handdator

Visa fullständig version : Stretcha armarna = dom blir större. Sant?


Afterlove
2015-07-15, 23:57
Minns att jag sett något klipp med Eliout hulse angående, detta, någon som har erfarenhet eller bevis kring detta? Eller har hört liknade?

Det går ut på att armarna ska bli större stretchövningar varje dag typ!

Sansad
2015-07-16, 01:31
Minns att jag sett något klipp med Eliout hulse angående, detta, någon som har erfarenhet eller bevis kring detta? Eller har hört liknade?

Det går ut på att armarna ska bli större stretchövningar varje dag typ!

Han pratar väl om att armarna kommer se större ut av att man stretchar framsidan (axlar, teres minor, biceps etc) och får en mer tillbakadragen hållning om jag inte minns fel?

Arne Persson
2015-07-16, 06:18
Han pratar väl om att armarna kommer se större ut av att man stretchar framsidan (axlar, teres minor, biceps etc) och får en mer tillbakadragen hållning om jag inte minns fel?


M. teres minor...?

ARMSTARK
2015-07-16, 07:34
På 80-talet var det en självklarhet att stretcha musklerna mycket eftersom en ordentligt uttöjd muskel blir större när du spänner den. Jag säger inte att det ÄR så, men det var det man sa.

Arne Persson
2015-07-16, 07:45
På 80-talet var det en självklarhet att stretcha musklerna mycket eftersom en ordentligt uttöjd muskel blir större när du spänner den. Jag säger inte att det ÄR så, men det var det man sa.

På den tiden tränade man åtminstone.

Afterlove
2015-07-16, 08:00
På 80-talet var det en självklarhet att stretcha musklerna mycket eftersom en ordentligt uttöjd muskel blir större när du spänner den. Jag säger inte att det ÄR så, men det var det man sa.

Intressant. Undra om det är så då :O
Så tråkigt att stretcha ju! Men man vill ju göra allt ;)

Sansad
2015-07-16, 10:32
M. teres minor...?

Menade pec.minor givetvis :smash:

Anders The Peak
2015-07-16, 13:20
:)På den tiden tränade man åtminstone.

Wormzie
2015-07-16, 13:21
På den tiden tränade man åtminstone.

Generellt sätt är det väl mer folk på gymmen idag än på 80-talet..men visst knappas det kanske en del på telefonerna mellan seten ;)

Afterlove
2015-07-16, 13:32
Kan vi hålla oss till ämnet istället för att prata 80-talet?
Just ja, Arne Persson är i tråden......

Wormzie
2015-07-16, 13:37
Kan vi hålla oss till ämnet istället för att prata 80-talet?
Just ja, Arne Persson är i tråden......

Det finns en träningsmetod som heter fascia-stretch-training (FST, eller FST-7) där man använder stretch mellan set för att få "mer utrymme" till blod och tillväxt eller vad man nu tror. Vad jag vet finns det ingen evidens för den typen av träning, vet dock inte i vilken utsträckning det är studerat.

Att stretcha biceps och tro att den ska bli större känns inte så rimligt. Du lär få starkare respons för hypertrofi genom styrketräning.

edit: Sansad verkar ha tolkat videon på ett annat sätt som verkar vara ett mer rimligt resonemang :)

Arne Persson
2015-07-16, 14:45
Kan vi hålla oss till ämnet istället för att prata 80-talet?
Just ja, Arne Persson är i tråden......

Eller så lyssnar man kanske lite på den där Arne Persson... Herr nyregistrerad... :)

Nyligen avstängd kanske? ;)

pezrulezhaakon
2015-07-16, 16:09
Menade pec.minor givetvis :smash:

Armarna större av att stretcha pec.minor??

Sansad
2015-07-16, 17:57
Armarna större av att stretcha pec.minor??

Nej, armarna SE större ut av att man stretchar framsidan. Det är en tillbakadragen hållning istället för en medial rotation som ska bidra till att det ser så ut. Jag refererar bara ifrån videon som TS pratade om.

