handdator

Visa fullständig version : Är det bara jag som tappar styrka efter 2v.


DonFlex
2015-07-20, 09:58
I går var jag på gymmet efter drygt 2 veckors semester från all träningen, och jag blir lika förvånad varje gång, hur fan kan man tappa så mycket i styrka efter så kort tid? Jag gick in lugnt, men märkte direkt att jag måste gå ner i vikter, speciellt i hantelpress, det fanns inte på kartan att jag kunde köra mina 12 reps på den senaste vikten, jag fick backa avsevärt på vikterna. Är det bara jag som tappar så mycket styrka på så kort tid, vad beror detta på, 2 veckor borde man väl inte bli nämnvärt svagare på? Jag är säkert tillbaka på mina vanliga vikter om några veckor, men ändå?

DudX
2015-07-20, 10:18
Jag känner också att jag tappar styrkan. Men jag tror det bara är viktvanan som suddas lite.

1x0
2015-07-20, 10:45
I går var jag på gymmet efter drygt 2 veckors semester från all träningen, och jag blir lika förvånad varje gång, hur fan kan man tappa så mycket i styrka efter så kort tid? Jag gick in lugnt, men märkte direkt att jag måste gå ner i vikter, speciellt i hantelpress, det fanns inte på kartan att jag kunde köra mina 12 reps på den senaste vikten, jag fick backa avsevärt på vikterna. Är det bara jag som tappar så mycket styrka på så kort tid, vad beror detta på, 2 veckor borde man väl inte bli nämnvärt svagare på? Jag är säkert tillbaka på mina vanliga vikter om några veckor, men ändå?

Jag känner också att jag tappar styrkan. Men jag tror det bara är viktvanan som suddas lite.
Yep.

Sen beror det ju på vad man gör med sin kropp under dessa veckor: ligger man sjuk sängliggandes och äter 500 kcal om dagen i form av kräm. Gentemot man är fysisk aktiv, lyfter lite i vardagen och äter på kaloriplus kanske man t.o.m blir starkare lol.

DonFlex
2015-07-20, 17:30
Yep.

Sen beror det ju på vad man gör med sin kropp under dessa veckor: ligger man sjuk sängliggandes och äter 500 kcal om dagen i form av kräm. Gentemot man är fysisk aktiv, lyfter lite i vardagen och äter på kaloriplus kanske man t.o.m blir starkare lol.

Jag har både legat på kaloriplus och jobbat på sommartorpet, men ändå är jag rejält svagare på gymmet efter så kort tid ..

Rolfarsson
2015-07-20, 18:03
Efter 2-3 veckor utan träning så är en 5-10% styrkeförlust inget konstigt pga neurala anpassningar, detta får man tillbaka blixtsnabbt.

Grans
2015-07-20, 19:39
Hur ser kosten ut under dom här 2 veckorna då? Jag tar viloveckor rätt ofta och jag kommer alltid tillbaks starkare, men då är ju fokus återhämtning under en vilovecka, 2 veckor samma sak. Börjar förlora styrka efter kanske 4 veckor dock. Aldrig provat ha uppehåll helt från träningen så länge men har varit perioder då jag inte kunnat träna vissa övningar och kroppsdelar under en sån lång tid och då har jag tappat lite.