handdator

Visa fullständig version : Hur många reps/sets är bäst?


FörenadFront
2015-07-15, 12:14
Jag är en nybörjare när det gäller att gymma osv. Jag gymmade igår för första gången. Jag har dock en fråga! Ska man köra 10 reps och 4 sets på varje övning eller 5-8 reps och 4 sets? På den sistnämnda tar jag då mer vikt osv så då bör jag få upp musklerna ännu mer? och på den förstnämnda tränar jag uthålligheten? Eller?

Kan någon förklara lite för mig?

(Kan tillägga att jag främst gymmar för att få en bra hälsa och få bort det jävla fettet jag har i magen och på några andra ställen. Mitt mål är det här: http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2014/01/21/article-2543269-1ADA212100000578-473_308x425.jpg det enda som står i vägen är lite fett som jag har i magen. jag vill alltså inte komma nära en bodybuilders kropp..!)

btw är inget fetto som väger 100kg+. väger 74 (och är 175 lång) och jag tror jag måste ner till 60, skulle va mer än nöjd med 65..

henrikl
2015-07-15, 13:30
3-15reps, 3-10 set, 2-4ggr i veckan för varje muskelgrupp. Detta är riktlinjer man kan använda sig av för att lägga upp träningen bra beroende på ens mål.

tht716
2015-07-15, 13:40
http://www.styrkelabbet.se/styrketraning-for-nyborjaren-en-startguide/

FörenadFront
2015-07-15, 14:35
tack!

vad rekommenderar ni mig att göra? dvs antal reps/sets sett till det mål jag har?

F Ultra
2015-07-15, 14:47
tack!

vad rekommenderar ni mig att göra? dvs antal reps/sets sett till det mål jag har?

Beror på om du vill lyfta tungt (färre reps, fler set) eller om du vill lyfta lättare vikter (fler reps, färre set), dvs vad du känner dig bekväm med.

FörenadFront
2015-07-15, 15:20
Beror på om du vill lyfta tungt (färre reps, fler set) eller om du vill lyfta lättare vikter (fler reps, färre set), dvs vad du känner dig bekväm med.


okej, så du menar att det ger samma effekt? Att det inte spelar någon roll hur många reps/sets jag gör?

Beemel
2015-07-15, 16:18