Förstår att pec.minor inte är den viktigaste muskeln att stretcha i det fallet, det var inte mening att den skulle få så mycket uppmärksamhet.

LunaSpice
2015-07-16, 18:03
Kan vi hålla oss till ämnet istället för att prata 80-talet?
Just ja, Arne Persson är i tråden......

Du kanske borde visa lite respekt för de som tränat sedan du låg i pappas nutsack.

Afterlove
2015-07-16, 18:05
Nej, armarna SE större ut av att man stretchar framsidan. Det är en tillbakadragen hållning istället för en medial rotation som ska bidra till att det ser så ut. Jag refererar bara ifrån videon som TS pratade om.

Förstår att pec.minor inte är den viktigaste muskeln att stretcha i det fallet, det var inte mening att den skulle få så mycket uppmärksamhet.

Så du har sett videon? Tror du det är.värt för att armarna ska se större ut eller? Låter drygt att stretcha

Afterlove
2015-07-16, 18:06
Eller så lyssnar man kanske lite på den där Arne Persson... Herr nyregistrerad... :)

Nyligen avstängd kanske? ;)

Visst kan jag lyssna på dig, men då får du utgå från att det finns pojkar som vill träna för beachen Enbart!! och inte för att vara med i någon triceps-tävling

Är vi överens då?

Sansad
2015-07-16, 18:11
Så du har sett videon? Tror du det är.värt för att armarna ska se större ut eller? Låter drygt att stretcha

Japp den har jag sett. Minns att han nämner att i väldigt många fall där han sett folk med små armar så har dem haft en framåtrotation i axlarna. Men nej har man ingen extrem framåtrotation så vinner man väl inte mycket av att strecha när det kommer till hur stora ens armar ser ut haha. Du kan ju bara stretcha till en viss gräns, tänk på bygga massa istället.

Afterlove
2015-07-16, 18:22
Japp den har jag sett. Minns att han nämner att i väldigt många fall där han sett folk med små armar så har dem haft en framåtrotation i axlarna. Men nej har man ingen extrem framåtrotation så vinner man väl inte mycket av att strecha när det kommer till hur stora ens armar ser ut haha. Du kan ju bara stretcha till en viss gräns, tänk på bygga massa istället.

Vet inte ens hur en grav sådan rotation ser ut! Vad som räknas som illa? Tänk om jag har det!!!

BobaFett
2015-07-16, 18:25
Muskelceller växer på längden av stretching.

Anders The Peak
2015-07-16, 18:39
Influence of Inter-Set Stretching on Strength, Flexibility and Hormonal Adaptations

Länk (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3661884/)

Afterlove
2015-07-16, 19:31
Influence of Inter-Set Stretching on Strength, Flexibility and Hormonal Adaptations

Länk (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3661884/)

Lol en studie på 89 sidor, goddag yxskaft att man orkar läsa det. Ut med språket istället!

Afterlove
2015-07-16, 19:32
Muskelceller växer på längden av stretching.

Säger mig inte så mycket :/ men du rekommenderar att stretcha armarna varje pass då?

Anders The Peak
2015-07-16, 19:51
Lol en studie på 89 sidor, goddag yxskaft att man orkar läsa det. Ut med språket istället!

Om du stretchar under vilan mellan två set gärna de två absolut sista set som du gör på muskeln verkar det som om muskeln anpassar sig snabbare styrkemässigt. Men ha i åtanke att många byggare säger att ett repsintervall 10-20 reps har resulterat i de bästa muskulära resultaten och minimerat skadorna. Mot den bakgrunden försök att hålla dig till den intensiteten på vikterna om du stretchar mellan set.

pezrulezhaakon
2015-07-16, 20:33
Visst kan jag lyssna på dig, men då får du utgå från att det finns pojkar som vill träna för beachen Enbart!! och inte för att vara med i någon triceps-tävling

Är vi överens då?

