är man per definition en styrkelyftare.
du kan spela pingpong och röka crack på fritiden för att hålla BFn låg (i form=din definition),
och inte röra en stång fram tills tävling, och ändå tävla i och vara en styrkelyftare.

Afterlove
2015-07-21, 12:12
En trad av troll for troll. Det kan ju inte ha undgatt nagon att man tavlar i viktklasser. Vilket i sin tur innebar att bara tavlande i den tyngsta klassen vinner pa att vara feta. Styrkelyftare som bar omkring pa trivselvikt i de lagre viktklasserna forlorar givetvis mot dem som inte gor det. Och styrkelyftare som maste tokbanta innan tavling forlorar givetvis ocksa mot dem med stabilare viktkurva.

"förlorar givetvis" du menar alltså att en kille med 10% vinner oftast (rent logiskt) mot en med 15% för att han har mer muskler? Ganska mycket också om man räknar LBM. Säg att dom ligger på nästan exakt samma vikt 92kg

Isf kan man ju säga att det är viktigt att hålla sig i form som tusan då inför tävling

Länge fett = mer muskler = mer styrka?
(förutsatt att man håller sig på vettiga nivåer inte sub 10 tex)

Afterlove
2015-07-21, 12:16
vad har det med saken att göra?
vinner man styrkelyftstitlar är det inte så relevant vad man framförallt ägnar sig åt.

folk ger dig exempel men du vägrar acceptera dom.
antingen är de inte "styrkelyftare", eller så tränar de fel, eller så råkar de
bara vara svenskar som inte tränar helkropp eller så passar de helt enkelt
inte in i din bild av styrkelyftare.

bara man tävlar i styrkelyft så är man per definition en styrkelyftare.
du kan spela pingpong och röka crack på fritiden för att hålla BFn låg (i form=din definition),
och inte röra en stång fram tills tävling, och ändå tävla i och vara en styrkelyftare.

Men vadå man måste väl vara med i en klubb för att få köra tävling?

anvihl
2015-07-21, 12:17
En trad av troll for troll. Det kan ju inte ha undgatt nagon att man tavlar i viktklasser. Vilket i sin tur innebar att bara tavlande i den tyngsta klassen vinner pa att vara feta. Styrkelyftare som bar omkring pa trivselvikt i de lagre viktklasserna forlorar givetvis mot dem som inte gor det. Och styrkelyftare som maste tokbanta innan tavling forlorar givetvis ocksa mot dem med stabilare viktkurva.

Vilket du på ett utmärkt vis demonstrerade.

On topic, givetvis går det att vara i god form och vara bra i styrkelyft, äckligt bra form? njaä, sitter man på grubform får man räkna med att vara lika svag som man ser ut (sorry grub).

mini
2015-07-21, 12:20
Men vadå man måste väl vara med i en klubb för att få köra tävling?

Ja. Vad menar du att det innebär för din form?

Afterlove
2015-07-21, 12:30
Vilket du på ett utmärkt vis demonstrerade.

On topic, givetvis går det att vara i god form och vara bra i styrkelyft, äckligt bra form? njaä, sitter man på grubform får man räkna med att vara lika svag som man ser ut (sorry grub).

Som sagt i form 10-15 % som jag syftar på, allt annat är ointressant ju än min definition ju eftersom det är min frågeställning

Afterlove
2015-07-21, 12:31
Ja. Vad menar du att det innebär för din form?

Nej men det var ju någon som skrev att det bara var att "hoppa in" och tävla så är man lyftere. Lät som att någon från gatan skulle kunna hoppa in och tävla typ

Klein
2015-07-21, 13:12
"förlorar givetvis" du menar alltså att en kille med 10% vinner oftast (rent logiskt) mot en med 15% för att han har mer muskler? Ganska mycket också om man räknar LBM. Säg att dom ligger på nästan exakt samma vikt 92kg

Isf kan man ju säga att det är viktigt att hålla sig i form som tusan då inför tävling

Länge fett = mer muskler = mer styrka?
(förutsatt att man håller sig på vettiga nivåer inte sub 10 tex)

Ja sa ar fallet. Styrkelyftare vinner inget pa att vara fetare an tyngdlyftare.

qozmox
2015-07-21, 13:16
Nej men det var ju någon som skrev att det bara var att "hoppa in" och tävla så är man lyftere. Lät som att någon från gatan skulle kunna hoppa in och tävla typ

läs om läs rätt.
du kan vara med i en klubb utan att träna.

qozmox
2015-07-21, 13:28
On topic, givetvis går det att vara i god form och vara bra i styrkelyft, äckligt bra form? njaä, sitter man på grubform får man räkna med att vara lika svag som man ser ut (sorry grub).

fast det där stämmer ju faktiskt inte.
svårt är det ju, men kolla på stan efferding tex.
fast nu är det ju såklart aas inblandat.

Samiul Alam
2015-07-21, 13:44
Du verkar vara fast bestämd på att hålla dig mellan 10 och 15 procent kroppsfett. Kul för dig! Det är en hälsosam mängd fett att ha på kroppen. Med det i åtanke går det egentligen bara att ge ett svar på dina frågor:

Det spelar ingen roll.

Oavsett om du skjuter dig i foten eller inte är det viktiga att du gör som du först bestämt dig för att göra. Alla andra alternativ kräver att du prioriterar om.

