handdator

Visa fullständig version : Nybörjare, tips och råd.


Joelg
2015-07-15, 23:12
Har tränat hårt i 2 månader nu och märker själv redan sjuk skillnad, musklerna har svällt upp på ingen tid alls, såg inga konturer alls innan.

Vad uppskattar ni min BF att vara? Jag hade gissat på runt 20%, är det rimligt??
Vad för % rekommenderar ni att jag ska hålla första året? Bör jag deffa ner mig något eller är det bra att ligga tjockt nu i början?111384

Tycker själv jag har optimal kropp för att börja bygga, måste väl vara lättare att bygga muskelmassa med lite hull än att vara spinkig? Har alltid haft problem med att jag varit smal, och därför aldrig haft någon vidare lust att träna då det alltid känts som jag varit för liten och aldrig sett resultat. Nu är jag 182 lång och väger 89kg med en påbörjad kreatinkur.

Har jag några muskler eller är det bara jag som ser det jag vill se? 😊😂

Fatslim
2015-07-15, 23:56
Du har väldigt lite muskelmassa.
Du ligger högre än 20% bf.
Nej man bygger inte lättare om man "har lite hull".
Du borde gå ner rätt många kilo och sedan lägga dig på ett litet överskott på 200-300kcal och "bygga".

Joelg
2015-07-16, 00:08
Du har väldigt lite muskelmassa.
Du ligger högre än 20% bf.
Nej man bygger inte lättare om man "har lite hull".
Du borde gå ner rätt många kilo och sedan lägga dig på ett litet överskott på 200-300kcal och "bygga".

Då är det bara jag som fått för mig att där finns potential under allt fett. Trodde inte jag hade såå värst lite muskler. Men tack för uppvaknandet, får trycka bort lite fett 😉

Saikyou
2015-07-16, 00:11
Tycker inte du borde bekymra dig om något som har med bf% att göra så här tidigt inpå din start för träning. Inte alls. Som fatslim skrev så är din fettmängd inte så relevant för att bygga muskler. Däremot är det upp till dig själv om du vill bli av med fett eller bygga muskler. Kör precis som du känner att det passar dig bäst för dig egen trevnads skull(bygga/deffa), håll en bra kost och träna regelbundet så blir det jättebra i slutändan! :)

Glömde nämna det, har du inte läst Grubs FAQ om viktminskning bör du göra det. Väldigt bra läsning oavsett hur du kommer vilja göra.

Då är det bara jag som fått för mig att där finns potential under allt fett. Trodde inte jag hade såå värst lite muskler. Men tack för uppvaknandet, får trycka bort lite fett ��

Du är inte tjock, och du behöver inte banta. Trivs du bara med dig själv så har du säkert större fördel av att lägga på dig mer massa.

Joelg
2015-07-16, 00:36
Tycker inte du borde bekymra dig om något som har med bf% att göra så här tidigt inpå din start för träning. Inte alls. Som fatslim skrev så är din fettmängd inte så relevant för att bygga muskler. Däremot är det upp till dig själv om du vill bli av med fett eller bygga muskler. Kör precis som du känner att det passar dig bäst för dig egen trevnads skull(bygga/deffa), håll en bra kost och träna regelbundet så blir det jättebra i slutändan! :)

Glömde nämna det, har du inte läst Grubs FAQ om viktminskning bör du göra det. Väldigt bra läsning oavsett hur du kommer vilja göra.



Du är inte tjock, och du behöver inte banta. Trivs du bara med dig själv så har du säkert större fördel av att lägga på dig mer massa.

Tack för ditt svar! 😊 kommer nog fortsätta på denna vikten och kanske gå minimalt underskott. Är Förövningt nöjd med förändringarna på bara två månader 😊👍🏾

BoBBoLoVe
2015-07-16, 08:28
Tack för ditt svar! 😊 kommer nog fortsätta på denna vikten och kanske gå minimalt underskott. Är Förövningt nöjd med förändringarna på bara två månader 😊👍🏾

Detta är väl det absolut viktigaste, spelar ingen roll vad någon annan säger om du själv är nöjd. Träna hårt och ät bra så ska du se att du kommer dit du vill. Vad är målet föresten, att bli stark eller bygga stora muskler? (Givetvis så går de hand i hand men vad fokuserar du på?)

Joelg
2015-07-16, 09:05
Detta är väl det absolut viktigaste, spelar ingen roll vad någon annan säger om du själv är nöjd. Träna hårt och ät bra så ska du se att du kommer dit du vill. Vad är målet föresten, att bli stark eller bygga stora muskler? (Givetvis så går de hand i hand men vad fokuserar du på?)

