handdator

Visa fullständig version : First-Ever-Gravity-Release-Bench-Press


ARMSTARK
2015-07-16, 13:31
Är det någon som har sett en sån här i verkligheten? Jag tycker att det är helt otroligt smart. Det enda är väl frågan om låsmekanismen fortfarande fungerar om man kör RIKTIGT tungt.
http://vidmax.com/video/115745-First-Ever-Gravity-Release-Bench-Press

MackeJuve
2015-07-16, 14:00
Svårt att se det slå igenom. Fungerar ju bra som det gör idag med två sådana där skydd som man kan lägga stången på om man failar. Jobbigt att behöva ställa in höjden på bänken också inför lyften. Idéen att komma ifrån stången genom att sänka bänken är ju inte dum dock, tror bara inte det är något jättenödvändigt.

Grazzafukkinrazzi
2015-07-16, 14:28
Onödigt och värdelöst om du frågar mig.

Sticker stången mot huvudet finns det inte en chans att du hinner leta fram någon pedal med ena foten och sänka dig under safety racksen, lol.

Se till så att safety racksen ligger tätt mot ställningen, är inställda på rätt höjd och låsta i hålen så är du på det torra.

new
2015-07-16, 14:29
Hur kan ingen ha kommit på det där tidigare??

Old Nick
2015-07-16, 15:44
Det här påminner mig om skrönan om hur amerikanarna spenderad miljontals dollar och flera års arbete på att utveckla en kulspetspenna som kunde skriva i gravitationslöst tillstånd medan ryssarna helt enkelt tog med blyertspennor på sina rymdfärder.

Jag ser inte vitsen med en bänk som kan sänka sig. Säkerhetsräcken fungerar bättre, är enklare och säkrare och finns redan.

Carpentras
2015-07-16, 17:10
Kul men nog är det bättre med vanliga säkerhetsspärrar.

Beemel
2015-07-16, 19:09
Om man lägger säkerhetsspärrarna på en höjd som är högre än halsen men lägge än bröstet så behövs inte denna uppfinning. Jag tränar alltid själv och både maxar och failar. Fungerar alldeles utmärkt utan en hydraulisk bänk =)

ARMSTARK
2015-07-17, 07:14
Ja, när man tänker lite på saken så är det nog en rätt onödig uppfinning. Men jag måste ändå säga att det är en djävligt cool uppfinning, om än onödig. :)

Beemel
2015-07-17, 07:40
Ja, när man tänker lite på saken så är det nog en rätt onödig uppfinning. Men jag måste ändå säga att det är en djävligt cool uppfinning, om än onödig. :)

Man ska aldrig underskatta coolheten, hype säljer ofta bättre än funktion.
Dock tror jag inte att detta kommer bli någon större storsäljare.

z_bumbi
2015-07-17, 07:47
En maskin för negativ träning (en sådan man fäster en vanlig skivstång i) skulle ganska så lätt gå att modifiera med en motvikt som lossas med en pedal, då lyfter maskinen upp stången utan att någon hjälper till.

Menigar
2015-07-17, 08:22
Skulle ta väldigt lång tid innan jag litade på den. Vettefan om jag hade varit tillräckligt kall för att kunna hitta pedalen vid ett tungt lyft som går fel heller.
Normalt sett så brukar det krävas en hel del övning för att få in önskat beteende i en nödsituation, hur mycket övning krävs innan det sitter i ryggmärgen att ha trampa på en pedal i bänkpress som går fel?

LillisJ
2015-07-17, 15:36
Jag ser inte hur stången kan sticka mot huvudet om inte man tappar stången pga att något brister i kroppen?

Sparven från Minsk
2015-07-18, 07:01
När jag failar brukar jag sällan droppa stången rätt ned i ren panik.
Jag brukar fastna, stången står still och jag kommer inte upp, men den rasar inte rätt ned mot mig heller.

Jag skulle lätt ha tid att hitta pedalen med min fot och trycka ned den.

Sheogorath
2015-07-18, 07:09
Skulle ta väldigt lång tid innan jag litade på den. Vettefan om jag hade varit tillräckligt kall för att kunna hitta pedalen vid ett tungt lyft som går fel heller.
Normalt sett så brukar det krävas en hel del övning för att få in önskat beteende i en nödsituation, hur mycket övning krävs innan det sitter i ryggmärgen att ha trampa på en pedal i bänkpress som går fel?

Kan ju vara en bra idé att inte bänka tungt när man är HELT ensam på gymmet (i min ungdom gjorde jag vid ett tillfälle decline guilloutin I SMITHEN i ett helt tomt gym - insåg ju förstås själv att det här är rent av livsfarligt men körde på ändå *screwy*). Bara det finns NÅGON på plats man kan skrika på om den där pedalen failar är det ju lugnt.

Old Nick
2015-07-18, 07:51
Kan ju vara en bra idé att inte bänka tungt när man är HELT ensam på gymmet (i min ungdom gjorde jag vid ett tillfälle decline guilloutin I SMITHEN i ett helt tomt gym - insåg ju förstås själv att det här är rent av livsfarligt men körde på ändå *screwy*). Bara det finns NÅGON på plats man kan skrika på om den där pedalen failar är det ju lugnt.

En kompis berättade en gång att han och hans bror hade lekt med pilbåge när de var små. Leken gick ut på att skjuta en pil rakt upp, sedan skulle de slänga sig ner på gräsmattan och be till gud att pilen inte stappade rakt ner i magen på någon av dem.

Det du gjorde låter ungefär lika genomtänkt.

Sheogorath
2015-07-18, 07:54
En kompis berättade en gång att han och hans bror hade lekt med pilbåge när de var små. Leken gick ut på att skjuta en pil rakt upp, sedan skulle de slänga sig ner på gräsmattan och be till gud att pilen inte stappade rakt ner i magen på någon av dem.

Det du gjorde låter ungefär lika genomtänkt.

Jepp. "Smäller en bröstmuskel nu så dör jag".

Worth it.

spoonchest
2015-07-18, 10:02
Räcken eller ej så ser jag inte poängen med denna.

Jamerson
2015-07-18, 19:08
Jag tycker det var lite komiskt att de satt safetybarsen onödigt lågt för att deras bänk skulle komma till användning.