Jag tror att om man stretchar höftböjarna och vaderna så kommer armarna se riktigt biffiga ut....

Afterlove
2015-07-16, 20:36
Jag tror att om man stretchar höftböjarna och vaderna så kommer armarna se riktigt biffiga ut....

Ännu en veteran som kommer undan med nonsens-inlägg. Hatten av

pezrulezhaakon
2015-07-16, 20:37
Ännu en veteran som kommer undan med nonsens-inlägg. Hatten av

Vaddå? Vad är det som gör mitt inlägg mer nonsens än dina?

Afterlove
2015-07-16, 20:38
Om du stretchar under vilan mellan två set gärna de två absolut sista set som du gör på muskeln verkar det som om muskeln anpassar sig snabbare styrkemässigt. Men ha i åtanke att många byggare säger att ett repsintervall 10-20 reps har resulterat i de bästa muskulära resultaten och minimerat skadorna. Mot den bakgrunden försök att hålla dig till den intensiteten på vikterna om du stretchar mellan set.

Blir att höja repsen för just armarna och stretcha dom två sista setten. 15-20 reps för armarna är helt nytt för mig dessutom

Afterlove
2015-07-16, 20:39
Vaddå? Vad är det som gör mitt inlägg mer nonsens än dina?

Jag försöker ju iaf få svar på en fråga och erkänner att jag har 0-koll. Du spelar apa med dessa inlägg som biffiga armar av att strecha vaderna

Skärpning på dig

LunaSpice
2015-07-16, 20:44
Jag försöker ju iaf få svar på en fråga och erkänner att jag har 0-koll. Du spelar apa med dessa inlägg som biffiga armar av att strecha vaderna

Skärpning på dig

Nej, du erkänner inte att du har noll koll även om det framgår ganska tydligt i dina inlägg.. Du är stundvis ganska kaxig och beter dig som en barnunge. Visa respekt, sköt språket och sluta vara så förbannat dryg.

pezrulezhaakon
2015-07-16, 20:45
Jag försöker ju iaf få svar på en fråga och erkänner att jag har 0-koll. Du spelar apa med dessa inlägg som biffiga armar av att strecha vaderna

Skärpning på dig

Nä, skärpning på dig, eftersom du väljer de svar du vill höra, istället för att lyssna på de som kan detta en aaaaning bättre än dig i dagsläget.

Afterlove
2015-07-16, 20:49
Nä, skärpning på dig, eftersom du väljer de svar du vill höra, istället för att lyssna på de som kan detta en aaaaning bättre än dig i dagsläget.

Jag vet mycket väl vilka personer som är värda att lyssna på. Och självklart väljer jag dom svar jag vill höra? Jag lyssnar inte på nonsens-inlägg helt enkelt. Kör på kvalitet det är vad jag gör.

Du har säkert mycket koll, det tvivlar jag inte på. Men du marknadsför dig inte hos mig med din attityd iaf

Ha en skön kväll

Anders The Peak
2015-07-16, 20:54
Blir att höja repsen för just armarna och stretcha dom två sista setten. 15-20 reps för armarna är helt nytt för mig dessutom
Det blir säkert en angenäm resa att uppleva vad byggning i grunden handlar om :)

Om du håller på som du gör med riskerar du att åka ut härifrån illa kvickt så försök att hålla en lägre profil men kaxigt :)

Afterlove
2015-07-16, 20:58
Det blir säkert en angenäm resa att uppleva vad byggning i grunden handlar om :)

Om du håller på som du gör med riskerar du att åka ut härifrån illa kvickt så försök att hålla en lägre profil men kaxigt :)

Ja, men det är en rolig resa så jag lider inte kompis
Längre profil MEN kaxigt? Jag har inte ens börjat....

Men visst. Jag kan lugna ner mig, om det är vad som krävs för att få stanna här. Det kan jag absolut göra, men jag har en käft jag också som inte tycker om att äta skit

King Grub
2015-07-16, 20:59
Skärp dig. Skriv inte mer trams här nu, för då kommer du inte att kunna skriva mer alls.