Stora muskler. Du får gärna ge mig tips om du har några i bakfickan! :)

Starke75an
2015-07-16, 09:15
Mitt tips är ett bra program, som passar dig och att du tycker att träningen är kul. Vanligt att när nybörjar ökningarna tar slut ger många upp. Lätt att börja träna, ännu lättare att sluta. Så träning, kost, sömn och tid. Där tid räknas i år.

Joelg
2015-07-16, 09:30
Mitt tips är ett bra program, som passar dig och att du tycker att träningen är kul. Vanligt att när nybörjar ökningarna tar slut ger många upp. Lätt att börja träna, ännu lättare att sluta. Så träning, kost, sömn och tid. Där tid räknas i år.

Denna gången kommer jag inte ge upp, har en jävla bestämdhet när jag väl ger mig in på något seriöst.

Tycker det är skitkul!

Mitt schema ser ut såhär just nu:

Dag 1: Biceps/Triceps
Dag 2: Bröst/Axlar
Dag 3: Vila
Dag 4: Rygg/Ben
Dag 5: Vila
Dag 6: Biceps/triceps
Dag 7: Bröst/axlar

Vilan är lite beroende på hur jag känner i musklerna, har ibland varit jävligt mör i biceps efter rygg + endagsvilan så jag bestämde mig för att ta två dagars vila.

Det roligaste passet är biceps/triceps, har läst på många ställen att man inte ska isolera biceps/triceps för att man får gains i andra pass, men träningen hade inte varit rolig för mig utan biceps/triceps, det är detta passet som får mig att längta varje vecka, att absolut kötta sönder armarna.

Rabiat
2015-07-16, 10:35
Den där splitten ser ärligt talat rätt vissen ut. Som du märkt får biceps mycket stryk i ryggpassen, och triceps i bröst och axlar, så försök kombinera de muskler som arbetar tillsammans i samma pass. Det skulle då vara rygg/biceps, bröst/axlar/triceps och ben. Kolla push/pull/legs för en tresplit du kan köra igenom två gånger i veckan.

Määng
2015-07-16, 12:07
Den där splitten ser ärligt talat rätt vissen ut. Som du märkt får biceps mycket stryk i ryggpassen, och triceps i bröst och axlar, så försök kombinera de muskler som arbetar tillsammans i samma pass. Det skulle då vara rygg/biceps, bröst/axlar/triceps och ben. Kolla push/pull/legs för en tresplit du kan köra igenom två gånger i veckan.

Fast nu var det ju så att han såg fram emot biceps/triceps passet och ansåg att det var roligast under hela veckan. Då kan ju en split med en egen armdag vara bättre ändå just för att han tycker att träningen blir roligare. Men jag håller delvis med dig, det såg inte så bra planerat ut med tex triceps dagen innan bröst/axlar.

Vinter
2015-07-16, 12:41
Fast nu var det ju så att han såg fram emot biceps/triceps passet och ansåg att det var roligast under hela veckan. Då kan ju en split med en egen armdag vara bättre ändå just för att han tycker att träningen blir roligare. Men jag håller delvis med dig, det såg inte så bra planerat ut med tex triceps dagen innan bröst/axlar.

Kika en gång till, det är 3 dagar i rad. Kan vara värt att peta in en vilodag emellan imho.

Määng
2015-07-16, 12:44
Kika en gång till, det är 3 dagar i rad. Kan vara värt att peta in en vilodag emellan imho.
Triceps fyra dagar i rad till och med. Ja programmet behöver nog en revidering.

Vinter
2015-07-16, 12:50
Triceps fyra dagar i rad till och med. Ja programmet behöver nog en revidering.

Ajdå, discobygg i all ära men innan 6 månader strecket behövs inte så mycket micromanagement. Visst kan man peta in lite extra övningar om man tycker det är kul. Men det ger knappast utdelning jämfört med upplägg på kost och sömn.

Joelg
2015-07-16, 13:01
Fast nu var det ju så att han såg fram emot biceps/triceps passet och ansåg att det var roligast under hela veckan. Då kan ju en split med en egen armdag vara bättre ändå just för att han tycker att träningen blir roligare. Men jag håller delvis med dig, det såg inte så bra planerat ut med tex triceps dagen innan bröst/axlar.

Hm, finns det något schema som är bra fast där jag kan behålla biceps/triceps passen? ;/

Määng
2015-07-16, 13:22
Hm, finns det något schema som är bra fast där jag kan behålla biceps/triceps passen? ;/
Internet svämmar över av scheman. Kanske så här:

Måndag
Bröst/Axlar

Tisdag
Ben+Chins

Torsdag
Biceps/Triceps (Smal bänk)

Lördag
Rygg+Marklyft

Då har du ett eget armpass men får ändå tränat alla muskelgrupper två gånger på en vecka. Skrev ihop det snabbt så det kan finnas någon miss men typ så där.

