handdator

Visa fullständig version : En snabb fråga om fett


QuarterPounder
2015-07-16, 06:55
Hej,


Har efter mycket kämpande nått min målvikt och "form". Dock undrar jag om sista lagret fett på magen etc kräver ännu mer prestation från min sida? Känns som att ju mindre fett jag får desto mindre fusk kommer man undan med? Eller börjar vätska och sånt spela jättestor roll?

King Grub
2015-07-16, 08:14
Vad menar du?

QuarterPounder
2015-07-16, 11:56
Vad menar du?


Hej,

Tycker att jag inte får bort det sista, om jag gissar att jag ligger på låt säga15% kroppsfett och det känns svårt att komma till ca 10-12%.
Det jag undrar är om det blir svårare ju längre ner i procenten man kommer, då det gick relativt enkelt att nå dit jag är nu :)

Dum fråga kanske :(

nisse1976
2015-07-16, 12:07
Så är det. När du väger mindre har du en lägre energiförbrukning.
Desto mindre fett du har på kroppen desto mer kommer kroppen att protestera. Så generellt får du kämpa mer för att tappa 5 kilo fett om du har 10% fett än om du har 20%

QuarterPounder
2015-07-16, 12:09
Så är det. När du väger mindre har du en lägre energiförbrukning.
Desto mindre fett du har på kroppen desto mer kommer kroppen att protestera. Så generellt får du kämpa mer för att tappa 5 kilo fett om du har 10% fett än om du har 20%

Tack för svaret ;)

Men då fortsätter jag bara kriga på samma vikt och antal kalorier :)

nisse1976
2015-07-16, 12:13
Du blir kanske tvungen att sänka kaloriintaget lite, det kommer vågen tala om för dig

QuarterPounder
2015-07-16, 12:47
Du blir kanske tvungen att sänka kaloriintaget lite, det kommer vågen tala om för dig

Men om jag ligger stadigt på 90-91 och inte jäser i spegelbilden så borde det väl säga att det är på rätt väg?

nisse1976
2015-07-16, 13:04
Jag tolkade dig som att du vill gå ner i vikt

QuarterPounder
2015-07-16, 13:25
Jag tolkade dig som att du vill gå ner i vikt

Hej,

Nej vill behålla vikten men minska fettet, gått från 98 till 90-91 men nu vill jag stanna här men bli lite mer "skulpterad" :hbang: *hug*

tossefar
2015-07-16, 13:27
Hej,

Nej vill behålla vikten men minska fettet, gått från 98 till 90-91 men nu vill jag stanna här men bli lite mer "skulpterad" :hbang: *hug*

Så du vill minska i fettvikt utan att minska i vikt? Jag tror att du får tänka igenom det där igen.

nisse1976
2015-07-16, 13:29
Vill du ligga kvar på samma vikt men tappa i fett så måste de kilona ersättas med muskler.
Styrketränar du regelbundet och inte går ner i vikt sker detta ja. Men det tar tid att lägga på sig muskler, det får du räkna med

QuarterPounder
2015-07-16, 15:25
Så du vill minska i fettvikt utan att minska i vikt? Jag tror att du får tänka igenom det där igen.

Tack för ditt utförliga svar, ska testa din teori och se hur det går :hbang:

Vill du ligga kvar på samma vikt men tappa i fett så måste de kilona ersättas med muskler.
Styrketränar du regelbundet och inte går ner i vikt sker detta ja. Men det tar tid att lägga på sig muskler, det får du räkna med

Hej och tack återigen :)

Jo jag misstänkte det, dock så är ju målet inte några större volymökningar (borde kanske varit tydligare) utan mer behålla ungefär den massa jag har nu och bara trimma till det ;)

Stort tack för din tid och dina svar, det uppskattas :)