Om du vill se hur stark du kan bli: prova och se. Kom tillbaka till tråden när din kropps- vikt/sammansättning faktiskt är begränsande faktorn i din utveckling.

Afterlove
2015-07-21, 14:17
Jag har fått svar på mina frågor. Härmed sätter jag punkt.

Wormzie
2015-07-21, 14:47
Jag har fått svar på mina frågor. Härmed sätter jag punkt.

Skulle vara intressant med en sammanfattning av vad du kom fram till! :)

Afterlove
2015-07-21, 15:01
Skulle vara intressant med en sammanfattning av vad du kom fram till! :)

Jag kommer skriva en sammanfattning, både kring mina uppfattningar om sporten och attityder.

Blir att köra på styrkelyft iaf med byggarträning runt om

Wibba
2015-07-21, 16:18
Blir att köra på styrkelyft iaf med byggarträning runt om

Är väl ytterst få nu för tiden som skippar komplement/byggning runt om basövningarna såatteeeee

Afterlove
2015-07-21, 17:18
Är väl ytterst få nu för tiden som skippar komplement/byggning runt om basövningarna såatteeeee

Japp. Antingen kör man det efter passen, eller på enskilda dagar. Jag tror bestämt jag ska köra 2-3 separata byggar-dagar utöver mitt 3 dagars SL-träning

Eventuellt tävla nästa år

Permaximum
2015-07-21, 17:36
Vad har det med fettprocenten att göra? Och inte alla, Layne kör som exempel helkropp.
Nedan har du f.ö en läsvärd länk.

http://www.strengtheory.com/powerlifters-should-train-more-like-bodybuilders/

Intressant länk! Skulle vara intressant ifall någon som skriver styrkelyft-program hade kunnat ge sin åsikt om innehållet *pekar lite diskret på hurril*.

Afterlove
2015-07-21, 17:51
Intressant länk! Skulle vara intressant ifall någon som skriver styrkelyft-program hade kunnat ge sin åsikt om innehållet *pekar lite diskret på hurril*.

Det var ju det jag var inne på, länge BF mer byggarträning, mer byggar-tänk överlag. Pekade lite åt det från början men vart ganska dumförklarad

Men visst skulle det vara kul att få hurril-kvitto på denna forskning. Men hurril tar väl tillfället i akt och slår oss på fingrarna istället :)

oscarovegren
2015-07-21, 18:42
Finns flera styrkelyftare inom eliten som ligger under 10% BF. Jag tycker du snarare ska försöka bli så stark som möjligt i en kropp du trivs i.

Tsubodai
2015-07-21, 20:21
+1 this!! Detta är exakt vad jag menar. Sporten blir att "ta över" utseendet. Och det känns inte alls bra i mig

För Eddie Berglund går sporten före utseendet. Men han har trotts det ett bf% på ca 6-8 och är riktigt stark

Det beror på hur man lägger upp det.

Att som dopingfri lyftare grisbulka gör att man får en stor fettökning på kort tid. Man kommer då att snabbt öka i viktklasser och av den total kroppsviktsökningen kommer en skrattretande liten del vara muskler.

Kan man få ett väldigt lågt kcal+ under en lång tid för att få med fördelarna av kcal+ så får man mer tid man kan träna med gynnsamma förutsättningar som även ger mindre dödvikt. När det gäller klassisk lyftning så är det kontraktil massa som lyfter vikter, dvs man tjänar inte på att bli fetare. Så det optimala ur tävlingsaspekten är att vara så tung som möjligt med så låg fettprocent som möjligt(utan att det påverkar prestandan negativt).

Inom utrustningslyftning kan mer fett göra att ex bänktröjan sitter bättre och att man därav lyfter mer

ingen över 90kg tror jag då.

för man mår och presterar bäst med vad som anses vara normal mängd fett på kroppen.
ingen sub 10 mår bra, och kan därför inte heller prestera optimalt.
Individer som hela livet har legat på låga nivåer kroppsfett kan ligga rätt lågt och ändå prestera riktigt bra

Mike Tuchscherer var nere på 117.9kg 8,3%bf http://forum.reactivetrainingsystems.com/showthread.php?129-Intermittent-Fasting


Men vad gör folk när dom står still i styrka men vill vara i en speciell viktklass?
Med största sannolikhet har man tränat för lite för att få ökningar. Prova att öka mängden ton man lyfter under kommande år med 10%. Om man ligger en bit ovanför ens personliga prestera bra nivå när det gäller kroppsfett kan man kombinera det med att ligga på lågt kcal+ under den mest intensiva träningsperioden och kcalminus under lättare träningsperioder med målet att väga minst på årets viktigaste tävling

Afterlove
2015-07-21, 20:59
För Eddie Berglund går sporten före utseendet. Men han har trotts det ett bf% på ca 6-8 och är riktigt stark

Det beror på hur man lägger upp det.

Att som dopingfri lyftare grisbulka gör att man får en stor fettökning på kort tid. Man kommer då att snabbt öka i viktklasser och av den total kroppsviktsökningen kommer en skrattretande liten del vara muskler.

Kan man få ett väldigt lågt kcal+ under en lång tid för att få med fördelarna av kcal+ så får man mer tid man kan träna med gynnsamma förutsättningar som även ger mindre dödvikt. När det gäller klassisk lyftning så är det kontraktil massa som lyfter vikter, dvs man tjänar inte på att bli fetare. Så det optimala ur tävlingsaspekten är att vara så tung som möjligt med så låg fettprocent som möjligt(utan att det påverkar prestandan negativt).