BoBBoLoVe
2015-07-16, 13:28
Stora muskler. Du får gärna ge mig tips om du har några i bakfickan! :)

Mitt tips är att du följer ett beprövat schema i stället för att ägna flera månader till att flänga runt på gymmet och köra på känn =).

Nu tränar jag visserligen för att bli så stark som möjligt och jag är fortfarande nybörjare men jag tycker att jag har gjort riktigt bra ökningar på starting strength, kan rekommendera det programmet. Jag har blivit ordentligt mycket starkare på det år jag tränat enligt detta programmet än vad jag blev under de år som jag "discotränade" i min ungdom.

Joelg
2015-07-16, 13:53
Internet svämmar över av scheman. Kanske så här:

Måndag
Bröst/Axlar

Tisdag
Ben+Chins

Torsdag
Biceps/Triceps (Smal bänk)

Lördag
Rygg+Marklyft

Då har du ett eget armpass men får ändå tränat alla muskelgrupper två gånger på en vecka. Skrev ihop det snabbt så det kan finnas någon miss men typ så där.

Tack, men vad är skillnaden, jag kör väl fortfarande rygg efter biceps i detta schemat? ;o

Mitt tips är att du följer ett beprövat schema i stället för att ägna flera månader till att flänga runt på gymmet och köra på känn =).

Nu tränar jag visserligen för att bli så stark som möjligt och jag är fortfarande nybörjare men jag tycker att jag har gjort riktigt bra ökningar på starting strength, kan rekommendera det programmet. Jag har blivit ordentligt mycket starkare på det år jag tränat enligt detta programmet än vad jag blev under de år som jag "discotränade" i min ungdom.

Förövrigt så flänger jag inte runt på gymmet och kör på känn, någonstans har jag gjort rätt då jag ökat ofantligt mycket i övningarna jag kör, och tycks redan se skillnad i spegeln. Träning är individuellt, så jag tror inte på att ditt schema skulle ge samma effekt på mig som det gör för dig. Men tack för din respons! :)

RowtheBoat
2015-07-16, 14:00
Du har mycket kroppsfett. En viktuppgång kommer bara resultera i att du ser tjockare ut. Gå ner i vikt samtidigt som du tränar. När du droppat 10kg kan du börja fundera på att bygga igen.

Joelg
2015-07-16, 15:49
Internet svämmar över av scheman. Kanske så här:

Måndag
Bröst/Axlar

Tisdag
Ben+Chins

Torsdag
Biceps/Triceps (Smal bänk)

Lördag
Rygg+Marklyft

Då har du ett eget armpass men får ändå tränat alla muskelgrupper två gånger på en vecka. Skrev ihop det snabbt så det kan finnas någon miss men typ så där.

Mitt tips är att du följer ett beprövat schema i stället för att ägna flera månader till att flänga runt på gymmet och köra på känn =).

Nu tränar jag visserligen för att bli så stark som möjligt och jag är fortfarande nybörjare men jag tycker att jag har gjort riktigt bra ökningar på starting strength, kan rekommendera det programmet. Jag har blivit ordentligt mycket starkare på det år jag tränat enligt detta programmet än vad jag blev under de år som jag "discotränade" i min ungdom.

Du har mycket kroppsfett. En viktuppgång kommer bara resultera i att du ser tjockare ut. Gå ner i vikt samtidigt som du tränar. När du droppat 10kg kan du börja fundera på att bygga igen.

"tjockare ut", you call me fat boy? :D :laugh:

Nä men jag tar nog vara på nybörjarperioden och käkar och gymmar som en dåre, mitt mål är inte att se ut som en slank kille i en fitnesstidning, jag vill bli grov :) Sommaren är snart över, så lika bra att tjocka på sig till våren och köra min första deff till sommaren.

BoBBoLoVe
2015-07-16, 16:30
Förövrigt så flänger jag inte runt på gymmet och kör på känn, någonstans har jag gjort rätt då jag ökat ofantligt mycket i övningarna jag kör, och tycks redan se skillnad i spegeln. Träning är individuellt, så jag tror inte på att ditt schema skulle ge samma effekt på mig som det gör för dig. Men tack för din respons! :)

Det var sagt med glimten i ögat, det finns väldigt många som gör det så tänkte det var värt att nämna.

Visst är träning individuellt men jag har svårt att tro att linjär progression inte skulle funka för dig. Vad vet jag, du kanske redan kör det.