Ricken13
2015-07-16, 21:00
*popcorn*

Afterlove
2015-07-16, 21:04
Skärp dig. Skriv inte mer trams här nu, för då kommer du inte att kunna skriva mer alls.

Jag tar till mig av den varningen. Absolut! Jag ska dämpa mina åsikter. Från min sida har jag dock mest bara argument tillbaka, har inte ens varit någon mening att "tjafsa"

Men isf får jag väl köra en annan teknik i mina diskussioner då jag gärna vill stanna kvar här.

Eller nått?

King Grub
2015-07-16, 21:09
Uppför dig som folk bara.

Afterlove
2015-07-16, 21:16
Uppför dig som folk bara.

Jag ska göra mitt bästa, tack för varningen eller vad man ska säga? Hamnar dock enkelt i tjats fast jag inte vill det, tror jag är FÖR öppen av mig som person och har lite svårt att censurera/anpassa mig.

Men jag ska tänka före jag postar typ "hur tar man detta inlägg? Känns detta ok?" Sen köra

Just nu skriver jag direkt och det blir inte bra

pezrulezhaakon
2015-07-16, 22:14
Jag vet mycket väl vilka personer som är värda att lyssna på. Och självklart väljer jag dom svar jag vill höra? Jag lyssnar inte på nonsens-inlägg helt enkelt. Kör på kvalitet det är vad jag gör.

Du har säkert mycket koll, det tvivlar jag inte på. Men du marknadsför dig inte hos mig med din attityd iaf

Ha en skön kväll

Du bör inte välja vad du vill höra öht, eftersom du inte har tillräckliga referensramar för det i dagsläget.
Väljer du efter ditt egna tycke, så blir det till största del felaktigt.
Det säger jag i all välmening.

Arne Persson
2015-07-16, 22:30
Jag vet mycket väl vilka personer som är värda att lyssna på. Och självklart väljer jag dom svar jag vill höra? Jag lyssnar inte på nonsens-inlägg helt enkelt. Kör på kvalitet det är vad jag gör.

Du har säkert mycket koll, det tvivlar jag inte på. Men du marknadsför dig inte hos mig med din attityd iaf

Ha en skön kväll

Sådana som små lustigkurrar som du dyker upp med jämna mellanrum och försvinner kort därefter. Inget konstigt med det.

Afterlove
2015-07-16, 22:43
Du bör inte välja vad du vill höra öht, eftersom du inte har tillräckliga referensramar för det i dagsläget.
Väljer du efter ditt egna tycke, så blir det till största del felaktigt.
Det säger jag i all välmening.

Får försöka lyssna lite ifrån alla håll då, även det jag tycker VERKAR ointressant

Afterlove
2015-07-16, 22:44
Sådana som små lustigkurrar som du dyker upp med jämna mellanrum och försvinner kort därefter. Inget konstigt med det.

Fred. Vit flagg

ARMSTARK
2015-07-17, 07:11
En sak till om streching, läste vi inte en artikel här på brädan för inte så länge sen som kom fram till att streching påverkade hypotrofin negativt? Någon som minns?

King Grub
2015-07-17, 07:12
Den akuta proteinsyntesstimulansen efter träning i alla fall, ja.

Afterlove
2015-07-17, 11:39
Nu kanske detta går lite off topic, men jag tror det ger mer nytta att byta reps för mig än att stretcha. Har aldrig tränat armarna i 15-20 reps.

Jag har långa armar och en och har svårt att få massa där. Bröst,axlar,rygg har utvecklats en hel del. Men armarna är riktigt smala tycker jag!

190cm väger 80kg och armarna mäter bara 36cm!
Skulle behöva iaf 40cm på min längd för att ens se tränad ut


Triceps/Biceps får ju tung belastning i bänk och ryggövningar. Så att avsluta passen med 15-20 kanske skulle gynna mig

Ett Orm
2015-07-17, 11:41
Någon anna studie visade väl också på förbättrade prestationer om man stretchar antagonisterna mellan/före seten?