Inom utrustningslyftning kan mer fett göra att ex bänktröjan sitter bättre och att man därav lyfter mer


Individer som hela livet har legat på låga nivåer kroppsfett kan ligga rätt lågt och ändå prestera riktigt bra

Mike Tuchscherer var nere på 117.9kg 8,3%bf http://forum.reactivetrainingsystems.com/showthread.php?129-Intermittent-Fasting


Med största sannolikhet har man tränat för lite för att få ökningar. Prova att öka mängden ton man lyfter under kommande år med 10%. Om man ligger en bit ovanför ens personliga prestera bra nivå när det gäller kroppsfett kan man kombinera det med att ligga på lågt kcal+ under den mest intensiva träningsperioden och kcalminus under lättare träningsperioder med målet att väga minst på årets viktigaste tävling


Du har räddat min kväll, det var exakt detta jag ville höra. Ren Massa före onödiga bulk/Deff perioder. Tänka kvalitet och långsiktigt.

Sedan översätta att 200kg i mark kan visst vara bra, det handlar om viktklass

Jag är helt emot "rå styrka" utan tycker att styrka alltid ska vara relativt

Då blir det ju lite "fitness" utav det iaf då kan man säga! Eftersom målet är att hålla sig i bra form och bli ruggigt stark samtidigt.

Nu känns det bra

Permaximum
2015-07-21, 21:13
Jag är medveten om att jag kanske framstår som ett troll men jag är faktiskt seriös i tråden.

Jag är genuint intresserad av det här faktiskt. När jag kollar instagram (kass källa i know) så har jag ALDRIG sett en styrkelyftare i schysst form ärligt talat. Nu har jag ju inte kollat så där jättenoga. Inte heller när jag har besökt (2) atletklubbar har jag sett så imponerande fysiker trots väldigt många lyfta kilon. Antingen har de jag sett där varit smala eller feta. Jag nämner inga namn på varken personer eller klubbar här.

Jag tog mig en titt nu i tävlingsdelen av forumet och la märke till att majoriteten faktiskt i stort sett bara kör böj, bänk, mark och varianter av detta. Jag antar att de gör detta eftersom de i bara bryr sig om att bli starkare och fullständigt struntar i om armmåttet ökar 2cm eller inte. Detta är deras val och inget jag lägger egna värderingar i, skriver bara vad jag uppmärksammat. Så isf kan det ju vara därför jag inte ser imponerande fysiker? För att de jag sett skiter i bicepsmåttet?

Jag vet att jag är på gränsen till off-topic och har varit det genom hela tråden. Sorry. Ifall mod vill att jag chillar så säg till.

Permaximum
2015-07-21, 21:35
Hittade en intressant tråd där bland annat stahlberg har några fina inlägg

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=75970

Permaximum
2015-07-21, 21:39
Jag vill även ändra mitt inlägg #63 då jag kom på att jag nog inte bara såg feta och smala på atletklubbarna, utan det kan mycket väl vara så att det är vad jag valt att komma ihåg. Börjar bli ganska många år sen nu...

Permaximum
2015-07-21, 22:15
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1881120&postcount=142

Afterlove
2015-07-21, 22:28
Nja, känner mig lite skeptisk till stahlberg, han får saker och ting att låta för enkelt. Typ som att man "automatiskt" går upp en viktklass med tiden. Låter riktigt optimistiskt i min mening.

Har denna snubbe något bakom sig, tävlingar eller är han något i sporten så att säga?

Permaximum
2015-07-21, 22:41
Nja, känner mig lite skeptisk till stahlberg, han får saker och ting att låta för enkelt. Typ som att man "automatiskt" går upp en viktklass med tiden. Låter riktigt optimistiskt i min mening.

Har denna snubbe något bakom sig, tävlingar eller är han något i sporten så att säga?

Krister Ståhlberg har varit SL tränare i över 30 år och är oerhört meriterad.

hurril
2015-07-21, 22:57
Jag är medveten om att jag kanske framstår som ett troll men jag är faktiskt seriös i tråden.

Jag är genuint intresserad av det här faktiskt. När jag kollar instagram (kass källa i know) så har jag ALDRIG sett en styrkelyftare i schysst form ärligt talat. Nu har jag ju inte kollat så där jättenoga. Inte heller när jag har besökt (2) atletklubbar har jag sett så imponerande fysiker trots väldigt många lyfta kilon. Antingen har de jag sett där varit smala eller feta. Jag nämner inga namn på varken personer eller klubbar här.

Jag tog mig en titt nu i tävlingsdelen av forumet och la märke till att majoriteten faktiskt i stort sett bara kör böj, bänk, mark och varianter av detta. Jag antar att de gör detta eftersom de i bara bryr sig om att bli starkare och fullständigt struntar i om armmåttet ökar 2cm eller inte. Detta är deras val och inget jag lägger egna värderingar i, skriver bara vad jag uppmärksammat. Så isf kan det ju vara därför jag inte ser imponerande fysiker? För att de jag sett skiter i bicepsmåttet?

Jag vet att jag är på gränsen till off-topic och har varit det genom hela tråden. Sorry. Ifall mod vill att jag chillar så säg till.

Det är fortfarande dieten som kommer att göra skillnaden.

