handdator

Visa fullständig version : sänka II


Metal_boy_
2004-04-08, 22:05
Hur sänker man II eller finns det inget sätt som nån kommit på än?? då menar jag med mat, inte typ höja sin känslighet med kondition. kommer inte ha tid med kondition iaf om jag får ett jobb.

King Grub
2004-04-09, 10:36
Loppfrön, vinäger, citron, linfrön, t ex.

Dock har jag lite svårt att förstå vad det är för skitmat man äter om man måste hålla på att sänka GI och II med frön och dylikt för att få den acceptabel.

Vanlig bra mat ger inte en sådan insulinutsöndring att man behöver hålla på och manipulera den.

Ett insulinpåslag som man får av vanlig mat som pasta, gryn, ris, kött, fisk, fågel och dylikt skall man ha, och det är inget som medför några negativa effekter.

Det är insulintoppar som inte är bra, om de blir för många under dagen, men om det kostupplägg man har medför sådana toppar, äter man helt enkelt fel, och då är det grunden i upplägget som behöver ändras, inte en massa vinäger eller frön som behöver tillsättas.

Metal_boy_
2004-04-09, 20:46
men ändå om man tycker nån viss sak e go och nyttig som tex en vassledrink ibland till ett mål om man har bråttom men inte vill ha högt insulinpåslag så går det alltså göra att det inte blir så mycke påslag me loppfrön precis som till snabba kolisar?

Metal_boy_
2004-04-09, 21:36
en produkt behöver väl inte va skitmat i övrigt bara för den medför insulinpåslag? som tex fettfria och sockerfria mejeriprodukter eller proteindrinkar som även innehåller vitaminer och mineraler?

Halldin
2004-04-09, 21:44
Kan känsligheten höjas med kondition?
Great, då har man ännu en sak att bekymra sig över :)

Langster
2004-04-09, 22:01
Originally posted by Metal_boy_
en produkt behöver väl inte va skitmat i övrigt bara för den medför insulinpåslag? som tex fettfria och sockerfria mejeriprodukter eller proteindrinkar som även innehåller vitaminer och mineraler? Mejeriprodukter kanske inte är så bra mat egentligen då?
Inte nåt man ska basera hela sin kost på iaf.

z_bumbi
2004-04-09, 22:26
Originally posted by Metal_boy_
men ändå om man tycker nån viss sak e go och nyttig som tex en vassledrink ibland till ett mål om man har bråttom men inte vill ha högt insulinpåslag så går det alltså göra att det inte blir så mycke påslag me loppfrön precis som till snabba kolisar?

Nyckelordet är väl "ibland"?
Ett mål då och då gör ju ingen skillnad, ett mål om dan gör nog inte heller någon skillnad.

Det är om du stoppar i dig mycket av sådant som höjer insulinet till varje mål som det kanske, obs kanske, är något att bry sig om.


Lite allmänt om II.
Att sluta dricka t ex mjölk till maten bara för att det höjer insulinet är nog inte befogat, man kanske ska undvika att dricka en liter varje mål men det finns det nog fler skäl att inte göra.

Ett glas mjölk innehåller ca 2 dl, det blir 80 kcal eller 320 kJ (Lättmjölk).
Jämför det med hur mycker måltiden innehåller totalt och sen tänkter man efter hur mycket mjölken kan påverka. Mjölken kommer väl även att bromsas upp precis som alla annan mat gör när det ingår i ett stort mål.

Metal_boy_
2004-04-09, 22:33
grejen är att jag har för mig sett här på kolo att inte II går att sänke me nån metod men jag måsste haft fel:)

King Grub
2004-04-10, 10:27
Originally posted by Metal_boy_
grejen är att jag har för mig sett här på kolo att inte II går att sänke me nån metod men jag måsste haft fel:)

Inte med andra energigivande livsmedel. Det blir inget medelvärde på samma sätt som med GI.