Isseman
2015-07-17, 11:55
Men om man stretchar agonisterna före fysisk prestation (det vi läste om var 100m löpare som stretchade precis innan lopp så försämrades prestationen) blir det väl sämre? Tänker likadant vid en som ska maxa bänk, den borde väl inte dra ut muskelfibrerna precis innan?

ARMSTARK
2015-07-17, 12:31
Men om man stretchar agonisterna före fysisk prestation (det vi läste om var 100m löpare som stretchade precis innan lopp så försämrades prestationen) blir det väl sämre? Tänker likadant vid en som ska maxa bänk, den borde väl inte dra ut muskelfibrerna precis innan?

Näe, det har jag märkt att om man stretchar innan en maxning tar man inte vikten. Det gäller öht all träning för mig faktiskt, med stretch är jag svagare i nästan alla övningar. Ska jag stretcha så gör jag det på vilodagarna.

Ricken13
2015-07-17, 13:10
Nu kanske detta går lite off topic, men jag tror det ger mer nytta att byta reps för mig än att stretcha. Har aldrig tränat armarna i 15-20 reps.



Jag har långa armar och en och har svårt att få massa där. Bröst,axlar,rygg har utvecklats en hel del. Men armarna är riktigt smala tycker jag!



190cm väger 80kg och armarna mäter bara 36cm!

Skulle behöva iaf 40cm på min längd för att ens se tränad ut





Triceps/Biceps får ju tung belastning i bänk och ryggövningar. Så att avsluta passen med 15-20 kanske skulle gynna mig


Hur länge har du tränat då?



Skickat från min iPhone med Tapatalk

Afterlove
2015-07-17, 13:46
Hur länge har du tränat då?



Skickat från min iPhone med Tapatalk

Jadu. Har tränat några år men hoppat av/på hela tiden och aldrig brytt mig så seriöst. Men vill det nu!!!

Ricken13
2015-07-17, 14:34
Jadu. Har tränat några år men hoppat av/på hela tiden och aldrig brytt mig så seriöst. Men vill det nu!!!


Då kan du nog strunta i huruvida du ska stretcha, hoppa över till högreps eller andra magiska tricks.

Kör bara, som Stenmark.

BobaFett
2015-07-17, 22:50
Säger mig inte så mycket :/ men du rekommenderar att stretcha armarna varje pass då?

Nej det gör jag inte. Stretching kan ha negativa effekter på styrka/muskelökningar. Stretching efter passet är troligtvis ok men inte innan/under passet. Antagligen blir musklerna försvagade av stretching och passet blir lidande.

Inget jag har märkt av egentligen utan nåt jag läst om.

Däremot har stretching med belastning visat ha positiva effekter. Sök på "intra set stretching" med Jacob Wilson.

Afterlove
2015-07-18, 00:02
Nej det gör jag inte. Stretching kan ha negativa effekter på styrka/muskelökningar. Stretching efter passet är troligtvis ok men inte innan/under passet. Antagligen blir musklerna försvagade av stretching och passet blir lidande.

Inget jag har märkt av egentligen utan nåt jag läst om.

Däremot har stretching med belastning visat ha positiva effekter. Sök på "intra set stretching" med Jacob Wilson.

Jag förstår! Tack så mycket för svar. Btw, sjukt Nice det var Med ditt tips på isolationsövningar till sheiko.. Man verkligen känner efter huvudschemat "vad orkar jag nu, vad har jag inte tränat idag?" ibland blir det alla muskelgrupper

Idag vart det endast lite Biceps efter original-schemat. Då jag redan kört bänk,Böj,lats,french Press enligt schemat

Passar perfekt ju! Kommer nog köra på detta säkert 1 år då styrkeövningar kommer vara sjukt motiverande


Ha d