Tolkia
2015-07-21, 22:59
Nja, känner mig lite skeptisk till stahlberg, han får saker och ting att låta för enkelt. Typ som att man "automatiskt" går upp en viktklass med tiden. Låter riktigt optimistiskt i min mening.
Ganska mycket ÄR ganska enkelt. Problemet är väl att folk antingen har extremt mycket för jättebråttom (det tar tid att bli starkare) eller har orealistiska förväntningar. Eller, för den delen, HELLRE VILL att det skall vara svårt än att det skall vara enkelt (det gäller inte bara inom träning, skall gudarna veta).

Afterlove
2015-07-21, 23:11
Ganska mycket ÄR ganska enkelt. Problemet är väl att folk antingen har extremt mycket för jättebråttom (det tar tid att bli starkare) eller har orealistiska förväntningar. Eller, för den delen, HELLRE VILL att det skall vara svårt än att det skall vara enkelt (det gäller inte bara inom träning, skall gudarna veta).

Vad tycker du man ska ha för förväntningar som nybörjare? Vad ska ens första mål vara? Siffor?

Många i denna tråden målar upp det som "det är bara ett börja tävla, viktklass är inte så intressant i början" nej, no shit att det är. Det som är intressant är konkreta mål och där är jag vilsen

"bli starkare" är ett väldigt luddigt mål, att köra igenom några omgångar sheiko, då börjar vi närma oss något

Afterlove
2015-07-21, 23:14
Det är fortfarande dieten som kommer att göra skillnaden.

Vems sida står du på? Dom som säger att diet är viktigt (hålla sig i form) eller att det kvittar (andra saker spelar in som teknik osv)

Jag syftar till formulan: länge BF = mer muskler = mer styrka (på samma vikt ofc)

Besvara det

Tolkia
2015-07-21, 23:26
Vad tycker du man ska ha för förväntningar som nybörjare? Vad ska ens första mål vara? Siffor?
Jag tycker att ens första mål som nybörjare skall vara att lära sig sporten. Tycker man fortfarande att det är kul när man gjort det, kan man trappa upp (då har man också lärt sig tillräckligt för att ha en aning om hur man gör det, och mot vad).

Jag sysslar inte själv med styrkelyft, men om jag skall göra en jämförelse med ridning, så uppdrar man inte åt nybörjarna att bestämma sig för vad de vill hårdsatsa på för specifik delgren innan de lärt sig hoppa på, hoppa av och styra runt däremellan.

Bärsärk
2015-07-21, 23:30
Kan det stämma att styrkelyftare förr var smalare?

hurril
2015-07-21, 23:32
Vems sida står du på? Dom som säger att diet är viktigt (hålla sig i form) eller att det kvittar (andra saker spelar in som teknik osv)

Jag syftar till formulan: länge BF = mer muskler = mer styrka (på samma vikt ofc)

Besvara det

Diet är viktigt, hålla sig i strandform är viktigt för vissa. Finns inga sidor här - du spelar i den liga du själv vill. Vill du helst vara snygg eller helst vara stark?

hurril
2015-07-21, 23:32
Kan det stämma att styrkelyftare förr var smalare?

Jag var tunn som en väldigt smal räka när jag började.

Bärsärk
2015-07-21, 23:35
Jag var tunn som en väldigt smal räka när jag började.

Tror du att man tänkte mer på vad man stoppade i sig då och att man nu istället bara skiter i det och smäller i sig lite vad som helst för att man ändå "bara är styrkelyftare"

Jag tycker mig ana att lyftare nu för tiden bryr sig mindre och mindre medans lyftare förr åt typ byggarkost.

Afterlove
2015-07-21, 23:37
Jag tycker att ens första mål som nybörjare skall vara att lära sig sporten. Tycker man fortfarande att det är kul när man gjort det, kan man trappa upp (då har man också lärt sig tillräckligt för att ha en aning om hur man gör det, och mot vad).

Jag sysslar inte själv med styrkelyft, men om jag skall göra en jämförelse med ridning, så uppdrar man inte åt nybörjarna att bestämma sig för vad de vill hårdsatsa på för specifik delgren innan de lärt sig hoppa på, hoppa av och styra runt däremellan.

Så ny är jag dock inte som du får det att låta. Drar snart 2.5 * KV i mark tex. Men mina övriga lyft suger och min vikt är låg kontra min längd

Så vet inte vart målet ska vara för tex nästa år
"nästa sommar ska jag..........?" tex

Afterlove
2015-07-21, 23:38
Diet är viktigt, hålla sig i strandform är viktigt för vissa. Finns inga sidor här - du spelar i den liga du själv vill. Vill du helst vara snygg eller helst vara stark?

Vill ju båda lika mycket :/ men det räcker som sagt att vara hyffsat i form säg 13%

Är fåfäng men tycker det är coolt och kul att vara stark

hurril
2015-07-21, 23:39
Tror du att man tänkte mer på vad man stoppade i sig då och att man nu istället bara skiter i det och smäller i sig lite vad som helst för att man ändå "bara är styrkelyftare"

Jag tycker mig ana att lyftare nu för tiden bryr sig mindre och mindre medans lyftare förr åt typ byggarkost.

Blir mest trött av ditt inlägg och undrar om du också är samma troll som Afterlove.

hurril
2015-07-21, 23:40
Vill ju båda lika mycket :/ men det räcker som sagt att vara hyffsat i form säg 13%

Är fåfäng men tycker det är coolt och kul att vara stark

Så kör styrketräning och håll en striktare diet.