King Grub
2004-04-10, 10:27
Originally posted by Halldin
Kan känsligheten höjas med kondition?
Great, då har man ännu en sak att bekymra sig över :)

Det är den allra bästa insulinkänslighetsförbättraren - intensiv konditionsträning!

Metal_boy_
2004-04-10, 10:36
Originally posted by King Grub


Inte med andra energigivande livsmedel. Det blir inget medelvärde på samma sätt som med GI.

ok det kanske har me att göra att insulinpåslaget i sig inte är nån energi men när det gäller GI så är en snabb kolhydrat det?

igår käkade jag annpassat efter II som jag skrev på schemat med undantag av 0,5dl mjölk till grötmåltiderna och 1,5dl till vanliga måltiderna för gott skull...kände att jag orkade äta mer mat (främst kolisar) när jag bara drack proteindrink på morgonen o sen inte mer..självklart kommer jag även dricka massor efter träningen med

King Grub
2004-04-10, 10:58
ok det kanske har me att göra att insulinpåslaget i sig inte är nån energi men när det gäller GI så är en snabb kolhydrat det?

Ja precis, GI blir ett medelvärde av kolhydraterna i måltiden, medan II är uträknad efter energiintag, och ut du får insulinpåslag av allt i målet. Om du äter något med högt II och något med lågt II så sänker inte det med lågt II det totala II:t för det.

Metal_boy_
2004-04-10, 11:12
Originally posted by King Grub
ok det kanske har me att göra att insulinpåslaget i sig inte är nån energi men när det gäller GI så är en snabb kolhydrat det?

Ja precis, GI blir ett medelvärde av kolhydraterna i måltiden, medan II är uträknad efter energiintag, och ut du får insulinpåslag av allt i målet. Om du äter något med högt II och något med lågt II så sänker inte det med lågt II det totala II:t för det.

aha ok ..fan va man lär sig av dig:thumbup: nu vet jag iaf att jag inte får ett onödigt insulinpåslag om det skulle vara så att jag hade bråttom nån gång och inte hade nån matlåda så kan jag slänga i en matsked loppfrön i en vassledrink:cheers:

men jag ska ändå försöka dra i mig riktig mat nu så mycket som möjligt istället

förr: gröt me vassledrink

Nu: gröt me en liten skvätt mjölk på toppen, 80g makrill

även om de blir mindre protein så åt jag nog onödigt mycke protein förut när jag slukade 3 drinkar om dagen om man nu ska räkna me koliskällans protein ..dessutom slukar jag ju en dubbel på morgonen o även om det är 2 samtidigt så är det ju det dagliga intaget som borde räknas så långa man håller blodsockret på en stadig nivå genom att äta regelbundet...hoppas jag skrev rätt nu :em:

King Grub
2004-04-10, 11:14
Helt rätt! Och du har också rätt i att för mycket protein både är onödigt och bortkastat. Dessutom belastar det bara organen i onödan, utan att du får ut något av det.

Metal_boy_
2004-04-10, 11:18
Originally posted by King Grub
Helt rätt! Och du har också rätt i att för mycket protein både är onödigt och bortkastat. Dessutom belastar det bara organen i onödan, utan att du får ut något av det.

Alla tiders :thumbup:

Metal_boy_
2004-04-10, 11:22
Först sparade man in pengar på att sluta dricka gainers 3ggr om dagen dum som man va. Nu sparar man in pengar på att inte dricka onödigt med vassle = mer pengar till mat:eating:

kharon
2004-04-10, 13:00
Originally posted by King Grub


Det är den allra bästa insulinkänslighetsförbättraren - intensiv konditionsträning!

Jag läste en studie utförd på råttor där resultatet mellan högintensiv och "medel"intensiv konditionsträning inte skiljde sig märkbart, dock var effekten avsevärt bättre än hos råttor med lågintensiv träning.
Jag hittar tyvärr inte denna studie längre.

Har du King Grub möjligtvis någon koll på detta? Jag menar om det skiljer sig om man jämför t.ex intervallträning och vanlig löpning?

