handdator

Visa fullständig version : Hur många reps/sets är bäst?


FörenadFront
2015-07-15, 12:14
Jag är en nybörjare när det gäller att gymma osv. Jag gymmade igår för första gången. Jag har dock en fråga! Ska man köra 10 reps och 4 sets på varje övning eller 5-8 reps och 4 sets? På den sistnämnda tar jag då mer vikt osv så då bör jag få upp musklerna ännu mer? och på den förstnämnda tränar jag uthålligheten? Eller?

Kan någon förklara lite för mig?

(Kan tillägga att jag främst gymmar för att få en bra hälsa och få bort det jävla fettet jag har i magen och på några andra ställen. Mitt mål är det här: http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2014/01/21/article-2543269-1ADA212100000578-473_308x425.jpg det enda som står i vägen är lite fett som jag har i magen. jag vill alltså inte komma nära en bodybuilders kropp..!)

btw är inget fetto som väger 100kg+. väger 74 (och är 175 lång) och jag tror jag måste ner till 60, skulle va mer än nöjd med 65..

henrikl
2015-07-15, 13:30
3-15reps, 3-10 set, 2-4ggr i veckan för varje muskelgrupp. Detta är riktlinjer man kan använda sig av för att lägga upp träningen bra beroende på ens mål.

tht716
2015-07-15, 13:40
http://www.styrkelabbet.se/styrketraning-for-nyborjaren-en-startguide/

FörenadFront
2015-07-15, 14:35
tack!

vad rekommenderar ni mig att göra? dvs antal reps/sets sett till det mål jag har?

F Ultra
2015-07-15, 14:47
tack!

vad rekommenderar ni mig att göra? dvs antal reps/sets sett till det mål jag har?

Beror på om du vill lyfta tungt (färre reps, fler set) eller om du vill lyfta lättare vikter (fler reps, färre set), dvs vad du känner dig bekväm med.

FörenadFront
2015-07-15, 15:20
Beror på om du vill lyfta tungt (färre reps, fler set) eller om du vill lyfta lättare vikter (fler reps, färre set), dvs vad du känner dig bekväm med.


okej, så du menar att det ger samma effekt? Att det inte spelar någon roll hur många reps/sets jag gör?

Beemel
2015-07-15, 16:18
Om du är reltativt ny på styrketräning kommer du få bra resultat vilket av sätten du än gör på.

Beemel
2015-07-15, 16:19
okej, så du menar att det ger samma effekt? Att det inte spelar någon roll hur många reps/sets jag gör?

Inom rimliga gränser så spelar det nog mindre roll, ja.

Petta01
2015-07-15, 17:37
Eftersom du nyss börjat tycker jag du ska köra 3-4 set med 10-12 repetitioner för att undvika skador innan du lärt dig övningarna och fått upp styrka och stabilitet. När du tränat ett tag så kan du testa tyngre vikter och färre reps.

F Ultra
2015-07-15, 21:07
okej, så du menar att det ger samma effekt? Att det inte spelar någon roll hur många reps/sets jag gör?

Det är ju en evig debatt som nog aldrig kommer att få ett slut :), men tittar man på studier/forskning så pekar det mesta på att en rep är en rep. Sedan har jag en egen personlig teori om att vissa personer får ut mer av högreps och andra av lågreps (och kan vara olika på olika muskelgrupper också) beroende på om personen är repstark eller maxstark.

Finns ju sådana personer som kan göra 100 reps på 100kg men knappt 2 på 110kg medan andra kan göra 5 reps på 110kg men knappt 8 reps på 100kg. Skulle båda dessa personerna träna högreps så skulle ju den första personen få betydligt högre träningseffekt eftersom hen kan träna på mycket högre totalvolym och betydligt närmare sitt max än den andre personen. Samma om de båda skulle träna lågreps då skulle den andra personen lyfta mycket högre totalvolym, ligga närmare sitt max och därmed få den högre träningseffekten.

Skulle jag själv t.ex börja träna högreps på säg knäböj så skulle jag nog aldrig komma förbi stången, och då kan man ju tänka sig hur bra träningseffekt jag hade fått av det. Samtidigt i säg bicepscurls så hade det varit svårt att verkligen lyfta korrekt om jag kört maxtunga ettor eller tvåor, och då hade volymen fått lida av det.

Rolfarsson
2015-07-16, 00:56
När det kommer till hypertrofi så pekar senare forskning åt att det är den totala volymen som är det avgörande, inte hur många reps man gör per set.
Man såg dock bättre styrkeökningar i gruppen som tränade med tyngre vikter och lägre reps.

http://www.lookgreatnaked.com/blog/bodybuilding-vs-powerlifting-type-training-which-builds-more-strength-and-muscle/

F Ultra
2015-07-16, 12:03
När det kommer till hypertrofi så pekar senare forskning åt att det är den totala volymen som är det avgörande, inte hur många reps man gör per set.
Man såg dock bättre styrkeökningar i gruppen som tränade med tyngre vikter och lägre reps.

http://www.lookgreatnaked.com/blog/bodybuilding-vs-powerlifting-type-training-which-builds-more-strength-and-muscle/

Dock är det ju frågan om den ökade styrkan som man ser där är "riktig" styrka eller om det bara är viktvana.