Afterlove
2015-07-21, 23:42
Så kör styrketräning och håll en striktare diet.

Det lutar åt det faktiskt

Bärsärk
2015-07-21, 23:42
Blir mest trött av ditt inlägg och undrar om du också är samma troll som Afterlove.

Ja alltså du kanske misstolkade mig nu, men du menar på att en "stoppa i sig allt" mentalitet inte existerar bland många som TRÄNAR nu idag? Även strongman och så vidare.

hurril
2015-07-21, 23:44
Ja alltså du kanske misstolkade mig nu, men du menar på att en "stoppa i sig allt" mentalitet inte existerar bland många lyftare nu?

Jag vet inte hur du menar uppriktigt sagt. Om något verkar många vara snarast ätstörda och hålla sig på ris-och-kyckling-dieter och tusentals kronor i månaden på tillskott trots att de är långt ifrån... allt.

mini
2015-07-21, 23:45
Några av vinnarna från årets klassiska SM. Sjukligt feta.

https://scontent.cdninstagram.com/hphotos-xaf1/t51.2885-15/s320x320/e15/11417476_886619534738808_1255965429_n.jpg

https://i.ytimg.com/vi/D2LdHyPTWw8/maxresdefault.jpg

https://scontent.cdninstagram.com/hphotos-xaf1/t51.2885-15/s320x320/e15/11378500_860013207426284_716370529_n.jpg

http://i.ytimg.com/vi/xgG0_es2DBw/maxresdefault.jpg

http://www.jonkoping-styrkelyft.com/wp-content/uploads/2014/07/micke-300.jpg

mini
2015-07-21, 23:46
Några vinnare till.

http://www.beautymuscle.net/wp-content/uploads/2015/02/sophia-waldemarson-14234851828k4gn.jpg

http://www.viljestark.se/public/generate/collage_object.php?id=7769256&h=74613645628712794b832e217183b443

http://www.svt.se/cachable_image/1434027612/svts/article3016022.svt/alternates/large/gulfloftny-jpg

http://gfx.aftonbladet-cdn.se/image/20240358/825/normal/35941526812e4/Skärmavbild+2015-01-29+kl.+15.24.03.jpg

http://www.gkk-styrkelyft.se/wp-content/uploads/2014/07/2014-sm-bella-marklyft.jpg

Afterlove
2015-07-21, 23:46
Jag vet inte hur du menar uppriktigt sagt. Om något verkar många vara snarast ätstörda och hålla sig på ris-och-kyckling-dieter och tusentals kronor i månaden på tillskott trots att de är långt ifrån... allt.

+1 nu levererade du en sanning med råge. Helt ärligt nu

hurril
2015-07-21, 23:47
Menar det - de ser hemska ut. Lever nog mest på fetmjölk och jungfrututtar.

Bärsärk
2015-07-21, 23:47
Jag vet inte hur du menar uppriktigt sagt. Om något verkar många vara snarast ätstörda och hålla sig på ris-och-kyckling-dieter och tusentals kronor i månaden på tillskott trots att de är långt ifrån... allt.

Å fan, det har jag inte hört talas om.

Ska nog dra en poll på det tror jag.

Afterlove
2015-07-21, 23:48
Några vinnare till.

http://www.beautymuscle.net/wp-content/uploads/2015/02/sophia-waldemarson-14234851828k4gn.jpg

http://www.viljestark.se/public/generate/collage_object.php?id=7769256&h=74613645628712794b832e217183b443

http://www.svt.se/cachable_image/1434027612/svts/article3016022.svt/alternates/large/gulfloftny-jpg

http://gfx.aftonbladet-cdn.se/image/20240358/825/normal/35941526812e4/Skärmavbild+2015-01-29+kl.+15.24.03.jpg

http://www.gkk-styrkelyft.se/wp-content/uploads/2014/07/2014-sm-bella-marklyft.jpg

Har du namn på dom två översta flickorna ?

mini
2015-07-21, 23:50
Har du namn på dom två översta flickorna ?
Ja.

Afterlove
2015-07-21, 23:53
Ja.

All right, du har PM

Permaximum
2015-07-21, 23:54
Tro det eller ej men den här trolltråden har fått mig sugen på styrkelyft, lol. Ska söka upp en klubb när skolan börjar igen i september.

Återkommer på 2 år ifall jag blev lönnfet av styrkelyft.

mini
2015-07-21, 23:57
All right, du har PM

Jag la inte upp bilderna för din raggnings skull. Du får väl fråga dem när ni ses på en lyftartävling någon gång.

Afterlove
2015-07-22, 00:08
Tro det eller ej men den här trolltråden har fått mig sugen på styrkelyft, lol. Ska söka upp en klubb när skolan börjar igen i september.

Återkommer på 2 år ifall jag blev lönnfet av styrkelyft.

Vilken stad bor du i?

Afterlove
2015-07-22, 00:09
Jag la inte upp bilderna för din raggnings skull. Du får väl fråga dem när ni ses på en lyftartävling någon gång.

Jag ville bara ta en titt på dom? Tycker det är intressant med tjejer som tränar. Raggning behöver jag inte ens, telefonen går varm utan att jag jobbar för det

Men visst, det är sexigt med tjejer som kör Marklyft

Permaximum
2015-07-22, 00:17
Vilken stad bor du i?

Vill helst förbli anonym.

Afterlove
2015-07-22, 08:20
Vill helst förbli anonym.