King Grub
2004-04-10, 13:38
Nej, det stämmer nog, att det är mängden energi som förbrukas under motion som är den avgörande faktorn vad gäller insulinkänsligheten.

Problemet är att det blir väldigt långa låg/medelintensiva konditionspass för att uppnå samma energiförbrukning och därmed förbättringar av insulinkänsligheten jämfört med högintensiva, eftersom energiförbrukningen per minut ökar rejält samtidigt som intensiteten höjs.

Och långlopp brukar ju inte vara förenligt med samtidigt muskelbygge.

Men för allmänt välbefinnande är det ju suveränt, och visst förbättrar medelintensiva, lite längre pass, insulinkänsligheten alldeles utmärkt.

Bonen, A. (1995). Benefits of exercise for Type II diabetes: Convergence of epidemiologic, physiologic, and molecular evidence. Canadian Journal of Applied Physiology, 20, 261-279.
Eriksson J., et al. (1998). Aerobic endurance exercise or circuit-type resistance training for individuals with impaired glucose tolerance? Hormone & Metabolic Research, 30, 37-41.
Honkola, A., et al. (1997). Resistance training improves the metabolic profile in individuals with type 2 diabetes. Acta Diabetologica, 34, 245-248.
Karam, J. H. (1996). Reversible insulin resistance in non-insulin-dependent diabetes mellitus. Hormone & Metabolic Research, 28, 440-444.
Mayer-Davis, E. J., et al. (1998). Intensity and amount of physical activity in relation to insulin sensitivity: The insulin resistance atherosclerosis study. JAMA, 279, 669-674.
Mosher P. E., et al. (1998). Aerobic circuit exercise training: Effect on adolescents with well-controlled insulin-dependent diabetes mellitus. Archives of Physical Medicine & Rehabilitation, 79, 652-657.
Perseghin, G., et al.. (1996). Increased glucose transport-phosphorylation and muscle glycogen synthesis after exercise training in insulin-resistance subjects. New England Journal of Medicine, 335, 1357-1367.
Wallberg-Henriksson, H., et al. (1998). Exercise in the management of non-insulin-dependent diabetes mellitus. Sports Medicine, 25, 25-35.

kharon
2004-04-10, 15:24
Ok! Tack för referenserna, ska ta mig en titt!
:thumbup:

Alcazara
2004-04-18, 08:29
Jag fortsätter på den här tråden med min fråga...
Jag och en kompis hade en diskussion och det dök upp några frågor som vi inte fick någon rätsida med:

Antag att jag vaknar vid 06.00 och är hungrig, jag tar då en eller två bananer och sover vidare till 7.30-08.00, då jag käkar min frukost.

Kommer det förhöjda II:t att påverka frukosten, genom att jag intog bananen innan?

Skulle det vara bättre att inte inta något och vänta till frukosten, med tanke på det eventuellt höjda II:t och minskad fettförbränning?

Eller skulle det var bättre att stilla hungern lite, med tanke på risken för glukagonutsöndring och muskelnedbrytning?

King Grub
2004-04-18, 11:59
Är du hungrig skall du äta. Aptiten och hungern är till för att tala om för dig att kroppen behöver näring.

Det du äter kommer att påverka frukosten, men fördelarna som du nämner väger helt klart över eventuella nackdelar.
:eating:

Whey
2004-06-03, 11:25
Är det säkert att aptiten talar sanning, jag kan nämligen äta bra mycket mer än jag gör. Slutar äta utav andra anledningar än att jag blir mätt!

King Grub
2004-06-03, 11:28
Originally posted by Whey
Är det säkert att aptiten talar sanning

Nej, inte om du har spänt ut magsäcken utöver det normala.

Whey
2004-06-03, 11:32
Nog risk fö det då jag allt för ofta frossar i sallad. Ett halvt isbergshuvud, två tre tomater och 1/3 gurka + lite till + vinäger och kryddor kan ibland slinka ner trots att jag redan är mätt på den vanliga maten