handdator

Visa fullständig version : Hur mycket viktuppgång kan jag förvänta mig när kcal överskott?


RowtheBoat
2015-07-16, 13:16
Lång historia kort har jag varit en idiot och deffat utan att träna benen under dieten. Har gått från 80kg till 67, 176cm lång och c:a 10-11% bf just nu. Under deffen fick jag av någon anledning för mig att helt och hållet strunta att träna benen, vilket resulterat i att jag tappat en hel del muskelmassa på dom (och säkerligen styrka också). Har under dieten även legat på ett rätt lågt kolhydratintag.

På måndag ska jag börja bygga upp mig igen, ska försöka ligga på 200-300kcal + per dag max, kolhydratintaget kommer öka en hel del och jag kommer ta upp benträningen igen.

Någon som vågar estimera hur mycket jag kommer gå upp den första tiden? Tänkte mest på "muskelminnet" som säkerligen kommer sparka igång i benen samt den ökade glykogenlagringen.

Mina stats är,
marklyft: 220kg
bänkpress: 120kg
knäböj (innan min diet, nu har jag inte vågat kolla efter): 190kg

oscarovegren
2015-07-16, 13:18
+200 kcal per dag ger +0,2 kg/veckan.

RowtheBoat
2015-07-16, 13:22
+200 kcal per dag ger +0,2 kg/veckan.

I muskelmassa/fettmassa ja. Dock kommer med största sannolikhet det ökade kolhydratintaget tillsammans med en uppstart av benträningen igen göra att jag får rätt kraftig glykogeninlagring den första tiden och sånt har en tendens att lägga på ett antal kg på vågen.

BoBBoLoVe
2015-07-16, 13:22
För att gå ner 1 kg krävs ett underskott på ca 7700-8000 kcal (?). Borde väl vara ungefär detsamma åt andra hållet, alltså ett överskott på ca 7700-8000 kcal. Om du äter ca 200 kcal över dagsbehovet bör det ta dig ca 40 dagar att gå upp ett kilo. Sen så vet jag inte hur mycket av det som kommer vara muskler/fett, det beror väl på varje persons förutsättningar.

Eller är jag helt ute och cyklar?

oscarovegren
2015-07-16, 13:28
I muskelmassa/fettmassa ja. Dock kommer med största sannolikhet det ökade kolhydratintaget tillsammans med en uppstart av benträningen igen göra att jag får rätt kraftig glykogeninlagring den första tiden och sånt har en tendens att lägga på ett antal kg på vågen.

Hur mycket vätska och glykogen du kommer ansamla när du går från deff till bulk är omöjlig att beräkna. Utgå i vilket fall från 0,2kg/veckan efter din första bulkvecka.

Carpentras
2015-07-16, 17:17
+200 kcal per dag ger +0,2 kg/veckan.

Nej, det kan man inte veta då energibalansen är dynamisk, t ex för vissa människor kan den kaloriehöjningen helt försvinna via ökad NEAT.

Svaret blir att man får pröva sig fram och vara beredd på att göra justeringar i sitt kalorieintag.

Sheogorath
2015-07-16, 17:22
Nej, det kan man inte veta då energibalansen är dynamisk, t ex för vissa människor kan den kaloriehöjningen helt försvinna via ökad NEAT.

Svaret blir att man får pröva sig fram och vara beredd på att göra justeringar i sitt kalorieintag.

This. Att addera 200 kcal till balans är inte det samma som att få ett överskott på 200 kcal.

Köttis
2015-07-16, 18:20
Nej, det kan man inte veta då energibalansen är dynamisk, t ex för vissa människor kan den kaloriehöjningen helt försvinna via ökad NEAT.

Svaret blir att man får pröva sig fram och vara beredd på att göra justeringar i sitt kalorieintag.

Han menar väl 200 kcal överskott som jag tolkar det. Att energibalansen är dynamisk borde vara självklart och det han skrev säger ju inte emot det.

Sheogorath
2015-07-16, 18:41
Han menar väl 200 kcal överskott som jag tolkar det. Att energibalansen är dynamisk borde vara självklart och det han skrev säger ju inte emot det.

Det är inte alls självklart för alla.

RowtheBoat
2015-07-16, 19:09
Någon som vågar slå till med någon siffra? Vikten just nu är alltså 67.4kg morgonvikt, benen har jag inte tränat alls på snart 4 månader. De har krympt rätt fint, ytterst lite fett på dom nu men även markant mycket mindre muskelmassa.

Kolhydraterna har legat på runt 100, ofta under. När jag går över till bulk kommer de ligga på 250-350 någonstans, om inte mer.