Ok!

itzhakskenstrom
2015-07-22, 11:09
Ibland önskar jag allting som har med styrkelyft att göra vore lika enkelt som det framstår på internet.

filmjölk
2015-07-22, 11:13
Tror du att man tänkte mer på vad man stoppade i sig då och att man nu istället bara skiter i det och smäller i sig lite vad som helst för att man ändå "bara är styrkelyftare"

Jag tycker mig ana att lyftare nu för tiden bryr sig mindre och mindre medans lyftare förr åt typ byggarkost.

Man tjänade inte lika mycket på att vara fet med dåtidens utrustning som man gör med dagens, det tror jag är en anledning till att de i tyngsta viktklassen ibland är helfeta istället för halvfeta.

Edit: Dessutom hade man högre testosteronnivåer förr och hade därmed bättre förutsättningar för att lägga på sig kvalitativ massa som hjälper mycket istället för okvalitativ massa som bara hjälper litegrann.

Afterlove
2015-07-22, 11:32
Man tjänade inte lika mycket på att vara fet med dåtidens utrustning som man gör med dagens, det tror jag är en anledning till att de i tyngsta viktklassen ibland är helfeta istället för halvfeta.

Edit: Dessutom hade man högre testosteronnivåer förr och hade därmed bättre förutsättningar för att lägga på sig kvalitativ massa som hjälper mycket istället för okvalitativ massa som bara hjälper litegrann.

För att förtydliga. Snackar vi raw och lägre klasser gäller inte ditt påstående. Har vi nog kommit fram till tror jag!

Btw, ringde och skrev in mig idag (på en klubb) fanns tydligen både tjejer och killar där i min ålder. Hehe ^^

z_bumbi
2015-07-22, 11:55
Ibland önskar jag allting som har med styrkelyft att göra vore lika enkelt som det framstår på internet.

Vissa moment tycker jag är ganska svårt men det är sällan sådant som det frågas om här på forumet utan det är de lätta delarna som det frågas om. Nästan alltid är det dessutom med en ansatts som är så främmande för hur det fungerar inom SL att det blir svårt att ta det hela på allvar.

Afterlove
2015-07-22, 12:14
Vissa moment tycker jag är ganska svårt men det är sällan sådant som det frågas om här på forumet utan det är de lätta delarna som det frågas om. Nästan alltid är det dessutom med en ansatts som är så främmande för hur det fungerar inom SL att det blir svårt att ta det hela på allvar.

Alltid när man ställer "dumma" frågor om SL här så tror folk att man trollar eller är justblaze. Lite komiskt på ett vis

Tolkia
2015-07-22, 13:23
Alltid när man ställer "dumma" frågor om SL här så tror folk att man trollar eller är justblaze. Lite komiskt på ett vis
Det är ju en sanning med stor modifikation, om man med "dumma" menar nybörjarfrågor. Justblaze-vibbarna kommer när folk ställer frågor men inte vill lyssna på svaren utan envisas med att försöka tala om för de som svarar på frågorna (i regel för att de kan mer än frågeställaren) varför de har fel.

Permaximum
2015-07-22, 13:29
Ibland önskar jag allting som har med styrkelyft att göra vore lika enkelt som det framstår på internet.

Vissa moment tycker jag är ganska svårt men det är sällan sådant som det frågas om här på forumet utan det är de lätta delarna som det frågas om. Nästan alltid är det dessutom med en ansatts som är så främmande för hur det fungerar inom SL att det blir svårt att ta det hela på allvar.

Berätta gärna om de svåra sakerna i SL? Menar ni att övningarna är svåra eller vad? Eller är det bättre att starta en ny tråd?

Afterlove
2015-07-22, 13:38
Det är ju en sanning med stor modifikation, om man med "dumma" menar nybörjarfrågor. Justblaze-vibbarna kommer när folk ställer frågor men inte vill lyssna på svaren utan envisas med att försöka tala om för de som svarar på frågorna (i regel för att de kan mer än frågeställaren) varför de har fel.

Håller delvis med dig, men det verkar ganska känsligt att ifrågasätta/ge kritik på detta forum. Speciellet saker som handlar om "byggare vs styrkelyftare". Men sen behöver man ju inte överdriva som justblaze gjorde och provocera, dock ska man ge honom en eloge för att ifrågasätta ledningen här. (inget fel på dom, men saker kan alltid bli bättre)

Nu kanske detta gick lite OT! Ska chilla med sånt

czi
2015-07-22, 13:50
Det blir vad du gör det till. Jag kör styrkelyft och tävlar i -83 (på klåparnivå) med mina 10.8% kroppsfett. Vill du vara fet så kör på!

Kanske är ett för seriöst svar på den här tråden, jag vet inte. Ny här.

Afterlove
2015-07-22, 20:21
Det blir vad du gör det till. Jag kör styrkelyft och tävlar i -83 (på klåparnivå) med mina 10.8% kroppsfett. Vill du vara fet så kör på!

Kanske är ett för seriöst svar på den här tråden, jag vet inte. Ny här.

Grymt!

Matsa
2015-07-22, 20:41
Det är ju en sanning med stor modifikation, om man med "dumma" menar nybörjarfrågor. Justblaze-vibbarna kommer när folk ställer frågor men inte vill lyssna på svaren utan envisas med att försöka tala om för de som svarar på frågorna (i regel för att de kan mer än frågeställaren) varför de har fel.

