handdator

Visa fullständig version : Kyckling färs/lever


Mello
2015-07-15, 12:50
Positivt: bra kg-pris.
Dåligt: har snäppet högre kcal än vanlig kycklingfilé.

Jag googlade på lite information om kyckling färs/lever hurvida
Bra det är vid deff men utan
Att hitta något relevant.

Är det ok deffmat? Bra protein å sådant?

Fogel
2015-07-15, 12:59
Är väl för mycket retinol i lever allmänhet för att man ska kunna äta mycket av det.

Mello
2015-07-15, 13:38
Då skiter jag i levern! Fågelfärs då?

Vinter
2015-07-15, 15:15
Då skiter jag i levern! Fågelfärs då?

Kyckling ligger väll i topp tillsammans med fisk vid deff. Runt 22% protein i kyckling och fettsnålt. Samt billigt. Jag äter kyckling vid deff.

vicarious
2015-07-15, 15:34
Kycklingfärs är ju i princip malda filéer. Brukar oftast vara dyrare just med tanke på att det är färdigmalet. Köper det ibland på extrapris.

Beemel
2015-07-15, 16:09
Man kan ju om man orkar och har utrustning för det göra färsen själv av fileer.
jag brukar göra kycklingburgare genom att köra fileer i en matberedare/mixer.

Grazzafukkinrazzi
2015-07-15, 21:28
Kycklingfärs tycker jag har ett överkomligt pris ändå, ca: 80kr/kg. Trevligt att bryta av bröstfiléerna med emellanåt.

ddr
2015-07-16, 06:40
Även om mängden retinol är rätt hög så innehåller lever/hjärta fruktansvärt mycket andra nyttigheter så ät det för sjutton om du tycker om det. :) (ffa A-vitamin)

(1 påse á 450 gram är inte helt fel/vecka IMO).

Anledningen till att kycklingfärsen innehåller lite mer fett än rena filéer är väl för att dom använder lite mindre fina bitar inbillar jag mig i alla fall :P

dodie
2015-07-16, 07:04
Jag köpte kycklingfärs lite då och då förut när det fanns och var bra pris, tills en gång när jag skulle äta det och fick massa små benbitar i, då började jag fantisera om att dom maler ner hela kycklingar. Sen slutade jag köpa det :D

Mental
2015-07-16, 08:36
Även om mängden retinol är rätt hög så innehåller lever/hjärta fruktansvärt mycket andra nyttigheter så ät det för sjutton om du tycker om det. :) (ffa A-vitamin)

Um, du vet att Vitamin A = Retinol va? Och att höga mängder av fettlösliga vitaminer (Som t.ex. retinol) är toxiskt.
Edit: Därmed är inte lever dåligt, men det är inget man ska bulka på eller ens normalkonsumera dagligen.

ddr
2015-07-16, 09:53
Um, du vet att Vitamin A = Retinol va? Och att höga mängder av fettlösliga vitaminer (Som t.ex. retinol) är toxiskt.
Edit: Därmed är inte lever dåligt, men det är inget man ska bulka på eller ens normalkonsumera dagligen.

My bad, aldrig tänkt/läst det gällande att A-Vit.=Retinol, bra att man lär sig något vissa dagar i alla fall. Haha

Rekommendationen är att inte överkonsumera mer än cirka 100-150 gram lever per dag vill jag minnas. Så jag skulle äta lever kanske 1-3 gånger i veckan med det i beaktning och dryga ut en måltid med en till proteinkälla.

Mello
2015-07-16, 11:57
Kyckling ligger väll i topp tillsammans med fisk vid deff. Runt 22% protein i kyckling och fettsnålt. Samt billigt. Jag äter kyckling vid deff.
Har du Zoro från One Piece som avatar?:)

Kycklingfärs är ju i princip malda filéer. Brukar oftast vara dyrare just med tanke på att det är färdigmalet. Köper det ibland på extrapris.

Yes, kycklingfilé brukar ligga på runt 120-150kr/kg där jag bor. Kycklingfärsen ligger på cirka 80kr/kg så blir betydligt billigare med färs.

Vinter
2015-07-16, 12:37
Har du Zoro från One Piece som avatar?:)



Yes, kycklingfilé brukar ligga på runt 120-150kr/kg där jag bor. Kycklingfärsen ligger på cirka 80kr/kg så blir betydligt billigare med färs.

Självklart är det han!

Kostar runt 50-75kr/kg fryst på större matvarubutiker, kan vara värt att storhandla.

Donkens
2015-07-17, 00:12
Hur är det med kycklinghjärta och magsäck mot levern?

Mental
2015-07-17, 08:44
Hur är det med kycklinghjärta och magsäck mot levern?

Det smakar annorlunda och har andra näringsvärden, var det någon specifik faktor du tänkte på?

Sverker
2015-07-17, 16:48
Ola har tidigare skrivit om kycklinghjärta och fettsyran arakidonsyra ( AA ) som har anabola egenskaper.

Mello
2015-07-19, 09:07
Hur är det med kycklinghjärta och magsäck mot levern?

Låter brutalt!

Donkens
2015-07-19, 17:51
Det smakar annorlunda och har andra näringsvärden, var det någon specifik faktor du tänkte på?

Tänkte att man ska akta sig för något specifikt när man konsumerar för mycket av det. Så fort det finns ett bra klipp i matbutikerna så klipper jag till. Steker ihop med gullök eller tomatsås, sjukt gott. Ska läsa Ola's artikel Sverker, tack.

Mello
2015-07-20, 17:30
Tänkte att man ska akta sig för något specifikt när man konsumerar för mycket av det. Så fort det finns ett bra klipp i matbutikerna så klipper jag till. Steker ihop med gullök eller tomatsås, sjukt gott. Ska läsa Ola's artikel Sverker, tack.


Hehe, samma här. Är lite av en hobby att hitta bästa priserna.
Jag hittade paprika för 20kr/kg(!) i veckan.