handdator

Visa fullständig version : Hur hanterar ni de negativa & jobbiga i era liv?


xarizma
2015-07-16, 18:49
Som topic ovan. Hur hanterar ni dessa situationer? Jag har väldigt lätt för att tappa humör, må dåligt, och stressa & tänka för mycket på saker och ting i vardagen osv.

Min mobil t.ex har pajjat för 3;e gången, är utan mobil nu, ska lämna in imorgon, troligen ett par dagar utan mobil, har allt där är beroende av den, extralur funkar inte för att min egen lur är bekväm bara. Den kommer förmodligen vara inne ett par dagar, ovissheten och att ifall dem gör systemåterställning så raderas allt bort, '' igen '' får mig att balla ur totalt.

Ska på ett viktigt möte i helgen också.. Liten sak kan man tänka, men livet suger. Känns som att min värld kollapsat, tyvärr.

tlk
2015-07-16, 19:14
Du låter som raka motsatsen till mig. I regel ser jag events i livet, även "negativa" (jag gillar inte ordet i sammanhanget) som ett äventyr och en god möjlighet att lära mig något nytt eller växa som person. Kanske låter som någon löjlig feel-good-grej som jag har arbetat fram men har alltid sett det så. Tror det handlar om perspektiv? När jag tittar tillbaka över mitt liv så minns man ju typ bara de "positiva" sakerna ändå... typ alla gånger man tagit en chansning och det blivit bra eller bättre än väntat osv.


Lite OT: Är du så beroende av mobil och det som är i den så kanske du bör ha någon form av backup.

timoat
2015-07-16, 19:27
Du låter som raka motsatsen till mig. I regel ser jag events i livet, även "negativa" (jag gillar inte ordet i sammanhanget) som ett äventyr och en god möjlighet att lära mig något nytt eller växa som person. Kanske låter som någon löjlig feel-good-grej som jag har arbetat fram men har alltid sett det så. Tror det handlar om perspektiv? När jag tittar tillbaka över mitt liv så minns man ju typ bara de "positiva" sakerna ändå... typ alla gånger man tagit en chansning och det blivit bra eller bättre än väntat osv.


Lite OT: Är du så beroende av mobil och det som är i den så kanske du bör ha någon form av backup.

+1 speciellt eftersom du säger att det är tredje gången... Backup gör man efter första.

Shit happens,deal with it och roll with the punches är motton jag faktiskt lever efter.

Nirrebirre
2015-07-16, 19:27
De blir vad det blir och ingen idé att stressa upp sig över saker som man inte rår för. Ta det som det kommer bara så blir det bra.. Eller så tänker jag och det har fungerat ganska bra hittills. :)

Läskeblask
2015-07-16, 19:35
Jag kan få plötsliga stressattacker då jag börjar fundera på alltmöjligt. Förr så reagerade jag med ilska och försökte överföra skiten till nån annan, nuförtiden jobbar jag mest på att undvika så mycket motgångar jag kan. Bli inte och fundera utan se framåt!Och tro inte att du är den enda i världen som har problem fastän det känns så

Bärsärk
2015-07-16, 19:40
Själv har jag aldrig ställts mot något riktigt negativt eller jobbigt, att bli av med mobilen kvalar inte ens i närheten av den listan. Bli av med ett ben på jobbet eller att ryggen åker på gymmet däremot, det skulle jag nog säga är något riktigt negativt eller jobbigt, lyckligtvis har det inte hänt än :)

mangemani
2015-07-16, 19:44
vissa saker kan jag hantera utan att behöva göra något, typ som att man får gå från ett jobb, förhållanden tar slut(ja om partnern var en idiot dvs), haters osv, sånt skyfflar man lätt ned i skithögen där det hör hemma.
men vissa saker kan jag inte kontrollera utan istället mår jag innerst inne dåligt utav dem, tex bra tjejer som man förlorar, tanken på att mina föräldrar en dag inte finns längre, jobb där man verkligen stormtrivdes men blev tvungen att sluta hos och mer. det enda jag kan göra är att försöka att inte tänka på det, ockupera tankarna med annat.

maqan
2015-07-16, 19:47
Jag försöker att oavsett vad livet än bär med sig göra det bästa av situationen utifrån de rådande omständigheterna. Med koppling till detta finns ett zen-buddhistiskt talesätt som lyder "All suffering is caused by wishing the moment to be other than it is.", och det försöker jag leva efter.

Bärsärk
2015-07-16, 19:54
Jag försöker att oavsett vad livet än bär med sig göra det bästa av situationen utifrån de rådande omständigheterna. Med koppling till detta finns ett zen-buddhistiskt talesätt som lyder "All suffering is caused by wishing the moment to be other than it is.", och det försöker jag leva efter.

Det och att "Allt händer av en anledning", en anledning som man kanske för stunden har svårt att se men efter ett par år (eller många år) först ser.

Wipflash
2015-07-16, 19:58
Förträngning

dream_theater_
2015-07-16, 20:02
Som topic ovan. Hur hanterar ni dessa situationer? Jag har väldigt lätt för att tappa humör, må dåligt, och stressa & tänka för mycket på saker och ting i vardagen osv.

Min mobil t.ex har pajjat för 3;e gången, är utan mobil nu, ska lämna in imorgon, troligen ett par dagar utan mobil, har allt där är beroende av den, extralur funkar inte för att min egen lur är bekväm bara. Den kommer förmodligen vara inne ett par dagar, ovissheten och att ifall dem gör systemåterställning så raderas allt bort, '' igen '' får mig att balla ur totalt.

Ska på ett viktigt möte i helgen också.. Liten sak kan man tänka, men livet suger. Känns som att min värld kollapsat, tyvärr.

Har du funderat på att träffa en terapeut? Även om du är långt ifrån att vara psykiskt sjuk, skadar det inte att prata med någon som är professionell. Jag har några nära vänner som har gjort det, och de tyckte att det var hur bra som helst.

Läskeblask
2015-07-16, 20:04
En rejäl fylla och hängande med kompisar hjälper också, farligt att låsa in sig hemma:)

Jockefoten
2015-07-16, 20:17
Jag stänger inne känslorna djupt nere i mig. Där få de ligga och ruva.