Justblaze-vibbarna kommer framförallt när någon uttrycker sig som en karbonkopia av justblaze men givetvis spelar allt det där som du nämnde också en ganska stor roll.

Alltid när man ställer "dumma" frågor om SL här så tror folk att man trollar eller är justblaze. Lite komiskt på ett vis

Håller delvis med dig, men det verkar ganska känsligt att ifrågasätta/ge kritik på detta forum. Speciellet saker som handlar om "byggare vs styrkelyftare".

Nu tycker jag att du överdriver lite. Det verkar bara vara jag som har dragit paralleller till justblaze än så länge och det gjorde jag i förbifarten strax innan jag gav ett så bra svar som jag kunde på frågan du ställde i trådstarten. Det fåtal personer som har kallat dig för troll har också gett ganska seriösa svar.

Fast du kanske talar av tidigare erfarenhet?

delizh
2015-07-22, 20:41
Martin Berkhan, kroppsvikt vet inte men relativt låg kroppsfett och bra form.
På det markar han ju 270kg 4ggr

Afterlove
2015-07-22, 20:57
Justblaze-vibbarna kommer framförallt när någon uttrycker sig som en karbonkopia av justblaze men givetvis spelar allt det där som du nämnde också en ganska stor roll.





Nu tycker jag att du överdriver lite. Det verkar bara vara jag som har dragit paralleller till justblaze än så länge och det gjorde jag i förbifarten strax innan jag gav ett så bra svar som jag kunde på frågan du ställde i trådstarten. Det fåtal personer som har kallat dig för troll har också gett ganska seriösa svar.

Fast du kanske talar av tidigare erfarenhet?

Jag har iaf fått en hel del bra svar oavsett om du tar mig för ett troll eller "seriöst" har lärt mig en hel del fakriskt om ämnet :)

Härmed sätter vi punkt.

Saatan
2015-07-22, 21:02
Jag har iaf fått en hel del bra svar oavsett om du tar mig för ett troll eller "seriöst" har lärt mig en hel del fakriskt om ämnet :)

Härmed sätter vi punkt.

Såna här troll sänker standaren på det här forumet så otroligt mycket. Går det verkligen inte att IP-banna?

Richter
2015-07-22, 21:07
Härmed sätter vi punkt.

Vilken bannad användare känner jag mer som ville sätta punkt i varannan diskussion han startade, och opponerade sig mot SL-illuminati?

Matsa
2015-07-22, 21:09
Jag har iaf fått en hel del bra svar oavsett om du tar mig för ett troll eller "seriöst" har lärt mig en hel del fakriskt om ämnet :)

Härmed sätter vi punkt.

Ja det är säkert bara jag som drar förhastade slutsatser. Nu sätter vi punkt och går vidare!

Lycka till med lyftarkarriären, låt bli rulltårtan bara så tror jag att det går finfint.

Permaximum
2015-07-22, 21:17
Såna här troll sänker standaren på det här forumet så otroligt mycket. Går det verkligen inte att IP-banna?

Jag tycker snarare såna som Afterlove sätter igång forumet lite grann och skapar diskussion. Träningsdelen på kolozzeum är ju stentrist all övrig tid. Pez och Arne som bråkar om optimalaste sättet att träna latsdrag och någon nybörjare som undrar om man kan träna biceps sju gånger per vecka.

Afterlove
2015-07-22, 21:19
Ja det är säkert bara jag som drar förhastade slutsatser. Nu sätter vi punkt och går vidare!

Lycka till med lyftarkarriären, låt bli rulltårtan bara så tror jag att det går finfint.

Hehe, jag förstår dock att ni kan misstänka troll. Men hey, vi alla är vilsna någon gång, är vi inte? Jag ger mig 17 på att många känner igen sig i att ligga och grubbla "vilket träningsschema ska jag köra" "ska jag satsa på X" osv
Då kan man uppfattas som allmänt förvirrad

Haha, ja ska man nu hålla sig i form så blir det väl inte så mycket rulltårta :) men tack iaf kompis

Saatan
2015-07-22, 21:21
Jag tycker snarare såna som Afterlove sätter igång forumet lite grann och skapar diskussion. Träningsdelen på kolozzeum är ju stentrist all övrig tid. Pez och Arne som bråkar om optimalaste sättet att träna latsdrag och någon nybörjare som undrar om man kan träna biceps sju gånger per vecka.

Tycker du verkligen uppenbara trollförsök och medförande pajkastning verkligen är något kul? Jag ber om ursäkt för offtopic, men blir bara irriterad och kan anta att många känner likadant.

Afterlove
2015-07-23, 09:43
Tycker du verkligen uppenbara trollförsök och medförande pajkastning verkligen är något kul? Jag ber om ursäkt för offtopic, men blir bara irriterad och kan anta att många känner likadant.

Irriterad för vad? Det är frivilligt att läsa mina "dumma frågor" om sporten. Kasta inte sten i glashus, folk är nog oftast seriösare än vad du tror, men att saker och ting kan uppfattas som "troll" när man skriver väldigt öppet och erkänner sin förvirring och nyfikenhet

Mvh

z_bumbi
2015-07-23, 10:03
Berätta gärna om de svåra sakerna i SL? Menar ni att övningarna är svåra eller vad? Eller är det bättre att starta en ny tråd?

Generellt
Övningarna har så många variationer för att få ut mycket vikt så man måste både ha hunnit testa igenom ett antal för att kunna säga att det här kanske funkar för en specifik person och också ha blicken för hur en variant kan tänkas utvecklas när någon testar. Det här brukar lösa sig om man samarbetar men i en del fall finns det en teknik som måste nötas bort redan från början och det tar tid i sig.
Det som jag tycker är svårast är däremot att styra träningen så att varje person får ut så mycket som möjligt av sin träning och på tävling utan att den blir över- eller undertränad. Vi har t ex (mig veterligen) inga enkla diagnosverktyg i SL som man t ex har i vissa konditionsidrotter för att se hur återhämtad en person är.

Specifikt för enskilda personer
De vanliga tränargrejerna dyker också upp i SL dvs fel fokus, de ledsnar och säger inget, skador, ätstörningar (jag har sluppit det inom SL vad jag vet), svårigheter att ta tills sig det långsiktiga i upplägg osv.

Permaximum
2015-07-23, 13:40
Generellt
Övningarna har så många variationer för att få ut mycket vikt så man måste både ha hunnit testa igenom ett antal för att kunna säga att det här kanske funkar för en specifik person och också ha blicken för hur en variant kan tänkas utvecklas när någon testar. Det här brukar lösa sig om man samarbetar men i en del fall finns det en teknik som måste nötas bort redan från början och det tar tid i sig.
Det som jag tycker är svårast är däremot att styra träningen så att varje person får ut så mycket som möjligt av sin träning och på tävling utan att den blir över- eller undertränad. Vi har t ex (mig veterligen) inga enkla diagnosverktyg i SL som man t ex har i vissa konditionsidrotter för att se hur återhämtad en person är.

Specifikt för enskilda personer
De vanliga tränargrejerna dyker också upp i SL dvs fel fokus, de ledsnar och säger inget, skador, ätstörningar (jag har sluppit det inom SL vad jag vet), svårigheter att ta tills sig det långsiktiga i upplägg osv.

:thumbup:

Får man hjälp med dessa saker av en tränare när man börjar träna styrkelyft?

Afterlove
2015-07-23, 14:08
:thumbup:

Får man hjälp med dessa saker av en tränare när man börjar träna styrkelyft?

Undrar också detta! När man kör i klubben

mini
2015-07-23, 14:33
:thumbup:

Får man hjälp med dessa saker av en tränare när man börjar träna styrkelyft?

Undrar också detta! När man kör i klubben

Det beror på föreningens resurser och hur kommunikativa ni är om era behov.

Afterlove
2015-07-23, 14:42
Det beror på föreningens resurser och hur kommunikativa ni är om era behov.

"jag vill tävla" räcker det att gå in med den inställningen?

MikaelB
2015-07-23, 15:20
Vi har t ex (mig veterligen) inga enkla diagnosverktyg i SL som man t ex har i vissa konditionsidrotter för att se hur återhämtad en person är.



Har för mig att grepp-styrka/uthållighet ska vara en bra indikator på vart man ligger i återhämtningen. Men jag kan inte minnas vart jag hörde det. *jorgen*

Någon som känner igen detta?

mini
2015-07-23, 15:33
"jag vill tävla" räcker det att gå in med den inställningen?

Jag vet inte, du får väl höra med föreningen du är medlem i vad de har för krav och vad de kan hjälpa dig med.

Afterlove
2015-07-23, 15:43
Jag vet inte, du får väl höra med föreningen du är medlem i vad de har för krav och vad de kan hjälpa dig med.

Japp har skrivit in mig men kommer ta några veckor innan man är på plats. Blir att gå dit och lägga korten på bordet och säga att man vill tävla, vad krävs? Sedan får dom lära ut teknik i dom 3 lyften så den sitter perfekt. Sen är det bara att börja tävla. Drar redan 2,5 * KV i mark och har inte ens börjat. Så vem vet vart jag är om några år. Då kanake folk här ångrade att man inte tog mig på allvar utan gav "troll" stämpel från dag 1


/im out

Loke
2015-07-23, 15:48
Har för mig att grepp-styrka/uthållighet ska vara en bra indikator på vart man ligger i återhämtningen. Men jag kan inte minnas vart jag hörde det. *jorgen*

Någon som känner igen detta?

Det borde ju gå att använda typ vilken kraftprestation som hellst som sliter så lite på kroppen att det inte i sig ger en negativ effekt? Jag har funderat på att använda jämfotahopp, man borde kunna ha det som en del av uppvärmningen. Detta kanske hör hemma i en annan tråd dock, intressant ämne.

z_bumbi
2015-07-23, 18:19
:thumbup:

Får man hjälp med dessa saker av en tränare när man börjar träna styrkelyft?

Det ser väldigt olika ut från klubb till klubb och då speciellt när det gäller att ta sig vidare från nybörjarstadierna. Det man ska komma ihåg innan man ställer allt för höga krav är att det är extremt få föreningar som har ekonomi nog att ha någon anställd tränare utan det handlar om folk som gör det på sin fritid. Går man in med inställningen att det här ska ni fixa blir det då väldigt lätt fel...
Sen står det iofs vem som helst fritt att betala för att någon ska hjälpa till och då kan man ställa lite andra krav.

czi
2015-07-25, 21:39
"jag vill tävla" räcker det att gå in med den inställningen?


Absolut!


Sent from my iPhone using Tapatalk

Afterlove
2015-07-26, 21:05
Absolut!


Sent from my iPhone using Tapatalk

Härligt! Då blir det att kö